Permalänk

Värt att köpa nya RAM minnen?

Tjena!

Köpte en ny CPU-kylare för ett tag sedan som inte gjorde det möjligt för mig att ha mina RAM minnen satta i vartannat slot pga deras High Profile. Nu istället har jag dom satta bredvid varandra och systemet verkar köra på som vanligt utan några (för mig) synliga skillnader. Undrar exakt vad som händer när man inte placerar sina minnen i vartannat slot?

Hade jag inte haft knapert med pengar hade jag ju såklart bara gått ut och köpt nya minnen som kan sitta där dom ska sitta men jag är tyvärr en klassisk fattig student och vet därför inte riktigt om det är värt det.

Så då till huvudfrågorna:

I mitt fall, är det ens värt att lägga pengar på nya (i så fall LP) minnen eller ska jag köra på med minnerna jag har nu även fast dom sitter som dom sitter?

I ett fall där jag borde köpa nya, är det värt med mer än 8gb minne och 1600 MHz?

Burken jag har används till 90% för gaming, speccs slänger jag med här nedan.
Tack på förhand!

---------------------------------------------------------------------------

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz
RAM: 8,00 GB DDR3 från corsair
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 970
Moderkort: ASUS P8Z77-V Deluxe
Operativ: Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Enkelt svar, Nej.

Det är några få FPS skillnad kanske med snabba minnen i Dual-Channel, men det märks mest i benchmarks, ganska oväsentligt i praktiken, märker du ingen skillnad och allt "flyter på" som vanligt, så spara dina pengar du.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

@RasmusBob:

Det är skillnad på att köra Dual Channel mot Single Channel, men den är ganska liten. Kör med det minne du har.

Du kan läsa mer här.

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Enkelt svar, Nej.

Det är några få FPS skillnad kanske med snabba minnen i Dual-Channel, men det märks mest i benchmarks, ganska oväsentligt i praktiken, märker du ingen skillnad och allt "flyter på" som vanligt, så spara dina pengar du.

Lite det jag hade på känn. Tack för svaret!

Skrivet av Ingetledigtnamn:

@RasmusBob:

Det är skillnad på att köra Dual Channel mot Single Channel, men den är ganska liten. Kör med det minne du har.

Du kan läsa mer här.

Bra artikel, tack! Lutar nog mot att låta det vara som det är.