Hörlurar / Headset med bra ljud positionering?

Permalänk
Medlem

Hörlurar / Headset med bra ljud positionering?

Hur funkar hörlurar och icke "gaming" headsets när det kommer till ljud positionering?
Är i behov av ett par nya, sedan jag råkade knäcka mina G35 och huvudändamålet är spel, men känner att jag denna gång till ha ett par som producerar bra ljud när det kommer till musik, även om jag inte är någon audiofil(?).

Har hört att Audio Technica ATH-M50 är väldigt prisvärda, men saknar just det där med bra ljud positionering.
Beyerdynamic & Sennheiser olika har jag även läst lite om, men det är en halv jungel för mig som inte är så insatt i det hela...

ModMic är väl det enda vettiga alternativet när det kommer till mikrofon som fästes på hörlurarna?

~2000kr ligger taket på, men mindre skadar absolut inte

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

@Molo: Äger ett par ATH-M50x, och då lyssnar och prodcerar (amatör) musik.
Vill du spela mycket med lurarna så är dessa inte optimala, nej, men till musik är de underbara!
(Lirar BF4 med mina, och de funkar bättre än vad mina Steelseries gjorde innan iaf, jag hör folk komma springandes, och vet varifrån de kommer exakt)

Varför är positioneringen så viktig om du vill ha lurar som producerar bra ljud till musik?
Jag tänker bara 7.1-lurar när det kommer till positionering, men de är sällan bra för musik!

Jag hade nog satsat på Steelseries Siberia Elite Prism eller Siberia v3, de brukar vara ett säkert köp till gaming iaf!
Men inte så bra till musik :/ 100-20khz .. meh... ingen basrespons.

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsarun:

@Molo: Äger ett par ATH-M50x, och då lyssnar och prodcerar (amatör) musik.
Vill du spela mycket med lurarna så är dessa inte optimala, nej, men till musik är de underbara!
(Lirar BF4 med mina, och de funkar bättre än vad mina Steelseries gjorde innan iaf, jag hör folk komma springandes, och vet varifrån de kommer exakt)

Varför är positioneringen så viktig om du vill ha lurar som producerar bra ljud till musik?
Jag tänker bara 7.1-lurar när det kommer till positionering, men de är sällan bra för musik!

Jag hade nog satsat på Steelseries Siberia Elite Prism eller Siberia v3, de brukar vara ett säkert köp till gaming iaf!
Men inte så bra till musik :/ 100-20khz .. meh... ingen basrespons.

Tack för input!

Det är så att jag spelar mestadels, mycket CS:GO (Global), lite BF, lite GTA V etc, men mestadels competitive FPS spel, därav är det viktigt med ett par hörlurar där jag hör vart folk kommer ifrån.

På sidan om så lyssnar jag även mycket på musik, är inte spelet igång så är det stor chans att en låt går, därav vill jag ha bra ljud till även det

SteelSeries kommer jag nog inte röra igen, inte Logitech eller Razer heller för den delen, medelmåtta i mina ögon (har ägt ett flertal), vill ha något riktigt denna gång!

Du säger att de inte är "optimala" för gaming, vad är det som saknas/är fel då?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

Du säger att de inte är "optimala" för gaming, vad är det som saknas/är fel då?

Eftersom ATH-M50 är en sluten lur så får du inte det naturliga stora öppna ljudet dvs sluten lur har lite svårare med positionering.

Finns väl slutna som är bättre på det än andra men aldrig lika bra som öppna som t.ex ATH-AD500X eller AD700X, AKG 701 & Philips Fidelio X1 eller X2.

Spana in Tek Syndicate $150 & $200+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Eftersom ATH-M50 är en sluten lur så får du inte det naturliga stora öppna ljudet dvs sluten lur har lite svårare med positionering.

Finns väl slutna som är bättre på det än andra men aldrig lika bra som öppna som t.ex ATH-AD500X eller AD700X, AKG 701 & Philips Fidelio X1 eller X2.

Spana in Tek Syndicate $150 & $200+

Har faktiskt tittat på hans filmer innan, riktigt bra! Han verkar dock rekomendera det mesta... haha, vilket självklart inte är dåligt, det verkar som att oavsett vad man köper när det kommer till hörlurar så slår dem headsets i samma prisklass med hästlängder?

AD700X ligger lite över taket då jag även vill ha en mikrofon för priset
Detsamma gäller AKG 701, Philips Fidelio X2

ATH-AD500X verkar helt klart intressant, har även tittat på Beyerdynamic Custom One Pro.

Som jag fattat det så kan man köra Keyerdynamic hörlurarna både öppet och stängt genom ventilerna på sidan av varje kåpa?
Verkar även finnas ett tilläg till form av en mikrofon för samma pris som en ModMic men som då sitter i en och samma kabel, vilket verkar väldigt smidigt!

Något som har dem hörlurarna och kan ge input?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |