Är mitt ram isönder eller vad händer?

Permalänk

Är mitt ram isönder eller vad händer?

Hejsan, jag tror att mitt ram har beslutat sig att inte funka längre och jag tänkte att jag vänder mig till SC innan jag köper nytt. Pretty much det som händer är att mitt ram är konstant 50% - 100% använd. Till och med när jag har stängt alla program (förutom skype och chrome) så ligger mitt ram på 53% använt. När jag precis hade byggt ihop min dator så låg ramet på ca 4% utan några program igång, och när jag spelade kanske 20%. Men om jag tex startar After Effects så tar den 70% av mitt ram även fast jag inte har börjat arbeta. Samma sak med heroes of the storm och csgo. Det som gör mig lite förvirrad är att min cpu används ca 0-5% när jag inte gör något och typ 20% när jag spelar, så där är det inga problem. Så min fråga är om jag ska köpa nytt eller om det finns något att göra åt det.

Här är några screenshots:
Inget igång: http://gyazo.com/d7a8e82f8a6a2c056bc9afdda44dba1e
After effects: http://gyazo.com/69a58b0f3e604c8c87304b307f180665

Specs:
Cpu: Intel Core i7 4790k
Ram: 12 Gb
Gpu: Msi geforce gtx 760.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraySides:

Hejsan, jag tror att mitt ram har beslutat sig att inte funka längre och jag tänkte att jag vänder mig till SC innan jag köper nytt. Pretty much det som händer är att mitt ram är konstant 50% - 100% använd. Till och med när jag har stängt alla program (förutom skype och chrome) så ligger mitt ram på 53% använt. När jag precis hade byggt ihop min dator så låg ramet på ca 4% utan några program igång, och när jag spelade kanske 20%. Men om jag tex startar After Effects så tar den 70% av mitt ram även fast jag inte har börjat arbeta. Samma sak med heroes of the storm och csgo. Det som gör mig lite förvirrad är att min cpu används ca 0-5% när jag inte gör något och typ 20% när jag spelar, så där är det inga problem. Så min fråga är om jag ska köpa nytt eller om det finns något att göra åt det.

Här är några screenshots:
Inget igång: http://gyazo.com/d7a8e82f8a6a2c056bc9afdda44dba1e
After effects: http://gyazo.com/69a58b0f3e604c8c87304b307f180665

Specs:
Cpu: Intel Core i7 4790k
Ram: 12 Gb
Gpu: Msi geforce gtx 760.

Tack på förhand.

Det är inte så att du kör 32bitars version av Windows?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Hur ser det ut om du startar om datorn?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Det är inte så att du kör 32bitars version av Windows?

Nej, jag kör windows 8.1 64bit!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Hur ser det ut om du startar om datorn?

Hjälper knappast. Jag har haft problemet i några veckor.

Mvh

Permalänk
Medlem

Nej, ditt ram är inte sönder. Är minnet sönder får du blåskärmar, frysningar och/eller korrupta filer.

Måste vara något program, drivrutin eller Windows cache som tar minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraySides:

Nej, jag kör windows 8.1 64bit!

Mvh

Såg inte ut som Windows 8.1! Min task manager ser inte likadan ut.

Den visar hur många MB varje process använder, säker på att du kan använda alla 12GB? Det ser mycket skumt ut.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur du har 12 GB minne med en 1155 plattform?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Får man fråga hur du har 12 GB minne med en 1155 plattform?

2x4 samt 2x2?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Såg inte ut som Windows 8.1! Min task manager ser inte likadan ut.

http://i.imgur.com/uex7ICl.png

Den visar hur många MB varje process använder, säker på att du kan använda alla 12GB? Det ser mycket skumt ut.

http://gyazo.com/dc07911f6cc03087d014ed18584b8ea9

Jag hade bara ändrat en inställning.

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

2x4 samt 2x2?

3 stycken 4gb stickor. Jag sålde min gamla dator och var tvungen att plocka ut en sticka.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Varför svarade du inte på frågorna i den här tråden? http://www.sweclockers.com/forum/trad/1362802-far-ingen-konta...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hur ser Preformance tabben och minne(memory) ut när du kör / idle?

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför svarade du inte på frågorna i den här tråden? http://www.sweclockers.com/forum/trad/1362802-far-ingen-konta...

Jag fixade problemet själv. Sen försökte jag ta bort hela tråden, men jag lyckades inte.

Permalänk
Skrivet av knatteanka:

Hur ser Preformance tabben och minne(memory) ut när du kör / idle?

http://gyazo.com/4846b232c233fefbf4453df02ea7d19c

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraySides:

Jag fixade problemet själv. Sen försökte jag ta bort hela tråden, men jag lyckades inte.

Uppenbart fixade du inte problemet eftersom du har problem nu igen och jag misstänker samma grundorsak. De frågorna jag och en till ställde på slutet kan vara orsaken till samtliga problem. Konstigt att du inte ens nu verkar vara intresserad av att kontrollera det vi tipsade om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Uppenbart fixade du inte problemet eftersom du frågar igen. De frågorna jag och en till ställde på slutet kan vara orsaken till samtliga problem. Konstigt att du inte ens nu verkar vara intresserad av att kontrollera det vi tipsade om.

Det var ett helt annat problem. Då kunde jag inte ens starta min dator.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

2x4 samt 2x2?

Wow much match, very unnecessary....

Skrivet av TraySides:

3 stycken 4gb stickor. Jag sålde min gamla dator och var tvungen att plocka ut en sticka.

Inte helt optimalt eftersom 1155 är dual channel. Optimala configurationer är 2 eller 4 stickor. BORDE inte vara detta som är problemet men det skadar inte att testa.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraySides:

Hejsan, jag tror att mitt ram har beslutat sig att inte funka längre och jag tänkte att jag vänder mig till SC innan jag köper nytt. Pretty much det som händer är att mitt ram är konstant 50% - 100% använd. Till och med när jag har stängt alla program (förutom skype och chrome) så ligger mitt ram på 53% använt. När jag precis hade byggt ihop min dator så låg ramet på ca 4% utan några program igång, och när jag spelade kanske 20%. Men om jag tex startar After Effects så tar den 70% av mitt ram även fast jag inte har börjat arbeta. Samma sak med heroes of the storm och csgo. Det som gör mig lite förvirrad är att min cpu används ca 0-5% när jag inte gör något och typ 20% när jag spelar, så där är det inga problem. Så min fråga är om jag ska köpa nytt eller om det finns något att göra åt det.

Här är några screenshots:
Inget igång: http://gyazo.com/d7a8e82f8a6a2c056bc9afdda44dba1e
After effects: http://gyazo.com/69a58b0f3e604c8c87304b307f180665

Specs:
Cpu: Intel Core i7 4790k
Ram: 12 Gb
Gpu: Msi geforce gtx 760.

Tack på förhand.

Inget igång är ju en sanning med modifikation. Du har ju flera flikar i Chrome, Skype och uTorrent. Stäng av ALLA program och kolla sedan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Uppenbart fixade du inte problemet eftersom du har problem nu igen och jag misstänker samma grundorsak. De frågorna jag och en till ställde på slutet kan vara orsaken till samtliga problem. Konstigt att du inte ens nu verkar vara intresserad av att kontrollera det vi tipsade om.

Men jag förstår vad du menar. Jag glömde helt bort tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraySides:

Men jag förstår vad du menar. Jag glömde helt bort tråden.

Det är också alltid uppskattat att berätta hur man löste ett problem, då blir tråden användbar för andra med samma problem. Av samma anledning raderar vi normalt aldrig trådar och medlemmarna kan inte själva radera heller. Forumet är till för alla och gamla trådar blir en kunskapsbank där alla kan få hjälp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av giplet:

Inget igång är ju en sanning med modifikation. Du har ju flera flikar i Chrome, Skype och uTorrent. Stäng av ALLA program och kolla sedan.

http://gyazo.com/638c5cc71c9fe29ece6ae8b61875d295

Något mer som ska stängas?

Mvh

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är också alltid uppskattat att berätta hur man löste ett problem, då blir tråden användbar för andra med samma problem. Av samma anledning raderar vi normalt aldrig trådar och medlemmarna kan inte själva radera heller. Forumet är till för alla och gamla trådar blir en kunskapsbank där alla kan få hjälp.

Jag ska bättra mig!

Permalänk
Medlem

Läst något om killer nic och minnesläckor i någon annan tråd. Sök i forumet eller googla. Ser att du har en sådan process

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort ?

kan vara så att du har killernic nätverskort och det var tidigare krångel med drivrutinerna till den kretsen och du behöver i så fall ladda ner de nyaste från killernic's hemsida (om de nu har någon eller moderkortstillverkarens hemsida.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Vad har du för moderkort ?

kan vara så att du har killernic nätverskort och det var tidigare krångel med drivrutinerna till den kretsen och du behöver i så fall ladda ner de nyaste från killernic's hemsida (om de nu har någon eller moderkortstillverkarens hemsida.)

Håller på att ladda ner drivers då mitt moderkort hade killernic. Håller tummarna!

Mvh

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Vad har du för moderkort ?

kan vara så att du har killernic nätverskort och det var tidigare krångel med drivrutinerna till den kretsen och du behöver i så fall ladda ner de nyaste från killernic's hemsida (om de nu har någon eller moderkortstillverkarens hemsida.)

Jag tror det var problemet! Det sjönk till ungefär 20% använd ram direkt efter omstarten. Tack så mycket!

Mod, du kan stänga tråden om du känner för det.

Permalänk

**

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleTheOne:

Ditt ram kan vara gammalt. Det "kan" vara värt med att uppgradera till 16gb.

Va? Vad snackar du för smörja!?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64