stabil 5V på vissa moderkort

Permalänk
Medlem

stabil 5V på vissa moderkort

Hej,

Undrar om någon har ett moderkort med en stabil 5V utgång för till exempel den DAC?
typ något i stil med:
http://www.msi.com/product/mb/Z97I-GAMING-AC.html#hero-overvi...

Undrar om man kan höra någon skillnad på man har en ljudanläggning kopplad till datorn för 20k +

alltså om det kan vara en värd uppdattering med en mer stabil usb?

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare och köpa en USB isolator och sen köra på extern matning?
Det blir lite extra jitter men du kommer runt alla osäkerheter med brus från själva datorn. Sen kan man fundera på om det verkligen kommer göra någon märkbar skillnad eller om det bara är placebo, inte för att placebo ska underskattas för det räcker ju att du tycker det låter bättre för det ska vara värt det...

Edit:
På moderkortet du länkade sitter det en USB isolator samt en isolerad DC/DC converter (för att återskapa 5V) vilket är vad du skulle kunna köpa på sidan. Skillnaden är att om du köper sakerna separat kan du få högre kvalitet samt klara alla uppgraderingar utan att fundera på specialmoderkort och annat nästa gång vilket jag ser som en stor fördel.

Permalänk
Medlem

Borde inte det snarare bero på nätaggregatet som förser 5V-linan?

Edit; ser vad de har skrivit nu på produkthemsidan. Men ändå?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Du kan ha ett perfekt nätagg som skickar ut EXAKT 5 V utan brus men så fort det kommer till moderkortet så kommer dom komponenterna att börja generera brus och innan det kommit till USB outputen så är signalen full med brus igen.
Så för att minimera bruset måste man ha koll på alla komponenter i hela systemet (inkl chassi). Därför är det ofta enklare att försöka isolera utanför burken om det ändå är en signal som ska ut, typ USB.

Skrivet av Rydisen:

Borde inte det snarare bero på nätaggregatet som förser 5V-linan?

Edit; ser vad de har skrivit nu på produkthemsidan. Men ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Du kan ha ett perfekt nätagg som skickar ut EXAKT 5 V utan brus men så fort det kommer till moderkortet så kommer dom komponenterna att börja generera brus och innan det kommit till USB outputen så är signalen full med brus igen.
Så för att minimera bruset måste man ha koll på alla komponenter i hela systemet (inkl chassi). Därför är det ofta enklare att försöka isolera utanför burken om det ändå är en signal som ska ut, typ USB.

Att isolera utanför borde absolut vara bäst. Och att moderkortet påverkar ljudet köper jag också.
Frågan är vad som tillför mest brus, moderkort eller nätagg? (Självklart beroende på vad för nätagg man har)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det beror helt på design. Det kan även vara så att grafikkortet eller någon annan USB pryl tillför mer brus än vad moderkort och nätagg gör. Kan även vara så att ett nätagg som fungerar bra i ett system fungerar dåligt i nästa eller en viss kombination med moderkort eller grafikkort skapar mer brus än andra finns enormt många parametrar som inte går att kontrollera.

Lång historia kort så är brus extremt komplext, det finns tumregler för att minska brus men i slutänden måste det mätas för att se vad som egentligen sker vilket inte heller är lätt. Finns självklart simulatorer också men dom ger också bara en fingervisning om vad som Borde ske i verkligheten...

I detta fallet känns en extern usb isolator med bra strömförsörjning som en relativt säker lösning som Borde minska risken för brus men det är inga garantier.

Skrivet av Rydisen:

Att isolera utanför borde absolut vara bäst. Och att moderkortet påverkar ljudet köper jag också.
Frågan är vad som tillför mest brus, moderkort eller nätagg? (Självklart beroende på vad för nätagg man har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Är det inte enklare och köpa en USB isolator och sen köra på extern matning?
Det blir lite extra jitter men du kommer runt alla osäkerheter med brus från själva datorn. Sen kan man fundera på om det verkligen kommer göra någon märkbar skillnad eller om det bara är placebo, inte för att placebo ska underskattas för det räcker ju att du tycker det låter bättre för det ska vara värt det...

Edit:
På moderkortet du länkade sitter det en USB isolator samt en isolerad DC/DC converter (för att återskapa 5V) vilket är vad du skulle kunna köpa på sidan. Skillnaden är att om du köper sakerna separat kan du få högre kvalitet samt klara alla uppgraderingar utan att fundera på specialmoderkort och annat nästa gång vilket jag ser som en stor fördel.

Tackar för svaret,
visste inte ens om att det fanns produkter för detta, du har inte lust att skicka en länk så jag ser mer direkt hur du menar?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du seriös med att få bra ljud via en dac så kommer det inte på frågan att spänningsmata den via en dator, det kommer att bli sämre såvida man inte bygger en mycket komplicerad filtrering och stabilisering för att få bort allt skit datorn sänder ut utöver de vanliga problemen att göra en bra nätdel och dacar är dessutom känsliga för referensspänningarnas kvalitet, de ska vara oerhört stabila för att inte öka jittermängden.

Bygger man en audiopc så vill man ofta helt bli av med den switchade nätdelen i den och ersätta den med en linjär och dacen i sig vill man få bort helt från datormiljön och kör den externt och galvaniskt avskild från datorn.

Det är säkert inget fel med en bättre filtrering på usbströmmen men det lär alltså inte lösa alla problem heller om man är ute efter ett seriöst datorbaserat ljudsystem, handlar det däremot om att driva ett spelheadset så är det inte lika höga krav som att bygga en musikuppspelningsdator.

Skrivet av karl89:

Tackar för svaret,
visste inte ens om att det fanns produkter för detta, du har inte lust att skicka en länk så jag ser mer direkt hur du menar?

Man använder inte usb fram till dacen alls om man är ute efter bästa ljud, toslink är en enkel lösning på det, men det finns även externa interface från usb till olika andra format om man inte plockar ut signalen via toslink direkt från datorn, men toslink är för det mesta det enklaste och definitivt det billigaste sättet att få ut ljud från en dator på ett bra sätt till en dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo det har du helt rätt i,
gjort lite mer efterforskning och de USB isolator som jag hittade har ett max på 24/96.
vilket känns lite limiterande när man bygger för framtiden även om det är ganska enkelt att byta när utveckling går frammåt.

men det är som du säger självklart ska det vara en Dac med extern ström som tar informationen ifrån datorn's USB, dock får man med en del av störningarna den vägen vilket är svårt att undvika hur man än vill streama eller lagra digital musik.

dock hittade jag denna produkten även om den är lite dyr så hoppas jag att tekniken kommer för att få en DAC med inbyggd galvanisk isolering för att helt komma ifrån problemet med digital musik.

http://hifipig.com/chord-2qute-dac-now-shipping-worldwide/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av karl89:

Jo det har du helt rätt i,
gjort lite mer efterforskning och de USB isolator som jag hittade har ett max på 24/96.
vilket känns lite limiterande när man bygger för framtiden även om det är ganska enkelt att byta när utveckling går frammåt.

men det är som du säger självklart ska det vara en Dac med extern ström som tar informationen ifrån datorn's USB, dock får man med en del av störningarna den vägen vilket är svårt att undvika hur man än vill streama eller lagra digital musik.

dock hittade jag denna produkten även om den är lite dyr så hoppas jag att tekniken kommer för att få en DAC med inbyggd galvanisk isolering för att helt komma ifrån problemet med digital musik.

http://hifipig.com/chord-2qute-dac-now-shipping-worldwide/

24/96 är absolut inget begränsning av ljudkvalitet och kommer inte att bli det heller innan hörseln muterat till nått annat än det människan har idag, det finna inte ens några dacar som kan klara det idag, dacarna kanske har stöd för "mer" men den verkliga upplösningen kan inte nå 24/96 idag det ställer enorma krav på apparaterna att nå dit och troligen är det inte möjligt med rumstemperatur på kretsarna, de måste kylas för att minska det termiska bruset och det är inte ene realistissk lösning för hemmamiljö, dessutom så kommer du attha fått hörselskador långt innan dess pga dynamiken och det ställer då alltså enorma krav på ljudtryckskapaciteten.
24/96 i verklig upplösning är tilltaget med råge bättre än hörselsinnets egenskaper och det kommer alltså inte att finnas nått verkligt behov för högre upplösningar i uppspelningsledet hur man än vänder och vrider på det, nya format kan göra nytta i inspelningsledet i övrigt är det mest bara "nytt" som för att få sälja prylar som egentligen inte tillför någontin men som gör att man behöver betala för dem.
Nya format är inte ens alltid bättre än de gamla , tex sacd är ju i vissa lägen klart sämre än cd och alltid sämre än dvd audio.

Och en del backar till lp för att de mastras bättre, en del verkar inte skilja på vad som överförs via mediet och mediets prestanda i sig, cd är alltid ett bättre format än lp och dvd audio är alltid bättre än cd och eftersom det även överträffar hörseln på ala punkter "formatmässigt" så är det inte vettigt att gå vidare efter det formatet, men naturligtvis finns det mer eller mindre bra 24/96 byggen, men formatet är i sig alltså "bra nog för all överskådlig framtid" om man bara avser ljudkvaliten.

Jag är medveten om att det är en del pill med att få en störningsfri signal ut ur en pc, har man verkligt bra ljudanläggning så hörs det skillnad på sånt och hittills så verkar en lösning med 2 datorer var det bästa, den som spelar upp ljudet gör bara det så att man kan slippa aktivt grafikkort i den och så fjärrstyr man den via lan från en annan dator eller platta, grafikkorten verkar alltså vara en stor bov när det gäller att störa ljud, man kan tom höra skillnad på monitorkablarnas hf utstrålning om man testar, det brukar även gå " att höra grafiken " via en fm tuner om man inte har nått bättre att mäta med. det är bara att prova att göra kanalsökningar med en fmtuner nära datorsystemet och testa både när datorn är av och på och kolla skillnaden så får man en liten (inte helt vetenskaplig) bild av hur mycket rf störningar (skit) datorn verkligen läcker ut till omgivningen och specifikt switchade nätdelar brukade man tydlig kunna se via en analogtvs bild, myrornas krig ändras tydligt av störspektrat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karl89:

Tackar för svaret,
visste inte ens om att det fanns produkter för detta, du har inte lust att skicka en länk så jag ser mer direkt hur du menar?

Har dålig koll på produkter eftersom jag mest kollat på lösa kretsar för att bygga själv men 5 min på ebay senare verkar denna ganska trevlig. Har kikat på ADUM4160 tidigare och den kretsen verkar bra, vi använder den i jobbet i visa produkter så helt fel kan den inte vara.
http://www.ebay.com/itm/Low-noise-USB-Isolator-short-circuit-...
Fördelen med denna är att det även sitter en regulator så du matar med 6-24 VDC (jag skulle rekommendera runt 7-10 V input för att ha lite marginal och minimera värmeutveckling). Denna kommer reglera ned spänningen till 5 V och även ta bort lite brus, men tips är att köpa en bra adapter och inte det billigaste skräpet.
Köp ALDRIG 230V prylar från ebay, det är mycket stor risk att dom inte följer europeiska standarden på säkerhet vilket kan orsaka att det börjar brinna eller att den skickar ut 230V istället för 9V när något går fel och då brinner förstärkaren... Saker som drivs på 12 V och under fungerar bättre för det är mycket mindre risker, går något sönder så kommer det oftast inte påverka andra delar i systemet.

Skrivet av mrqaffe:

Man använder inte usb fram till dacen alls om man är ute efter bästa ljud, toslink är en enkel lösning på det, men det finns även externa interface från usb till olika andra format om man inte plockar ut signalen via toslink direkt från datorn, men toslink är för det mesta det enklaste och definitivt det billigaste sättet att få ut ljud från en dator på ett bra sätt till en dac.

Toslink är ett enkelt och väldigt billigt sätt att få galvanisk isolering på en digital ljudsignal. Däremot har toslink generellt väldigt mycket jitter (brus i tidsdomänen) vilket beror på converteringen från elektrisk till optisk tillbaka till elektrisk signal. Även dom elektriska (fält baserade) isolatorerna skapar jitter men generellt inte i lika stor utsträckning.
Ett sätt att minska detta jitter är att klocka om signalen i efterhand men dessa prylar brukar generellt kosta ganska mycket pengar.

Personligen tror jag inte på en dedikerad audiopc, för mycket bök för lite vinst.
Håller med om att grafikkortet säkert genererar mycket brus (ju mer effekt desto mer brus (grovt för datorkomponenter)), men processorn och allt annat genererar också mycket brus. Så jag tror mer på att köra digitalt ut från vanliga datorn och lägga krutet på isolator och omklockning av den filtrerade signalen. Många finare DACar har omklockning internt så det kan räcka bra med en vanlig isolator, oavsett tror jag inte det kommer bli värre med vanlig isolator än toslink när det gäller jitter däremot matningsbruset blir väldigt beroende av nya AC/DC convertern.

Jag håller med mrgaffe, 24/96 räcker gott. Majoriteten av all musik är 16/44,1 men 24 bitar är alltid bra för då kan du ändra volymen i datorn utan att tappa ljudkvalitet (inom normala nivåer).

Går att använda FM/AM radio för lite grundläggande analys av utsänt brus i dom frekvenserna men det är mer som kul experiment än verifikation av systemet. Jag skulle rekommendera att läsa på om hur AM/FM modulation fungerar innan du börjar för att du ska få en uppfattning om vilka begränsningar det har eftersom det sitter en hel del filter i som påverkar signalen och kan dölja vissa typer av brus.

Mitt tips är att försöka göra det relativt enkelt, hitta nån vettig USB isolator eller gå över till toslink.
Mitt tips är att köpa en isolator som bara gör det du vill och inte en massa andra saker för det ger bara upphov till mer brus till ingen nytta. Omklockning är svårt så det finns definitivt risk att göra både jitter och annat brus värre genom att försöka så jag tror du kommer långt på en vanlig enkel isolator. Men det beror på vilken budget du har så klart men inom några hundringar tror jag inte det blir någon omklockning.