Återställning av adapterinställningar för Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Återställning av adapterinställningar för Wi-Fi

För ungefär 1 månad sen satt jag och pillade i nätverksinställningarna på min laptop för att kunna ansluta till en router som låg på 5 ghz. Jag lyckades inte men istället lyckade jag göra så datorn tappar anslutning till wifi titt som tätt. Jag har ändrat tillbaka alla inställningar jag minns att jag ändrade på men problemet kvarstår. Jag har letat men lyckas inte hitta något alternativ för att återställa alla inställningar, finns det ens något sånt? Var kan jag annars ta reda på vilka inställningar som ska vara vad? Jag vill helst undvika att återställa hela datorn till en tidigare tidpunkt.. :/

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Ominstallera nätverksadaptern (förutsatt att du kör Windows):
Gå till enhetshanteraren i Kontrollpanelen
Markera ditt nätverkskort och välj "Avinstallera"
Starta sedan om laptop och låt Windows hitta och installera drivrutin med standardinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Ominstallera nätverksadaptern (förutsatt att du kör Windows):
Gå till enhetshanteraren i Kontrollpanelen
Markera ditt nätverkskort och välj "Avinstallera"
Starta sedan om laptop och låt Windows hitta och installera drivrutin med standardinställningar.

Det hjälpte inte, har provat det 2 gånger nu. Det står att mitt modem har anslutningsproblem när jag felsöker men det känns konstigt iom att jag inte har några problem med mobilen eller min stationära dator (som visserligen är ansluten med sladd)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

OK.
Fungerar laptop med 2.4GHz, eller strular det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

OK.
Fungerar laptop med 2.4GHz, eller strular det?

Jag startade om routern och installerade om nätverkskortet och nu lyckas inte datorn hitta den öht. Den kan hitta Chromecasten en våning upp och routern 2 våningar upp när den lyckas få mottagning från den. Routern på bottenvåningen sänder på både 2.4 och 5 ghz nu och det hjälper ändå inte. Precis som förut så kan mobilen ansluta utan problem så problemet ligger hos datorn antar jag.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Rekordmedlem

Har du valt rätt land (dvs kanaler) ?
Har du ett ssid utan mellanslag och åäö ?
Har du nån form av spärrar mot olika typer av standarder typ "bara 802.11n"
Har du provat olika kanalbredder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt rätt land (dvs kanaler) ?
Har du ett ssid utan mellanslag och åäö ?
Har du nån form av spärrar mot olika typer av standarder typ "bara 802.11n"
Har du provat olika kanalbredder ?

Vet inte, 2.4GHz är på kanal 13 och 5GHz är på kanal 48. Jag hittar inte var man ställer in kanal och land för tillfället.
Bytte precis till ett utan åäö och det hjälpte inte, det har funkat förut med svenska bokstäver.
Var ser jag det?
Samma här, var ser jag det?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zer0x:

Vet inte, 2.4GHz är på kanal 13 och 5GHz är på kanal 48. Jag hittar inte var man ställer in kanal och land för tillfället.
Bytte precis till ett utan åäö och det hjälpte inte, det har funkat förut med svenska bokstäver.
Var ser jag det?
Samma här, var ser jag det?

Man ställer in det i accesspunkten, dvs i routern, kanal 13 är tex inte tillåten i Nordamerika så har man valt den i kombination med "USA" så blir det ingen kontakt eller extremt instabil kontakt (men troligen ingen alls)
Kanal 48 får inte användas på visa platser i Asien
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Ssid bör inte innehålla åäö eller mellanslag eftersom det kan innebära att en del enheter slutar läsa det när de träffar på de tecknen och eftersom ssidt dessutom är salt till kryptonyckeln så funkar den inte alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ställer in det i accesspunkten, dvs i routern, kanal 13 är tex inte tillåten i Nordamerika så har man valt den i kombination med "USA" så blir det ingen kontakt eller extremt instabil kontakt (men troligen ingen alls)
Kanal 48 får inte användas på visa platser i Asien
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Ssid bör inte innehålla åäö eller mellanslag eftersom det kan innebära att en del enheter slutar läsa det när de träffar på de tecknen och eftersom ssidt dessutom är salt till kryptonyckeln så funkar den inte alls.

Båda sändningsfrekvenserna är inställda på Sverige och inga svenska bokstäver eller mellanslag i namnen. Kanalbredden borde väl inte spela någon roll, det är inga trådlösa saker i närheten förutom min telefon och min dator.
Hur ser jag om jag har några spärrar mot standarder som du nämnde tidigare?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zer0x:

Båda sändningsfrekvenserna är inställda på Sverige och inga svenska bokstäver eller mellanslag i namnen. Kanalbredden borde väl inte spela någon roll, det är inga trådlösa saker i närheten förutom min telefon och min dator.
Hur ser jag om jag har några spärrar mot standarder som du nämnde tidigare?

Kanalbredden kan spela roll så prova ändra , spärrar finns i drivrutiner, typ "only n"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.