FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk

Det sämsta man kan investera i är FSX samt FSX Steam. FSX är helt död och steam edition har en ytterst begränsad utvecklingsmöjlighet. Dovetail äger bara själva skalet. De har ingen möjlig att utveckla själva kärnan. Det finns bara 2 simulatorer att satsa på, och det är Prepar3d eller X-Plane.

Prepared: Ägs av Lockheed Martin som köpte själva kärnan som FSX kör på. Den har utvecklats vidare en hel del och är stabil, kör DX11 samt en hel del buggar har fixats. Nackdelen är att den är 32-bitars (64-bitars kommer att komma), får inte rikta sig mot nöjesmarknaden (ger lite komplikationer när det gäller licenser) samt att den fortfarande har en del gammal kod som måste optimeras. Det gör att scenerys och flygplan kan strula lite vid uppdateringar.

X-Plane: Ägs av en privatperson och är en 64-bitars simulator. Det gör att den utnyttjar datorns resurser bättre. Nackdelen med denna simulator är att ägaren lider av extrema komplex och lyssnar inte alltid på andra som kommer med förslag på vad som skulle behöva utvecklas, AI-trafik existerar inte, ATC är bedrövligt, kör inte Direct x, har inte samma ekonomiska resurser som Prepar3d, har en väldigt begränsad mängd scenery samt flygplan.

X-plane har möjligheten att kunna bli riktigt bra, men det hindras av ägaren tyvärr. Därför är rådet till någon som ska börja flyga sim idag att köpa Prepar3d men spara in på addons tills 64-bitars kommer ut.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Prepar3d att det inte stödjer multipla platformar och deras märkliga licens, därför införskaffade jag X-Plane. X-Plane utvecklas, och det verkar komma lite uppdateringar några månader i stöten, dock har jag inte haft simulatorn så länge, så jag kan inte hålla med Micke.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

steam rea på FSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickes418:

X-Plane: Ägs av en privatperson och är en 64-bitars simulator. Det gör att den utnyttjar datorns resurser bättre. Nackdelen med denna simulator är att ägaren lider av extrema komplex och lyssnar inte alltid på andra som kommer med förslag på vad som skulle behöva utvecklas, AI-trafik existerar inte, ATC är bedrövligt, kör inte Direct x, har inte samma ekonomiska resurser som Prepar3d, har en väldigt begränsad mängd scenery samt flygplan.

X-plane har möjligheten att kunna bli riktigt bra, men det hindras av ägaren tyvärr. Därför är rådet till någon som ska börja flyga sim idag att köpa Prepar3d men spara in på addons tills 64-bitars kommer ut.

Jag är ganska ny inom X-plane så jag har inte hört något om att ledaren skulle vara en röv. Vad finns det för exempel på dåligheter där?

Jag är faktiskt lite förvånad över att X-plane funnits så länge samtidigt som vissa delar är så eftersatta, AI och ATC tex.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Hej,

Jag spelade ursprungliga FSX en gång i tiden, men slutade då det var alldeles för buggigt och resurskrävande (i förhållande till grafiken).

Nu har jag skaffat FSX Steam Edition och det är bättre. Grafiken är dock fortfarande inge vidare utan add-on:s och moddar. Jag undrar nu vilka som är de bästa gratis moddarna samt add-on:sen (flygplatser, plan o.s.v.) för FSX Steam Edition.

Mvh, David

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Hej,

Jag spelade ursprungliga FSX en gång i tiden, men slutade då det var alldeles för buggigt och resurskrävande (i förhållande till grafiken).

Nu har jag skaffat FSX Steam Edition och det är bättre. Grafiken är dock fortfarande inge vidare utan add-on:s och moddar. Jag undrar nu vilka som är de bästa gratis moddarna samt add-on:sen (flygplatser, plan o.s.v.) för FSX Steam Edition.

Mvh, David

Flygplan
Just Flight 757: http://www.justflight.com/product/757-jetliner-freemium
Project Tupolev TU-154B2: http://www.protu-154.org/index_e.html

Scenery:
http://flyawaysimulation.com/news/4708/

Vet inte om allt funkar med FSX:SE. 757an har jag kört i SE med blandat resultat, verkar bero lite på om man kör W7 eller W8. Tupoleven tror jag inte att jag har testat i SE. Scenerys borde funka bra. Är ju ganska lätt att testa och se.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

FSX Steam är bra, finns ett antal plan där och man flyger i en relativt verklig värld.

Det jag funderar på, då man flyger dessa Boeing plan mm, jag tror att man alltid ska starta
med motorn på full effekt, då man väl tagit sig upp i luften skall man väl dra ner motorkraften?

Jag har försökt ligga på 90, 80 75% o.s.v. men tror jag får varning för att det går för snabbt eller liknande.
Hur många % kraft ska man ligga på då man ligger på jämn höjd tycker ni?

Vad är mest realistiskt?

Harävne köpt X-plane men det verkar inte fungera utan riktiga spakar då
jag än flyger med tangentbord men den saken kan ju förändras sedan.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du fällt in flapsen? Om dy flyger för snabbt med dessa utfällda finns det risk för att du förstör dom, och i värsta fall får du då stora problem med att manövrera flygplanet. Olika steg av flaps har olika hastighetsrestiktioner.

I övrigt, iallafall inom svenskt flygrum, ska man ej flyga mer än 250 knop under flygnivå 10000 fot (FL10), denna restriktion är är trafikteknisk misstänker jag.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Detta kanske framstår som en tramsfråga men den är seriös i allra högsta grad. Jag har svårt för höjder, det räcker att jag ser höjder på kort, i film och i spel. Skulle detta vara ett spel där jag hade kunnat träna bort denna rädslan tror ni?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Detta kanske framstår som en tramsfråga men den är seriös i allra högsta grad. Jag har svårt för höjder, det räcker att jag ser höjder på kort, i film och i spel. Skulle detta vara ett spel där jag hade kunnat träna bort denna rädslan tror ni?

Kanske. Jag lider av lite svindel själv, dock så har jag aldrig upplevt höjderna i FSX som något påfrestande. De känns snarare inte alls. Andra spel, som Mirrors Edge, ger en rejäl höjdkänsla men det blir inte riktigt samma grej här. Det är ju aldrig fel att testa dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Kanske. Jag lider av lite svindel själv, dock så har jag aldrig upplevt höjderna i FSX som något påfrestande. De känns snarare inte alls. Andra spel, som Mirrors Edge, ger en rejäl höjdkänsla men det blir inte riktigt samma grej här. Det är ju aldrig fel att testa dock.

Jo, jag kan hålla med där. Jag kan inte säga att jag direkt känner eller upplever höjderna i FSX. Varför låter jag någon annan svara på, men det handlar antagligen om den relativt dåliga fysiken som FSX använder sig av vilket våran hjärna inte luras av.

Men har man rent av fobi för höjder och upplever problemet som rent av skräckinjagande så kanske det räcker med FSX för att börja någonstans?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo, jag kan hålla med där. Jag kan inte säga att jag direkt känner eller upplever höjderna i FSX. Varför låter jag någon annan svara på, men det handlar antagligen om den relativt dåliga fysiken som FSX använder sig av vilket våran hjärna inte luras av.

Men har man rent av fobi för höjder och upplever problemet som rent av skräckinjagande så kanske det räcker med FSX för att börja någonstans?

Du kanske skulle ta och skaffa Occulus rift eller några liknande brillor sedan? Jag körde en FSX-film från Youtube i Google Cardboard en gång och då märktes (som väntat) djup och höjd betydligt bättre.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=VZj0PUDC--8

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Du kanske skulle ta och skaffa Occulus rift eller några liknande brillor sedan? Jag körde en FSX-film från Youtube i Google Cardboard en gång och då märktes (som väntat) djup och höjd betydligt bättre.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=VZj0PUDC--8

Tror att du citerade fel person

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Satte mig och installerade om hela FSX häromdagen. Körde en ny installation av FSX:SE ihop med 4-5 freeware addons för att få snyggare moln, himmel, landningsljus, vatten och en bättre mesh. La en bra stund på att labba med min CFG med. Med min gamla och rätt begränsade dator (se min signatur) så får jag ändå 30-40 FPS med lite mindre eller enklare plan. Äger inte någon PMDG-produkt för jag vet att de inte kommer lira på denna burken men med JustFLights 757a så får jag ut 25-35 FPS beroende på miljö.

Får säga att jag är rätt nöjd ändå. Det ser både helt ok ut och flyter bra fast att det är en så gammal maskin.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hörde att RC-Design har släppt sitt Landvetter-scenery igen. Har någon här testat det?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Hörde att RC-Design har släppt sitt Landvetter-scenery igen. Har någon här testat det?

Har köpt Landvetter-scenery, har inte testat det jätte mycket. Men det ser bra ut det lilla jag har använt det och jag kör det i Prepar3D.

Permalänk

Är det värt att köpa fsx steam för 12,5 euro eller ska man skaffa något annat. Går det förresten att spela med tangentbord och mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallelyra:

Är det värt att köpa fsx steam för 12,5 euro eller ska man skaffa något annat. Går det förresten att spela med tangentbord och mus

Är det FSX du vill köpa så hade jag tagit Steam-versionen före en äldre boxad. I jämförelse med X-plane 10? Smaksak. Tror att många har båda, i alla fall de som har varit med ett tag.

Det går att spela med tangentbord och mus men det är extremt klumpigt. Framförallt så missar man roder-funktionen där, det är nästan ett måste när man ska landa ett plan tex.
Du kan komma billigt undan med denna joysticken istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486416
Den är rätt plastig men den har gas, twist för roder och massa knappar. Den kommer höja upplevelsen från en mus väldigt mycket.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallelyra:

Är det värt att köpa fsx steam för 12,5 euro eller ska man skaffa något annat. Går det förresten att spela med tangentbord och mus

Se mickes418s inlägg ovan. Jag håller med honom i allt han skriver utom på en liten punkt. Jag tycker absolut att FSX har ett existensberättigande. Det är i min mening fortfarande det bästa alternativet för nybörjare och även för de som vill utveckla sitt flygande med mer realistiska plan så finns det gott om intressanta add-ons. Så nej, jag tycker inte du ska satsa på något annat i stället. Dock bör du köpa en joystick av något slag oavsett vilken simulator du väljer.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Hej!

Funderar på att köpa en warthog och allt därtill.
Har tänkt mig att spela framförallt dcs men vill ju prova fsx också.
Har förstått att man inte kan spela vanila knappt så jag undrar vilka addons ni kör med /kan rekommendera?

Det ska helst vara billigt (gratis är ännu bättre)
Vill ha ett stort pasagerarflyg och sedan grafikaddons och annat som kan behövas.
Tack och hoppas att någon vill hjälpa

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Hej!

Funderar på att köpa en warthog och allt därtill.
Har tänkt mig att spela framförallt dcs men vill ju prova fsx också.
Har förstått att man inte kan spela vanila knappt så jag undrar vilka addons ni kör
med /kan rekommendera?

Det ska helst vara billigt (gratis är ännu bättre)

Vill ha ett stort pasagerarflyg och sedan grafikaddons och annat som kan behövas. Tack och hoppas att någon vill hjälpa

Gällande flygplan och scenery så är det som är något att ha oftast väldigt dyrt.
För flygplan så kolla in PMDG, Aerosoft och Qualitywings.

Gällande flygplatser så finns ett gäng olika utvecklare, bl.a. ORBX (gör även terräng), Aerosoft,
Fly Tampa samt Drzewiecki Design.

Kolla in på http://forum.avsim.net/, där bör du hitta info om det mesta och de har även ett eget filbibliotek
där du kan hitta alla möjliga sorters freeware.

Två av de bästa freewaren enligt mig är Airport Design Editor och AI Controller

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Gällande flygplan och scenery så är det som är något att ha oftast väldigt dyrt.
För flygplan så kolla in PMDG, Aerosoft och Qualitywings.

Gällande flygplatser så finns ett gäng olika utvecklare, bl.a. ORBX (gör även terräng), Aerosoft,
Fly Tampa samt Drzewiecki Design.

Kolla in på http://forum.avsim.net/, där bör du hitta info om det mesta och de har även ett eget filbibliotek
där du kan hitta alla möjliga sorters freeware.

Två av de bästa freewaren enligt mig är Airport Design Editor och AI Controller

Tack för svaret !
Såg att planen kostade en del:-P
Ändrar nog mina planer till att köpa en logitech 3d PRO (funkar den till sådana simulatorer?) så jag har råd till trackir, roderpedaler och lite mjukvara för att det var ju inte direkt gratis....
Men är planen som följer med i fsx te.x 747 helt odugliga? Funkar det att trycka på knappar i den m.m???

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Tack för svaret !
Såg att planen kostade en del:-P
Ändrar nog mina planer till att köpa en logitech 3d PRO (funkar den till sådana simulatorer?) så jag har råd till trackir, roderpedaler och lite mjukvara för att det var ju inte direkt gratis....
Men är planen som följer med i fsx te.x 747 helt odugliga? Funkar det att trycka på knappar i den m.m???

Den Joysticken fungerar bra för de flesta, i alla fall till att börja med, flyger du mycket så slits den ut på 1-2 år.

Nä standardplanen är inte mycket att ha. Visst de har lite knappar och reglage som fungerar men inte så mycket mer.

Vill du ha några vettiga addon-plan till vettiga priser så kolla in Qualitywings 757 och Qualitywings Ultimate 146 Collection

https://store5.esellerate.net/store/checkout/CustomLayout.asp...
http://www.flight1.com/products.asp?product=qw146fs

Inte de mest avancerade som finns men bra kvalité ändå för relativt lite pengar.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Den Joysticken fungerar bra för de flesta, i alla fall till att börja med, flyger du mycket så slits den ut på 1-2 år.

Nä standardplanen är inte mycket att ha. Visst de har lite knappar och reglage som fungerar men inte så mycket mer.

Vill du ha några vettiga addon-plan till vettiga priser så kolla in Qualitywings 757 och Qualitywings Ultimate 146 Collection

https://store5.esellerate.net/store/checkout/CustomLayout.asp...
http://www.flight1.com/products.asp?product=qw146fs

Inte de mest avancerade som finns men bra kvalité ändå för relativt lite pengar.

Hmm. Såg riktigt bra ut. 757 har också fått bra omdöme också.

Många här lägger upp bilder då de spelar med bilder som ser ruskigt bra ut. Vad använder de/ni för grafikkaddons? Är sugen på att få molnen, marken, vattnet se lika bra ut.
Gör ingenting om det kostar lite bara om det ser bra u:-)

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Hmm. Såg riktigt bra ut. 757 har också fått bra omdöme också.

Många här lägger upp bilder då de spelar med bilder som ser ruskigt bra ut. Vad använder de/ni för grafikkaddons?
Är sugen på att få molnen, marken, vattnet se lika bra ut.
Gör ingenting om det kostar lite bara om det ser bra u:-)

Gällande molnen så har jag inga extra addons för det, men det finns att köpa.
Antingen Active Sky Next eller det senaste från REX; Weather Architect.

Gällande mark och så vidare så finns det lite olika lösningar av vilka vissa är komplement till varandra.
T.ex. ORBX (med FTX och FTX vector), Ultimate Terrain X och Ground Environment X.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen man lirade. Men köpte FSX-SE för någon månad sen så nu är man igång igen.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du använder för addons da? Såg riktigt fint ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Får man fråga vad du använder för addons da? Såg riktigt fint ut

Självklart. Dom addons jag använder är:
FTX Global, Vector och open lc
Rex essential plus för väder texturer. Har bara inte köpt Rex 4 och softclouds än (har för mig att man får bättre performance av rex4 och soft )
Active sky next som genererar vädret

Och sen pmdg 737

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

Sedan är det viktigt att tänka på att ju mer ögongodis du stoppar in, ju större risk
är det att det till slut blir mer än vad FSX kan hantera.

Dvs. i vissa fall blir det så mycket snygga vädertexturer, marktexturer, avancerade flygplan (t.ex. OMDG 737+777, i viss mån även Aerosoft A320) och snygga flygplatser att FSX kraschar.

http://support.precisionmanuals.com/kb/a108/vas-management-st...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

har de fått till steam versionen med TRackIR ännu? Känns som man egentligen måste dualboota win xp för det här liret.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x