Permalänk
Medlem

hdmi arc problem

Tjena, har införskaffat ny tv samt en hemma bioanläggning
tv'n är en: sony 55w805b
hemmabio: sony bdv-n5200w

Det är kopplat på följande sätt:

Ps4 hdmi in 1 på hemma bio, sen är det hdmi 1 out (arc) till hdmi 2 (arc) på tv.

Men får inte över ljudet från dem vanliga kanalerna till hemmabio anläggningen. Ljudet från ps4'an går där dock.

Vore tacksam för hjälp då jag letat igenom inställningar och manualer utan att bli klokare.

Mvh

Visa signatur

M'kay !

Permalänk

ARC betyder att ljudet går via HDMI kabeln. Prova ett system i taget.

TV HDMI port 2 (ARC) kopplas till hembions ensamma HDMI (ARC) OUT.

Citat:

När en anslutning har gjorts, tryck på HOME-knappen och välj därefter [Inställningar].
Välj [Ljud] → [Högtalare] → [Ljudanläggning].
Det anslutna ljudsystemet startas automatiskt. Volymen kan styras med hjälp av TV:ns fjärrkontroll.

Prova om TV ljudet går fram i hemmabions högtalare.

Testa sedan att ansluta PS4'an till en av hembions två HDMI IN portar och testa ljudet igen.

P.S. HDMI kabeln måste vara en HIGH SPEED kabel. Växla kabel om inte ljudet går mellan TV och hemmabion.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har kopplat det från hdmi out (arc) till hdmi 2 in (arc) på tv som du beskriver men får inget ljud när jag växlar i ljudinställningar till ljud anläggning istället för tv högtalare.
kabeln är köpt idag så den är helt ny.
får ljud från ps4'an om jag kopplar den i en av de två hdmi in portarna på hemmabion.

Om ps4'an är igång, och jag växlar över till tv krockar signalerna då med varandra?

Skrivet av Waxinator:

ARC betyder att ljudet går via HDMI kabeln. Prova ett system i taget.

TV HDMI port 2 (ARC) kopplas till hembions ensamma HDMI (ARC) OUT.
Prova om TV ljudet går fram i hemmabions högtalare.

Testa sedan att ansluta PS4'an till en av hembions två HDMI IN portar och testa ljudet igen.

P.S. HDMI kabeln måste vara en HIGH SPEED kabel. Växla kabel om inte ljudet går mellan TV och hemmabion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !

Permalänk

@Niw0: I hemmabion väljer du att lyssna på TV HDMI (ARC) ?! Har du provat att byta kabel med PS4'an ?
Där finns olika HDMI kablar.. På min HDMI kabel står det tryckt "HIGH SPEED..." och kontakterna har stora HDMI texter.

Inga krockar och om så vore.. inga problem. Du väljer ju själv ingång i hemmabion.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Sådär, fick det att fungera nu, tydligen var allt som behövdes göra var att synkronisera tv'n mot hemmabion.

Tack för övrig hjälp !

Skrivet av Waxinator:

@Niw0: I hemmabion väljer du att lyssna på TV HDMI (ARC) ?! Har du provat att byta kabel med PS4'an ?
Där finns olika HDMI kablar.. På min HDMI kabel står det tryckt "HIGH SPEED..." och kontakterna har stora HDMI texter.

Inga krockar och om så vore.. inga problem. Du väljer ju själv ingång i hemmabion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M'kay !