TANK 93 | Tangentbord från scratch med euf0ria

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jag köpte den på Elfa men jag kan nästan sätta mitt liv på att det är samma som Kjell säljer...konstigt bara att Kjell "mörkar" tillverkarens namn och modellbeteckning. Spetsar finns på elfa och även på ebay så detta val känns rätt så framtidssäkert. Tillochmed hela lödpennan finns att köpa separat ifall man skulle ha sönder den;)

På vilket sätt mörkar Kjell? Min är därifrån och är identisk med den du har.
Jäkligt bra prestanda för det priset. Har köpt en identisk att ha på jobbet med.

Edit: Här är Kjells station
Edit 2: Väldigt roligt projekt du håller på med! Vet inte om jag nämnt det tidigare. Men det tål att upprepas i så fall! Bevakar givetvis tråden

Permalänk
Medlem

Jo, det jag menar med att Kjell mörkar är det faktum att de inte skriver någonstans att det är en "XYTronic LF-1600" de säljer utan att dom enbart kallar den för "Professionell lödstation". Ingenstans finns det heller någon länk till manual eller något som visar vem som faktiskt tillverkar detta verktyg. Dom kanske inte brukar göra det för någon av sina produkter och då är det ju inget konstigt med denna. Jag reagerade på det bara och på den vägen är det=)

Kul att du lagt bevakning Jory89! Med lite tur blir det mer lödning och därmed invigning av nya lödstationen ikväll;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jo, det jag menar med att Kjell mörkar är det faktum att de inte skriver någonstans att det är en "XYTronic LF-1600" de säljer utan att dom enbart kallar den för "Professionell lödstation". Ingenstans finns det heller någon länk till manual eller något som visar vem som faktiskt tillverkar detta verktyg. Dom kanske inte brukar göra det för någon av sina produkter och då är det ju inget konstigt med denna. Jag reagerade på det bara och på den vägen är det=)

Kul att du lagt bevakning Jory89! Med lite tur blir det mer lödning och därmed invigning av nya lödstationen ikväll;)

Tror de andra syftade på denna:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...
Och spetsarna till den:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/utbytes-lod...

Dessa kommer passa till din blåa station med största sannolikhet. Jag har också den och tycker också att det är en otroligt prisvärd station.
Framförallt när det är kampanj för 149:-

Jäkligt intressant bygge! Jag har själv ideér på plates jag vill göra. Får väl också skaffa mig vänner med maskiner ;).

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Beltet;15275876"]Tror de andra syftade på denna:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni...
Och spetsarna till den:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/utbytes-lod...

Dessa kommer passa till din blåa station med största sannolikhet. Jag har också den och tycker också att det är en otroligt prisvärd station.
Framförallt när det är kampanj för 149:-

Ah, då är jag med i matchen, det är lätt att halka in på fel tolkning ibland. Jag har en kommentar på din information också och det är att det inte är samma diameter på spetsarna i länken och spetsen som sitter i min blå "BASE Tech". Jag var in till Kjell och kollade på deras spetsar och dom var av mindre diameter och sen är jag inte säker på hur originalspetsen eg ser ut då min har geggat fast sig i den gängade kåpan som ska hålla spetsen på plats.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Mycket häftigt och imponerande bygge, ska med säkerhet följas! Måste dock erkänna att jag inte läst igenom hela tråden..
Har själv alldeles nyligen blivit biten av mekaniska tangentbord och håller på med ett custombygge. Blir dock färdig plate för min del. Förhoppningsvis finns de sista delarna som behövs någonstans över Atlanten för tillfället, haha. Sedan ska jag bara lära mig att programmera teensyn och löda ihop allt.. har försökte med det första lite men gick bet efter en stund och orkade inte gräva vidare då.
Som kuriosa kan nämnas att jag också har ovan nämnd lödstation och spetsar från en viss kjell. De verkar vara populära!
Ett tips som jag stött på ang teensyn är för övrigt att dra ut en extra kontakt någonstans (eller implementera särskild knappkombination) för att kunna ladda in ny kod utan att öppna hela alltet. Har väl iofs säkert nämnts tidigare i tråden om det är något av vikt. Vet inte heller om det stämmer eller om jag fått något om bakfoten, verkar kunna flasha min 3.1:a utan vidare, men har iofs bara testat med teensyduino än.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Take my money and give me one!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600 @ 3,5Ghz
RAM: Corsair 16gb CL14 2666Mhz LPX
GPU: Asus GeForce GTX 1070 8GB
HDD: 240gb SSD & 1000GB Toshiba HDD
Skärmar: Samsung 32"

Permalänk
Medlem

Sjukt cool grej, väldigt spännande!

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt projekt!
I mitt tycke skulle du dock ha glasblästrat själva tangentbordet istället för att köra "rå look", hade sett grymt nice ut

Riktigt bra jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får sammanställa en lista på kostnad av den färdiga produkten sen så man vet hur mycket det kostar på ett ungefär att göra som du gjort, om man vill göra det själv.

Edit: Grymt coolt bygge!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!