Nvidia "clock-blockar" Geforce GTX 900M-serien – på nytt

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Entusiaster sitter inte med laptops och försöker klocka.

Fel.

Skrivet av kitanii:

Som sagt så finns det knappt utrymme för överklockning i en laptop ändå

Fel.

Skrivet av kitanii:

Kan man klocka sina mobila komponenter så är det oftast med så liten marginal att det ändå inte ger någon vidare fördel.

Fel.

Skrivet av kitanii:

Min poäng är att det på den mobila marknaden inte spelar någon större roll om man har chans att överklocka eller inte.

Fel.

Skrivet av kitanii:

Tycker såklart att man ska få göra det om man vill.

Rätt.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Fel.
Fel.
Fel.
Fel.
Rätt.

Rent ut sagt dum du Mr. Najsman.
Väldigt få mobila komponenter som lämnar märkvärdig mängd utrymme för överklockning när vi pratar bärbara datorer. Kylningssystemen i sådana är ofta pressade så gott det går, vilket är varför det inte alls beprövas i samma utsträckning som på den stationära marknaden.

Ska du kommentera så får du se till att göra det med lite innehåll och djup som faktiskt backar det du skriver.
Trams som klottrar ned tråden välkomnas inte.

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Rent ut sagt dum du Mr. Najsman.
Väldigt få mobila komponenter som lämnar märkvärdig mängd utrymme för överklockning när vi pratar bärbara datorer. Kylningssystemen i sådana är ofta pressade så gott det går, vilket är varför det inte alls beprövas i samma utsträckning som på den stationära marknaden.

Ska du kommentera så får du se till att göra det med lite innehåll och djup som faktiskt backar det du skriver.
Trams som klottrar ned tråden välkomnas inte.

Ok låt oss skippa tramset. Många av er som kommenterar om laptops i allmänhet och överklockning av dem i synnerhet har inte en SUSNING vad ni skriver om.

- Man kan inte spela på en laptop.
- Det går inte att överklocka en laptop.
- Överklocka laptop? Vilken majbrasa höhö.
- Överklocka laptop ger minimal effekt.
- Ingen entusiast lägger pengar på en laptop när man kan skaffa en stationär.

M.fl. förlegade kommentarer med ursprung från en tid då det verkligen var tufft att spela på en laptop. Jag var kort och rak mot dig för att dina felaktiga kommentarer bidrar till att sprida okunskapen vidare till andra medlemmar.

Vi är många som vill överklocka våra laptops. Bara för att du inte har någon i din umgängeskrets och vi är en minoritet på Sweclockers betyder det inte att vi inte finns. Världen är större än så.

Vi är många som har laptop som förstaval, som enda dator. Den ska fungera till allt från jobbrelaterade program och renderingar till krävande spel. När vi köper dem spenderar vi så mycket vi kan undvara för att få bästa möjliga prestanda. Och då vill vi att den ska fungera och ha frihet att tweaka den som vi vill. Jag misstänker att de flesta av er som ser ner på laptops och tycker Nvidia gör rätt ser på laptops som andraval, för ni har en stationär som förstaval. Eller tom som en otymplig ipad fast med sämre batteritid. Pfft varför ska de överklocka sina laptops tänker ni med er lilla Ultrabook i åtanke.

Det går att få noterbar prestandahöjning vid överklockning i en laptop och det går att hålla den sval. Alla laptops? Självklart inte. För vissa modeller sätter den nya jakten på tunnhet stopp och för andra är det Intels halvkassa fastlödda processor som i vilket fall blir flaskhals. Men jag vill poängtera här att med Gigabyte P35X v3, ett av de senaste tillskotten i tunnhetshetsen (21 mm), kunde jag överklocka 980M utan att den gick över 80 grader. Vad tror du då att en laptop med tilltagna mått och adekvat kylning är kapabel till? Du ska få en ledtråd: Min 4790K i min laptop klarar stresstest i Intel XTU med alla kärnor på 4.6 GHz utan att throttla. Med 900M-serien är överklockning av grafikkort i laptops mer relevant än någonsin.

Jag har ett förslag till dig, och det här går ut till er alla som tycker att jag är fel ute, läs på först. Börja på Notebookreview, det är en väldigt bra källa till kunskap om alla sorters laptops. Kanske kan ni också få en inblick i hur många vi är som blir påverkade av Nvidias hittepå.

http://forum.notebookreview.com/

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Rent ut sagt dum du Mr. Najsman.
Väldigt få mobila komponenter som lämnar märkvärdig mängd utrymme för överklockning när vi pratar bärbara datorer. Kylningssystemen i sådana är ofta pressade så gott det går, vilket är varför det inte alls beprövas i samma utsträckning som på den stationära marknaden.

Ska du kommentera så får du se till att göra det med lite innehåll och djup som faktiskt backar det du skriver.
Trams som klottrar ned tråden välkomnas inte.

Vad trevlig du är,

Dold text
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Ok låt oss skippa tramset. Många av er som kommenterar om laptops i allmänhet och överklockning av dem i synnerhet har inte en SUSNING vad ni skriver om.

- Man kan inte spela på en laptop.
- Det går inte att överklocka en laptop.
- Överklocka laptop? Vilken majbrasa höhö.
- Överklocka laptop ger minimal effekt.
- Ingen entusiast lägger pengar på en laptop när man kan skaffa en stationär.

M.fl. förlegade kommentarer med ursprung från en tid då det verkligen var tufft att spela på en laptop. Jag var kort och rak mot dig för att dina felaktiga kommentarer bidrar till att sprida okunskapen vidare till andra medlemmar.

Vi är många som vill överklocka våra laptops. Bara för att du inte har någon i din umgängeskrets och vi är en minoritet på Sweclockers betyder det inte att vi inte finns. Världen är större än så.

Vi är många som har laptop som förstaval, som enda dator. Den ska fungera till allt från jobbrelaterade program och renderingar till krävande spel. När vi köper dem spenderar vi så mycket vi kan undvara för att få bästa möjliga prestanda. Och då vill vi att den ska fungera och ha frihet att tweaka den som vi vill. Jag misstänker att de flesta av er som ser ner på laptops och tycker Nvidia gör rätt ser på laptops som andraval, för ni har en stationär som förstaval. Eller tom som en otymplig ipad fast med sämre batteritid. Pfft varför ska de överklocka sina laptops tänker ni med er lilla Ultrabook i åtanke.

Det går att få noterbar prestandahöjning vid överklockning i en laptop och det går att hålla den sval. Alla laptops? Självklart inte. För vissa modeller sätter den nya jakten på tunnhet stopp och för andra är det Intels halvkassa fastlödda processor som i vilket fall blir flaskhals. Men jag vill poängtera här att med Gigabyte P35X v3, ett av de senaste tillskotten i tunnhetshetsen (21 mm), kunde jag överklocka 980M utan att den gick över 80 grader. Vad tror du då att en laptop med tilltagna mått och adekvat kylning är kapabel till? Du ska få en ledtråd: Min 4790K i min laptop klarar stresstest i Intel XTU med alla kärnor på 4.6 GHz utan att throttla. Med 900M-serien är överklockning av grafikkort i laptops mer relevant än någonsin.

Jag har ett förslag till dig, och det här går ut till er alla som tycker att jag är fel ute, läs på först. Börja på Notebookreview, det är en väldigt bra källa till kunskap om alla sorters laptops. Kanske kan ni också få en inblick i hur många vi är som blir påverkade av Nvidias hittepå.

http://forum.notebookreview.com/

Jag har aldrig sagt att det inte går att hålla en laptop under dugliga temperaturer och samtidigt överklocka. Läs om läs rätt. Jag är väl medveten om vad en bärbar speldator är kapabel till idag (speciellt sedan 900-serien från Nvidia klev in i bilden) och jag läser ganska ofta på just Notebookreview för övrigt. Jag berättar bara den kalla sanningen om att majoriteten av alla bärbara datorer där ute inklusive många gedigna spelmodeller inte är byggda så de lämnar vidare utrymme för överklockning. Massvis med bärbara enheter som t.ex. innehåller ett 970M leker fortfarande med halvdana kylningslösningar. Lösningar som med stockhastigheter får dem att gå varma nog. Om inte annat är det pre-900-serien en helt annan femma.
Sedan är det mobila GPUer vi pratar om. Jäkla skillnad i värmeutveckling kontra processorer. Finns så många bärbara enheter vars CPU och GPU emellan har delad värmeledning, vilket gör stresstest designade för endast det ena eller det andra inte säger någonting om helheten.
Nyttja ett program som pressar båda komponenterna ordentligt samtidigt och du får ett helt annat värde än i ett test där bara låt säga din CPU blir pressad. Kort och gott. De gånger det faktiskt finns utrymme för att överklocka en GPU i en bärbar dator så är det oftast (inte alltid) med liten marginal som i slutändan inte gör så mycket vad gäller prestandan.

För att ditt exempel på din CPU-överklockning ska vara relevant så måste du även berätta vilken typ av stresstest det var. Att alla kärnor arbetar i en hastighet om 4.6GHz säger inte så mycket om vi inte vet vilken typ av press den hade. Vad för typ av beräkningar fick den utföra?

"- Man kan inte spela på en laptop.
- Det går inte att överklocka en laptop.
- Överklocka laptop? Vilken majbrasa höhö.
- Överklocka laptop ger minimal effekt."

1. Aldrig sagt att det inte går att spela på en laptop. Något som denna diskussionen inte heller handlar om.
Kan hoppa in och styrka att det fungerar ypperligt med en modern och lite mer påkostad burk idag. Ett 970m med ~75% av prestandan kontra desktopmotsvarigheten säger allt.
2. Aldrig sagt heller. Argumenterat för majoriteten av bärbara enheter inkl. spelorienterade sådana inte lämnar mycket utrymme för det.
3. Faller samman med ovanstående.
4. Samma sak här. I kontrast till de enheter det faktiskt fungerar utmärkt på finns det en bra mycket större andel där det inte fungerar i närheten så bra.

EDIT: Till sist så försvarade jag aldrig Nvidia utan argumenterade kring hur de eventuellt resonerade. De och alla tillverkare av datorerna som sådana. Nu har det ju visat sig vara en bugg i drivrutinen. Gammal kod som legat kvar. Något som händer i alla områden titt som tätt så jag tror inte att konspirationsteorier är befogade. Ändå en gammal nyhet. De försökte spärra en gång, vilket sedan efter hård kritik fick dem att backa. Nu råkade spärren vara tillbaka av misstag. Något som genom en hotfix också åtgärdats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Sant förvisso. Dock skillnad på att konfigurera sitt OS så det beter sig konstigt och att genom överklockning ha sönder hårdvara.

Visst är det skillnad.
Men båda genererat ett felsökningsärende (som de vill undvika?).