Permalänk
Medlem

Moderkort till i7 4790K

Tjena! Ska beställa en i7 4790K imorrn men har svårt att bestämma mig gällande moderkort. Funderar på ett Asus z97-a, men är det värt prisskillnaden över resten av korten? Ex. Gigabyte GA-Z97X-gaming 3

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tjena! Ska beställa en i7 4790K imorrn men har svårt att bestämma mig gällande moderkort. Funderar på ett Asus z97-a, men är det värt prisskillnaden över resten av korten? Ex. Gigabyte GA-Z97X-gaming 3

Tack!

Beror på om du ska överklocka eller inte samt hur många usb platser etc.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Överklockning är tänkt i framtiden när jag känner att det behövs!

Permalänk
Medlem

Då köper du ett mer påkostat moderkort som är mer designat för överklockning helt enkelt.
https://www.inet.se/produkt/1902643/asus-maximus-vii-hero-z97... är mitt val.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Överklockning är tänkt i framtiden när jag känner att det behövs!

Jag är jäkligt nöjd med kortet Solomon länkar.
Synd att priset skenat iväg.Jag gav 1790 kr i höstas.
Kan du ej vänta till skylake i höst??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hmm kommer skylake redan i höst? Bättre att vänta på det?

Permalänk
Medlem

Maximus VII Hero är ett bra moderkort i sig själv, fast den har problem med ljudchipen och mikrofonen. Jag har nämligen ett sådant moderkort och min mikrofon tjuter konstant med detta moderkort. (Mikrofonen fungerar galant på 4 andra datorer som jag har här hemma)
Och jag har googlat om det och hittat flera trådar som breskriver samma problem och att de har RMA:at och fått ett nytt med samma problem.

Så om du pratar mycket över VoIP så är det något du bör fundera över.
Annars har du även detta moderkort som fungerar ruskigt bra:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-... (som just nu är 1000kr billigare på netonnet än normala fall)

Permalänk
Avstängd

Välj ett moderkort som erhållit bra review vid överklockning, några moderkort som brukar sticka ut är allt som oftast Gigabyte sortimentet UD3H-UD7H samt SOC kort.
Vill du ha ett prisvärt premiumkort är det AsRock Z97 Extreme6 du ska hålla koll på.
Vill du istället ha ett driftsäkert och stabilt moderkort kanske Asus Z97-A är kortet för dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Välj ett moderkort som erhållit bra review vid överklockning, några moderkort som brukar sticka ut är allt som oftast Gigabyte sortimentet UD3H-UD7H samt SOC kort.
Vill du ha ett prisvärt premiumkort är det AsRock Z97 Extreme6 du ska hålla koll på.
Vill du istället ha ett driftsäkert och stabilt moderkort kanske Asus Z97-A är kortet för dig.

själv har jag asrock och är helnöjd. kör 4.5GHz stabilt på 1.2V

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Maximus VII Hero är ett bra moderkort i sig själv, fast den har problem med ljudchipen och mikrofonen. Jag har nämligen ett sådant moderkort och min mikrofon tjuter konstant med detta moderkort. (Mikrofonen fungerar galant på 4 andra datorer som jag har här hemma)
Och jag har googlat om det och hittat flera trådar som breskriver samma problem och att de har RMA:at och fått ett nytt med samma problem.

Så om du pratar mycket över VoIP så är det något du bör fundera över.
Annars har du även detta moderkort som fungerar ruskigt bra:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-... (som just nu är 1000kr billigare på netonnet än normala fall)

Det blir den du länkade, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@Saddl3r:
Ingen orsak, glad att man kunde vara till tjänst.
Hoppas du blir nöjd med ditt köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Maximus VII Hero är ett bra moderkort i sig själv, fast den har problem med ljudchipen och mikrofonen. Jag har nämligen ett sådant moderkort och min mikrofon tjuter konstant med detta moderkort. (Mikrofonen fungerar galant på 4 andra datorer som jag har här hemma)
Och jag har googlat om det och hittat flera trådar som breskriver samma problem och att de har RMA:at och fått ett nytt med samma problem.

Så om du pratar mycket över VoIP så är det något du bör fundera över.
Annars har du även detta moderkort som fungerar ruskigt bra:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-... (som just nu är 1000kr billigare på netonnet än normala fall)

Har också ett Hero VII modekort, antar att det är lite lotteri för jag har inte upplevt problemet du berskirver. Dem andra jag brukar prata med upplever inte något oljud från min sida. Använder iofs ett usb-ljudkort till mitt headset så det kanske något med saken att göra.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Har också ett Hero VII modekort, antar att det är lite lotteri för jag har inte upplevt problemet du berskirver. Dem andra jag brukar prata med upplever inte något oljud från min sida. Använder iofs ett usb-ljudkort till mitt headset så det kanske något med saken att göra.

Använder du ett USB-ljudkort eller USB-mic så används det ljudkortet och inte moderkortets.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Använder du ett USB-ljudkort eller USB-mic så används det ljudkortet och inte moderkortets.

Indeed. Har allt som oftast haft problem med intergrerade ljudkort så jag använder ett USB-ljudkort. Testade det intergrerade ljudkortet efter jag byggde datorn, och då hade jag inga konstiga ljud iaf. Verkar vara lite random som sagt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Indeed. Har allt som oftast haft problem med intergrerade ljudkort så jag använder ett USB-ljudkort. Testade det intergrerade ljudkortet efter jag byggde datorn, och då hade jag inga konstiga ljud iaf. Verkar vara lite random som sagt

Själva ljudet är inget fel för mig heller, men mikrofonen vill göra ett konstant tjut av sig med det.
Och ja, det verkar vara random, då jag läst andra också säga att de inte har några problem med mikrofonen med det moderkortet. Men det verkar vara majoritenten som har problem, iaf vad jag får känslan över hur många som svarat i dessa trådar man läser om problemet.
Det kan nog vara mycket till vad man har för nätaggregat och så. jag har ett nu 5(?)år gammal Corsair HX 850W.

Men jag ville bara uppmärksamma OP att han kan få problem med det om han skulle nu skaffa sig ett VII HERO.