Ersättare av Winamp?

Permalänk
Medlem

Winamp 2.80 alla dagar i veckan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JenzA:

Är du ute efter bra ljudkvalité väljer du bort Winamp och installerar Foobar istället.

Eller så väljer man mediaspelare efter det UI man gillar bäst

Does foobar2000 sound better than other players?

No. Most of “sound quality differences” people “hear” are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of the other mainstream players are capable of doing the same by now.

Källa: http://www.foobar2000.org/FAQ#other_questions

§1
Permalänk
Medlem

Foobar är perfekt. Du kan få det att se ut precis hur du vill, och låta precis som du vill. Globala hotkeys. Plugins för allt möjligt.
Men då snackar vi lokal musikspelning. För online-strömning finns inget vettigt alternativ.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Eller så väljer man mediaspelare efter det UI man gillar bäst

Does foobar2000 sound better than other players?

No. Most of “sound quality differences” people “hear” are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of the other mainstream players are capable of doing the same by now.

Källa: http://www.foobar2000.org/FAQ#other_questions

Winamp måste du manuellt slå på 24bit när du installerat det. Options -> Preferences -> Playback -> Allow 24bit
(om man har ett ljudkort som klarar det och sånna filer givetvis).

Permalänk
Medlem

Tummar runt på musicbee, tycker det är en riktigt trevlig musikspelare speciellt med musicbee remote installerat.. Kan man byta låt med mobilen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Finns det något modernare program? Det mest trevliga hade varit ett Winamp liknande program med frekventa uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av K4pt3n:

Finns det något modernare program? Det mest trevliga hade varit ett Winamp liknande program med frekventa uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska det behövas "frekventa uppdateringar" till ett program som är stabilt och fungerar bra ?
Att det krävs uppdateringar är ett tecken på att programmet inte är färdigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska det behövas "frekventa uppdateringar" till ett program som är stabilt och fungerar bra ?
Att det krävs uppdateringar är ett tecken på att programmet inte är färdigt.

Det känns som att programmet lever då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Foobar är inte toppen, winamp hade ett speciellt utseende. Dock skulle jag aldrig vilja stanna med en mediaspelare efter att den slutat uppdateras bara för att GUI är så bra. Det måste finnas nån nisse som vill göra en klon/lookalike.
Foobar fungerar ju iaf. Vlc, mpc-hc och mpv går ju i nödfall.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Foobar är inte toppen, winamp hade ett speciellt utseende. Dock skulle jag aldrig vilja stanna med en mediaspelare efter att den slutat uppdateras bara för att GUI är så bra. Det måste finnas nån nisse som vill göra en klon/lookalike.
Foobar fungerar ju iaf. Vlc, mpc-hc och mpv går ju i nödfall.

Winamp 5.666 - Build 3516 (2013-12-12) - senaste versionen och ny version under utveckling.
om det är nya filformat du är rädd för så finns det säkert någon *Nisse* som tillverkar plugins

Winamp är uppköpt av Radionomy som ska släppa en ny version någon gång i framtiden.
Problemet är antagligen att nedanstående problem tog längre tid än väntat att fixa.

Skrivet av Winamp Forums:

The app contains 1st & 3rd-party code by and licensed to AOL that we can't legally/officially use any more. It all needs replacing

Permalänk
Medlem

min röst går till foobar2000!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska det behövas "frekventa uppdateringar" till ett program som är stabilt och fungerar bra ?
Att det krävs uppdateringar är ett tecken på att programmet inte är färdigt.

Säkerhetsuppdateringar är inte helt orimligt. Nu vet jag iofs inte vilka sårbarheter Winamp har i dagsläget men då det är en mjukvara med nätverks/internetåtkomst så kan det finnas viss risk.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Foobar2k då den har plugins för det mesta. Massor med stöd för chiptunes och gammal konsollmusik.

Har letat efter ett bra opensource alternativ och det finns massor med mediaspelare för Linux. Kollade på FSF hemsida och de rekommenderar Miro media player http://www.getmiro.com/. Man ska tydligen kunna köpa DRM fri musik i den. Själv har jag inte testat den direkt men ville bara slänga upp den här. XD

Permalänk
Medlem

foobar 2000 är ett mycket trevligt program, men jag föredrar Plex. Då slipper jag överföra musiken till mina andra enheter, utan bara behöva Plex-applikationen och programmet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Även jag sållar mig till de som tjurigt klamrar mig fast vid gamla versioner av winamp. Kör 2.95 och har gjort det sedan urminnes tider. Vet inte hur många gånger jag provat nyare spelare i en naiv tro att nyare alltid är bättre, har alltid återgått tilll 2.95 igen. Förstår inte varför så många spelare har så mycket onödig skit inbakat, samt hemskt UI. För att inte tala om itunes, spotify eller annat otäckt.

Fast ja, jag får väl köra en omgång till då och testa de spelare som nämnts här i tråden, utöver de jag redan provat. Tackar för tipsen

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Även jag sållar mig till de som tjurigt klamrar mig fast vid gamla versioner av winamp. Kör 2.95 och har gjort det sedan urminnes tider. Vet inte hur många gånger jag provat nyare spelare i en naiv tro att nyare alltid är bättre, har alltid återgått tilll 2.95 igen. Förstår inte varför så många spelare har så mycket onödig skit inbakat, samt hemskt UI. För att inte tala om itunes, spotify eller annat otäckt.

Fast ja, jag får väl köra en omgång till då och testa de spelare som nämnts här i tråden, utöver de jag redan provat. Tackar för tipsen

Vilka program har du testat nu då?

Permalänk
Skrivet av K4pt3n:

Vilka program har du testat nu då?

Har väl hunnit utöver winamp hunnit bocka av Foobar, VLC, Media Player Classic, Media Monkey, Windows media player, spotify och iTunes, ordnat med det vidrigaste alternativet sist Dock brukar det alltid tids nog sluta med att jag studsar tillbaka till winamp.

AIMP som nämns på sida ett har jag dock för avsikt att ge mig på att testa lite.

Gillar minimalistiska spelare, kan för allt i världen inte förstå varför en musikspelare ska ta upp hela skärmen
med en massa omslag och annat trams. Kanske lämpar sig för kidsen som också vill ha nyonlysande fläktar och plexiglas
så man ser in i själva datorn, vad vet jag

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Har väl hunnit utöver winamp hunnit bocka av Foobar, VLC, Media Player Classic, Media Monkey, Windows media player, spotify och iTunes, ordnat med det vidrigaste alternativet sist Dock brukar det alltid tids nog sluta med att jag studsar tillbaka till winamp.

AIMP som nämns på sida ett har jag dock för avsikt att ge mig på att testa lite.

Gillar minimalistiska spelare, kan för allt i världen inte förstå varför en musikspelare ska ta upp hela skärmen
med en massa omslag och annat trams. Kanske lämpar sig för kidsen som också vill ha nyonlysande fläktar och plexiglas
så man ser in i själva datorn, vad vet jag

Jag gillar omslag som i foobar ex, ser jag tydligt vilket album jag lyssnar på om jag drar in typ 10 album i en playlist.
Gillar inte att bara slänga in hundratals låtar i en battle royal direkt.

Har nog inget med "kids" att göra direkt.

Sen finns det ju inget som säger att man måste ha covers i dom flesta programmen.

Visst, vill du köra winamp i minimized mode så fine, men tycker jag knappast är användbart att behöver klicka ut för playlist hela tiden.

Liksom jag kan ta bort covers, header, typ allt och få det hur minimalistiskt jag än skulle vilja.
Foobar kan du göra precis vad du vill med, tillskillnad från ex winamp.

Gillade också winamp förr, men skulle aldrig gå tillbaka till det nu.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Jag gillar omslag som i foobar ex, ser jag tydligt vilket album jag lyssnar på om jag drar in typ 10 album i en playlist.
Gillar inte att bara slänga in hundratals låtar i en battle royal direkt.

Har nog inget med "kids" att göra direkt.

Sen finns det ju inget som säger att man måste ha covers i dom flesta programmen.

Visst, vill du köra winamp i minimized mode så fine, men tycker jag knappast är användbart att behöver klicka ut för playlist hela tiden.

Liksom jag kan ta bort covers, header, typ allt och få det hur minimalistiskt jag än skulle vilja.
Foobar kan du göra precis vad du vill med, tillskillnad från ex winamp.
http://puu.sh/hO6A3/d6a0a83e49.png

Gillade också winamp förr, men skulle aldrig gå tillbaka till det nu.

Jo, likt nämnt har jag kört foobar och det är väl den spelare jag skulle välja att använda om jag skulle överge min winamp 2.95. Dock ser jag ingen som helst anledning att göra det. Spelaren och en liten spellista är allt jag vill ha, inga omslag eller onödigt. Lista och navigeringsknappar, all annat är överflödigt. Många spelare är fyllda med så mycket trams och flashiga funktioner som nog tilltalar ett visst klientel, och stöter bort andra. Vi tycker alla olika, så enkelt är det.

Det är svårt med ironi på internet, vilket kids-kommentaren lyfter fram

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man dra datormusikspelaren till sin tekniska gräns kan man köra en 2 dators setup med Jplay, man spelar via en optimerad dator som har det mesta avstängt så den är "död" när man spelar, det sänker störnivån så långt det tekniskt går, tex är grafiken och en massa andra onödiga tjänster döda och manövreringen sker via nätverket och en annan enhet.
http://www.jplay.eu/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Har ni hört något mer om ifall Winamp kommer att återupplivas? Jag tycker det känns så tråkigt att använda ett program som blivit övergivet.

Jag hittar verkligen inget program som är likt Winamp på något sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Har ni hört något mer om ifall Winamp kommer att återupplivas? Jag tycker det känns så tråkigt att använda ett program som blivit övergivet.

Jag hittar verkligen inget program som är likt Winamp på något sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Som Yoda skulle ha sagt.

Patience you must have!