Nytt grafik kort, råd och tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Nytt grafik kort, råd och tips mottages tacksamt

Ska köpa ett 290X tänkte jag så snart nya serien släpps och priserna på 290X går ned ännu mer.

Kortet kommer vattenkylas inom ett par månader från inköp, så om kylaren inte är den bästa spelar mindre roll.
Däremot vill jag inte ha ett kort med högt coil whine eller ett med väldigt begränsat utbud av fullcover vattenblock.

Nätdelen jag nyligen köpt bör räcka utan problem tycker jag, det är ett EVGA SuperNova G2 750W.

Spelar och videoredigerar (inte så ofta, filmer från träning av hundarna mestadels) på en 24" 1080p 60Hz IPS skärm. Fick visserligen klockat den till 75Hz utan problem, men drog tillbaka till stock då jag inte vet hur det påverkar livslängd mm på skärmen, som även den är relativt ny.

Något kort/märke att undvika för grafik kort? Gillar verkligen EVGA, men de gör ju inte AMD kort.
Vill man ha bäst prestanda för slantarna så är det ju AMD's 290(X) som gäller vad jag förstått.

Vattenblock, något man bör undvika? Finns en uppsjö att tillgå till kort med referens design.
Vilka tillverkare har sjyst RMA policy? Dvs, man kan montera på stock kylare igen och reklamera om det går sönder?

Kommer troligen inte behöva klocka kortet något då jag som sagt kör med 1080p 60hz.

Om det spelar någon roll för val av kort, så är systemet detta:
2500K @ 4.4Ghz
Asus P8Z68-V
Corsair XMS3 4x2GB @ 1600mhz 9-9-9-24 1,575V
EVGA supernova nätdel som sagt
AOC i2470swq skärm

Loopen:
NexXxos XT45 360, kommer lägga till en 240 i samband med vattenkylning av GPU
Alphacool VPP655 Vario (D5)
EK supremacy EVO
Res, slang, adaptrar och fittings såklart, men dessa spelar ju ingen roll i denna frågeställning.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Ingen med erfarenheter/tips de vill dela med sig av?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Köp Asus 290X för 2495kr på cdon just nu. Mest prisvärda. Inga höjdarkylare, men det spelar ju ingen roll för dig om du ändå ska vattenkyla snart.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

ska du vattenkyla se till at pcb funkar ihop me vattenblocket o gå på bästa pris, vill du ha bra kylare på 290x så är däremot sapphire det bästa, tills du lägger dit vatten så klart:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Köp Asus 290X för 2495kr på cdon just nu. Mest prisvärda. Inga höjdarkylare, men det spelar ju ingen roll för dig om du ändå ska vattenkyla snart.

Till detta finns, vad jag vet, Alphacool samt EK fullcoverblock.
Har däremot hört en massa negativt om Asus AMD kort, coil whine mm, detta kan dock vara överdrivet.

Skrivet av nexling:

ska du vattenkyla se till at pcb funkar ihop me vattenblocket o gå på bästa pris, vill du ha bra kylare på 290x så är däremot sapphire det bästa, tills du lägger dit vatten så klart:)

Absolut, klart mest val av block finns till referens korten. Luftkylaren bryr jag mig inte så mycket om ärligt talat, så länge den inte får kortet att brinna upp innan det får sitt vattenblock så är jag nöjd i princip lol.

Sen vilka av blocken som är bra/bäst är svårare att veta.
Funderar även på att köra thermal pads från Fujipoly (extreme eller extreme ultra) istället för de som följer med blocken, åtminstone till VRM's.

Vad gäller TIM till Core så är valet svårare...CLU får så olika omdömmen, vissa säger att det härdar fast, vissa att det inte gör det osv.
IC diamond sägs kunna repa block och core. De jag redan har hemma är Gelid GC extreme och AS5.
Sen finns andra kandidater som Prolimatech PK-3 osv.

Till CPU kör jag Gelid GC extreme, vilket funkar helt ok, har dock inget att jämföra med sedan jag vattenkylde och klockade prollen.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nexling:

ska du vattenkyla se till at pcb funkar ihop me vattenblocket o gå på bästa pris, vill du ha bra kylare på 290x så är däremot sapphire det bästa, tills du lägger dit vatten så klart:)

Till Sapphire's Tri-X kort är problemet med vattenblock vilken version av kortet man får...det vore annars en stark kandidat.
Inget vattenblock till kortet - kortet är helt ointressant för mig.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

290X referens har bra kompatibilitet med vatten. Eftermarknadskylare lägger ju sina egna lösningar och alla passar inte.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Och val av block har nog ingen större betydelse. Det skiljer bara några grader på hur bra de kyler. Det är nog viktigare hur bra man monterar kylaren+pastan tror jag.

Så välj en kylare som passar in i ditt system och som är snygg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

290X referens har bra kompatibilitet med vatten. Eftermarknadskylare lägger ju sina egna lösningar och alla passar inte.

Efter vad jag sett på EK's kompabilitets-lista för referens-blocken så är det en del kort med egna kylare som ändå har referens-PCB.
Naturligtvis passar inte alla, bland annat finns det inte block(mig veterligen) som passar new edition av Tri-X.

Alphacool har ett större utbud av vattenblock än de andra tillverkarna då de är av "hybrid-typ", dvs det är egentligen bara GPU som är direkt vattenkyld. Vet inte hur dessa block står sig mot EK, Aquacomputer, XSPC, Koolance osv då jag inte hittat resensioner av just NexXxos GTX blocken.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Och val av block har nog ingen större betydelse. Det skiljer bara några grader på hur bra de kyler. Det är nog viktigare hur bra man monterar kylaren+pastan tror jag.

Så välj en kylare som passar in i ditt system och som är snygg.

Absolut, pasta och pads spelar enorm roll, det är därför jag kikar på Fujipoly's extreme/extreme ultra pads istället för de som följer med blocken.
Chassit saknar fönster så egentligen spelar utseendet mindre roll, däremot vill jag ha backplate då den skyddar mot (små)läckage om det skulle inträffa.

Fördelen med Alphacool's block är att där ingår backplate. Däremot är inte hela kortet "direkt" vattenkylt även om flänsarna över resten av PCB har kontakt med själva vattenblocket efter vad jag kunnat se, plus då att de funkar som just kylflänsar.

Har svårt att bestämma mig för vad för pasta som skulle passa bäst för GPU. Som jag skrev ovan så finns det en drös kandidater med sina för och nackdelar.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.