Dell XPS 13 med Full HD-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

21/5 nu och fortfarande inte ett pip från Dell när (eller kanske snarare om) dom tänkt komma ut och göra nån service. Riktigt uselt. Är nog lika bra att lägga till en brasklapp om att den som köper en XPS13 bör ha en annan dator i reserv ifall det uppstår några problem för "service-nästa-dag-på-plats" verkar i praktiken snarare betyda "service-inom-en-månad-ifall-du-har-tur". Tyvärr känns det som en flashback från för ca 10 år sedan när slutade köpa av Dell av precis samma skäl, riktigt trevliga datorer när dom fungerar men en rysare om det någonsin uppstår problem och inget jag vågade vara beroende av professionellt.

Lite komiskt, nån timme efter jag postade ovanstående fick jag plötsligt ett SMS från Dells servicetekniker med "Kommer om 20-minuter". Som tur var råkade jag vara på den adressen dit servicen var beställd för nån månad sen. Väl på plats med reservdelarna tyckte jag hon (jo faktiskt, kul att det inte bara är killar i branschen) skötte sig bra och verkade veta vad hon höll på med. Och det som byttes verkar fungera även om jag inte hunnit testa annat än att det inte var stendött.

När jag skulle torka av den nya skärmen blev jag initialt orolig för det började hända grejer, men det visade sig att min tidigare FHD skärm nu tydligen bytts ut mot en QHD+ med Touch vilket väl inte riktigt var vad jag hade tänkt mig. Men får väl se hur stor skillnad det i praktiken är på batteritiden med denna panel (främsta skälet att jag valde FHD), i övrigt verkar QHD+ skärmen riktigt nice det lilla jag sett av den så här långt. Rent visuellt skulle jag nog säga att den slår FHD varianten vilket väl inte var så oväntat, dock lite orolig för batteritiden samt hur väl den fungerar i ljusa rum och liknande iom att matt nu blivit blank. Men i värsta fall får jag väl be Dell byta igen. Av okänd anledning fick jag även ett USB minne med en Windows recovery, antar att det var ifall SSD:n hade bytts ut.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Lite komiskt, nån timme efter jag postade ovanstående fick jag plötsligt ett SMS från Dells servicetekniker med "Kommer om 20-minuter". Som tur var råkade jag vara på den adressen dit servicen var beställd för nån månad sen. Väl på plats med reservdelarna tyckte jag hon (jo faktiskt, kul att det inte bara är killar i branschen) skötte sig bra och verkade veta vad hon höll på med. Och det som byttes verkar fungera även om jag inte hunnit testa annat än att det inte var stendött.

När jag skulle torka av den nya skärmen blev jag initialt orolig för det började hända grejer, men det visade sig att min tidigare FHD skärm nu tydligen bytts ut mot en QHD+ med Touch vilket väl inte riktigt var vad jag hade tänkt mig. Men får väl se hur stor skillnad det i praktiken är på batteritiden med denna panel (främsta skälet att jag valde FHD), i övrigt verkar QHD+ skärmen riktigt nice det lilla jag sett av den så här långt. Rent visuellt skulle jag nog säga att den slår FHD varianten vilket väl inte var så oväntat, dock lite orolig för batteritiden samt hur väl den fungerar i ljusa rum och liknande iom att matt nu blivit blank. Men i värsta fall får jag väl be Dell byta igen. Av okänd anledning fick jag även ett USB minne med en Windows recovery, antar att det var ifall SSD:n hade bytts ut.

Godt at høre, at reparationen nu er fuldført, og at alt umiddelbart ser ud til at fungere igen. Såfremt der skulle være de mindste problemer fremadrettet, er du altid velkommen til at kontakte mig direkte her på forummet.

Trevlig helg.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar  og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk

Kan man fortfarande få studentrabatt och hur gör man isf för att få det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av UprightCitizen:

Kan man fortfarande få studentrabatt och hur gör man isf för att få det?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej UprightCitizen

Vi tilbyder naturligvis stadig rabat til alle studerende i Sverige. Du skal blot sende mig et billede af dit studiekort i en privat besked, så sørger jeg for at du får en rabatkode der giver 10% rabat på alle vores konsument produkter.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej UprightCitizen

Vi tilbyder naturligvis stadig rabat til alle studerende i Sverige. Du skal blot sende mig et billede af dit studiekort i en privat besked, så sørger jeg for at du får en rabatkode der giver 10% rabat på alle vores konsument produkter.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Då kan jag tipsa Dell om att försöka göra denna rabatt möjlig att hitta utan att direkt fråga er. Jag kunde ej hitta dem på mecenat eller studentkortet.se, samt att google endast ger resultat som inte kan räknas som aktuella längre. Datorn är nu beställd ändå, men hade ju varit trevligt om den gick att hitta när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cheben:

Då kan jag tipsa Dell om att försöka göra denna rabatt möjlig att hitta utan att direkt fråga er. Jag kunde ej hitta dem på mecenat eller studentkortet.se, samt att google endast ger resultat som inte kan räknas som aktuella längre. Datorn är nu beställd ändå, men hade ju varit trevligt om den gick att hitta när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej cheben

Jeg forstår din frustration, men på nuværende tidspunkt har vi desværre ingen planer om at påbegynde nyt samarbejde med Mecenat eller studentkortet.se, men vil naturligvis sørge for at videregive din feedback til den ansvarlige afdeling.

Af fare for at koden kan misbruges, har vi desværre heller ikke mulighed for at lægge denne ud offentligt, og er derfor nødt til at give den ud på individuelt basis.

Hvis du sender mig en privat besked med billede af studiekort & dit ordrenummer, vil jeg med glæde se på muligheden for at eventuelt refundere rabatten efter ordremodtagelse.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej cheben

Jeg forstår din frustration, men på nuværende tidspunkt har vi desværre ingen planer om at påbegynde nyt samarbejde med Mecenat eller studentkortet.se, men vil naturligvis sørge for at videregive din feedback til den ansvarlige afdeling.

Af fare for at koden kan misbruges, har vi desværre heller ikke mulighed for at lægge denne ud offentligt, og er derfor nødt til at give den ud på individuelt basis.

Hvis du sender mig en privat besked med billede af studiekort & dit ordrenummer, vil jeg med glæde se på muligheden for at eventuelt refundere rabatten efter ordremodtagelse.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Ok, I see. Att ni inte vill posta koden offentligt förstår jag, men en kort info om att man skall skriva till er om man söker på "studentrabatt" på er hemsida hade hjälpt mycket. Men tack så mycket, jag skall fixa det sen

Permalänk
Skrivet av cheben:

Ok, I see. Att ni inte vill posta koden offentligt förstår jag, men en kort info om att man skall skriva till er om man söker på "studentrabatt" på er hemsida hade hjälpt mycket. Men tack så mycket, jag skall fixa det sen

Tak for feedback. Jeg sørger for at det bliver videregivet til den ansvarlige afdeling.

Ha en fin dag.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar  og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Då kan jag tipsa Dell om att försöka göra denna rabatt möjlig att hitta utan att direkt fråga er. Jag kunde ej hitta dem på mecenat eller studentkortet.se, samt att google endast ger resultat som inte kan räknas som aktuella längre. Datorn är nu beställd ändå, men hade ju varit trevligt om den gick att hitta när det begav sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med, rabatten bör ju fungera för att locka nya kunder? En rabatt som bara nås på detta sätt hittar nog mest dom som redan bestämt sig för vad dom ska ha. Jag har redan lagt en beställning också, orkade inte vänta till hösten då jag börjar plugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Godt at høre, at reparationen nu er fuldført, og at alt umiddelbart ser ud til at fungere igen. Såfremt der skulle være de mindste problemer fremadrettet, er du altid velkommen til at kontakte mig direkte her på forummet.

Trevlig helg.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar  og Facebook

Helt sanslöst, efter att ha lagt ner datorn i väskan, åkt 3 tunnelbanestationer så noterar jag när jag sen plockar upp datorn att 2 av tangenterna lossnat och faller ur när datorn öppnas. Ingen annan kontakt med omvärlden annat än att min vaderade datorväska touchade en person i rulltrappan. Som tur är verkar inte skärmen ha skadats och tangenterna gick att sätta dit igen. Har dessutom noterat ett antal oroväckande totalkrascher där datorn tvärdör och måste botas upp på nytt. Enligt event loggen är det Critical Error och "unexpected loss of power" (vilket jag onekligen håller med om), vilket tyder på att det nya moderkortet som monterades (utan att jag fortfarande vet varför) inte var av någon vidare kvalité heller. Har redan haft 5 gånger mer problem med denna dator än på 4 år med min MacBook Pro (som än idag fungerar utan minsta problem). Nog för att det är en liten och lätt dator men den ska väl ändå hålla mer än nån vecka. Seriöst, Dell, vad är det som pågår??

Permalänk
Skrivet av improwise:

Helt sanslöst, efter att ha lagt ner datorn i väskan, åkt 3 tunnelbanestationer så noterar jag när jag sen plockar upp datorn att 2 av tangenterna lossnat och faller ur när datorn öppnas. Ingen annan kontakt med omvärlden annat än att min vaderade datorväska touchade en person i rulltrappan. Som tur är verkar inte skärmen ha skadats och tangenterna gick att sätta dit igen. Har dessutom noterat ett antal oroväckande totalkrascher där datorn tvärdör och måste botas upp på nytt. Enligt event loggen är det Critical Error och "unexpected loss of power" (vilket jag onekligen håller med om), vilket tyder på att det nya moderkortet som monterades (utan att jag fortfarande vet varför) inte var av någon vidare kvalité heller. Har redan haft 5 gånger mer problem med denna dator än på 4 år med min MacBook Pro (som än idag fungerar utan minsta problem). Nog för att det är en liten och lätt dator men den ska väl ändå hålla mer än nån vecka. Seriöst, Dell, vad är det som pågår??

Hej improwise

Jeg er utrolig ked af at høre, at der igen er problemer med maskinen, og vil glæde hjælpe med at få dem løst.

Først og fremmest har jeg brug for at vide om din maskine bliver meget varm under brug, og om crash sker i specifikke programmer/spil? Får du eventuelt en BSOD fejlkode før nedlukningen sker?

Mit første råd er, at opdatere alle driver, herunder specielt BIOS & Chipset. Du finder de senest udgivne drivere her: http://dell.to/1eCuMus. Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers til din specifikke maskine.

Efterfølgende anbefaler jeg, at du kører en ePSA diagnostik, for at teste maskinen for alle eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at starte maskinen via fn+power eller ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo'et).

Lad mig endelig vide resultatet efterfølgende, så jeg kan se nærmere på sagen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej improwise

Jeg er utrolig ked af at høre, at der igen er problemer med maskinen, og vil glæde hjælpe med at få dem løst.

Først og fremmest har jeg brug for at vide om din maskine bliver meget varm under brug, og om crash sker i specifikke programmer/spil? Får du eventuelt en BSOD fejlkode før nedlukningen sker?

Mit første råd er, at opdatere alle driver, herunder specielt BIOS & Chipset. Du finder de senest udgivne drivere her: http://dell.to/1eCuMus. Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers til din specifikke maskine.

Efterfølgende anbefaler jeg, at du kører en ePSA diagnostik, for at teste maskinen for alle eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at starte maskinen via fn+power eller ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo'et).

Lad mig endelig vide resultatet efterfølgende, så jeg kan se nærmere på sagen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

ePSA testet hittade inga fel och alla drivrutiner är (och var) uppdaterade. Även de BIOS-uppgraderingar och annat som det nya moderkortet som installerades saknade. Får se vart det tar vägen.

Permalänk
Medlem

Haha, detta blev en Dell support-tråd tydligen.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av improwise:

ePSA testet hittade inga fel och alla drivrutiner är (och var) uppdaterade. Även de BIOS-uppgraderingar och annat som det nya moderkortet som installerades saknade. Får se vart det tar vägen.

Ok, hvis problemer fortsætter, så send mig en privat melding med nærmere detaljer (udbedt i tidligere indlæg), så vil jeg med glæde se nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Nordic Social Media Support Specialist
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som noterat att Dell verkar köra med någon slags beläggning på sina skärmar (paneler) så att det med vit bakgrund blir svaga horisontella ränder på skärmen, nästan om om det var typ något gammalt pergamentpapper eller liknande? Hade det både på min tidigare FHD skärm och på den nya QHD+ skärmen som jag av någon okänd anledning nu har installerad

PS Min förbaskade B-tangent (passande nog) fortsätter att lossna, har satt dit den 4 gånger nu. Blir snart galen på detta. Det förra tangentbordet hade visserligen en del att önska också men där trillade iaf inte tangenterna mystiskt loss trots att datorn knappt rört på sig.

Permalänk
Medlem

Succén fortsätter. Igår skulle jag hålla en presentation och efter en viss tvekan bestämde jag mig för att satsa på min XPS13 för jobbet. Big misstake. Under en timme totaldog skiten 2 gånger, vilket tog 2-3 minuter att fixa varje gång. Vi snackar inte mjukvara här alltså utan helt svart i rutan.

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Detta är utan tvekan ett hårdvaruproblem och jag känner mig rätt övertygad om att det har att göra med moderkortsbytet som gjordes i samband med senaste servicen (utan att jag än idag riktigt vet varför). Det här funkar inte längre, jag måste ha något som fungerar och som går att lita på. XPS13 är riktigt nice när allt fungerar som det ska, men tyvärr verkar det lite si och så med det.

Permalänk
Medlem

Dell fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Hörde av mig till deras "tekniska support" i onsdags för att få till ännu en servicevända. Detta då det nya tangentbordet som bekant bara höll i någon vecka, datorn totaldör då och då och dom lyckades sätta i fel skärm vi senaste vändan (skärmen i sig är det inget fel på men batteritiden är dramatiskt sämre). Fick prata med en person som rätt snabbt upplyste mig om att han snart skulle gå hem, detta trots att det fortfarande var inom de ordinarie öppet tiderna, men som lovade återkomma till mig dagen efter, dvs igår torsdag. Tror ni någon hörde av sig? Nä, precis, inte ett ljud

Tyvärr måste jag kontatera att samtliga skäl som gjorde att jag slutade köpa Dell för ca 10 år sedan fortfarande verkar gälla. Om man väl lyckas få något som fungerar så är det nog rätt prisvärt, men kvalitén är under all kritik och Dells förmåga att då göra något åt problemen är precis som tidigare minimal. Verkar inte bara vara hemsidan som kan beskrivas med totalkaos.

För egen del tröttnade jag på allt strul och köpte en MacBook Pro istället (som kör Windows). Detta då jag behöver något som faktiskt fungerar från en leverantör som är pålitlig, och tyvärr är det bara konstatera att Dell inte uppfyller något av de kriterierna. För privatpersoner med mycket tid och begränsad budget kan nog Dell vara ett alternativ, likaså större företag som kan ha en 10-20 extra datorer i lager. Men för dom som behöver något som verkligen går att lita på så kan jag tyvärr bara rekommendera att för allt i världen undvika att köpa Dell. På de 2 månader som gått sen jag köpte min första Dell på 10 år har jag haft mer problem än vad jag haft sammanlagt under de senaste 6-7 åren med övriga datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dell fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Hörde av mig till deras "tekniska support" i onsdags för att få till ännu en servicevända. Detta då det nya tangentbordet som bekant bara höll i någon vecka, datorn totaldör då och då och dom lyckades sätta i fel skärm vi senaste vändan (skärmen i sig är det inget fel på men batteritiden är dramatiskt sämre). Fick prata med en person som rätt snabbt upplyste mig om att han snart skulle gå hem, detta trots att det fortfarande var inom de ordinarie öppet tiderna, men som lovade återkomma till mig dagen efter, dvs igår torsdag. Tror ni någon hörde av sig? Nä, precis, inte ett ljud

Tyvärr måste jag kontatera att samtliga skäl som gjorde att jag slutade köpa Dell för ca 10 år sedan fortfarande verkar gälla. Om man väl lyckas få något som fungerar så är det nog rätt prisvärt, men kvalitén är under all kritik och Dells förmåga att då göra något åt problemen är precis som tidigare minimal. Verkar inte bara vara hemsidan som kan beskrivas med totalkaos.

För egen del tröttnade jag på allt strul och köpte en MacBook Pro istället (som kör Windows). Detta då jag behöver något som faktiskt fungerar från en leverantör som är pålitlig, och tyvärr är det bara konstatera att Dell inte uppfyller något av de kriterierna. För privatpersoner med mycket tid och begränsad budget kan nog Dell vara ett alternativ, likaså större företag som kan ha en 10-20 extra datorer i lager. Men för dom som behöver något som verkligen går att lita på så kan jag tyvärr bara rekommendera att för allt i världen undvika att köpa Dell. På de 2 månader som gått sen jag köpte min första Dell på 10 år har jag haft mer problem än vad jag haft sammanlagt under de senaste 6-7 åren med övriga datorer

Tråkigt. Men jag blir förvånad att du står ut. Varför inte begära en ersättningsprodukt som jag gjorde? Har funkat sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tråkigt. Men jag blir förvånad att du står ut. Varför inte begära en ersättningsprodukt som jag gjorde? Har funkat sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl på sätt och vis det jag gjort genom att köpa en MacBook Pro. Men Dell kommer så klart få åtgärda detta även om jag gett upp att försöka ha datorn som en primär arbetsdator.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, när man tror att det inte kan bli värra så motbevisar Dell en gång på gång

Efter några veckors total tystnad så vaknade Dell till slut till liv och hörde av sig. Efter en hel del dividerande fram och tillbaks så verkar dom till slut insett att det faktiskt inte var mitt fel att dom installerade ett trasigt tangentbord och en felaktig bildpanel vid senaste servicebesöket och att dessa ska bytas. Men sen blir det ännu mer sanslöst.

Eftersom jag vid tidigare samtal nämnt att jag initialt efter förra servicen hade problem med att datorn tvärdog så är det omöjligt att utföra servicen utan att även det problemet löses samtidigt, trots att ingen verkar veta hur det ska lösas. Ironiskt nog har jag inte upplevt problemet på flera veckor nu och försökte därför få dom att helt enkelt bara stryka det problemet ur listan och fixa problemet med tangentbordet och skärmen. Men det är tydligen omöjligt att göra eftersom jag en gång nämnt problemet för Dell. Och det blir värre, för att komma vidare så kräver nu Dell att JAG lägger ner ett par timmar på att ominstallera hela datorn bara för att se om det löser problemet. Ett problem som alltså inte ens verkar finnas kvar längre.

Så för att komma vidare så har jag nu alltså sagt att jag kommer ominstallera Windows under kvällen för att sen imorgon se om det löst problemet. Ni kan nog själva gissa vad som kommer hända i praktiken och jag är rätt säker på att det kommer fungera strålande Och då kan dom förhoppningsvis klara av att INTE fixa det problemet utan bara fixa de 2 problem som faktiskt finns.

Trots att jag baserat på tidigare erfarenheter av Dell redan innan jag köpte datorn utgick från att det nog skulle blir problem och att Dell då skulle vara snudd på oförmögna att göra något åt dem är jag chockad över hur det kan vara så här dåligt. Nog för att vi pratar om ett företag som befunnit sig i fritt fall senaste åren och som på 10 år inte lyckats bygga en webbsite som fungerar eller kan tala svenska, men bolaget finns uppenbarligen kvar fortfarande. Nu har väl Michel Dell (grundaren) köpt ut företaget från börsen i ett försöka att rädda det som räddas kan, men jag måste nog säga att jag bedömer det som ett närmast omöjligt uppdrag.

Som jag sagt tidigare, har man turen att få en datorn som fungerar så är det nog rätt prisvärt att handla från Dell, men för den som måste ha en fungerande dator (t.ex. för att sköta jobbet) så kan jag inte annat än att upprepa min tidigare rekommendation om att INTE satsa på Dell. Är väldigt glad att jag är nog lyckligt lottad för att ha haft möjlighet att köpa en annan dator från en seriös tillverkare och därmed inte längre är beroende av denna, men vilken mardröm för den som inte har den möjligheten utan faktiskt är beroende av att en dator från DELL fungerar. Lär dröja minst 10 år till innan jag gör om samma misstag igen, det var så länge jag bojkottade Dell efter förra fiaskot (ironiskt nog också med en XPS dator).

Ska man skratta eller gråta åt eländet?

Permalänk

Hej improwise

Jeg er rigtig ked af at høre om din oplevelse med supporten, og som nævnt flere gange tidligere, er du altid velkommen til at kontakte mig direkte her på siden, såfremt du har brug for hjælp eller ikke er nöjd med den hjælp du har fået.

Hvis du ønsker at jeg skal tage et kig på sagen, så må du meget gerne bekræfte dit servicetag i en privat besked, så vil jeg med glæde hjælpe med at få det løst.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Nordic Social Media Support Specialist
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Måste väl dela med mig en uppdatering om detta. Efter att jag ominstallerat Windows och konstaterat att det då inte heller verkade finnas kvar något problem med mystiska krascher så bestämde Dell, fråga mig inte varför, att moderkortet skulle bytas. Igen. Vad det var för vits med att jag skulle ominstallera hela Windows om moderkortet ändå skulle bytas och och förblir ett mysterium. Nå väl, rätt snabbt efter detta hörde en servicetekniker av sig och undrade om han kunde komma direkt och åtgärda problemen (beröm till Dell för tillgängligheten på servicetekniker med kort varsel). Teknikern dök upp som utlovat och bytte skärm och tangentbord (varav båda verkar fungera iaf än så länge). Sen gick det åt skogen.

Efter att ha bytt moderkortet konstaterades det snabbt att Windows inte längre gick att boota därför att det inte kunde hittas något OS på den. Serviceteknikern kämpade länge och väl med att försöka lösa detta (säkert en timme) men det gick inte, det gamla moderkortet däremot fungerade det utmärkt med. Inga problem, då var det väl bara köra med det gamla moderkortet istället? Nä, tydligen inte, serviceteknikern på plats försökte som jag uppfattade via telefon förhandla med nån beslutsfattare på Dell som vägrade, nya moderkortet skulle det absolut vara, så var det bara. Vid detta laget hade den frustrationen hos den stackars serviceteknikern, som måste hållt på i säkert 2 timmar nu, nått brytpunkten vilket ledde fram till ett mindre nervsammanbrott. Exakt vad han hade och säga om Dell och dess servicedelar (som tydligen för det mesta är refurbished, dvs. begagnade) håller jag för mig själv av omtanke om serviceteknikern men kan väl avslöja att det inte var helt i linje med säljavdelningens presentation

Problemet verkade vara olösligt. För att komma vidare, och för att om möjligt undvika ett totalt sammabrott hos serviceteknikern så sa jag att det var OK att ominstallera Windows. Vilket visade sig vara svårare än väntat, för det krävdes att HELA SSD raderades och formatterades innan detta kunde ske, alltså inte bara den aktuella systempartitionen utan ALLA partitioner (inkl. Dells recoverypartitioner). Som tur var hade jag Windows 8.1 tillgängligt på ett USB (är MSDN utvecklare) vilket förenklade det hela något. Så medan serviceteknikern igen diskuterade problematiken med sin Dell-kontakt så installerade jag om Windows. Knappast optimalt, och för en "normal användare" hade det nog varit rätt traumatiskt att behöva radera hela SSDn men som poweruser gick det att hantera.

Well, installationen gick OK efter lite initialt strul och hur otroligt det än må låta så har jag, iaf just nu, en XPS13 som verkar fungera som den ska. Den nya FHD panelen verkar inte vara nån jättehöjdare (rätt dålig ljusstyrka) men fungerar i övrigt som den ska vad jag kan se och har inga döda pixlar. Nya tangentbordet är klasser bättre än det gamla, som kändes mest som något hämtat från en billig leksak och än så länge har inga tangenter lossnat. Vi snackar inte MacBook Pro kvalité på tangentbordet här men ändå rätt OK, i synnerhet jämfört med det förra.

Återstår väl att se om allt fungerar som det ska om några veckor.

@DellCare:

Stämmer det verkligen att era reservdelar är begagnade? Isf kan det förklara en hel del av alla problem som jag (och andra) drabbats av.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Måste väl dela med mig en uppdatering om detta. Efter att jag ominstallerat Windows och konstaterat att det då inte heller verkade finnas kvar något problem med mystiska krascher så bestämde Dell, fråga mig inte varför, att moderkortet skulle bytas. Igen. Vad det var för vits med att jag skulle ominstallera hela Windows om moderkortet ändå skulle bytas och och förblir ett mysterium. Nå väl, rätt snabbt efter detta hörde en servicetekniker av sig och undrade om han kunde komma direkt och åtgärda problemen (beröm till Dell för tillgängligheten på servicetekniker med kort varsel). Teknikern dök upp som utlovat och bytte skärm och tangentbord (varav båda verkar fungera iaf än så länge). Sen gick det åt skogen.

Efter att ha bytt moderkortet konstaterades det snabbt att Windows inte längre gick att boota därför att det inte kunde hittas något OS på den. Serviceteknikern kämpade länge och väl med att försöka lösa detta (säkert en timme) men det gick inte, det gamla moderkortet däremot fungerade det utmärkt med. Inga problem, då var det väl bara köra med det gamla moderkortet istället? Nä, tydligen inte, serviceteknikern på plats försökte som jag uppfattade via telefon förhandla med nån beslutsfattare på Dell som vägrade, nya moderkortet skulle det absolut vara, så var det bara. Vid detta laget hade den frustrationen hos den stackars serviceteknikern, som måste hållt på i säkert 2 timmar nu, nått brytpunkten vilket ledde fram till ett mindre nervsammanbrott. Exakt vad han hade och säga om Dell och dess servicedelar (som tydligen för det mesta är refurbished, dvs. begagnade) håller jag för mig själv av omtanke om serviceteknikern men kan väl avslöja att det inte var helt i linje med säljavdelningens presentation

Problemet verkade vara olösligt. För att komma vidare, och för att om möjligt undvika ett totalt sammabrott hos serviceteknikern så sa jag att det var OK att ominstallera Windows. Vilket visade sig vara svårare än väntat, för det krävdes att HELA SSD raderades och formatterades innan detta kunde ske, alltså inte bara den aktuella systempartitionen utan ALLA partitioner (inkl. Dells recoverypartitioner). Som tur var hade jag Windows 8.1 tillgängligt på ett USB (är MSDN utvecklare) vilket förenklade det hela något. Så medan serviceteknikern igen diskuterade problematiken med sin Dell-kontakt så installerade jag om Windows. Knappast optimalt, och för en "normal användare" hade det nog varit rätt traumatiskt att behöva radera hela SSDn men som poweruser gick det att hantera.

Well, installationen gick OK efter lite initialt strul och hur otroligt det än må låta så har jag, iaf just nu, en XPS13 som verkar fungera som den ska. Den nya FHD panelen verkar inte vara nån jättehöjdare (rätt dålig ljusstyrka) men fungerar i övrigt som den ska vad jag kan se och har inga döda pixlar. Nya tangentbordet är klasser bättre än det gamla, som kändes mest som något hämtat från en billig leksak och än så länge har inga tangenter lossnat. Vi snackar inte MacBook Pro kvalité på tangentbordet här men ändå rätt OK, i synnerhet jämfört med det förra.

Återstår väl att se om allt fungerar som det ska om några veckor.

@DellCare:

Stämmer det verkligen att era reservdelar är begagnade? Isf kan det förklara en hel del av alla problem som jag (och andra) drabbats av.

Hej improwise

Vi bestræber os altid på at sende nye reservedele ud, men ved stor efterspørgsel & restordre, kan det forekomme at vi sender begagnada dele ud, for at undgå unødig ventetid hos kunden.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Nordic Social Media Support Specialist
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Kanske borde tillägga, precis som jag sagt tidigare, att när XPS13 fungerar som den ska och inte har något skräptangentbord och liknande så är det en riktigt trevlig dator. Det är uppenbart att Dell är riktigt bra på att designa datorer, bara hoppas att dom snart även lär sig att bygga dom på rätt sätt i fabriken också.

Permalänk
Medlem

Dells support sida för drivrutiner verkar vara nere, eller ja, det går inte att ladda ner.

Någon som har en mirror jag kan tanka ifrån? Behöver samtliga Windows 10 drivrutiner efter en clean install.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Dells support sida för drivrutiner verkar vara nere, eller ja, det går inte att ladda ner.

Någon som har en mirror jag kan tanka ifrån? Behöver samtliga Windows 10 drivrutiner efter en clean install.

Va, problem på Dells webbsida???

Efter nån vecka med en "fungerande" XPS13 igen kan jag konstatera, som jag sagt innan, att det är en rätt trevlig dator när den fungerar. Eller ja, fungerar och fungerar, jämfört med tidigare fungerar den mycket bättre, men en hel del problem kvarstår fortfarande:

1. Powerknappen fungerar inte alls för att sätta datorn i eller väcka den från standby. Händer absolut ingenting när man trycker på den, även med korrekta inställningar i Windows. Automatisk standby fungerar dock liksom standby när man stänger locket eller väljer det i Windows. Den fungerar dock för att starta datorn från avstängt och för att döda datorn (om man håller inne knappen nog länge)

2. Funktionstangenterna, eller snarare vad som händer när man trycker på dem, verkar vara implementerat av en komiker. Om man gör en omstart så fungerar tangenterna som de ska (vilket enligt mina inställningar i BIOS är att man INTE ska behöva trycka på FN knappen för att aktivera ljusstyrka, volym osv). Efter att ha gått ner i standby är det dock tvärt om, nu måste man plötsligt trycka på FN för att få samma funktionalitet. Så vida man inte vill reglera ljusstyrkan då för den funktionen upphör helt att fungera efter första standby och fram till omstart.

3. Efter ett besök i BIOS noterar jag att serviceteknikern hade helt rätt i att Dell återanvänder begagnade reservdelar. Där kan man klart och tydligt läsa att Moderkortet som sattes i var begagnat, och att det förra gången byttes ut pga "Fan malfunction" redan i november 2014.

Trots ovanstående fungerar datorn bättre än den någonsin gjort tidigare, och än så länge har inga tangenter havererat eller lossnat (förutom standby-knappen då). Sett till tidigare försök så har jag inga som helst planer på att låta Dell försöka fixa ovanstående i dagsläget med vetskap om hur det då kan bli.

Permalänk
Medlem

Här har ni drivrutinerna till Dell XPS 13 (9343) för Windows 10 nedladdade och klara: https://en0ch.se/index.php/s/sJ2xwQSfV70qwg4

PMa mig om länken inte funkar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Här har ni drivrutinerna till Dell XPS 13 (9343) för Windows 10 nedladdade och klara: https://en0ch.se/index.php/s/sJ2xwQSfV70qwg4

PMa mig om länken inte funkar.

Tack. Dells funktion för att ladda ner filer är ju om möjligt ännu sämre än resten av webbsiten (hur otroligt det än må låta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

1. Powerknappen fungerar inte alls för att sätta datorn i eller väcka den från standby. Händer absolut ingenting när man trycker på den, även med korrekta inställningar i Windows. Automatisk standby fungerar dock liksom standby när man stänger locket eller väljer det i Windows. Den fungerar dock för att starta datorn från avstängt och för att döda datorn (om man håller inne knappen nog länge)

2. Funktionstangenterna, eller snarare vad som händer när man trycker på dem, verkar vara implementerat av en komiker. Om man gör en omstart så fungerar tangenterna som de ska (vilket enligt mina inställningar i BIOS är att man INTE ska behöva trycka på FN knappen för att aktivera ljusstyrka, volym osv). Efter att ha gått ner i standby är det dock tvärt om, nu måste man plötsligt trycka på FN för att få samma funktionalitet. Så vida man inte vill reglera ljusstyrkan då för den funktionen upphör helt att fungera efter första standby och fram till omstart.

För att rätt ska vara rätt bör jag nog tala om att ovanstående av någon anledning fungerar mycket bättre i Windows 10 än i Windows 8, vilket väl talar för att det var Dells drivrutiner som låg bakom det hela märkligt nog trots att det var helt nyinstallerat Windows 8.1 med senaste versionen av alla nödvändiga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att denna dator i princip är ett masterpiece. Valde i5 med full hd skärm och jag är verkligen imponerad. Jag byter laptop flera gånger per år via jobbet och det är sällan jag blir såhär imponerad av ett bygge. Kvalitet rakt igenom. Letat länge efter en ultrabook med IPS skärm utan touch, bra tangentbord, en schysst touchpad och full hd skärm. Inte helt lätt att hitta faktiskt.

Otrolig batteritid, känns som den tom utklassar min ipad vid surfning. Hade en Lenovo X1 innan och den var inget större fel på men denna ger större wow intryck. Skärmen är fantastisk med smala kanter och bra tryck i bilden.

Kan bara rekommendera denna dator, finns ingenting bättre i storleksklassen just nu. Låter som man jobbar på Dell...

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225