Permalänk
Medlem

i5 2500k @ 4,5Ghz - Bra temperatur osv?

Hej!

Ville klämma ut lite extra ur min gamla trotjänare i5 2500k och köpte nyligen en Noctua NH-DH 15 för att överklocka den till 4,5Ghz. Då jag är helt grön på överklockande följde jag den här guiden: https://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40 då jag har samma moderkort.

Så jag undrar bara om det här är något bra eller om något borde ändras:

Temperatur och volt

100% load

Jag har kört Prime95 i kanske en halvtimme och kört 50 rundor IntelBurntest på standard och sen 10 rundor på Very High utan några problem.

Permalänk
Medlem

Var du satt fast volt?
Annars ändrar den sig vid belastning, posta gärna en bild med belastning också.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Var du satt fast volt?
Annars ändrar den sig vid belastning, posta gärna en bild med belastning också.

Fixat!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag.

Hade inte gått så mycket högre än så med volt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa TRAIL på vissa sensorer så kör http://openhardwaremonitor.org/ för temp mätning istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

mer än så kan du pressa om du vill!
under 1.45V och 85C så är det lugnt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

mer än så kan du pressa om du vill!
under 1.45V och 85C så är det lugnt

Jag har läst så otroligt många trådar om vilken vcore som är max för denna CPU men jag har då aldrig blivit klok på det. Någon säger så, någon det, någon annan något annat och den femtisjunde något annat. Någon säger under 1.5 för 24/7, någon 1.4, någon 1.35 etc etc.

Jag menar, finns det en CPU som har dött överhuvudtaget pga för hög v, utan för hög temp? Jag skulle mer än gärna pressa på mer vcore, graderna är på min sida men, jag vill inte att den ska sluta fungera. Har kört med 1.35vcore i några år nu och skulle gärna öka till mer, om jag var 100% på att inte CPUn tog skada (även om det inte ger mig så mycket i prestandaväg så är det klart roligare att ha en snabbare CPU, i teorin. )

Som sagt, jag har vad jag vet aldrig läst om en CPU som tagit skada av för mycket vcore om tempen är bra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag har läst så otroligt många trådar om vilken vcore som är max för denna CPU men jag har då aldrig blivit klok på det. Någon säger så, någon det, någon annan något annat och den femtisjunde något annat. Någon säger under 1.5 för 24/7, någon 1.4, någon 1.35 etc etc.

Jag menar, finns det en CPU som har dött överhuvudtaget pga för hög v, utan för hög temp? Jag skulle mer än gärna pressa på mer vcore, graderna är på min sida men, jag vill inte att den ska sluta fungera. Har kört med 1.35vcore i några år nu och skulle gärna öka till mer, om jag var 100% på att inte CPUn tog skada (även om det inte ger mig så mycket i prestandaväg så är det klart roligare att ha en snabbare CPU, i teorin. )

Som sagt, jag har vad jag vet aldrig läst om en CPU som tagit skada av för mycket vcore om tempen är bra.

Jag har haft båda mina senaste cpuer pressade upp med ~1.7V, passerar man det är det en ganska säker död för cpun. Däremot har detta endast varit för att validera hög OC alltså aldrig någon load på Cpun under tiden den har blivit matad med 1.7V.
jag skulle säga att 1.5V är OK sålänge temps ser bra ut, men skulle inte rekommendera mer än 1.45V för 24/7 på de flesta intel cpuer!

Cpuer dör eller degraderas av för hög Vcore, min 8350 t.ex kördes stabilt i 4.8GHz under 6 månader med 1.5V, efter att jag hade benchat en del runt 1.65-1.7V så ville den ha 1.55-1.6V för att klara 4.8GHz, så ta inte i så du spricker.

nog för att du sitter med en 2500k som ofta gör 5GHz stabilt på luft, mer än så skulle jag inte vilja pressa för 24/7 iallafall

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag har haft båda mina senaste cpuer pressade upp med ~1.7V, passerar man det är det en ganska säker död för cpun. Däremot har detta endast varit för att validera hög OC alltså aldrig någon load på Cpun under tiden den har blivit matad med 1.7V.
jag skulle säga att 1.5V är OK sålänge temps ser bra ut, men skulle inte rekommendera mer än 1.45V för 24/7 på de flesta intel cpuer!

Cpuer dör eller degraderas av för hög Vcore, min 8350 t.ex kördes stabilt i 4.8GHz under 6 månader med 1.5V, efter att jag hade benchat en del runt 1.65-1.7V så ville den ha 1.55-1.6V för att klara 4.8GHz, så ta inte i så du spricker.

nog för att du sitter med en 2500k som ofta gör 5GHz stabilt på luft, mer än så skulle jag inte vilja pressa för 24/7 iallafall

Tack för svar! Ska ut och pilla får vi se vad den vill. Min CPU är ett rätt kasst exemplar tyvärr, dock, men lite mer bör gå!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Ett citat från en trovärdig källa.

"As of August 2012, after 9 months of overclock at 4.9ghz my cpu initially required only 1.41v. It now needs 1.45v to remain stable. So thats an extra 0.04v my cpu needs. Please bear in mind I used to fold 24/7, so I estimate my cpu has been at 100% full load for about 7 months at temperatures between early 70s to just under 80C."

Slutsats 1.45v kommer inte döda cpun men all säkerhet kommer den degradera fort även om tempen är låg (om man jämför med stock vcore)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har nästintill identiska värden med min i5 2500K och NH-D15.

Fantastisk kylare för övrigt

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Samma cpu här och har kört överklockad sedan jag köpte den för 4 år sedan. Har kört 1,320 för 4,4 men har den senaste månaden behövt öka till 1,335 för den började blue-screena hela tiden. Nu har det försvunnit när jag höjde spänningen. Märkligt.