Permalänk
Medlem

Köpråd på 144hz skärm

Vilken av dessa 144hz skärmar skulle ni rekomendera?

Liknande prisklass på alla som synes

BenQ

Asus

Acer

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Pro 64bit Cpu: Intel Core i7-4771 Mobo: Gigabyte Z97P-D3 GFX: Asus R9 290X RAM: 12GB Corsair XMS3 HDD: Samsung 1tb + Intel SSD 120gb Nätagg: EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Asus VG248QE för att DP, men inet har kasst pris i jämförelse med andra kampanjer som pågår just nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Benq och Asus skärmen har strobed backlightning, vilket gör de mer attraktiva än Acer. Funktionen heter lightboost på asus skärmen medans det går under namnet Benq blur reduction hos Benq. Strobed backlightning gör så att skärmen släcks mellan varje frame för att förhindra att du ser övergången. Alla LCD skärmar lider utav eftersläppningar i olika mycket grad. Tack vare strobed backlightning så slipper du se övergången som innehåller eftersläppningarna. Tack vare det så får du en upplevelse med mindre "Motion-Blur" som uppstår i från eftersläppningar.

För att få igång lightboost på Asusskärmen så krävs det en tweak, medans Benqskärmen kan switcha det på och av via skärmens meny. På benq så krävs det dock ett program och senaste firmware för att kunna ställa in Benq blur reduction(BBR) så att det ser lika bra/bättre ut. Eller rättare sagt för att få lika mycket mindre motionblur i rörelse.

Lightboost fungerar bara i 100-120hz medans Benq blur reduction(BBR) fungerar på alla refresh-rates. Lightboost är känt för att ha en mer negativ färgpåverkan än BBR. Dock så har BBR lite mer eftersläppningar/double image effekt än lightboost. Dessa två skärmen har dock redan betydligt mycket mindre eftersläppningar än alla andra LCD-Skärmarna på marknaden. Det är bara det att CRT skärmar har noll eftersläppningar jämfört med LCD tekniken.

Kort och gott så tycker jag att du ska köra på den billigare utav de två. Jag har testat Asus VG248QE och sitter nu på Benq XL2720z. Här har ni en hemsida där ni kan läsa mer om strobed backlightning: http://www.blurbusters.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Asus VG248QE för att DP, men inet har kasst pris i jämförelse med andra kampanjer som pågår just nu.

Vilket sida har bästa kampanjen på Asus skärmen?

edit: såg just netonnet och komplett.se !

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Pro 64bit Cpu: Intel Core i7-4771 Mobo: Gigabyte Z97P-D3 GFX: Asus R9 290X RAM: 12GB Corsair XMS3 HDD: Samsung 1tb + Intel SSD 120gb Nätagg: EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skabbe:

Vilket sida har bästa kampanjen på Asus skärmen?

Kolla min länk vetja.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kolla min länk vetja.

Haha ja klickade just Är lite trött i hjärnkontoret ikväll känner ja

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Pro 64bit Cpu: Intel Core i7-4771 Mobo: Gigabyte Z97P-D3 GFX: Asus R9 290X RAM: 12GB Corsair XMS3 HDD: Samsung 1tb + Intel SSD 120gb Nätagg: EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Hur är denna montro? Helt missat att de fanns philips skärm med 144hz

Philips

Visa signatur

OS: Windows 8.1 Pro 64bit Cpu: Intel Core i7-4771 Mobo: Gigabyte Z97P-D3 GFX: Asus R9 290X RAM: 12GB Corsair XMS3 HDD: Samsung 1tb + Intel SSD 120gb Nätagg: EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skabbe:

Hur är denna montro? Helt missat att de fanns philips skärm med 144hz

Philips

Den har inte heller någon funktion för att eliminera motion blur.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.