Hemmabiosystem till vardagsrum!

Permalänk

Hemmabiosystem till vardagsrum!

Hej på er alla!
Är hyffsat nyinflyttad i min bostadsrätt och har nu börjat jaga efter ljud till lägenheten!

Jag är ganska fräsch på ljud och vänder mig därför hit, till er på Sweclockers!
Jag har en budget på runt 5-7 k och rummet jag skall tonsätta är på cirka 23 m2!

Målet är att få ut bra ljud vid både musik och film!
Är helst ute efter vita och stilrena högtalare.

Jag har kikat runt lite och tycker detta ser hyffsat intressant ut:

Dynavoice Charisma All 3
Yamaha RX-V477

Kom med era synpunkter och tipsa gärna om ni finner något annat mer prisvärt.

Mvh,
abba

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbafluff:

Hej på er alla!
Är hyffsat nyinflyttad i min bostadsrätt och har nu börjat jaga efter ljud till lägenheten!

Jag är ganska fräsch på ljud och vänder mig därför hit, till er på Sweclockers!
Jag har en budget på runt 5-7 k och rummet jag skall tonsätta är på cirka 23 m2!

Målet är att få ut bra ljud vid både musik och film!
Är helst ute efter vita och stilrena högtalare.

Jag har kikat runt lite och tycker detta ser hyffsat intressant ut:

Dynavoice Charisma All 3
Yamaha RX-V477

Kom med era synpunkter och tipsa gärna om ni finner något annat mer prisvärt.

Mvh,
abba

Du kommer få en jävla massa svar från audiofiler som i sin tur kommer att börja bråka med varandra. Allt detta utan att du kommer bli något klokare.

Ljud är väldigt subjektivt, vilket kan vara en anledning till dessa nördbråk. Så ta dig till ett par olika ljudbutiker och be om att få lyssna på ett par system i din prisklass.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Vill höra era åsikter.

Ingen vänlig själ som vill hjälpa en vilsen grabb?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är egentligen viktigast gör ett hyffsat ljud i denna prisklass, högtalarna eller det som driver högtalarna?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

En balanserad kompromiss brukar ju såklart ofta ge bäst resultat.

Men sedan är det ju så att man kanske ska väga in framtida uppgraderingar.

En högtalare behöver man inte uppgradera lika ofta som en hembioreceiver t.ex.
Att lägga väsentligt mycket mer på högtalarna kan i ett längre perspektiv vara vettigt.

Men i ett kortare perspektiv kan det bli fel.
Köper man stora och svåra högtalare för att man ska klara sig längre kanske man gör bort sig om man matchar dom mot billigaste instegsreceivern man kan hitta.

Det här har lite att göra med olika elektriska variabler (jag ska inte bli alltför teknisk eftersom jag inte kan vidareutveckla detta själv, jag brukar googla det jag behöver veta)

Skämt åsido, en viktig sak är impedans och strömkapacitet.
Har du en högtalare som vid någon punkt i frekvensomfånget går väldigt lågt i impedans, kräver det då samtidigt en förstärkare som kan leverera tillräckligt med ström till det. När impedansen sjunker ökar effekten som krävs för att låta högtalaren leverera samma ljudtryck som vid högre frekvenser.
Eller rättare sagt så tillåter det lägre motståndet förstärkaren att leverera en högre uteffekt.
Om den högre effekten inte kan matchas av en nätdel som kan leverera den kapacitet som krävs så kommer detta givetvis resultera i distorsion.
Beroende på kalibern på grejorna kommer detta dyka upp antingen vid låg volym eller vid hög volym.
Är det riktigt illa kan det bli så att förstärkaren tror att den kortsluts då den på grund av en låg impedans tillåts lämna väldigt hög effekt. Då kan den antingen gå sönder eller gå in i ett säkerhetsläge. Normalt finns någon form av säkring för detta.

Vidare finns det ju såklart andra saker som påverkar, dämpfaktor kan förmodligen någon annan förklara lite elegant, men det har lite att göra med hur pass väl en förstärkare "orkar hålla emot elementets egenrörelse mekaniskt efter det att förstärkarens signal slutat påverka elementet elektriskt".

Olika kretsar ger olika mycket bakgrundsbrus och överhörning. Dels beroende på design och dels beroende på val av komponenter, men knappast något man kan se på utsidan av en produkt.

Vad som knappas ska behöva vara ett problem dock är frekvensomfång och linjäritet i frekvens. Även om det skulle variera lite så kommer rummets inverkan på frekvensomfånget vara mycket större.

Sedan återstår ju då att se över vilka funktioner man vill ha. Och lyssna på sakerna. Två produkter med identiska specifikationer kan låta olika.

---

Tja, vart jag vill komma är att det kanske inte alltid är ett givet svar hur mycket pengar man ska lägga på respektive komponent.
Svaret är nog att det bästa är att ha komponenter som matchar bra. Råkar man dessutom hitta saker som låter bra ihop så är det ju ett stort plus!

När det gäller impedansmätningar på högtalare och strömresurser hos förstärkare så är det ofta tester som gäller. Då menar jag inte att man ska testa själv, utan helt enkelt hitta tester som redan finns på webben eller i tidningar.
Alternativt får man gå på rekommendationer från andra.

Så, se om du kan hitta någon jämförande test i den prisklass du letar i.

Sedan får man ju inte glömma att det kommer låta från grejorna i stort sett hur du än kopplar ihop det, men om frågan är hur man kan maximera budgeten då det ska vägas fram och tillbaka, ja då får man nog göra lite research per produkt.

Dom grejorna som du har länkat till skulle nog fungera ok ihop.
Det man kan läsa sig till om Yamaha'n du länkat är att den fungerar ihop med dom valda högtalarna. Den ökar dock inte effekten med det dubbla för varje halvering av impedans, som ju just halveringen möjliggör, förmodligen på grund av att nätdelen är för klen. Detta är dock inget unikt eller konstigt, men det beskriver tydligt problemet med felaktigt matchat utrustning - alltså om man försöker dra mer effekt ur en förstärkare än den kan lämna.
Eftersom högtalarna står angivna som 4-8 ohm så får vi väl utgå från att dom inte går under 4 ohm och alltså ger en rimlig belastning för den förstärkaren. Utgår vi även från att siffrorna om förstärkaren stämmer så kan vi konstatera att den bör kunna driva dom till max en i taget, men inte alla tillsammans. Återigen, inget konstigt med det utan fullt normalt.

Problemet är att det är svårt att skriva hur det låter. Det är något som du måste bedöma själv.

Visa signatur

.:bjorn