VR-glasögonen Fove med ögonspårning nära grönt ljus på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

VR-glasögonen Fove med ögonspårning nära grönt ljus på Kickstarter

På bara några dagar lyckas ett par japanska VR-glasögon med integrerad ögonspårning samla ihop så gott som hela målet på 250 000 dollar för gräsrotsfinansiering via Kickstarter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jupp, ännu en aktör, alla vill ha en bit av VR kakan. Risk att det blir en fragmenterad marknad utan klara standarder men det skadar ju inte heller med lite konkurrens för att driva utveckling och hålla priser nere.

Permalänk
Medlem

Känns lite "risky". Gillar att konkurrensen ökar inom VR men så länge alla kräver olika API:er / stöd i motorer blir man lite mörkrädd..

Den VR-enhet som får flest utvecklare / spelstöd kommer vinna "standarden".

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Jupp, ännu en aktör, alla vill ha en bit av VR kakan. Risk att det blir en fragmenterad marknad utan klara standarder men det skadar ju inte heller med lite konkurrens för att driva utveckling och hålla priser nere.

Tror vi båda är inne på samma spår

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Trodde det var Ed Sheeran som börjat med VR först.

OnT: Kul med flera olika typer av VR även om jag inte ser någon större potential i denna ännu.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Avstängd

Lite lustigt att småaktörer tävlar mot valve och Facebook på VR-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Undra hur det här funkar om man skelar

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Inaktiv

Det här ser mer än lovande ut. Jag hoppas att konkurrensen tar det till nästa nivå.

Permalänk
Medlem

Rolig twist de har gjort med sitt VR och smart att utnyttja var man titta för att lägga mest krut på upplsöning/grafiska detaljer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hjälpsam

Genom att titta på reklamfilmen, ser man tydligt att målgruppen är attraktiva unga kvinnor och bleka datornördar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Lite lustigt att småaktörer tävlar mot valve och Facebook på VR-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom vill väl som sagt ha en bit av kakan. Finns alltid mycket pengar att hämta på nya marknader. Sen är det i och för sig en trygghet i att de mest troligt kommer bli uppköpta av de större företagen oavsett.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag undrar bara vad som kommer göra att de nu snart kommande VR-prylarna inte går samma öde till mötes som Nintendos VR gjorde.
Ska bli spännande o se om VR kan bli något denna gången.

En sak jag tänkt på : Att de flesta inte verkar tänka på att ha en motvikt bak på headseten vilket gör att huvudet blir framtungt? Det kan å andra sidan jämföras med att ha en motorcykelhjälm på skallen men en "gopro"-kamera framtill.
Poängen: Att Nintendo verkar ha tänkt på detta med vad som liknar stativ? har jag fel?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk

Det låter bra detta men nackdelen med nuvarande generation av VR headsets är väl att synfältet är begränsat till 110-120 grader?

Permalänk
Medlem

känns som att det är många som vill hoppa på VR-hype-tåget och roffa åt sig en del av kakan. kommer vänta ett bra tag innan jag köper nått VR över huvud taget, gärna tills efter marknaden har stabiliserats sig lite och man vet vart "alla" står jämte varandra.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag undrar bara vad som kommer göra att de nu snart kommande VR-prylarna inte går samma öde till mötes som Nintendos VR gjorde.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Virtual-Boy-Set.png/800px-Virtual-Boy-Set.png

Ska bli spännande o se om VR kan bli något denna gången.

Kanske för att VR inte var så intressant till den grafik som fanns att tillgå på den tiden.

Permalänk
Medlem

Kul teknik med eye trackingen, ser fram emot till när de stora aktörerna implementerar det om, vadå? 2-3 år? Ett steg närmre ett bra nog VR-headset.

Helt realistiskt tror jag inte att VR kommer vara värt att köpa inom de närmsta 5 åren (om inte hårdvarutillverkarna kan få in något magiskt stöd som minskar belastningen enormt).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd

Var det bara jag som tänkt så här tänkt om alla kör med VR tänkt vilket bra anti hacks man kan bygga då den bara kolla ögat om den inte kollar på målet då kör dom med hacks.

Jag tror att VR skulle passa bra till fiske spel.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

usch nej, är tillräckligt dåligt med alla ögon-cancer filter som Blur och Depth of field. Den här produkten kommer inte att tilltala många personer inte.

Permalänk
Medlem

Facebook får väl ta och köpa upp dem.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Dom vill väl som sagt ha en bit av kakan. Finns alltid mycket pengar att hämta på nya marknader. Sen är det i och för sig en trygghet i att de mest troligt kommer bli uppköpta av de större företagen oavsett.

När chanslösa små aktörer går in på en marknad med ny teknik känns det alltid som att det enda de är ute efter är att någon av de som har chans att vinna i slutändan köper upp dem. Har de tur så har de några patent och nån teknik som Facebook eller Steam behöver och som de pyntar upp en miljard eller två för.

Permalänk
Medlem

Vad smart att bara rendera bilden där det behövs. Det är ju så våra ögon fungerar.

Permalänk
Skrivet av Tilax:

Vad smart att bara rendera bilden där det behövs. Det är ju så våra ögon fungerar.

Tycker detta är det mest intressanta med denna tekniken, man hade essentiellt kunnat ha en billigare PC-rigg men ändå med samma upplevda prestanda. Väldigt aktuellt med tanke på de extremkrav VR verkar ha på sin hårdvara (med tanke på Oculus senaste uttalande).

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Jupp, ännu en aktör, alla vill ha en bit av VR kakan. Risk att det blir en fragmenterad marknad utan klara standarder men det skadar ju inte heller med lite konkurrens för att driva utveckling och hålla priser nere.

Fast så har det ju varit med all datorteknik i början, om inte alla produkter överhuvudtaget. Man kastar ut några tärningar på bordet och behåller de med potential att bli en kåk precis som i yatzy. Fanns ju många olika hemdatorer innan PC kom segrande ur striden t.ex!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Kul teknik med eye trackingen, ser fram emot till när de stora aktörerna implementerar det om, vadå? 2-3 år? Ett steg närmre ett bra nog VR-headset.

Helt realistiskt tror jag inte att VR kommer vara värt att köpa inom de närmsta 5 åren (om inte hårdvarutillverkarna kan få in något magiskt stöd som minskar belastningen enormt).

Det är lite roligt att du tar upp belastningsproblemet, för just Eye-Tracking kan användas för att avlasta GPUn genom att man renderar det man kollar på i högre kvalitet än det man inte kollar på. Detta görs exempelvis i studien av Guenter et al. [1], men då på vanliga monitorer. Ska bli mycket spännande att se ifall det blir något av detta!

[1] http://research.microsoft.com/apps/pubs/default.aspx?id=17661...

Permalänk
Medlem

"Sikta med vapen" - framtiden är här, alla kan vara likt aimbots

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag undrar bara vad som kommer göra att de nu snart kommande VR-prylarna inte går samma öde till mötes som Nintendos VR gjorde.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Virtual-Boy-Set.png/800px-Virtual-Boy-Set.png

Ska bli spännande o se om VR kan bli något denna gången.

De flesta kommer att går samma öde till mötes, de är åt helvete för stora och otympliga.
Ett annat problem är att man blir illamående när hjärnan får ta emot motstridiga intryck (syn stämmer tex inte med balans och rörelse).
Det som kanske kommer slå är något som liknar MS och Googles varianter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sablar vilken utveckling, VR kanske blir något om utvecklarna anammar varandras funktioner. Hoppas VR inte blir som Nvidia och AMD (som det verkar just nu) med PhysX, Trueaudio, TressFX etc.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself