Hygglig 10" eller vassare 7-8" platta för under 2000kr?

Permalänk
Medlem

Hygglig 10" eller vassare 7-8" platta för under 2000kr?

Jag har två barn på 5 resp 3 år och det blir ibland lite bråk om vem som jag ha surfplattan så jag har tänkt att det kan vara dags att skaffa en till.
Jag känner dock att ja inte har sån koll och det finns så många att det är svårt att överblicka.

Eg räcker det gott med en platta på 7-8 tum för dem, men tanken var om man skaffar en 10" så är det lite trevligare de gånger jag eller sambo nyttjar plattan till TV/film. Jag vill dock inte lägga för mycket pengar på något som barnen kommer att hantera.

Det behöver kanske inte vara något monster prestandamässigt, men barnen spelar ju lite och den äldsta spelar en del spel med lite 3D-grafik. Den Galaxy tab 2 7.0 som vi har nu orkar inte riktigt med ibland utan FPS-drop. (Sen kan det ju vara dåligt optimerade spel åxå iofs.)

Så frågan är om det finns några vettiga plattor på 10" som helst inte kostar mycket mer än 2000kr eller bör man istället skaffa en något vassare 7-8".
I första hand är det plattor med Android som är intressanta.

Bland de mindre plattorna har jag tex kollat på Asus MeMO Pad 7 ME572C som verkar ha bra prestanda och batteritid.
Bland 10":arna finns ju tex Lenovo Yoga Tablet 2 10, för lite över budget.
Kommentarer på dem? Yogan kostar ju nästan en tusenlapp mer...

Kom gärna med andra förslag (och motivera gärna varför ni tycker att man ska kolla på den modellen).

Permalänk
Medlem

Första jag kommer på är nvidia shield tablet fast den kostar iof 2800 spänn fast då får man en riktigt bra tablet på 8 tum, har stereo högtalare på framsidan vilket många tablets inte har och inte glömma värdelös prestanda för att köra dom lite mer krävande spelen.

annars verkar Galxay Tab Pro 8.4 rätt ok kostar lite mer än 2000 fast har såklart sämre högtalare och prestanda än shield..

Permalänk
Medlem

Om du inte vill betala för mycket så är nog Asus MeMO Pad 7 ME572C ett bra alternativ som du redan kommit fram till själv, från recensioner och från en bekant som köpt en verkar de helt OK.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag har inte glömt tråden, bara haft lite mycket de senaste dagarna.

@HazZarD Jag har allt sneglat lite på Nvidia Shield, men den tycker jag kostar lite väl mycket. Samsung Tab Pro 8.4 kanske jag skulle kunna sträcka mig till, men helst skulle jag kanske, om möjligt, vilja ha en 10" om jag skulle betala "lite extra".

@mfm Jag har ju kollat lite mer recensioner och kollat på lite andra plattor och så, men just nu lutar det nog lite åt ME572C. Jag får forska lite till och se om det eventuellt dimper in något mer förslag här i tråden.

Permalänk
Medlem

kan bli svårt för 2000 få en vettig platta än mindre på 10 tum som har bra prestanda osv.. denna då ? lär väl funka bra till film och enklare spel..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2591106

Permalänk
Medlem

@HazZarD Jo, man kan såklart inte begära hur mycket som helst för under 2000kr. Det var ju det som tråden handlade om, fall det är möjligt att få en hyfsad 10" för under 2000kr.
Jag ska kolla lite på Samsung Tab 4 10.1 och se om det kan vara något, men Lenovo Yogan, enl ovan, som jag kollat lite på har både högre upplösning och prestanda, till ungefär samma pris verkar det som, men jag får kolla lite mer recensioner och kanske benchmarks (för vad de är värda).
Annars kanske jag köper en 7-8" till barnen nu och på sikt en enklare 10" till mig och sambo för film/TV.

Permalänk
Medlem

Nexus 7 finns väl kvar hos vissa fortfarande för runt 2000kr som klarat varenda spel jag testat på den iaf. Fördelen är att man slipper bloat som segar ner och får uppdateringar.
Nexus 7 2013 2nd generation och inte den första som är föråldrad.

Själv tycker jag en 10" är på tok för otymplig att hantera, kan bara tänka mig hur det är för ett barn då.

Permalänk
Medlem

nja är väl bättre småttingarna har en större väl ? lättare ta sönder en mindre och lättare haha..