Asus ratar Windows 10 för mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Asus ratar Windows 10 för mobiltelefoner

Asus storsatsar på mobilmarknaden och det med operativsystemet Android. Bolaget har idag inga planer på att stödja Windows 10 Mobile, men ser potential förutsatt att Microsoft lyckas med gränssnittet Continuum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

En fördel för utvecklare är ju att C# på .NET ramverket är mycket trevligare än Objective-C och Swift på iOS, och Java på Android.

Permalänk

Windows phone kan ju få en riktigt nystart om systemet för att porta appar från Android/iOS fungerar som det ska.

Jag skulle gärna köpt en Nokia för något år sedan men tillgången till program är trots allt det viktigaste för ett operativsystem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Låter som de har koll på ASUS. Enda vettiga anledningen att vilja ha windows 10 på mobilen är väl just om det går att docka med en större skärm och köra skrivbordsmiljön.

Men är ASUS så stora på mobiltelefonmarknaden? Känner inte till vilka modeller de har riktigt.

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat utseendet på Windows phone OS. Windows 10 phone ser samma ut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

På mobiler har det ju tekniska fördelar mot föregångarna men då det kommer se i stort ut som WP8 och bakåt så är det en nackdel. De här blinkande rektanglarna WP är synonymt med har ju varit allt annat än en succé på mobiler genom åren. På en liten nischad grupp som Swec har det ju en stor andel användare men så är inte fallet därute.

Det tror jag blir det största hindret för Windows 10 på mobiler, det ser ut som något som i backspegeln många vet floppat eller sålt minimalt. In b4 überoptimister, men jag tror som sagt det har en rejäl uppförsbacke. Så jag förstår att ASUS är försiktiga.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ser fram emot wp10 på min lur, det är svårt att hitta ett lika stabilt mobilt OS som wp8.x, Android kommer inte i närheten. Hoppas att wp10 blir lika tokstabilt. Haft en mängd Android lurar genom åren och varenda en har haft några dryga buggar som aldrig åtgärdats. Köpte en Lumia 830 till sist och det fina är att den funkar alltid, behöver aldrig fippla med omstarter pga. buggar eller annat drygt, BT funkar prima osv osv . Använder man sin mobil för kommunikation i alla dess former så är wp ett solklart val. Är man beroende av IAP spel så får man kanske hålla sig till Android.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Aldrig gillat utseendet på Windows phone OS. Windows 10 phone ser samma ut.

Det blir klart snyggare när de minskar mellanrummet mellan "tilesen" tycker jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

WP är uber om man jämför med sega buggiga android. Längtar som fan på 10an.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

På mobiler har det ju tekniska fördelar mot föregångarna men då det kommer se i stort ut som WP8 och bakåt så är det en nackdel. De här blinkande rektanglarna WP är synonymt med har ju varit allt annat än en succé på mobiler genom åren. På en liten nischad grupp som Swec har det ju en stor andel användare men så är inte fallet därute.

Det tror jag blir det största hindret för Windows 10 på mobiler, det ser ut som något som i backspegeln många vet floppat eller sålt minimalt. In b4 überoptimister, men jag tror som sagt det har en rejäl uppförsbacke. Så jag förstår att ASUS är försiktiga.

Har ägt tre mobiler med win8.x och har inte sett en enda blinkande rektangel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Det blir klart snyggare när de minskar mellanrummet mellan "tilesen" tycker jag.

http://wmpoweruser.com/wp-content/uploads/2015/04/DSC_0407-620x412.jpg

Beta testar WP10 atm älskar det <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ser fram emot wp10 på min lur, det är svårt att hitta ett lika stabilt mobilt OS som wp8.x, Android kommer inte i närheten. Hoppas att wp10 blir lika tokstabilt. Haft en mängd Android lurar genom åren och varenda en har haft några dryga buggar som aldrig åtgärdats. Köpte en Lumia 830 till sist och det fina är att den funkar alltid, behöver aldrig fippla med omstarter pga. buggar eller annat drygt, BT funkar prima osv osv . Använder man sin mobil för kommunikation i alla dess former så är wp ett solklart val. Är man beroende av IAP spel så får man kanske hålla sig till Android.

Instämmer helt. Jag har gått igenom ett antal Android och iPhone lurar tidigare. När min iPhone 5 gick gick sönder så frågade IT snubben på jobbet om jag ville testa en WP. Jag var rätt skeptisk och tänkte på alla appar som jag köpt (och nästan aldrig använde) och min uppfattning om gränssnittet var ju inte direkt positiv då. Men så fick jag i alla fall en en Lumia 925 och min uppfattning om WP ändrades rätt så snabbt och just nu så känns det som det är den bästa telefon jag haft hittills. App utbudet är kanske inte det bästa men det stör mig inte för den har dom appar jag behöver och WP OS känns otroligt stabilt. Måste säga att jag verkligen älskar den här telefonen, det vore synd om WP försvann från marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Instämmer helt. Jag har gått igenom ett antal Android och iPhone lurar tidigare. När min iPhone 5 gick gick sönder så frågade IT snubben på jobbet om jag ville testa en WP. Jag var rätt skeptisk och tänkte på alla appar som jag köpt (och nästan aldrig använde) och min uppfattning om gränssnittet var ju inte direkt positiv då. Men så fick jag i alla fall en en Lumia 925 och min uppfattning om WP ändrades rätt så snabbt och just nu så känns det som det är den bästa telefon jag haft hittills. App utbudet är kanske inte det bästa men det stör mig inte för den har dom appar jag behöver och WP OS känns otroligt stabilt. Måste säga att jag verkligen älskar den här telefonen, det vore synd om WP försvann från marknaden.

Oftast så det brukar låta. Folk är negativa som tusan men när dom väl testar så är dom fast (bortsett från ungdomar som är appkåta) Jag signade upp ett rätt sort avtal på WP telefoner nyss till en storkund så i Sverige verkar dom rulla på rätt bra just nu. Dom stog förövrigt och valde mellan en Lumia 640 och en LG L90.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En fördel för utvecklare är ju att C# på .NET ramverket är mycket trevligare än Objective-C och Swift på iOS, och Java på Android.

Smakfråga. För mig är det:

Java > C# > ObjC

Objective-C har jag däremot alldrig arbetat med.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bara det är bättre än skiten jag hade på Xperia X2 innan jag bytte till Xperia X10.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

ASUS som nästan uteslutande kör på Intel Atom i sina mobiler borde kunna se fördelarna med att satsa på Windows kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Snusfri

Asus sjunker mer och mer i mina ögon tyvärr då jag alltid hållit dom högt.

Sedan så är WP betydligt rappare, stabilare och mer användarvänligt än Android och iOS.
Har haft ett X antal Android-telefoner genom åren samt pillat på några iPhones som släktingar och vänner haft och ingen har ens kommit i närheten av att vara så underbart rappa och stabila som min nuvarande Lumia 1520.

WP10 kommer att plocka väldigt mycket andelar från Android och iOS när det släpps skarpt i sommar/höst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Asus sjunker mer och mer i mina ögon tyvärr då jag alltid hållit dom högt.

Sedan så är WP betydligt rappare, stabilare och mer användarvänligt än Android och iOS.
Har haft ett X antal Android-telefoner genom åren samt pillat på några iPhones som släktingar och vänner haft och ingen har ens kommit i närheten av att vara så underbart rappa och stabila som min nuvarande Lumia 1520.

WP10 kommer att plocka väldigt mycket andelar från Android och iOS när det släpps skarpt i sommar/höst.

Samma här, efter ROG Swift skandalen så är jag inte sugen på fler ASUS produkter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men är ASUS så stora på mobiltelefonmarknaden? Känner inte till vilka modeller de har riktigt.

De är bara stora i Taiwan. Men de säljer väl ett par mobiler utanför också...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Asus måste ta beslut sett till verkligheten, och verkligheten är att WP säljer dåligt. Det är upp till Microsoft att göra systemet attraktivt för både tillverkare och kunder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Asus måste ta beslut sett till verkligheten, och verkligheten är att WP säljer dåligt. Det är upp till Microsoft att göra systemet attraktivt för både tillverkare och kunder.

Då är Asus inte så konsekventa iom att de säljer Chromebooks. MS säljer fler Windows Phones per kvartal än vad Google säljer Chromebooks per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Någon som har koll på vilka mobiler som kan använda Windows 10, eller vilka mobiler som kommer?

HTC har någon, men det är främst "Lumia"-märket som Microsoft köpte av Nokia.

Deras kommande toppmodell kommer heta Lumia 940 och en lite större modell 940XL.

Det kommer eventuellt en Microsoft phone också, möjligtvis i samband med Windows 10.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av GaMeR2K5:

Någon som har koll på vilka mobiler som kan använda Windows 10, eller vilka mobiler som kommer?

Det ryktas om att Microsoft kommer att släppa en Surface Phone som kommer att bli nästa flaggskepp iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag uppmanar alla att inte köpa Windows Phone. Tappar MS den marknaden helt och hållet så lär de gå tillbaka till att göra OS som är utvecklade med PC-användare i första rummet. Idag får vi alla lida för att allt skall se likadant ut som på telefonerna. Det suger.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En fördel för utvecklare är ju att C# på .NET ramverket är mycket trevligare än Objective-C och Swift på iOS, och Java på Android.

Spelar ingen roll hur mycket trevligare det är när det bara är ngn futtig procent av marknaden som köper WP telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Då är Asus inte så konsekventa iom att de säljer Chromebooks. MS säljer fler Windows Phones per kvartal än vad Google säljer Chromebooks per år.

Antalet spelar inte så stor roll. Problemet är att det är galet svårt att tjäna några pengar på telefoner.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt att ikonerna är genomskinliga så man ser bakgrunden igenom

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Fractal Design Newton R3 1000W Moderkort: ASUS Z77 Sabertooth CPU: Intel i5-3750k @ 4.4GHz CPU-kylare: Antec Kühler h2o 620 GPU: 2x ASUS GTX 980 Strix SLI Ram: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz SSD: Corsair Force 3 120GB + Crucial MX100 256GB HDD: WD 2TB Skärm: Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Jag uppmanar alla att inte köpa Windows Phone. Tappar MS den marknaden helt och hållet så lär de gå tillbaka till att göra OS som är utvecklade med PC-användare i första rummet. Idag får vi alla lida för att allt skall se likadant ut som på telefonerna. Det suger.

Varför uppmana att inte köpa. Det borde ju vara tvärtom om du vill att det skall finnas kvar? Microsoft kommer inte att tappa marknaden helt. Har du missat Satya Nadellas dekret. "Cloud and mobile first!" Hans ord gäller! Windows Phone är bäst!

"För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Varför uppmana att inte köpa. Det borde ju vara tvärtom om du vill att det skall finnas kvar? Microsoft kommer inte att tappa marknaden helt. Har du missat Satya Nadellas dekret. "Cloud and mobile first!" Hans ord gäller! Windows Phone är bäst!

"För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras."

Men jag vill inte att det skall vara kvar. Det viktiga är att vi har lärt oss att Microsoft helt kan ignorera behovet från PC-användare, till förmån för att sälja fler plattor och mobiler. PC-användare är deras kundbas och till slut fick de snopet lyssna på vad kundbasen säger.
Så det viktiga är att vi lärt oss att vi som kunder och användare behöver mer konkurrens inom området OS för PC. Att ha Microsoft som helt dominerande leverantör är oss icke till gagn, därför bör vi aktivt understödja alla former av indikation till konkurrens på området. För att visa vårt missnöje kan vi ju alltid bojkotta där vi kan (precis som MS bojkottade oss) genom att inte köpa MS telefoner och inte använda Bing. Nu är det ju förvisso inte så många som använder endera, men ändå.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Men jag vill inte att det skall vara kvar. Det viktiga är att vi har lärt oss att Microsoft helt kan ignorera behovet från PC-användare, till förmån för att sälja fler plattor och mobiler. PC-användare är deras kundbas och till slut fick de snopet lyssna på vad kundbasen säger.
Så det viktiga är att vi lärt oss att vi som kunder och användare behöver mer konkurrens inom området OS för PC. Att ha Microsoft som helt dominerande leverantör är oss icke till gagn, därför bör vi aktivt understödja alla former av indikation till konkurrens på området. För att visa vårt missnöje kan vi ju alltid bojkotta där vi kan (precis som MS bojkottade oss) genom att inte köpa MS telefoner och inte använda Bing. Nu är det ju förvisso inte så många som använder endera, men ändå.

Så på fullt allvar skall vi bojkotta vettiga produkter endast pga att ett antal högljudda användare inte är kapabla att installera en startmeny ersättare? För det är mångt och mycket det det handlar om, ett gäng konservativa användare som förväntar sig att allt skall vara precis som det alltid varit men samtidigt klagar om inget förändras.

Vad gäller konkurrens så kan det inte väl ha undgått att Google ligger på runt 80% av marknaden med Android, visst situationen ser inte mycket bättre ut på desktop sidan till Microsofts fördel men den marknaden sjunker stadigt medans den mobila ökar.

Klumpar man ihop försäljningen av alla enheter, dvs smartphones, tablets, bärbara och desktop datorer så låg Android under 2014 på 48.61%, iOS/OS X på 11.04% och Windows på 14%.
Tittar man på de siffrorna är det inte förvånande att Microsoft satsar på den mobila marknaden, att sitta fast på en stagnerande marknad där konkurrenterna hela tiden utvecklas är inte sund företagsekonomi.

Förövrigt kan väl inte färre alternativ på den mobila marknaden vara till gagn speciellt om det leder till färre alternativ på andra marknader?

Visa signatur

/havoc