Biostar visar Gaming-Z170X – moderkort för Intel Skylake

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grönahunden:

varför har man en funktion att kunna klicka på bilden om den rutan som kommer upp är lika stor?

denna nya plattform kommer väl vara lika dyr som Haswell-E var när det släpptes?, = moderkort/processor kommer då äta upp mycket av budgeten och fixa ihop en för runt 10k lär ju inte funka.

Antagligen för att de inte har tillgång till en större bild och funktionen att slänga upp bilden är integrerat när man infogar bilder i artiklar. Låter ju omotiverat krångligt att lägga till den funktionen varje gång man infogar en bild. Det är ju inte så att de sitter och skriver en HTML-sida från skratch varje gång de lägger upp en artikel.

Nej den lär vara lika dyr som Z68, Z77, Z87 och Z97 som den ersätter. Det vill säga att du kan få ett ATX-kort för runt 1000 kr. Brukar finnas mATX lite billigare. Kommer även moderkort i B- och H-serierna som är ännu billigare men de är inte så intressanta för Sweclockers användare och de brukar ha rätt begränsade funktioner.

Processorerna lär kosta ungefär samma som de gjort de senaste 7 åren. Det vill säga motsvarande 4790K lär väl kosta strax över 3000 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det framgår med all önskvärd tydlighet att du absolut inte tillhör den genomsnittlige gamern. Dessa har inte mer än ett eller max två grafikkort (mycket ovanligt bland icke-intresserade personer), de har verkligen inget ljudkort och de klarar sig med åtta eller sex lagringsenheter ("vettig mängd diskar", WTF – de flesta har max tre).

För dem som har krav lika dina ska det självklart finnas stora moderkort, men du representerar en mycket liten andel av personer som köper stationära towerdatorer. En vanlig speldator har ett (1) grafikkort, en till fyra lagringsenheter, två till fyra DIMM och en stock- eller 120 mm-kylare. Då finns ingen anledning att ha något större än mATX.

Den nackdelen är inte inherent till mATX, utan går att undvika genom att lägga sockeln tillräckligt långt ifrån PCIe-slottarna. Sedan behöver de flesta inte större kylare än 120 mm och de som behöver det ska naturligtvis kunna välja ett moderkort som klarar det. (Jag tycker verkligen inte att stora moderkort ska försvinna.)

Jag skrev att jag varken har atx eller ett tower-chassi.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

min fråga är kommer dagens 1150 luftkylning passa moderkort med 1151 för skylake tro? dvs samma hål position, vore det gött om man slapp köpa ny kylning, om man redan har som passar hoppas att Asus kommer göra grymma Oc moderkort för skylake för gigabyte kommer jag aldrig skaffa igen, bara mest krångel ur egen erfarenheter eller hade man bara otur med kass kvalitet. gillar Asus och Msi eller Biostar ser lovande ut Z170 chipset är det som gäller verkar det som. iaf för Oc för jag läste om att H170 chipset stöder inte överklockningar av skylake.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det finns en Atheros dirvrutin du kan installera efter du installerat Killer drivisarna, så du kör på den istället.
Då fungerar kortet bra, men som sagt, det är lite trassel ...
Minnesläcka är väl det vanligaste problemen annars vad jag hört, även det som drabbade mig.

Det här låter intressant! Vill du utveckla lite? Detta var inget jag kände till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det här låter intressant! Vill du utveckla lite? Detta var inget jag kände till.

Nu är det ett tag sen, men rätt säker att problemet hade något att göra med Windows 8/8.1. Googlade lite snabbt igen och verkar vara endast med 8.1.
Googla "Killer nic memory leak".

Det verkar finnas lite olika teorier om vad som egentligen händer och ärligt så vet jag inte exakt vad som hände, bara att det var när jag laddade ner saker som mitt minne försvann mer och mer, sen en dag så började det hända utan att jag ladda ner något. Det var något spel som installerade akamais mjukvara på min dator. Egentligen en riktigt bra idé, då den istället för att bara använda lite ram som cache när man drar ner saker, låter dig använda hela ditt resterande minne. Har man andra appar som behöver ram så minskas bara Akamais magi ^^
Avinstallerade programmet och hade fortfarande problem med att jag fick slut på minne, alltså jag låg på 98% men kollade man vad alla processer och servicar drog så låg de på några få MB.
Googlade runt och hittade att det var ett vanligt problem och hittade till slut ett forum inlägg om att problemet låg i drivisarna, har för mig att de senaste Killer Nic drivisarna kom ut innan Windows 8.1 släpptes, därför de bara finns till Windows 7. Och det finns ingen intresse från Killer Gaming att lösa det.
Men eftersom Killer Nic i grunden är ett AR8161 Gigabit Ethernet [1969:1091], så kunde man köra med de drivrutinerna, man behövde bara installera Killer Nic drivrutinerna först, sen var det bara att byta.
Kan tyvärr inte så mycket mer om det än vad jag noterat själv och vad jag läst på lite trådar, detta var dock över 1 år sen och har inte haft kvar min laptop på ca 10 månader. Så kommer inte ihåg detaljerna, men de finns en hel del trådar om det om man googlar som sagt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det framgår med all önskvärd tydlighet att du absolut inte tillhör den genomsnittlige gamern. Dessa har inte mer än ett eller max två grafikkort (mycket ovanligt bland icke-intresserade personer), de har verkligen inget ljudkort och de klarar sig med åtta eller sex lagringsenheter ("vettig mängd diskar", WTF – de flesta har max tre).

För dem som har krav lika dina ska det självklart finnas stora moderkort, men du representerar en mycket liten andel av personer som köper stationära towerdatorer. En vanlig speldator har ett (1) grafikkort, en till fyra lagringsenheter, två till fyra DIMM och en stock- eller 120 mm-kylare. Då finns ingen anledning att ha något större än mATX.

Top of the line kort är inte för folk med en GPU och en halv disk
Det är knappast så det saknas uATX kort i dagens läge men det är lika självklart att värstingkorten kommer vara ATX då allt bling tar upp plats på kortet. Hur kan man hänga här och vara gnällig över att det finns hårdvara som överstiger ens krav?

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det framgår med all önskvärd tydlighet att du absolut inte tillhör den genomsnittlige gamern. Dessa har inte mer än ett eller max två grafikkort (mycket ovanligt bland icke-intresserade personer), de har verkligen inget ljudkort och de klarar sig med åtta eller sex lagringsenheter ("vettig mängd diskar", WTF – de flesta har max tre).

För dem som har krav lika dina ska det självklart finnas stora moderkort, men du representerar en mycket liten andel av personer som köper stationära towerdatorer. En vanlig speldator har ett (1) grafikkort, en till fyra lagringsenheter, två till fyra DIMM och en stock- eller 120 mm-kylare. Då finns ingen anledning att ha något större än mATX.

Otroligt få har något som helst intresse för PCIe-diskar. SATA utgör den massiva majoriteten och framtiden (för vanliga användare) stavas M.2. Och de flesta vanliga användare har inte större kylare än 120 mm.

Den nackdelen är inte inherent till mATX, utan går att undvika genom att lägga sockeln tillräckligt långt ifrån PCIe-slottarna. Sedan behöver de flesta inte större kylare än 120 mm och de som behöver det ska naturligtvis kunna välja ett moderkort som klarar det. (Jag tycker verkligen inte att stora moderkort ska försvinna.)

Går ju lösa med sån här kylare http://www.sweclockers.com/nyhet/20508-noctua-slapper-nh-c14s...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Top of the line kort är inte för folk med en GPU och en halv disk
Det är knappast så det saknas uATX kort i dagens läge men det är lika självklart att värstingkorten kommer vara ATX då allt bling tar upp plats på kortet. Hur kan man hänga här och vara gnällig över att det finns hårdvara som överstiger ens krav?

Har alltid undrat varför PCI platserna finns kvar. Grafikkorten kommer ju dölja dem.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv

Vet man har mycket RAM 1151 brädorna kommer att ha stöd för?