Ny SSD med Windows - vad göra med gammal hårddisk som också har windows?

Permalänk
Medlem

Ny SSD med Windows - vad göra med gammal hårddisk som också har windows?

Detta är säkert något som kommer upp då och då men jag hittade ingen tråd som hade exakt vad jag letade efter.

Jag har en gammal hårddisk in min nuvarande dator med Windows 7 installerat. Snart så får jag en ny dator, men en SSD som har Windows 7 förinstallerat.

Grejen är att jag vill installera min gamla hårddisk i den nya datorn för att ha mer utrymme och behålla mina gamla filer.

Kommer det gamla Windowset (på den gamla hårddisken) krångla till det när jag petar in den i den nya datorn? Vill ju att Windows ska köras från SSDn såklart.

Hur går man till väga?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starwars:

Detta är säkert något som kommer upp då och då men jag hittade ingen tråd som hade exakt vad jag letade efter.

Jag har en gammal hårddisk in min nuvarande dator med Windows 7 installerat. Snart så får jag en ny dator, men en SSD som har Windows 7 förinstallerat.

Grejen är att jag vill installera min gamla hårddisk i den nya datorn för att ha mer utrymme och behålla mina gamla filer.

Kommer det gamla Windowset (på den gamla hårddisken) krångla till det när jag petar in den i den nya datorn? Vill ju att Windows ska köras från SSDn såklart.

Hur går man till väga?

Tack på förhand!

Du kan ställa in i BIOS så att datorn bootar från SSDn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK, det är bra att veta. Jag antar att BIOSet kommer vara inställt på det redan eftersom det är förinstallerat på SSDn redan?

Är lite orolig att saker o ting kommer gå snett så snart jag installerar den gamla hårddisken också men det kanske är totalt obefogat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starwars:

OK, det är bra att veta. Jag antar att BIOSet kommer vara inställt på det redan eftersom det är förinstallerat på SSDn redan?

Är lite orolig att saker o ting kommer gå snett så snart jag installerar den gamla hårddisken också men det kanske är totalt obefogat?

Fixa ett externt HDD skal eller en HDD dockningsstation.
Sedan så kan du koppla in din gamla disk efter du har startat datorn.

Permalänk
Medlem

Om SSD diske sitter i SATA 1 porten så startar datorn från den. Annars kan det bli lite konstigare. Jag skulle ha kört kvar någon hårddisk åtminstone i den gamla datorn så att den kan användas. Det är synd att bara lägga undan den. Själv har jag två speldatorer i nuläget. En ny med gtx970 och en gammal med gtx560ti, som är baserad på min tidigare speldator. Det gör i sin tur att jag vid LAN kan låna ut en dator till den som behöver och liknande. Även kör jag folding på den. Det är smidigt att ha.

Om du inte vill ha den själv kan du sälja den och köpa nya hårddiskar, som inte riskerar att krascha av ålder och har bättre prestanda.

Och när jag nu avslutat min rant.
Om du går in i bios och kontrollerar boot order innan du startar kommer det inte att vara några som helst problem. Troligtvis är det bara att trycka på Delete när den startar så synns det direkt. Oroa dig inte för att råka ändra något och glömma vad som är rätt. Då startar du bara om. Den sparar inget om du inte säger åt den.

Min personliga åsikt är att du ska kopiera över filerna som du vill ha till en annan disk, formatera den gamla disken och kopiera över dem dit igen. Minimalisera mängden disk som du använder så att du inte har dubbla windows installationer, Jag ser inga fördelar med det

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Fixa ett externt HDD skal eller en HDD dockningsstation.
Sedan så kan du koppla in din gamla disk efter du har startat datorn.

Eller så installerar man helt sonika hårddisken i den nya datorn rakt av.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starwars:

Detta är säkert något som kommer upp då och då men jag hittade ingen tråd som hade exakt vad jag letade efter.

Jag har en gammal hårddisk in min nuvarande dator med Windows 7 installerat. Snart så får jag en ny dator, men en SSD som har Windows 7 förinstallerat.

Grejen är att jag vill installera min gamla hårddisk i den nya datorn för att ha mer utrymme och behålla mina gamla filer.

Kommer det gamla Windowset (på den gamla hårddisken) krångla till det när jag petar in den i den nya datorn? Vill ju att Windows ska köras från SSDn såklart.

Hur går man till väga?

Tack på förhand!

Svar nej. Dock kan du få acess denide när du försöker öppna filer från hårddisken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Planen är att i framtiden skaffa en ny HDD och flytta över de gamla filerna på den. Men tills det händer så tänkte jag ha den gamla hårddisken i den nya burken. Sen så tänkte jag ha den gamla datorn kvar och använda till nåt så jag vill helst inte ta bort Windows från den gamla.

Var mest det jag var orolig över, att ha windows på både SSDn och HDDn (och boota från SSDn) skulle bli en massa bekymmer. Men då ska det gå i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att koppla bort alla hårddiskar utom den du ska installera Windows på.
När allt är klart och det bootar som det ska så kan du koppla in dina gamla diskar igen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga problem att flytta disken till den nya datorn, att det ligger en os installation på den gör inget mer än tar upp plats, men den går ju att radera manuellt om man vill eller så kan man formatera disken om man vill tömma den helt men då försvinner även lagrad data.

Lagrad data kommer du åt, installerade program kommer däremot i de flesta fall inte att fungera eftersom de är beroende av registret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack alla ni som svarade!