Lägga hårddisk i frysen?

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle prova detta på en gammal hårddisk som har legat "trasig" i ett antal år som man ska kasta om detta inte fungerar. Hur får kopierar man över datan snabbast? bara kopiera över den eller köra en "kloning"/backup på hårddisken? vad för program i så fall?

är digitalkamera bilder på den så ganska många filer med några megabytes storlek.

EDIT : kan tänka mig att det är bra med ett program som inte bryr sig om en fil är trasig eller inte som jag tror Windows gör om man bara kopierar över? Windows verkar tänka extra mycket på en trasig fil och ge felmedellande och detta vill jag ju undvika för att spara tid. och så måste det väl kunna "avsluta" utan att skada filerna som redan är överkopierade om det tar tvärstopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hade det varit vakuum* på insidan av en hårddisk så hade den skurit för länge sedan. Läshuvudena vilar på en luftkudde (air bearing) som skapas av skivornas rotation. Bara så du vet

Ja herregud, jag är ju dum i huvudet, sorry; vet inte vad jag blandade ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Är absolut ingen expert och har aldrig gjort det men:

  • Att göra detta är inget som reparerar en hårddisk. Det är en nödlösning för att rädda data från disken.

  • Om vätskelagret i motorn blivit kasst kan man göra detta för att vätskan ska bli trögare och motorn stabilare.

  • Alltså så ska man köra hårddisken kall, inte låta den bli varm igen för då är vätskan tunn igen.

  • Så kyla, rädda data och om den hinner bli varm får man kyla igen

  • Känns som att detta är för äldre hårddiskar. Är detta ett vanligt fel på moderna hårddiskar, att motorns lager tar slut?

  • Och som sagt, detta hjälper ju inte om det är något annat fel på hårddisken.

  • Hur man gör det rätt för att undvika kondens vet jag inte.

Ja, då är vi av samma åsikt och det stämmer med det jag har läst och hört om metoden tidigare.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Är absolut ingen expert och har aldrig gjort det men:

  • Att göra detta är inget som reparerar en hårddisk. Det är en nödlösning för att rädda data från disken.

  • Om vätskelagret i motorn blivit kasst kan man göra detta för att vätskan ska bli trögare och motorn stabilare.

  • Alltså så ska man köra hårddisken kall, inte låta den bli varm igen för då är vätskan tunn igen.

  • Så kyla, rädda data och om den hinner bli varm får man kyla igen

  • Känns som att detta är för äldre hårddiskar. Är detta ett vanligt fel på moderna hårddiskar, att motorns lager tar slut?

  • Och som sagt, detta hjälper ju inte om det är något annat fel på hårddisken.

  • Hur man gör det rätt för att undvika kondens vet jag inte.

Håller med på detta. Har lagt till vakumpåse för egen del då min frys har en tendens att lägga på ett lager frost på allt tämligen omgående men har man en såndär modern frys som inte har en molekyl is och grönsakerna är fräschare när dom tinas än när man stoppade in dem kan man ju skippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Håller med på detta. Har lagt till vakumpåse för egen del då min frys har en tendens att lägga på ett lager frost på allt tämligen omgående men har man en såndär modern frys som inte har en molekyl is och grönsakerna är fräschare när dom tinas än när man stoppade in dem kan man ju skippa det.

Stackars människa...

Tom om jag glömmer stänga frysen och is bildas på allt så är det borta 1-2 dagar senare. Kan inte förstå hur folk kan leva med icke självavfrostande frys :=/

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Stackars människa...

Tom om jag glömmer stänga frysen och is bildas på allt så är det borta 1-2 dagar senare. Kan inte förstå hur folk kan leva med icke självavfrostande frys :=/

är ju en ekonomisk fråga. om man bor i hyreslägenhet så får man ta det som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

är ju en ekonomisk fråga. om man bor i hyreslägenhet så får man ta det som finns

Jo, visst är det så. Men om man tänker mängden dyra fryspåsar man måste gå igenom... jag hade köpt en extra frys och satt den bredvid och så hade man inte öppnat den "dåliga" lika ofta, och då sluppit iaf en del av problemet. Du gör ingen förändring, så hyresvärden kan inte säga något.

Vet dock att alla inte har råd, så jag kan förstå sitsen. Är som sagt bara glad att jag slipper den.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Stackars människa...

Tom om jag glömmer stänga frysen och is bildas på allt så är det borta 1-2 dagar senare. Kan inte förstå hur folk kan leva med icke självavfrostande frys :=/

Jo jag köpte ju en sådan för 4 år sedan men bakom panelen där det sitter en fläkt bildas det i iaf och när fläkten frusit igen så är det helt plötsligt old school igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Jo jag köpte ju en sådan för 4 år sedan men bakom panelen där det sitter en fläkt bildas det i iaf och när fläkten frusit igen så är det helt plötsligt old school igen...

Hmm.
Jag har inte kollat noggrannare på det, men samtidigt så har min frys nu typ snart 8 år på nacken, och fungerar bra än. Jag har dock planerat byta den nästa år, oavsett, för att slippa problem. Energimässigt är den iaf klass A (från fabrik), så den är inte energitjuv i så stor skala, men alla dessa år lär ha tömt ut en del gas, så jag gissar på att den tappat en del effektivitet. Också en anledning till att byta (eller iaf fylla på gas om inget annat).

Borde du inte kunna "frosta av fläkten"?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Jag har inte kollat noggrannare på det, men samtidigt så har min frys nu typ snart 8 år på nacken, och fungerar bra än. Jag har dock planerat byta den nästa år, oavsett, för att slippa problem. Energimässigt är den iaf klass A (från fabrik), så den är inte energitjuv i så stor skala, men alla dessa år lär ha tömt ut en del gas, så jag gissar på att den tappat en del effektivitet. Också en anledning till att byta (eller iaf fylla på gas om inget annat).

Borde du inte kunna "frosta av fläkten"?

Off topic så det ryker om det men men,

Jo det går, dock får man plocka isär halva frysen för det så nästa gång det behövs blir det ny frys istället
Man är ju en erfarenhet rikare och kommer aldrig mer köpa frys med "dold" fläkt och i mitt fall gemensam kompressor för kyl och frys.
Skulle tro att det är det med kompressorn som är grundproblemet.
Lassar jag in en storhandling i kylen så är det 35 minus i frysen en timme senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Off topic så det ryker om det men men,

Jo det går, dock får man plocka isär halva frysen för det så nästa gång det behövs blir det ny frys istället
Man är ju en erfarenhet rikare och kommer aldrig mer köpa frys med "dold" fläkt och i mitt fall gemensam kompressor för kyl och frys.
Skulle tro att det är det med kompressorn som är grundproblemet.
Lassar jag in en storhandling i kylen så är det 35 minus i frysen en timme senare.

Ahh.

Jo jag undviker alltid de med kombinerade kyl/frys. De låter bättre, men de är ofta dåliga eller sämre designade om man inte går upp långt i prisklassen. Även om man måste ha frysen i ett annat hörn så är det värt att ha dem separat om man kan ordna plats.

Permalänk
Medlem

Hur långa SATA-kablar finns det att få tag på, jag funderar på att om jag kommer att behöva göra frystricket på min disk för att rädda informationen. I så fall så funderar jag på om man inte kunde ha disken liggande i frysen medans man läser ur datan ur den.
Då slipper man ju bekymmer med kondens menar jag.
Man måste ju ha datorn stående framför dörren till frysen och kommer inte att kunna ta ur något ur den på ett par timmar men det kan man väl leva med.
Men som sagt så lär man ju behöva förlänga kablarna.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.