Permalänk
Medlem

Gaminglaptop för 10-15k

Tjena

Jag hade tänkt att sälja min stationära gaming-setup och skaffa mig en kraftig laptop. Nånting mellan 10000 och 15000 skulle vara bra. Har kollat lite på Asus ROG som är ganska omtyckta.

Några tips?
//Pontus

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Tjena

Jag hade tänkt att sälja min stationära gaming-setup och skaffa mig en kraftig laptop. Nånting mellan 10000 och 15000 skulle vara bra. Har kollat lite på Asus ROG som är ganska omtyckta.

Några tips?
//Pontus

Köp valfri med GTX 970 el 980 kort.
Resten är mest fråga om tycke och smak.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vill du ha en "släpbar" 17" eller en bärbar 15"? Kommer du primärt att använda den i hemmet och isf med en extern skärm? 15" känns i minsta laget för att gejma något mer seriöst men fungerar absolut för casual-gaming när man är i behov av att spela på olika ställen runtom i världen.

Har själv en 15" 860m för att ha med mig på jobbet osv för att kunna lira, har stationär hemma.

Om du inte hade tänkt att ha en extern skärm bör du satsa på 17".

Du bör även ffa kolla på grafikkortet och ett 970m bör vara det minsta du tittar på, och då hamnar du i 15k-klassen. 960m är stortsett ett överklockat 860m och då får man bra mycket mer för pengarna om man går på ett 860m, vilket är ett bra kort men kanske inte till ens primära speldator.

Sen verkar 970m stortsett bara komma i 17"-datorer.

ett bra alternativ tordes vara http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spe...

Permalänk
Medlem

Väldigt bra kampanjpris på Webhallen just nu: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207040-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Verkligen! Mer laptop för pengarna får man leta efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Vill du ha en "släpbar" 17" eller en bärbar 15"? Kommer du primärt att använda den i hemmet och isf med en extern skärm? 15" känns i minsta laget för att gejma något mer seriöst men fungerar absolut för casual-gaming när man är i behov av att spela på olika ställen runtom i världen.

Har själv en 15" 860m för att ha med mig på jobbet osv för att kunna lira, har stationär hemma.

Om du inte hade tänkt att ha en extern skärm bör du satsa på 17".

Du bör även ffa kolla på grafikkortet och ett 970m bör vara det minsta du tittar på, och då hamnar du i 15k-klassen. 960m är stortsett ett överklockat 860m och då får man bra mycket mer för pengarna om man går på ett 860m, vilket är ett bra kort men kanske inte till ens primära speldator.

Sen verkar 970m stortsett bara komma i 17"-datorer.

ett bra alternativ tordes vara http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spe...

Finns faktiskt en del 17" speldatorer som inte är så otympliga, som MSI GS70. Blir dock svåra att få in i din budget. Finns både 13" och 15" med 970M. Håller dock med om att utan en extern skärm så är nog 17" att föredra för rätta känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Ja slog faktiskt till på denna precis innan jag kollade denna tråden nu.

Har inte världens bästa koll längre precis men den har specsen jag vill ha (980m vore ju trevligt men spelar inte tillräckligt för att motivera tusenlapparna extra) och verkar vara ett bra bygge som håller temps bra. Plus den e kanske inte snygg men hyfsat stilren iaf för en gejming-maskin.

Plockar upp den imorn :DD

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Ja slog faktiskt till på denna precis innan jag kollade denna tråden nu.

Har inte världens bästa koll längre precis men den har specsen jag vill ha (980m vore ju trevligt men spelar inte tillräckligt för att motivera tusenlapparna extra) och verkar vara ett bra bygge som håller temps bra. Plus den e kanske inte snygg men hyfsat stilren iaf för en gejming-maskin.

Plockar upp den imorn :DD

För 12k är det en no-brainer såtillvida man inte är villig att lägga ut 18-19k för 980M. Enda större nackdelarna med G751 är väl att ljudet från de inbyggda högtalarna är mediokert i relation till prislappen/konkurrenterna samt att fläktarna är onödigt krångliga att komma åt om/när man behöver rengöra dem. I relation till fläktarnas åtkomlighet förtjänar Asus verkligen kritik. Varför inte hålla sig till den lättåtkomliga utmärkta design som användes i G55/G75?!?

Permalänk
Medlem

Asus G751JT verkar perfekt för mig. Får spara lite mer pengar, men det är värt det.

Tack för ala svar! <3

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag, är väldigt nöjd.

Högtalarna e lite trista men gick att fixa till lite iaf å det e ju ändå en laptop. Annars bara tummarna upp.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Okej, fick en plötslig ändring i budgeten och jag har inte planerat att spendera mer än cirka 10000 kr. Jag hade inte tänkt att använda datorn till en primär speldator, utan en dator jag kan ta med mig vart jag vill och ändå ha prestandan för spel osv. Att ha en stabil gamingsetup som man uppdaterar till senaste osv, är nått jag antagligen kommer skaffa i framtiden. (Säljer min nuvarande pga för lite intresse, tid, och pengar.)

Iallafall, jag kollade lite på den här: http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/a...

Vad sägs?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Okej, fick en plötslig ändring i budgeten och jag har inte planerat att spendera mer än cirka 10000 kr. Jag hade inte tänkt att använda datorn till en primär speldator, utan en dator jag kan ta med mig vart jag vill och ändå ha prestandan för spel osv. Att ha en stabil gamingsetup som man uppdaterar till senaste osv, är nått jag antagligen kommer skaffa i framtiden. (Säljer min nuvarande pga för lite intresse, tid, och pengar.)

Iallafall, jag kollade lite på den här: http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/a...

Vad sägs?

En sådan har jag och är väldigt nöjd. Tyvärr har det bara en "headset"-utgång och jag tycker det strular mycket med att få mikrofonen att fungera, om det är min adapterkabel som har fått sig något eller inte vet jag ej. Dock går det utmärkt att köra med inbyggda mikrofonen vid TS, Skype etc.

För ett halvår sedan var detta den absolut bästa laptopen för pengarna. Nu har den dock stigit i pris och jag vet inte om Lenovo har kommit med någonting med ips-display.

Permalänk
Medlem

G751JT räcker gott och väl till dagens spel.
Jag, personligen, tycker inte att man kan förvänta sig mycket mer av en laptop.

Såg att komplett hade en annan ASUS laptop på "rea" igår, 9990 kr med gtx860m för visso.

Permalänk
Medlem

Såg att Webhallen har en galen rea på Gigabyte och Aorus. Där går ju att fynda för alla prisklasser.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanje...