Laptop Känner Inte Igen SSD

Permalänk
Medlem

Laptop Känner Inte Igen SSD

Hejsan

Har nu försökt på många sätt att sätta in min nya SSD i laptopen och få den att fungera normalt, länge sen sedan jag var så frustrerad.

Jag har följt alla sorters guider och ställt upp SSD:n enligt dessa.

Dator: acer aspire e1-571
SSD: intel 520 180gb

När jag kopplar ssd:n i datorn och startar om den med bootbar usb sticka så säger datorn bara "No Bootable Device, Hit any key.".

Jag har kollat via biosen och varken ssd:n, usb stickan med os eller cd-skivan med os visas up. Däremot när jag kopplar i en 2,5" sata to usb med min hdd och kopplar den i usb hålet så känner den igen det. Var ligger problemet?

Datorn känner igen ssd:n när använder min vanliga hdd med windows i. Då använder jag en sata to usb fodral för att sätta ssd:n i.

Förvirrad :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Hejsan

Har nu försökt på många sätt att sätta in min nya SSD i laptopen och få den att fungera normalt, länge sen sedan jag var så frustrerad.

Jag har följt alla sorters guider och ställt upp SSD:n enligt dessa.

Dator: acer aspire e1-571
SSD: intel 520 180gb

När jag kopplar ssd:n i datorn och startar om den med bootbar usb sticka så säger datorn bara "No Bootable Device, Hit any key.".

Jag har kollat via biosen och varken ssd:n, usb stickan med os eller cd-skivan med os visas up. Däremot när jag kopplar i en 2,5" sata to usb med min hdd och kopplar den i usb hålet så känner den igen det. Var ligger problemet?

Datorn känner igen ssd:n när använder min vanliga hdd med windows i. Då använder jag en sata to usb fodral för att sätta ssd:n i.

Förvirrad :/

Om datorn är relativt ny (2011+), så borde du kolla efter inställningar så som "secure boot" "uefi-boot" och "legacy support" i bios. Ifall du finner dessa, så skall den sistnämnda vara påslagen, och de två förstnämnda skall vara av. Om detta varit ditt problem, så bör du kunna välja stickan i någon form av "boot menu"

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

INSTALLERAT SSD!! W==T!!

Tusen tack, jag skulle ha valt att lägga på Legacy mode, något jag var obekväm med förut. Endast då lyckades jag starta os på ssd:n, men alla guider sa tvärtom, att det skulle vara det andra valet, som jag glömt namnet på.

Skriver nu med ssd:n installerat, tack så mycket.