Är det någon ide att byta till Office 365 om jag redan har Office 2010?

Permalänk

Är det någon ide att byta till Office 365 om jag redan har Office 2010?

Är det någon ide att byta till Office 365 om jag redan har Office 2010? Visserligen bara hem och student, men det räcker för mig. Hur gångbart är egentligen Office 2010 idag? Är det någon risk att det strular med Windows 8,1?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Office 365 är bra men dyr.
Du kan pröva den gratis här: https://products.office.com/sv-se/office-365-home
Den största skillnaden på nyare Office är bättre gränssnitt, funktionsmässigt så mycket snarlik och de stora begränsningarna filstorlek, antal rader i excel etc är samma då begränsningen ligger i filformaten.

För avancerade användare börjar nu 64 bitars Office bli stabilare och mer kompatibel med olika pluggin. Gör man t.ex. excelprogram där det tar datorn runt en halvtimma att bearbeta så kan 64bitars vara något att kolla på.

Det finns lite molmfördelar med Office 365 som jag ej har använt, men ofta kan man i hobbybruk sköta detta bättre själv.

Så min allmän rekommendation är spara pengarna, speciellt när Office 2010 är såpass kompatibel med det senaste Office. Annat är det att köra Libra Office etc, visst bra produkter, men inte precis kompatibla mer än för personer som knappt använder Office. -Försök att t.ex. dra igång VSTO (Visual Studio Tools for Office) plugin för Office 2013 i Libra den som kan.

Permalänk
Medlem

Nej, ligg du kvar på 2010. Jag tycker inte det är värt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Office 365 är bra men dyr.
Du kan pröva den gratis här: https://products.office.com/sv-se/office-365-home
Den största skillnaden på nyare Office är bättre gränssnitt, funktionsmässigt så mycket snarlik och de stora begränsningarna filstorlek, antal rader i excel etc är samma då begränsningen ligger i filformaten.

För avancerade användare börjar nu 64 bitars Office bli stabilare och mer kompatibel med olika pluggin. Gör man t.ex. excelprogram där det tar datorn runt en halvtimma att bearbeta så kan 64bitars vara något att kolla på.

Det finns lite molmfördelar med Office 365 som jag ej har använt, men ofta kan man i hobbybruk sköta detta bättre själv.

Så min allmän rekommendation är spara pengarna, speciellt när Office 2010 är såpass kompatibel med det senaste Office. Annat är det att köra Libra Office etc, visst bra produkter, men inte precis kompatibla mer än för personer som knappt använder Office. -Försök att t.ex. dra igång VSTO (Visual Studio Tools for Office) plugin för Office 2013 i Libra den som kan.

Personligen tycker jag gränssnittet i senare Office är oerhört fula och opraktiska, gillar inte ribbongranssnittet och med försöket att se ut som MUI i Office 2013 så har det blivit än värre.

Jag håller med om att det inte finns någon större anledning att gå till Office 365 från Office 2010, man vinner näst intil inget i funktionalitet.

Varför i hela fridens namn skall man köra en Office plugin som VSTO i LibreOffice? Den fungerar väl inte i Office 365 heller så det var ett dumt exempel.

LibreOffice är ett mycket mycket kompetent Officepaket som de flesta klarar sig mycket bra med. Det saknar de mest avancerade funktionerna som finns i MS Office, men hur många använder dem egentligen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoWin:

Personligen tycker jag gränssnittet i senare Office är oerhört fula och opraktiska, gillar inte ribbongranssnittet och med försöket att se ut som MUI i Office 2013 så har det blivit än värre.

Jag håller med om att det inte finns någon större anledning att gå till Office 365 från Office 2010, man vinner näst intil inget i funktionalitet.

Varför i hela fridens namn skall man köra en Office plugin som VSTO i LibreOffice? Den fungerar väl inte i Office 365 heller så det var ett dumt exempel.

LibreOffice är ett mycket mycket kompetent Officepaket som de flesta klarar sig mycket bra med. Det saknar de mest avancerade funktionerna som finns i MS Office, men hur många använder dem egentligen?

Huruvida senaste Office har bättre gränssnitt är en smaksak, jag gillar det senaste mycket bättre och tycker allt är enklare att hitta.

Vad Office 365 är för något är flummigt, det finns olika versioner. Det finns en standaloneversion som av den lilla beta test jag gjorde var samma som vanliga Office 2016, bara det att den uppdateras kontinuerligt och man får betala en avgift per månad/år. -Det skiljer sig säker mer, som tillgång till molmtjänsterna etc, men jag har ej haft tid att kollat å mycket.

Varför man måste köra VSTO plugin i Office är för att det inom arbetslivet finns en väldigt massa såna till Office där man bokstavligen måste använda sig av dessa. -Det finns t.ex.företag som har en Policy att man ej får ändra på ett worddokument utan att använda VSTO verktyget för att uppdatera rev numret etc. Men inom Excel finns det hur många plugins som helst som man måste använda. Det handlar t.ex. om att importera och exportera filer och inte bara att behandla datan.

Men som inom det mesta är den stora skaran inte avancerade användare och jag tycker att Office är lite dyrt och då kan man se på billigare alternativ. Håller man inte på med office automation(Vba, automationsklienter, office apps, VTSTO etc), har konstiga wordmallar etc så klarar sig de flesta med gratisalternativ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

LibreOffice är gratis.

https://sv.libreoffice.org/

Permalänk
Medlem

Har jag uppfattat det rätt att man måste betala IGEN efter 1 år (eller 1 månad) för att få fortsätta använda MS office 365?

I så fall känns det vettigare att undvika MS office 365 så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har jag uppfattat det rätt att man måste betala IGEN efter 1 år (eller 1 månad) för att få fortsätta använda MS office 365?

I så fall känns det vettigare att undvika MS office 365 så långt det går.

Ja. Office 365 är ett programpaket som man prenumererar på.

Permalänk
Inaktiv

Detta med att ta betalt varje år är något som bara blir vanligare och vanligare för varje år.
Adobe har kört det ett tag, Autodesk (Autocad m.m) kommer att haka på och Microsoft har börjat lite smått och troligtvis vill de få in någon årlig uppgraderings kostnad för kommande windows.¨

Den stora fördelen är självklart mer pengar till företagen och andelen pirater kan minskas då det är svårt att använda molmtjänsterna utan att ha ett konto.

I Office så är en stor del av arbetet att hantera dokument och det är inte alltid det enklaste när det ska versionhanteras med spårbahet och flera personer är iblandade. Att sätta upp sharepoint eller liknande överallt är omständligt speciellt när man ska sätta upp en vpn server etc. (undrar hur stor andel av alla sweclockare som har sharepoint hemma privat?)

Microsoft molmtjänst är då ett billigt alternativ till sharepoint, men för privatpersoner så anser jag inte kostnaden är billig. Jag skulle tro att en stor del av de som köper dessa idag inte riktigt vet vad de köpte, vilket man även kan läsa ur vissa recensioner för produkterna. -Det står klart och tydligt att det är en abonnemang, men tror att det är som det brukar vara.

Jag skulle tro att Microsoft i framtiden bara vill ha abonnemangsprogram, men Office 2016 lär släppas som vanligt vad jag har förstått.
-Samma sak gäller för övrigt spel, de spel som ekonomisk går best så består många av dessa där de kan suga ut folk på ingameköp samt olika abonnemang.

Angående Office så ska man dock inte underskatta värdet av en bra ordbehandlare, nu har dock Microsoft Office en massa nackdelar. Stöd för vettig versionshantering är t.ex. något som borde ligga inne som standard och vara smidigare. -Visst det går att spåra ändringar idag speciellt om folk jobbar på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle tro att en stor del av de som köper dessa idag inte riktigt vet vad de köpte, vilket man även kan läsa ur vissa recensioner för produkterna. Det står klart och tydligt att det är en abonnemang, men tror att det är som det brukar vara.

Jag skulle tro att Microsoft i framtiden bara vill ha abonnemangsprogram, men Office 2016 lär släppas som vanligt vad jag har förstått.

Om butiker skriver som CDON länken så är det inte så lätt att se. Hoppas du har rätt att Office 2016 blir som förut.

Permalänk
Medlem

Om du känner att du behöver de andra programmen, onedrive lagringen eller skype minuterna och att de är värda de extra pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem

Fortsätt med Office 2010 du.
Det är förmodligen den absolut vanligaste versionen, ute på företag,kommuner, organisationer etc.
Ser inte varför du skulle dumpa 2010, och börja prenumerera på office365, och betala igen, och igen och igen.

Jag personligen föredrar Office 2010, framför Office 2013 dessutom. Tycker Office 2013 platta och kritvita gränssnitt är jobbigt för ögonen.
Och Libreoffice...... Urk!!!!

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Fortsätt med Office 2010 du.
Det är förmodligen den absolut vanligaste versionen, ute på företag,kommuner, organisationer etc.
Ser inte varför du skulle dumpa 2010, och börja prenumerera på office365, och betala igen, och igen och igen.

Jag personligen föredrar Office 2010, framför Office 2013 dessutom. Tycker Office 2013 platta och kritvita gränssnitt är jobbigt för ögonen.
Och Libreoffice...... Urk!!!!

Jo, jag tycker Office 2010 upplevs mjukare och vänligare för ögonen. Medan jag tycker Office 365 ser kall och hård ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Fortsätt med Office 2010 du.
Det är förmodligen den absolut vanligaste versionen, ute på företag,kommuner, organisationer etc.
Ser inte varför du skulle dumpa 2010, och börja prenumerera på office365, och betala igen, och igen och igen.

Jag personligen föredrar Office 2010, framför Office 2013 dessutom. Tycker Office 2013 platta och kritvita gränssnitt är jobbigt för ögonen.
Och Libreoffice...... Urk!!!!

Jag håller med om att Office 2010 ser bättre ut än 2013 men jag fördrar Office 2003 eller LibreOffices gränssnitt.
Kan inte med ribbongränssnittet som jag tycker är fult och ologiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoWin:

Jag håller med om att Office 2010 ser bättre ut än 2013 men jag fördrar Office 2003 eller LibreOffices gränssnitt.
Kan inte med ribbongränssnittet som jag tycker är fult och ologiskt.

Håller med, Ribbon är otroligt jobbigt att hålla på med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kan ni utveckla varför Ribbon är så svår att jobba med?
Visst om man enbart gör basic stuff så kan jag hålla med, men jag tycker att funktionerna tydligare framförs med Ribbon.
Då man för olika moment får tydliga knappar på vilka funktioner som finns.

Däremot kan jag hålla med om att Ribbongränssnittet inte är det bästa, men enbart det klassiska är ej praktisk när antalet funktioner som man använder ökas. Man slipper dessutom hålla kolla på alla genvägar i huvudet för att man inte orkar ta omvägar. (som att Alt+F11 betyder Visual Basics Editorn)

Permalänk

Kan rekommendera office 365 alla dagar. Jag menar förutom ett smidigare system i form av bättre funktionalitet och enklare användande så har du flera nya funktioner & även flera nya program.

Några av mina favoriter: Lync, Onenote (KUNGLIGT program) & Onedrive.

Onedrive är ju underbart med hela 1 tb lagring på nätet utan extra kostnad under tiden man har 365. Och Microsoft kör ju kampanjer var och varannan vecka med 200-250 SEK / år för abonnemang.

Själv har backupen på onedrive och "orginalet" på egna hårddisken. SJUKT smidigt.

Sen så finns funktionaliteten att du kan ha din licens på 5st enheter /datorer/plattor/telefoner. Dvs TEKNISKT sett så kan du dela en licens med familjemedlemmar/vänner.

Med option på sync imellan. Även inställningar mellan dom olika kan du få.

Enligt mig en no brainer mellan 2010 & 365, men det är iof för att jag använder alla extra funktioner. Men det är som nämnt min högst personliga åsikt.

Vänligen
Vic

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Skrivet av Periskop62:

Jo, jag tycker Office 2010 upplevs mjukare och vänligare för ögonen. Medan jag tycker Office 365 ser kall och hård ut.

Det finns en hel del inställningar du kan sitta och trixa med för att få bättre "mjukare" utseende

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Kan ni utveckla varför Ribbon är så svår att jobba med?
Visst om man enbart gör basic stuff så kan jag hålla med, men jag tycker att funktionerna tydligare framförs med Ribbon.
Då man för olika moment får tydliga knappar på vilka funktioner som finns.

Däremot kan jag hålla med om att Ribbongränssnittet inte är det bästa, men enbart det klassiska är ej praktisk när antalet funktioner som man använder ökas. Man slipper dessutom hålla kolla på alla genvägar i huvudet för att man inte orkar ta omvägar. (som att Alt+F11 betyder Visual Basics Editorn)

För att det tar upp så mycket plats och gör att det är svårt att hitta det man letar efter, jag tycker det är närmast hopplöst att hitta i ribbon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Periskop62:

Är det någon ide att byta till Office 365 om jag redan har Office 2010? Visserligen bara hem och student, men det räcker för mig. Hur gångbart är egentligen Office 2010 idag? Är det någon risk att det strular med Windows 8,1?

Tacksam för svar!

Ja det tycker jag. Här är några anledningar jag kan komma på rakt upp och ner.

1. Du får alltid den senate versionen av Office med fler funktioner m.m.
2. Du får oändligt med lagringsutrymme på Onedrive.
3. Det kostar endast 54kr/månaden
4. Du får 60 Skype-minuter per månad och kan ringa från din dator/telefon till vilket mobilnummer som helst utan extra kostnad

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Kan rekommendera office 365 alla dagar. Jag menar förutom ett smidigare system i form av bättre funktionalitet och enklare användande så har du flera nya funktioner & även flera nya program.

Några av mina favoriter: Lync, Onenote (KUNGLIGT program) & Onedrive.

Onedrive är ju underbart med hela 1 tb lagring på nätet utan extra kostnad under tiden man har 365. Och Microsoft kör ju kampanjer var och varannan vecka med 200-250 SEK / år för abonnemang.

Själv har backupen på onedrive och "orginalet" på egna hårddisken. SJUKT smidigt.

Sen så finns funktionaliteten att du kan ha din licens på 5st enheter /datorer/plattor/telefoner. Dvs TEKNISKT sett så kan du dela en licens med familjemedlemmar/vänner.

Med option på sync imellan. Även inställningar mellan dom olika kan du få.

Enligt mig en no brainer mellan 2010 & 365, men det är iof för att jag använder alla extra funktioner. Men det är som nämnt min högst personliga åsikt.

Vänligen
Vic

Det krävs office 365 i business version för att få 5 installationer. Den är mycket dyrare än hemmaversionen

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Det finns en hel del inställningar du kan sitta och trixa med för att få bättre "mjukare" utseende

Var hittar du dem? Jag ser bara en handfull nästan identiska "teman".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Var hittar du dem? Jag ser bara en handfull nästan identiska "teman".

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar detsamma. Vad hittar man dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Var hittar du dem? Jag ser bara en handfull nästan identiska "teman".

Går att välja vitt, grått eller mörkt grått i inställningarna. Byter alltid till mellanalternativet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Det krävs office 365 i business version för att få 5 installationer. Den är mycket dyrare än hemmaversionen

Inte business men home premium. Den brukar kosta sådär 900 per år men går ofta att hitta för typ 5-700 och då ingår alltså 5 licenser, 5x1TB på OneDrive osv. Delar man fem pers på en sådan så är det rätt så billigt, behöver man molnlagringen så kostar ju bara den mer från typ Dropbox eller Drive.

Jag tycker det är ganska nice med 365. Man har alltid senaste varianterna av alla program och priset är ganska lågt, fast jämfört med pirat eller gratisprogram så är förstås allt dyrt.

Det finns förstås gratisalternativ, Libre Office eller Docs exempelvis (WordPad räcker också rätt långt), men har man lite mer behov så räcker inte riktigt de. Jag har exempelvis mängder av dokument som är versionshanterade eller som får data från en SQL Server eller så och det funkar inte i LO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte business men home premium. Den brukar kosta sådär 900 per år men går ofta att hitta för typ 5-700 och då ingår alltså 5 licenser, 5x1TB på OneDrive osv. Delar man fem pers på en sådan så är det rätt så billigt, behöver man molnlagringen så kostar ju bara den mer från typ Dropbox eller Drive.

Jag tycker det är ganska nice med 365. Man har alltid senaste varianterna av alla program och priset är ganska lågt, fast jämfört med pirat eller gratisprogram så är förstås allt dyrt.

Tack, har bara sett den billiga varianten som man gör reklam för. Har man nytta av allt godis som det ger är det ett mycket förmånligt pris. Man får ju outlook, access o publisher som annars kräver pro-versionen, vilket är dubbelt så dyr vid engångsköp.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Går att välja vitt, grått eller mörkt grått i inställningarna. Byter alltid till mellanalternativet

Som sagt: en handfull nästan identiska "teman".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Huruvida senaste Office har bättre gränssnitt är en smaksak, jag gillar det senaste mycket bättre och tycker allt är enklare att hitta.

Vad Office 365 är för något är flummigt, det finns olika versioner. Det finns en standaloneversion som av den lilla beta test jag gjorde var samma som vanliga Office 2016, bara det att den uppdateras kontinuerligt och man får betala en avgift per månad/år. -Det skiljer sig säker mer, som tillgång till molmtjänsterna etc, men jag har ej haft tid att kollat å mycket.

Varför man måste köra VSTO plugin i Office är för att det inom arbetslivet finns en väldigt massa såna till Office där man bokstavligen måste använda sig av dessa. -Det finns t.ex.företag som har en Policy att man ej får ändra på ett worddokument utan att använda VSTO verktyget för att uppdatera rev numret etc. Men inom Excel finns det hur många plugins som helst som man måste använda. Det handlar t.ex. om att importera och exportera filer och inte bara att behandla datan.

Men som inom det mesta är den stora skaran inte avancerade användare och jag tycker att Office är lite dyrt och då kan man se på billigare alternativ. Håller man inte på med office automation(Vba, automationsklienter, office apps, VTSTO etc), har konstiga wordmallar etc så klarar sig de flesta med gratisalternativ.

Håller med denna talare. Jag jobbar ofta med diagram i excel, det är oehört mycket klumpigare att editera diagram i 365 gränssnitt än 2010/2013. I 365 kommer upp ngn flashig meny i högerkant som är omständig och tar tid att navigera runt i medan editeringsrutan man får upp i de äldre är enkel och snabbnavigerad och man får snabbt gjort det man ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det tar upp så mycket plats...

Minimera då Finns tre lägen att välja på. Tema går också att ändra. Fast här håller jag med om att O2010 är bättre för där kan man ha svart/mörkt tema.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net