Intel Skylake lanseras tredje kvartalet 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Jag kan hålla med om att 2600K kommer stå sig som en fortsatt stark processor och kan också vara den bästa processor som Intel har producerat någonsin. Du har dock fler saker att ta hänsyn till. Du har per core IPC, men också hur dom har effektiviserat parallellismen i arkitekturen genom åren. I enkeltrådade applikationer så blir skillnaden mindre än vid flertrådade då parallellismen blir bättre och bättre. Det är en sak som är tänkvärd i takt med att IPC samtidigt ökar.

Hoppet från SB till IB gav i snitt 12.5% IPC räkna jag ut i varierande applikationer/spel när IB var ny. Hoppet mellan IB och Haswell är något mindre förutom i extremt minneskrävande applikationer eller där Haswell kan utnyttja sin AVX2 instruktionsuppsättning. Fortfarande 8-10% högre IPC i snitt.

Skylake blir en större förändring med nya instruktionsset exkludering av FIVR. Det ser ut att bli en större arkitektonisk skillnad jämfört med SB/IB/HW.

Just detta jag hoppas på. Det plus DDR4 och ett nytt, fräscht moderkort. Sen är det ju kul att uppgradera lite då och då, inget ont med det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Skylake blir en större förändring med nya instruktionsset exkludering av FIVR. Det ser ut att bli en större arkitektonisk skillnad jämfört med SB/IB/HW.

Är det bekräftat att FIVR försvinner i Skylake?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en chansning på vad i7-6700K kan tänkas kosta? Vad har tidigare modeller legat på vid release ungefär?

Ska bli skönt att äntligen uppgradera min snart 6 år gamla burk nu när skylake släpps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddanb:

Är det någon som har en chansning på vad i7-6700K kan tänkas kosta? Vad har tidigare modeller legat på vid release ungefär?

Ska bli skönt att äntligen uppgradera min snart 6 år gamla burk nu när skylake släpps.

Gissar på 3300 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir nog till att pensionera min 2500k när Skylake kommer ut. Förhoppningsvis har DDR4 gått ner liite i pris tills dess. Fortfarande lite för dyrt med 16GB.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av segen:

@generalako:
Bla bla bla bla procent hit och procent dit!
Vet du vad det dummaste är? Det är att folk som du tror att jag uppgraderar BARA för att köra spel...
Herregud! Vill du inte uppgradera din dator så gör det inte!! Dina åsikter skiter alla i...

Vet du hva det dummeste er? At folk deg tror at den lave prosentøkningen på en eller annen måte er annerledes i andre porgrammer enn spill. At videoredigering, photoshop eller andre flertrådete programmer plutselig får masse gevinst fra Sandy Bridge til Skylake. Det gjør ikke det. Skillnaden er praktisk talt umerkbar. Når jeg skrev 3% skillnad mellom Sandy Bridge og Ivy Bridge og 0-3% skillnad mellom Ivy Bridge og Haswell, var det snakk om ALT -- ikke bare spill.

Det virker heller som du tenker "åååååå denne kalles 2600K, medan den andra kallas 6700k! Det er så mycket högre siffror, då måste det innebära att det finns en stor skillnad!".

Permalänk
Datavetare

@anon227198: vad du just beskrivit är en extremt stor anledning varför Intel rimligen gör allt i sin makt för att få fram en CPU som är väsentligt bättre än tidigare: man är sin egen värsta konkurrent och det är så att det finns väldigt liten anledning att uppgradera en desktop-maskin om den har i7-2600k eller motsvarande.

För servers finns det saker att göra både i periferidelar och genom att öka antal CPU-kärnor, där har total prestanda för toppmodellen av Xeon E5 mer än fördubblas från Sandy Bridge till Haswell så finns en poäng att uppgradera.

För laptops var Haswell en brutal uppgradering, rätt säker att Skylake kommer lyfta Core M till något som gör det möjligt att skapa rätt kompetenta arbetsmaskiner som är fläktlösa. Så där finns också anledning att uppgradera.

Tittar man på vad som t.ex. hände mellan Ivy Bridge -> Haswell så dubblades bandbredd på L1$ & L2$, flyttalsprestanda fördubblades, back-end designades om och breddades 33%. Problemet med dessa förändringar är att de har i princip noll effekt på spel och många andra applikationer som SweC-medlemmar använder som måttstock för "prestanda".

Förbättring i cache kombinerat med förbättringar i flyttal och AVX (Haswell fick AVX stöd också för heltal, Sandy Bridge har det bara för flyyta) gör att de program som drar nytta av detta är närmare dubbelt så snabba, men det handlar mest om HPC och vissa server-laster, otroligt svårt att använda detta till något vettig på skrivbordet.

Back-end förändringen ger i normalfallet inte speciellt mycket då den inte är flaskhals i typiska desktopapplikationer, däremot får t.ex. kompilering en rejäl boost när man utnyttja hypertrådar då Haswell fått en extra exkiveringsport för hopp -> branch-intensiv kod (som kompilering) får en boost när båda trådarna används (i princip omöjligt att utnyttja två branchportar i bara en instruktionsström).

För typisk desktop-programvara vill man öka enkeltrådprestanda, problemet är att Intel redan är bäst på detta. Näst snabbaste CPU i den "grenen" är POWER8 och den ligger en bra bit efter när bara en CPU-tråd används, dock är POWER8 den snabbaste CPU-kärnan som existerar när den kan utnyttja alla sina 8 CPU-trådar.

Du nämner ARM, de har inte alls samma ökningstakt i de senaste modellerna som man hade tidigare. Startar man på Cortex A8 nivå är det knappast en bedrift att skapa något som är ett par gånger snabbare ett gäng år senare... Intel mer än dubblade prestanda från Atom Saltwell till Silvermont, det är vad man ska jämföra mot ARMs bedrift med.

Men anta att allt jag skrivit är totalt nonsens: enda vi då behöver göra är att vänta på Zen för om Intel bara suttit och fjärtat och räknat pengar sedan man lanserade Sandy Bridge lär det knappast vara något problem att skapa något som är signifikant snabbare än Skylake då prestanda brukade fördubblas var 18e månad tidigare. Sandy Bridge till Skylake är 4.5år, så AMD borde kunna tredubbla prestanda mot vad man själv hade sedan Intel lanserad Sandy Bridge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 2good4you:

Hoppet från SB till IB gav i snitt 12.5% IPC räkna jag ut i varierande applikationer/spel när IB var ny. Hoppet mellan IB och Haswell är något mindre förutom i extremt minneskrävande applikationer eller där Haswell kan utnyttja sin AVX2 instruktionsuppsättning. Fortfarande 8-10% högre IPC i snitt.

Dette er rett og slett feil. Tallene du gir er økninger mtp. de høyeste verdiene, og ikke hvor stor forskjelle de generelt har.

Sandy Bridge til Ivy Bridge: 2-10%, rundt 3% totalt. Bare krymping av prosessoren (32nm til 22nm) og i tilfellet til LGA1155 og bærbare prosessorer, mye bedre GPU. På dette punktet er Intel godt inn i dets ganske faste tick-tock syklus. Den virkelige fordelen med IVB var strømforbruket selvfølgelig, og på serversiden, 8 ->12 kjerner ga en reell økning der dette skjedde.

Ivy Bridge til Haswell: 0-3% er typisk her, og det topper 10-15% på enkelte steder. Haswell er fokusert på ren energieffektivitet, og Intel gjorde forbedringer-per-watt-forholdet enda strengere (i utgangspunktet dobbelt så hardt).

Så, siden SNB har vi sett rundt 6% IPC-forbedring, noen stigende klokkehastigheter og flere kjerner. IKKE 20% økning, slik du påstår.

Med dette i bakhodet kan du gjette hvor stor "revolusjon" Skylake blir...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Du nämner ARM, de har inte alls samma ökningstakt i de senaste modellerna som man hade tidigare. Startar man på Cortex A8 nivå är det knappast en bedrift att skapa något som är ett par gånger snabbare ett gäng år senare... Intel mer än dubblade prestanda från Atom Saltwell till Silvermont, det är vad man ska jämföra mot ARMs bedrift med.

Men anta att allt jag skrivit är totalt nonsens: enda vi då behöver göra är att vänta på Zen för om Intel bara suttit och fjärtat och räknat pengar sedan man lanserade Sandy Bridge lär det knappast vara något problem att skapa något som är signifikant snabbare än Skylake då prestanda brukade fördubblas var 18e månad tidigare. Sandy Bridge till Skylake är 4.5år, så AMD borde kunna tredubbla prestanda mot vad man själv hade sedan Intel lanserad Sandy Bridge.

Jeg krever ikke en dobbling av prestanden hver nye generasjon. Men hvis du for eks. tar ARM, så ser du reelle økninger i ytelse hvert år! Vi har sett 57% økning ytelse på Exynos på 12 måneder: Exynos 5422 (28nm -- Galaxy S5) til Exynos 7420 (14nm -- Galaxy S6) og vil se noe lignende igjen med neste års Exynos "Mongoose", hvis ryktene om 40% økning i bare single-core ytelse er sanne. Også Snapdragon 810 (20nm) er 40% raskere enn Snapdragon 801 (28nm) fra året før.

Problemet er at fra Sandy Bridge til Broadwell, har vi sett en prosess på 32nm til 14nm. Hvor stor har ytelsesøkningen vært? 6-7%. Virker det logisk hos deg? Intel utnytter monopolet så godt de kan, slik jeg ser det. Det eneste markedet som har tjent på Ivy Bridge, Haswell, og det eneste markedet som kommer til å tjene på Skylake, er det mobile markedet: laptoper, tablets, mobiltelefoner. De gir rett og slett faen i desktopmarkedet, fordi de har ingen konkurranse der.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon227198:

Jeg krever ikke en dobbling av prestanden hver nye generasjon. Men hvis du for eks. tar ARM, så ser du reelle økninger i ytelse hvert år! Vi har sett 57% økning ytelse på Exynos på 12 måneder: Exynos 5422 (28nm -- Galaxy S5) til Exynos 7420 (14nm -- Galaxy S6) og vil se noe lignende igjen med neste års Exynos "Mongoose", hvis ryktene om 40% økning i bare single-core ytelse er sanne. Også Snapdragon 810 (20nm) er 40% raskere enn Snapdragon 801 (28nm) fra året før.

Exynos 5422 var en, jämfört med konkurrenterna, en rätt misslyckad Cortex A15 baserad design (jämför den med Tegra 4/X1). Att lyckas göra något som är 57% (vad exakt är dessa 57%?) snabbare är inte någon större bedrift. Snapdragon 810 är knappast 40% snabbare än Snapdragon 801, eller det kanske den är de första 10 sekunderna innan enheten som kör Snapdragon 810 får throttla stenhårt.

Jämfört det mot BayTrail-T (som är minst lika snabb som Exynos 5422) och sedan Core M, ungefär samma TDP med ungefär ett år mellan sig i release. Det är mer än 100% upp i prestanda även efter man under väldigt lång tid lastat CPU-delen till max.

Eller jämför Exynos 7420 med Intels Z3580 (22nm Silvermont), det är en telefon för >$600 (Samsung S6) mot en ~$300 (Asus Zenphone 2).

"PCMark is a benchmark that emphasizes real world tests."

Hmm, kör inte HTC One (M9) Snapdragon 810? Ser inte ut att klara sig så bra mot Snapdragon 805 som sitter i Nexus 6.

Skrivet av anon227198:

Problemet er at fra Sandy Bridge til Broadwell, har vi sett en prosess på 32nm til 14nm. Hvor stor har ytelsesøkningen vært? 6-7%. Virker det logisk hos deg? Intel utnytter monopolet så godt de kan, slik jeg ser det. Det eneste markedet som har tjent på Ivy Bridge, Haswell, og det eneste markedet som kommer til å tjene på Skylake, er det mobile markedet: laptoper, tablets, mobiltelefoner. De gir rett og slett faen i desktopmarkedet, fordi de har ingen konkurranse der.

Kör man de typiska jämförelse som ARM använder när saker är jättemycket snabbare än modellen innan så: Haswell har 100% högre flyttalskapacitet än tidigare, Core M har många gånger bättre perf/W än något du hittar på 32nm design.

Problemet för Intel här är att redan med Core2/Nehalem har man själv haft den CPU-design som har högst enkeltrådprestanda i världen. Lite svårare att förbättra en design som redan använt alla trick som överhuvudtaget är kända för att få bra prestanda. Om Intels ingenjörer bara sitter och slöar borde ju någon vid det här laget slå dem på fingrarna här. ARM ligger på Atom nivå, det är inte en vettig jämförelse. Även Bulldozer är långt snabbare än något ARM än så länge designat. Det är bara Intel, AMD och IBM som just nu kan designa CPUer som har riktigt hög enkeltrådprestanda, resten är inte i samma liga.

Om det bara handlar om brist på konkurrens, varför lägger man så mycket krut på servermarknaden där man har ~92% medan man ligger på runt 80% (var ett tag sedan jag såg siffror här i.o.f.s) på desktop? För bärbara datorer (exklusive pekplattor) lär man också ha en bra bit över 90%, varför satsar man så mycket här?

Man förbättrar de punkter man kan förbättra, just nu är det perf/W och total perf där det finns förbättringspotential. Det är användbart för servers och bärbara, men ger inte speciellt mycket för deskop tyvärr.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Om det bara handlar om brist på konkurrens, varför lägger man så mycket krut på servermarknaden där man har ~92% medan man ligger på runt 80% (var ett tag sedan jag såg siffror här i.o.f.s) på desktop? För bärbara datorer (exklusive pekplattor) lär man också ha en bra bit över 90%, varför satsar man så mycket här?

Man förbättrar de punkter man kan förbättra, just nu är det perf/W och total perf där det finns förbättringspotential. Det är användbart för servers och bärbara, men ger inte speciellt mycket för deskop tyvärr.

Intels R&D budsjett er enorm, for å si det mildt, og likevel har "alternative" veier til stagnasjonen av av CPU-teknologien blitt presenteret av smarttelefonprodusenter eller mye mindre selskaper enn Intel: "heterogeneous systems", eller "Graphics Core-Next" -- av AMD og ARM, for eksempel. Du later også til male et bilde av ARM som er dårligere enn Intel på mobilfronten, når dette er helt usant. Intel er knapt med i smarttelefonindustrien, som ARM har fullstenig overtaket på.

Og det er noe jeg synes er veldig atypisk, hvis vi ser på den enorme forskjellen i størrelse mellom Intel og disse selskapene. Eller det faktum at hvert år introduserer Intel-CPUer ekstremt små ytelsesforbedringer som er akkurat små nok til å rettferdiggjøre deres salg; utgivelser de hadde sluppet å komme med. Eller hva med de stadige nye sokkelene (sockets) som tvinger kundene til å kjøpe ny maskinvare hele tiden? Er det noen logiske grunner (grunner, ikke påskudd) for nye prosessokler nesten hvert eneste år?

Jhg har følelsen på at Intel-prosessorer vil gi oss bedre ytelsesøkninger når vi kommer til et punkt der andre selskaper med deres teknologier og løsninger starter å true dem i det stasjonære og bærbare markedet. Skylake synes å være den første av disse.

Skrivet av Yoshman:

ör bärbara datorer (exklusive pekplattor) lär man också ha en bra bit över 90%, varför satsar man så mycket här?

Det sier jo seg selv: den stadige ytelsesøkningen av ARM-prosessorer vil til slutt føre til at ARM kan konkurrere på latopmarkedet. Intels forbedringer på nettopp dette området er jo fullstendig konkurransebasert. Det går også den andre veien; med stadig utvikling av mobile CPUer (som med Skylake vil innebærer vifteløse CPUer med x86 som kan gi reell konkurranse med ARM i mobil og nettbrett).

Permalänk
Medlem

@Alling:
Ok, no hard feelings. *skakar hand*

Permalänk
Medlem

@anon227198:
Jag vill uppgradera min dator så att mina barn kan få min gamla...
Det finns fler anledningar till att uppgradera än dina 3% i prestanda ökning.......
Hade jag BARA varit ute efter prestanda så hade jag bara köpt ett par GTX980 eller Radeon.

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Hmmmm, om det ens är lönt att byta moderkort bara för Skylake. Kan se att Broadwell kan vara en bra CPU att mjölka sin investering i 1150 moderkort och 32GB DDR3 ett tag till. Sedan när Skylake refresh kommer och DDR4 minnen har gått ner till vettiga priser kan man ta steget och bygga en ny fet burk.

Dessutom är det alltid ett gäng impulsköpare som hoppar på Broadwell för de måste ha det senaste och sedan när Skylake kommer dumpar de sina Broadwell på marknaden. Då passar man på och klipper en Broadwell begagnat för en vettig peng och kör vidare till Skylake refresh.

Nu med DX12 runt hörnet ser jag ingen större uppsida att göra några större investeringar. Kommer ändå bli ett ordentligt prestanda skjuts på kommande spel med DX12, till och med BF4 och Hardline ska få DX12 i uppdatering.

Jag siktar på att göra nästa stora uppdatering av hela mitt system när 14nm grafikkorten kommer, tillsammans med Skylake refresh och DDR4, det kommer att kännas som ett riktigt steg uppåt.

2016 kommer varje fall bli väldigt intressant på många olika sätt:

Skylake refresh för att kontra AMD Zen
Förhoppningsvis bättre konkurrens från AMD med Zen.
14nm GPU:er från AMD och nVidia, förhoppningsvis med DisplayPort 1.3
Uppsjö av högupplösta skärmar med variabel sync upp till 144Hz
SSD med 3D nand och nvme från fler tillverkare med prestanda upp åt 4GB /sek
Oculus med flera andra VR tillverkare skapar en ny intressant marknad.

2016 kommer gå ner i dator historien som en bland de mest händelserika åren hittills.

Ja det med sync är idag rätt sorgligt allt ihop. Köpa skärm för 7000kr ca och sen inte kunna använda vilket märke man vill på GPU är riktigt bakåtsträvande. Jag misstänker detta kan fortsätta i flera år tyvärr (tills det ena tekniken inte ger vinst längre) :/

Jag är rätt säker på Zen kommer få problem även mot sandy bridge (i "spel" prestanda i alla fall).

nvme är iops den särskilt viktiga nyheten. 3d nand finns idag och tror garanterat nvme diskar med 3d nand kommer. Samsung´s nyaste diskar flaskhalsas ju av sata gränssnittet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

man tackar och bockar, en skylake nuc med hdmi 2.0 är precis det jag väntat på. Bara inte intel försöker rövknulla en på priset som vanligt. Men nog kan jag tänka mig att betala dagens premium för en sådan nuc

Ps. Hellre en liten fläkt som sätter igång när datorn jobbar hårt än att den börjar klocka ner och lagga vid uppspelning av 4k video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

Dette er rett og slett feil. Tallene du gir er økninger mtp. de høyeste verdiene, og ikke hvor stor forskjelle de generelt har.

Sandy Bridge til Ivy Bridge: 2-10%, rundt 3% totalt. Bare krymping av prosessoren (32nm til 22nm) og i tilfellet til LGA1155 og bærbare prosessorer, mye bedre GPU. På dette punktet er Intel godt inn i dets ganske faste tick-tock syklus. Den virkelige fordelen med IVB var strømforbruket selvfølgelig, og på serversiden, 8 ->12 kjerner ga en reell økning der dette skjedde.

Ivy Bridge til Haswell: 0-3% er typisk her, og det topper 10-15% på enkelte steder. Haswell er fokusert på ren energieffektivitet, og Intel gjorde forbedringer-per-watt-forholdet enda strengere (i utgangspunktet dobbelt så hardt).

Så, siden SNB har vi sett rundt 6% IPC-forbedring, noen stigende klokkehastigheter og flere kjerner. IKKE 20% økning, slik du påstår.

Med dette i bakhodet kan du gjette hvor stor "revolusjon" Skylake blir...

IPC siffrorna som du anger är klart i underkant.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1095332-ivy-bridge-sand...

Mellan IB och HW kan du lägga på minst 5% i snitt till. Din länk till Anandtech visar ganska stora skillnader i en hel del praktiska tillämpningar...

Sen kan du inte lägga ihop procent mellan 3 olika arkitekturer.

Ang Skylake så får du vänta och se. Det är inte bara CPU prestanda som är intressant, utan prestanda/w och även den integrerade grafikdelen som kan nyttjas simultant i DX12.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om detta kan bli ett seriöst alternativ till budget grafikkort för enklare spel.
i så fall bådar det ju riktigt gött för att äntligen kunna bygga ihop en riktigt kompakt mediedator som faktiskt samtidigt är användbar med de "behov" man har.

Permalänk
Inaktiv

@2good4you: I linken til innlegget du har skrevet, er halvparten av resultatene dine fra prestasjonen til den integrerte Intel HD-grafikken -- som er fullstendig irrelevant i vårt tilfelle. Ei heller kan jeg ta tallene dine, som virker å ikke ha noen referanser (?) mer seriøst enn de fra anerkjente sider som Anandtech -- som både er mer nøyaktig og har større omfang.

Skrivet av 2good4you:

Ang Skylake så får du vänta och se. Det är inte bara CPU prestanda som är intressant, utan prestanda/w och även den integrerade grafikdelen som kan nyttjas simultant i DX12.

Igjen, om du ser hva jeg skriver, så står det tydelig og klart at Intels nye CPUer i bunn og grunn har hatt positiv fremgang utelukkende for mobile plattform (især laptoper og mobiler/nettbrett). Det er her integrert Intel HD-grafikk eller prestanda/w kommer til nytte. Slike ting har vært fullstendig irrelevant for Desktop-segmentet.

Hvor stor forskjellen støtte til DX12 for den integrerte grafikken vil ha i første omgang er jeg også veldig skeptisk til. Det er først og fremst nye spill, og da gjerne de store, grafikkrevende spillene, som støtter DX12. Selv med DX12-optimalisering, vil du ikke kunne spille disse spillene bedre på en ultrabook eller en laptop med integrert HD-grafikk. DX12-støtten vil først komme til gode om 2-3 år.