P67 vs Z97? Vad går jag miste om med P67?

Permalänk
Medlem

P67 vs Z97? Vad går jag miste om med P67?

Hej!

Svart på vitt, vilka ev. relevanta features går jag miste om om jag väljer P67 före Z97?
Jag bröt benet förra sommaren så jag inhandlade komponenter till en Sandy Bridge-burk. Sedan dess blev allt liggandes och jag hade tänkt bygga ihop datorn inom kort. Bortsett från en marginell lägre processorprestanda, vad är fördelarna med Z97? Finns det några större skillnader? Jag tänker endast köra med ett grafikkort och en SATA-disk. Finns det några märkbara skillnader i PCI-E eller SATA-prestanda? Andra möjligheter till fläktstyring? Semi-passiv drift? Har inte hållit mig uppdaterad speciellt mycket de senaste två åren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Vila i frid

Krasst sagt - det har inte hänt speciellt mycket på två år - iaf prestandamässigt - annat än för grafikkort.

Jag har våndats över min klockade i5-2500k och p8p67dlx nu i flera år nu men kikar man på dagens cpu-prestanda på nya riggar i motsvarande prisklass blir man bara trött och ledsen.

Permalänk
Medlem

P67 är fortfarande ett väldigt bra moderkort. Du kanske missar saker som t.ex. front USB 3.0-connector till chassin, "endast" PCIe 2.0 istället för 3.0, färre USB 3.0 portar på baksidan av moderkortet, M.2 slot för SSD m.m. men det är sådant man egentligen kan leva utan. PCIe 2.0 är fortfarande väldigt bra (du kanske får 2-3 mer FPS i spel om du sätter i samma kort i PCIe 3.0). Jag har själv ett x58 kort och det finns inget på marknaden just nu som motiverar mig till en uppgradering!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

P67 är fortfarande ett väldigt bra moderkort. Du kanske missar saker som t.ex. front USB 3.0-connector till chassin, "endast" PCIe 2.0 istället för 3.0, färre USB 3.0 portar på baksidan av moderkortet, M.2 slot för SSD m.m. men det är sådant man egentligen kan leva utan. PCIe 2.0 är fortfarande väldigt bra (du kanske får 2-3 mer FPS i spel om du sätter i samma kort i PCIe 3.0). Jag har själv ett x58 kort och det finns inget på marknaden just nu som motiverar mig till en uppgradering!

Mitt Sabertooth P67 har front USB 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Mitt Sabertooth P67 har front USB 3.0

Woah! Det trodde jag inte fanns på P67 kort! Men då stärker det bara mitt argument att P67 är fortfarande ett väldigt bra chipset!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om du nu redan har en Sandy Bridge CPU så är inte Z97 eller Z87 ett alternativ då CPU inte passar på dessa moderkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Feeku:

Mitt Sabertooth P67 har front USB 3.0

Likaså p8p67deluxe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Woah! Det trodde jag inte fanns på P67 kort! Men då stärker det bara mitt argument att P67 är fortfarande ett väldigt bra chipset!

Det finns inte inbyggt i Intel kretsen. Alla P67 som har USB 3.0 har tredjepartskretsar från tex ASMedia med flera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

PCIe 2.0 är fortfarande väldigt bra (du kanske får 2-3 mer FPS i spel om du sätter i samma kort i PCIe 3.0).

Tror inte ens Titan X skulle göra en skillnad i PCIe 2.0 och 3.0. SLI och CF setups i toppklass är nog de enda som kan visa en FPS skillnad mellan 2.0 och 3.0.