Bästa 240gb SSD runt 1000kr

Permalänk
Medlem

Bästa 240gb SSD runt 1000kr

Letar ny SSD på 240gb, Har läst att samsungs evo serie inte är så bra. Vilka andra ska man i sådant fall titta på? Har en äldre intel 120 gb SSD nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Letar ny SSD på 240gb, Har läst att samsungs evo serie inte är så bra. Vilka andra ska man i sådant fall titta på? Har en äldre intel 120 gb SSD nu.

Ja kanske den ?
https://www.inet.se/produkt/4304752/ssd-240gb-ocz-arc-100#/sp...

eller annan märke bättre ?

https://www.inet.se/produkt/5316384/hyperx-fury-ssd-240gb

https://www.inet.se/produkt/4308253/adata-ssd-premier-pro-sp9...

https://www.inet.se/produkt/5315520/ssd-250gb-crucial-mx200

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161190-pny_xl...

jag har inte ssd hemma men har fundera på köpa SSD senare .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

SSD 240GB OCZ Arc 100
Just nu för tusenlappen hos de stora butikerna..

Helt underbar, haft den ett bra tag. Stabil och fin. Dock är den ej att rekommendera i bärbara, då den i princip helt saknar strömsparfunktioner. (Vilket inte riktigt behövs, då ssd är i regel strömsnåla, men de strömsparningsfunktioner som finns i operativsystemen skapar problem för denna och för flera andra SSDs. Så stäng även av strömsparfunktioner för hdd, även på stationär.
På Sweclockers vet i regel folk att defrag är något att inte ha för ssd, men få vet om och ändrar strömsparningsfunktioner, och får problem.)

Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
Just nu ca 1080-1090 kr på de stora butikerna.. (Webhallen, Inet, CDON, NetonNet.)

(Till skillnad från 840, ska denna inte ha skriv och läsproblem efter en tids användning, vad som rapporteras iaf. Den är ganska ny, så eventuella framtida problem har inte uppdagats än. Men samsung har inte råd med en till fadäs om de vill vara med och leka med de stora grabbarna. För att fortfarande kunna vara med på leken, har Samsung tvingats sätta ner priset något. Så 850 kan vara ett av de bästa pris/prestanda för närvarande. Men kan också vara en framtida gris i säcken, men jag betvivlar att de trampar i klaveret igen.)

Hårddiskar baserade på Sandforce, kan vara en verklig gris i säcken. Man bör således läsa på sig lite per disk.

Kingstons diskar, har ett förtjänat dåligt rykte. Kan verkligen vara en gris i säcken köp.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Okej kör på en OCZ ARC

Har en Intel 330 180 gb Disk som jag bara får 140m write speed på. Vet i fasen vad som är galet. Den stitter i SATA 6 port på ett ASUS z97a. Write är 550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Har en Intel 330 180 gb Disk som jag bara får 140m write speed på. Vet i fasen vad som är galet. Den stitter i SATA 6 port på ett ASUS z97a. Write är 550

Om du testar med t.ex. AS SSD så är det normalt att få så låg skrivhastighet, eftersom Intel 330 är en Sandforce-disk. Det betyder att skrivhastigheten beror på hur mycket datan kan komprimeras, och vissa program som AS SSD testar med data som är svår att komprimera.

Jag håller i alla fall med grynnan, OCZ Arc 100 för en stationär dator, Samsung 850 EVO för en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Okej kör på en OCZ ARC

Har en Intel 330 180 gb Disk som jag bara får 140m write speed på. Vet i fasen vad som är galet. Den stitter i SATA 6 port på ett ASUS z97a. Write är 550

Se till att den sitter i Intel-kretsen (4 x SATA 6 Gb/s port(ar), grå). Se till att AHCI eller RAID är påslaget i BIOS och inte IDE/Legacy (obs om du har IDE/Legacy i BIOS så är det svårt att ändra utan att installera om OS, googla så hittar du guider).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Se till att den sitter i Intel-kretsen (4 x SATA 6 Gb/s port(ar), grå). Se till att AHCI eller RAID är påslaget i BIOS och inte IDE/Legacy (obs om du har IDE/Legacy i BIOS så är det svårt att ändra utan att installera om OS, googla så hittar du guider).

Alla portar är sata 6 på mitt modekort tro jag.

Men jag körde asso benchmark och då var den uppe över 450 i read och write

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du testar med t.ex. AS SSD så är det normalt att få så låg skrivhastighet, eftersom Intel 330 är en Sandforce-disk. Det betyder att skrivhastigheten beror på hur mycket datan kan komprimeras, och vissa program som AS SSD testar med data som är svår att komprimera.

Jag håller i alla fall med grynnan, OCZ Arc 100 för en stationär dator, Samsung 850 EVO för en laptop.

Jau i asso fick jag normal hastighet

Permalänk
Avstängd

Personligen skulle jag valt en BX100, lillebror till MX100 och MX200, saknar några basic funktioner men har ett bra pris.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|