Hur håller sig dessa komponenter idag?

Permalänk
Medlem

Hur håller sig dessa komponenter idag?

Hej!

Min kompis vill uppgradera sig från sin laptop till en speldator, men familjen har det inte jättelätt ekonomiskt sett, och han fick inte tag på något sommarjobb. Eftersom jag har lite äldre delar liggandes så tänkte jag att vi kunde sätta ihop någonting åt honom, men vet inte om det är något att ha för spel idag.

Delarna är:
i7 950
Asus Rampage III Formula X58
Corsair H60
HD 4870
Nån 500GB HDD

Sedan behöver han bara köpa RAM, nätagg, chassi, och grafikkort. Jag tänker att han kan ha 4870 tills han har fått ihop tillräckligt till ett nyare kort, men är det ens någon idé att gå från laptopen till det kortet? Hur kasst är det idag? Och fungerar i7:an i dagens spel, även med exempelvis ett GTX 970? Jag skulle kunna hjälpa honom att klocka prollen lite om nödvändigt.

Det han gör & spelar i nuläget är väl bara CS:GO & animerar (1080p). Men han vill gärna spela Guild Wars 2, Arma 3, Battlefield osv. om han hade haft en dator som skulle klara det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Relativt OK som en budgetburk skulle jag säga. Som du är inne på, grafikkortet kommer få det svettigt i nyare spel. Processorn duger helt klart än så länge (speciellt med OC), trots att den har en bit upp till efterkommande generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Relativt OK som en budgetburk skulle jag säga. Som du är inne på, grafikkortet kommer få det svettigt i nyare spel. Processorn duger helt klart än så länge (speciellt med OC), trots att den har en bit upp till efterkommande generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tack. Vet du ungefär när prollen börjar bli flaskhalsen i ett system? Är det t.ex upp vid 280x, eller 290x?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Okej, tack. Vet du ungefär när prollen börjar bli flaskhalsen i ett system? Är det t.ex upp vid 280x, eller 290x?

Ska inte påstå mig ha stenkoll, är inte direkt någon hardcore gamer och har ingen personlig erfarenhet av den generationens i5/i7. Beror ju även både på överklock och speltitel. Vid nyköp känns det givet att ta 290x över 280x pga endast 300kr prisskillnad. Som begagnat låter 280x som ett utmärkt val med tanke på övriga specifikationer, brukar de inte gå för runt tusenlappen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

relativt ok ändå

relativt ok ändå, tycker jag!