21/5 nu och fortfarande inte ett pip från Dell när (eller kanske snarare om) dom tänkt komma ut och göra nån service. Riktigt uselt. Är nog lika bra att lägga till en brasklapp om att den som köper en XPS13 bör ha en annan dator i reserv ifall det uppstår några problem för "service-nästa-dag-på-plats" verkar i praktiken snarare betyda "service-inom-en-månad-ifall-du-har-tur". Tyvärr känns det som en flashback från för ca 10 år sedan när slutade köpa av Dell av precis samma skäl, riktigt trevliga datorer när dom fungerar men en rysare om det någonsin uppstår problem och inget jag vågade vara beroende av professionellt.
Lite komiskt, nån timme efter jag postade ovanstående fick jag plötsligt ett SMS från Dells servicetekniker med "Kommer om 20-minuter". Som tur var råkade jag vara på den adressen dit servicen var beställd för nån månad sen. Väl på plats med reservdelarna tyckte jag hon (jo faktiskt, kul att det inte bara är killar i branschen) skötte sig bra och verkade veta vad hon höll på med. Och det som byttes verkar fungera även om jag inte hunnit testa annat än att det inte var stendött.
När jag skulle torka av den nya skärmen blev jag initialt orolig för det började hända grejer, men det visade sig att min tidigare FHD skärm nu tydligen bytts ut mot en QHD+ med Touch vilket väl inte riktigt var vad jag hade tänkt mig. Men får väl se hur stor skillnad det i praktiken är på batteritiden med denna panel (främsta skälet att jag valde FHD), i övrigt verkar QHD+ skärmen riktigt nice det lilla jag sett av den så här långt. Rent visuellt skulle jag nog säga att den slår FHD varianten vilket väl inte var så oväntat, dock lite orolig för batteritiden samt hur väl den fungerar i ljusa rum och liknande iom att matt nu blivit blank. Men i värsta fall får jag väl be Dell byta igen. Av okänd anledning fick jag även ett USB minne med en Windows recovery, antar att det var ifall SSD:n hade bytts ut.