Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Förstår din poäng. Jämförde snarare Pro-segmentet. Skulle vara tydligare med det. Där tycker jag faktiskt att det mer eller mindre är exakt samma sak, fast mer fördel till Win-burkar då de oftast presterar bättre för en lägre peng och är numera minst lika stabila.

Då ser man väl antagligen ett värde i att enkelt kunna köra OS X. Allting handlar inte alltid om prestanda på pappret.

Menar du att hårdvaran är minst lika stabil eller Windows kontra OS X?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Sure, Atom är ett snäpp lägre än vad nya Macbooken kör (Intel Core M) men du kan ju inte påstå att de som köper den datorn köper den med vetskap om vad som finns under huven och tänker "Fan vilken prestanda". Gällande "köper företagprylar utan garanti" så se tidigare inlägg, det ingår med de flesta jag kikade på idag - inte Apple.

Jag tycker inte längre det är värt pengarna men har tyckt det tidigare. Att datorn fallerade gjorde snarare att det beslutet att byta till PC togs snabbare än var orsaken till det. Jag mer eller mindre ville bara poängtera att det finns de som tidigare ansett Apples hårdvara prisvärd men som nu inte längre gör det. Att använda den trasiga datorn som exempel var dumt i efterhand, det var bara sista otursspiken i kistan.

Det går som sagt att välja din Dell-arbetstation med 1 års garanti också. I ena fallet betalar du för det (extra garanti/support) i andra inte. Köpte du inte AppleCare tillsammans med maskinen hade du 12 månader på dig att göra det.

Problemet för vissa är mer att Apple inte har något mid-range tower. Jämför däremot iMac med sådant som HP Z1 och Dell XPS 27 så är det ingen katastrof. Passar arbetsuppgifterna bättre på en PC köp då en PC, det finns gott om program som bara fungerar på Windows precis som det är motsatsen i vissa nischer.

Läste inte du mitt inlägg? Vad är skillnaden mellan en MacBook Air early 2008 med Core 2 Duo ULV och MacBook 2015 med Core M? Båda är nerskalade mobila processorer med samma arkitektur som MacBook Pro vid samma tid, båda ultraportabla har gjort (liknande) avkall och kompromisser, båda kommer med en premiumprislapp, de har inte helt plötsligt gjort något avkall från att producera kraftigare grejer. Inriktningen har ju inte ändrats för att dessa två produkter kom ut. Dumma konsumenter helt utan koll köper inte grejer för 14495kr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KiXeR:

Har inte du reklamationsrätt även som företagare? Dock så tycker jag att AppleCare borde ha varit en självklarhet när du köper en så dyr dator.

Konsumentköplagen som hanterar reklamationsärenden gäller enbart privatpersoner och inte företag. Trasiga varor får alltså företag göra upp bäst de vill. Är väl avtalslagen som gäller så huruvida man får något lagat beror på vilka serviceavtal man har och hur mycket goodwill som finns mellan parterna. I vissa fall är det ju mer värt för ett företag att bjuda på en reparation än att riskera att förlora en kund.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Du menar att jag är den som är problemet om andra tillverkare har bakat in 3 års garanti i priset och är billigare än Apple på motsvarande produkt? Vi pratade om överpriser va? Ok.

Ja? du ÄR ju problemet. Herregud, Du tar en påtvingad up-sell som en gåva från gudarna. Men väljer bort den frivilliga up-sellen i garanti från appel.
Det är ju så jävla dumdristigt så jag vet inte vad, om du är ansvarig för att köpa in 27k maskiner men skiter i att köpa 3 år garanti TROTS att som du säger ni har haft massa problem med apple... ja du är verkligen problemet. Dags att inse det.

Det är ju trots allt billigare att ha en lagad appledator i 3 år, än att behöva köpa nya 27k maskiner vart annat år för att man skulle "spara" pengar på att snåla in på applecare.

Vi pratar om vad du kallar "TILLÄGGSFÖRSÄKRING" något som du själv köpt på delldatorerna. Applecare = dell 3år garanti. potato potato.

Edit: Som en kollega påpekade så ska vi inte klaga, du betalar ju trots allt våran lön.
Men det är ändå ett helt loco resonemang du för.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JZ0NiC:

Ja? du ÄR ju problemet. Herregud, Du tar en påtvingad up-sell som en gåva från gudarna. Men väljer bort den frivilliga up-sellen i garanti från appel.
Det är ju så jävla dumdristigt så jag vet inte vad, om du är ansvarig för att köpa in 27k maskiner men skiter i att köpa 3 år garanti TROTS att som du säger ni har haft massa problem med apple... ja du är verkligen problemet. Dags att inse det.

Det är ju trots allt billigare att ha en lagad appledator i 3 år, än att behöva köpa nya 27k maskiner vart annat år för att man skulle "spara" pengar på att snåla in på applecare.

Vi pratar om vad du kallar "TILLÄGGSFÖRSÄKRING" något som du själv köpt på delldatorerna. Applecare = dell 3år garanti. potato potato.

Edit: Som en kollega påpekade så ska vi inte klaga, du betalar ju trots allt våran lön.
Men det är ändå ett helt loco resonemang du för.

Alltså wow, tagga ner för fan. Herregud. ÄR.

Jag började inte prata om garanti som ett problem, jag började prata om att datorn gick sönder och att det blev sista spiken i kistan för mig att byta över till PC igen. Alla andra började tjata om garanti. Jag har inte höjt upp Dells garanti till skyarna så vad dillar du om? Jag har bara nämnt hur läget är. De skickade med det, Apple gör det inte. Du ser det som att jag blir påtvingad något och valde bort på Apple, jag ser det som att jag fick med något från Dell och valde inte TILL det på Apple.

Jag förstår inte var ni vill komma i diskussionen med garantitjafset. Det var absolut inget jag tittade på när jag valde dator, jag använde det bara som ännu ett exempel på att Apple är dyrare för samma, och i det här fallet - mindre.

Permalänk
Medlem

Över 2GB/s läshastighet och 1,2GB/s skrivhastighet för nya MBP med 256GB SSD. Kan inte vara många andra bärbara datorer som klarar det?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.627989/nya-macbook-pro-sa-sna...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Det hela blir löjligt när frågan inte kan diskuteras. Jag valde att fokusera på annat du sagt, men där svarar du inte alls och på garantisidan så har du helt enkelt valt bort den.

Vad kostar t.ex. 3 års garanti och support på Dells XPS 27? Jo 1795kr. Vad får du ge för en XPS 27? Just nu är det 17199kr inkl moms och 1 års garanti/support. Vill en privatperson i detta fall köpa med 3 års garanti och support får de välja till det, du kan fortfarande hitta 27-tum iMacs i handeln för mindre än detta och då handlarna är officiella återförsäljare så kan de erbjuda AppleCare direkt vid köp också. Företagsanvändare förväntar jag mig lägger sig över 20 tusen och köper AppleCare, då faller också datorer som inte riktigt är företagsinriktade som XPS27 bort. HP Z1 hade varit ett bättre exempel, men hade blivit mycket dyrare och säljs inte längre i Sverige. Självklart har det ett pris även om de inkluderat det i paketet de säljer dig. Köper du ett X99-system som komponenter blir det också mycket billigare än din Dell, grejen är ju att du åter förlorar saker som förlängd garanti/supportavtal.

Är du t.ex. ansvarig för inköp och köper via någon återförsäljare eller direkt från leverantör så får du självklart lov att specificera vad som ska gälla angående supportavtal. Kör du en BTO-maskin finns det absolut ingen anledning att välja bort 3 års supportavtal, du måste ju ändå konfigurera maskinen vid beställning eller upphandla den specifika konfigurationen, dessutom går det som sagt att köpa AppleCare separat inom en 12 månadersperiod.

Nog för att jag inte har hittat någon Dell med X99-chipset. C612 är närmast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hela Apple Watch i sig är en innovation, ny sorts skärm, helt nytt grafiskt utseende, och hur man integrerar med klockan och styr den, sedan vidare med integreringen mot iPhone med Siri, Apple Pay, och andra tjänster hos Apple så bygger Apple Watch på redan ett bra utbyggt ekosystem ytterligare, vilket ger Apple ett stort försprång mot andra, då Apple redan har ett väl utbyggt ekosystem redan på plats sedan många är medans andra tillverkare är enormt fragmenterade, även inom sina egna produktlinjer.

Vilket fanboy-dravel. Är det Tim Cook med translate? Så vad var egentligen invasionen med Watch? Apple Pay? Som troligtvis kommer i Android-klockorna som Android Pay?

Skrivet av PowerNet:

Oj då, trampade vi på en öm tå?

Om det är en nyhet för dig så tar Microsoft betalt för nya OS, ex Vista - W7 - W8 vilket kostar ca 1000 kr / "hopp" (Nytt OS) medans Apple inte alls tar betalt för nya OS sedan en tid tillbaka.

Detsamma med Office, där kostar varje uppgradering ca 1300 och uppåt beroende per version, igen där släpper Apple sina nya versioner gratis.

W10 är sista OS:et och är gratis för W7 och W8 användare i 1 år.

Office är ju ett program och verktyg precis som Photoshop och Lightroom. Fast det kanske man inte behöver betala för hos Mac?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apachi:

Vilket fanboy-dravel. Är det Tim Cook med translate? Så vad var egentligen invasionen med Watch? Apple Pay? Som troligtvis kommer i Android-klockorna som Android Pay?

W10 är sista OS:et och är gratis för W7 och W8 användare i 1 år.

Office är ju ett program och verktyg precis som Photoshop och Lightroom. Fast det kanske man inte behöver betala för hos Mac?

Inget "fanboy-dravel". Utan Apple Watch är en innovation i sig, helt skilld från de andra klockorna på marknaden, uppbyggd på ett helt annat sätt (vilket ex Samsung, osv kommer kopiera rakt av som vanligt) funktioner som inga andra klockor har, styrs på ett helt annat sätt än övriga klockorna, integration med Apple's redan utbyggda ekosystem med ex App store, Siri, Apple Pay etc. Så ja, Apple Watch är en innovation.

Att W10 skulle vara sista stora OS:et är ett uttalande som har gjorts av en enskild person på Microsoft under en konferans, vilket inte Microsoft kommenterat alls. Och oavsett så kostar varje nytt OS från Microsoft pengar.

Vilket W10 också kommer göra, W10 landar säkert på samma nivå för en OEM licens som W7/W8, således ca 1300 kr. Så W10 är inte gratis alls, om nu inte Microsoft tar bort tidsbegränsnigen av deras tillfälliga erbjudande.

Nej, motsvarande Office psketet medföljer från start, vilket är Pages, Numbers, och Keynote.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inget "fanboy-dravel". Utan Apple Watch är en innovation i sig, helt skilld från de andra klockorna på marknaden, uppbyggd på ett helt annat sätt (vilket ex Samsung, osv kommer kopiera rakt av som vanligt) funktioner som inga andra klockor har, styrs på ett helt annat sätt än övriga klockorna, integration med Apple's redan utbyggda ekosystem med ex App store, Siri, Apple Pay etc. Så ja, Apple Watch är en innovation.

Att W10 skulle vara sista stora OS:et är ett uttalande som har gjorts av en enskild person på Microsoft under en konferans, vilket inte Microsoft kommenterat alls. Och oavsett så kostar varje nytt OS från Microsoft pengar.

Vilket W10 också kommer göra, W10 landar säkert på samma nivå för en OEM licens som W7/W8, således ca 1300 kr. Så W10 är inte gratis alls, om nu inte Microsoft tar bort tidsbegränsnigen av deras tillfälliga erbjudande.

Nej, motsvarande Office psketet medföljer från start, vilket är Pages, Numbers, och Keynote.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Skrev inte att W10 var gratis heller för den delen. Dessutom följer det med betydligt mer i Office än Pages, Numbers och Keynote men jaja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Dessutom följer det med betydligt mer i Office än Pages, Numbers och Keynote men jaja.

Sant, men hur många nyttjar de funktionerna?
Jag använder hyggligt avancerad excel på jobbet, men privat har jag noll behov av de funktionerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apachi:

W10 är sista OS:et och är gratis för W7 och W8 användare i 1 år.

Skrivet av Apachi:

Skrev inte att W10 var gratis heller för den delen. Dessutom följer det med betydligt mer i Office än Pages, Numbers och Keynote men jaja.

Läs ditt inlägg igen så ser du att du skrev att W10 var gratis för W7 och W8 i 1 år.

Sen som en annan skrev så hur mycket mer använder man än de funktionerna som finns med?
Det är ju som ex Photoshop, där det finns ett nästintill "obegränsat" antal olika funktioner, inställningar, hjälpmedel etc och som hemmaanvändare så kanske man använder max en handfull av alla funktioner som finns i Photoshop. Det samma med ex Pages, Numers och Keynote mot Office motsvarigheterna, visst Office paketet är säkert mer utbyggt än det från Apple, men åt andra sidan så har Office paketet funnits i ca 25 år nu (sedan 1989) och har under den tiden byggts på undan för undan, medans iWork (Vilket inkluderar Pages, Numers och Keynote) kom först 2005. Så Microsoft har 15 års försprång där med Office mot Apple´s iWork paket.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Läs ditt inlägg igen så ser du att du skrev att W10 var gratis för W7 och W8 i 1 år.

Sen som en annan skrev så hur mycket mer använder man än de funktionerna som finns med?
Det är ju som ex Photoshop, där det finns ett nästintill "obegränsat" antal olika funktioner, inställningar, hjälpmedel etc och som hemmaanvändare så kanske man använder max en handfull av alla funktioner som finns i Photoshop. Det samma med ex Pages, Numers och Keynote mot Office motsvarigheterna, visst Office paketet är säkert mer utbyggt än det från Apple, men åt andra sidan så har Office paketet funnits i ca 25 år nu (sedan 1989) och har under den tiden byggts på undan för undan, medans iWork (Vilket inkluderar Pages, Numers och Keynote) kom först 2005. Så Microsoft har 15 års försprång där med Office mot Apple´s iWork paket.

Du fick det att låta som att jag skrev att det var gratis för alla så jag var tvungen att förtydliga det då läsförståelse inte verkar vara din starkaste gren (eller är det en medveten provokation månne?).

Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad Office kostar och vad som ingår. Det Office jag har på jobbet betalar jag inte för men man betalar för alla program som ingår. Om du köper en bil med elektrisk bagagestängning och inte använder den funktionen betyder det inte att bilen blir billigare. Har inte kört mycket av iWork men jag tvivlar på att det är lika stort som Word, Excel och OneNote. Men ja, det kostar.

Nom om det, jag ville höra vad som var så innovativt med Watch men det verkar ju inte gå...