Permalänk
Medlem

Black Pearl by Davvarn

Chassi: Fractal Design R5 Black Pearl (utan fönster)
Moderkort: ASUS P8Z77-V Pro
CPU: Intel Core i7 3770k @4.5 GHz
CPU-kylning: Corsair Hydro H80i GT Push-Pull
Grafikkort: Gigabyte GTX 670 Windforce 3X 2GB
RAM: Corsair Vengence 16 GB, @ 1600 MHz
Nätaggregat: Antec HCG-620M - 620W

Lagring:
* Primär(OS) - Samsung 840 Pro 256GB
* Nerladdade filer med mera: 1TB 3,5" HDD
* Program, Bilder med mera: 1TB 3,5" HDD

Tack för att du tog din tid för att kolla in min dator!
Kolla även in hela min hörna/mitt rum:
http://www.sweclockers.com/galleri/12795-davvarns-rum-horna-2...
Fläkt konfiguration:

Besök galleriet här

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

@davvarn:

Varför i hela världen vill du dra in varmluft baktill ?

Är det inte bättre att sätta toppen på indrag och baksidan på utblås så får du ett "statiskt tryck" i chassit

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@davvarn:

Varför i hela världen vill du dra in varmluft baktill ?

Är det inte bättre att sätta toppen på indrag och baksidan på utblås så får du ett "statiskt tryck" i chassit

Enligt instruktionerna så ska det bli bäst kylning vid intag av luft in i chassit. Sen om det är bäst eller inte, vet jag inte. Men om någon annan tycker att det är bättre att köra raditatorfläktarna som UTSUG istället, kommentera det.
Eftersom kall luft är tyngre och håller sig lägre ner än den varma så finns det ingen anledning att ha toppen som indrag.
Jag upplever inga problem med kylningen ändå, ligger på 4.2 GHz med lägsta temperatur = 24-27 grader(idle) och högsta vid stresstest med Prime95 så får jag, varierar mellan 58-63 grader(load).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Nu har jag inte samma chassi som du men luftflödet borde vara "hyfsat likt" Jag suger in kall luft fram och i botten på datorn även från sidan.. och ut i toppen av chassit och bak vid grafikkorten där du suger in luften.. sen om det är bättre vet jag ej! Typ såhär: http://www.abload.de/img/scenario7b1kc.jpg tror 90% rekommenderar detta!

Mvh!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Nu har jag inte samma chassi som du men luftflödet borde vara "hyfsat likt" Jag suger in kall luft fram och i botten på datorn även från sidan.. och ut i toppen av chassit och bak vid grafikkorten där du suger in luften.. sen om det är bättre vet jag ej! Typ såhär: http://www.abload.de/img/scenario7b1kc.jpg tror 90% rekommenderar detta!

Mvh!

Okej!
Jag vet inte riktigt, men enligt instruktionsboken som man fick med så står det som en notering "for best cooling performance, we recommend mounting the fan as an air intake to your PC case". Dock så vet jag inte riktigt om det gäller för alla chassin och med dess komponenter.
(Kanske mer en smaksak, eller finns det precisa värden som visar att det är bättre med UTTAG istället för INTAG av luft från baksidan?)

Med vänlig hälsning,
Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Okej!
Jag vet inte riktigt, men enligt instruktionsboken som man fick med så står det som en notering "for best cooling performance, we recommend mounting the fan as an air intake to your PC case". Dock så vet jag inte riktigt om det gäller för alla chassin och med dess komponenter.
(Kanske mer en smaksak, eller finns det precisa värden som visar att det är bättre med UTTAG istället för INTAG av luft från baksidan?)

Med vänlig hälsning,
Davvarn

Nä finns la ingen direkt "regel" men tänker såhär.. efter som grafikkortet spottar ut varmluft (brukar va den varmaste komponenten) som sedan stiger så suger du tillbaka den varma luften in i chassit igen efter som fläkten precis ovanför drar in den till din radiator DOCK tror jag inte det spelar någon större roll, vi snackar någon enstaka grad kanske, max! Men såg bara eran diskussion!

Edit: Snyggt bygge förresten!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Nä finns la ingen direkt "regel" men tänker såhär.. efter som grafikkortet spottar ut varmluft (brukar va den varmaste komponenten) som sedan stiger så suger du tillbaka den varma luften in i chassit igen efter som fläkten precis ovanför drar in den till din radiator DOCK tror jag inte det spelar någon större roll, vi snackar någon enstaka grad kanske, max! Men såg bara eran diskussion!

Edit: Snyggt bygge förresten!

Okej, men om det stämmer så kanske det bara är en onödig procedur att "skifta" om fläktarna..
Även ett stort tack!

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Okej, men om det stämmer så kanske det bara är en onödig procedur att "skifta" om fläktarna..
Även ett stort tack!

Mvh

Ja så länge du inte har problem mer temps så ser jag absolut ingen nytta med det!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davvarn:

Okej, men om det stämmer så kanske det bara är en onödig procedur att "skifta" om fläktarna..
Även ett stort tack!

Mvh

Jag har testat alla möjliga varianter! och så som du har är klart bäst, innan jag bytte till detta skit chassi Bitfenix Neos som inte har något i toppen så gjorde det 8c skillnad för mig att ha inblås på utsidan istället för tvärtom.
Sen att dom än idag skulle skriva att det är bättre om det nu inte vore det verkar ju skumt

Hettan från grafikkortet hinner nog inte bildas så pass att den luft som dras in skulle vara varm.

Behåll det som du har! du kan ju testa ändra om du skulle vilja men du kommer få sämre resultat antagligen.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||