Lurad på marknaden, vad ska man göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Precis vad jag menar med "Så om du blir blåst på pengar online: lös det själv eller se det som en dyr läxa." Ingen idé att skriva med "nedsättande" ton.

Det var inte meningen att vara nedsättande och det var tråkigt att du såg det som det. Meningen var att antigen blir du lurad eller så blir du inte när du förskottsbetalar. Det är 50/50 och du tar en chansning. Det är omöjligt att förutspå hur människor tänker. Ibland betalar man lite extra för att slippa sådana problem. Det är värt i längden.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Precis vad jag menar med "Så om du blir blåst på pengar online: lös det själv eller se det som en dyr läxa." Ingen idé att skriva med "nedsättande" ton.

ja är inte säker men "nedsättande" ton behöver det inte vara.

Swish är väl bra betalnings sätt om man står framför personen och vill betala snabbt och inte har kontanter. att däremot föra över pengar till någon du inte känner, varför ? bara för att pengarna förs över snabbt och till rätt person så är det inte säkert för dig som köpare om säljaren finns i någon helt annan stad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Det var inte meningen att vara nedsättande och det var tråkigt att du såg det som det. Meningen var att antigen blir du lurad eller så blir du inte när du förskottsbetalar. Det är 50/50 och du tar en chansning. Det är omöjligt att förutspå hur människor tänker. Ibland betalar man lite extra för att slippa sådana problem. Det är värt i längden.

Okej, ursäkta mig. Det kan vara lite svårt att uppfatta uttryck från text ibland.
Jo, jag har lärt mig det nu. Eftersom det var en medlem från 2006 med en del inlägg och gallerier, så tänkte jag att det bara var en vanlig datorentusiast som ville bli av med sina grejer. Har nu fått reda på att det finns tjänster som t.ex Blocketpaketet (dock lite dyrt utöver frakten, men bättre än att förlora allt). Någon som kan tipsa om något liknande fast billigare, och där man får välja fraktföretag?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Hade inte varit fel om även jag kunde få tillbaka något av dem 5200 kr jag har skickat honom. Kan du pma mig hans nr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Eller ta det som en läxa och sluta betala i förskott.

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till med att köpa någonting begagnat med den inställningen. Vad jag vet är det väl bara ett fåtal annonser på Tradera som samarbetar med Klarna i begagnatsvängen..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Lycka till med att köpa någonting begagnat med den inställningen. Vad jag vet är det väl bara ett fåtal annonser på Tradera som samarbetar med Klarna i begagnatsvängen..

då är ju risken överhängande att man blir blåst, det är väl bara ett fåtal som använder klarna för att det är så många som tycker det är acceptabelt att skicka över tusentals kronor till främmande personer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Fy fan att folk ska hålla på såhär. Jag lovar att en dag lurar de fler person och då jävlar smäller det.

Våra lagar suger hårt när det kommer till bedrägeri....

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Lycka till med att köpa någonting begagnat med den inställningen. Vad jag vet är det väl bara ett fåtal annonser på Tradera som samarbetar med Klarna i begagnatsvängen..

Har köpt och sålt allt på marknaden på sweclockers utan att skicka eller ta emot några pengar i förskott, det är inte svårt.

Man kan inte lita på NÅGON, därför ska man aldrig betala i förskott om det inte finns säkerhet.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid ha som vana att kolla upp personen på hitta/ratsit/facebook och även kolla om han har något rykte att skydda på swec. Är han ickeexisterande eller alldeles privat är det bara att undvika direkt.

Jag har även funderat på att gå ihop med ett par vänner och köpa paketet på ratsit så att man kan få ut mer ingående uppgifter om personer som verkar skumma, löner, anmärkningar med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har köpt och sålt allt på marknaden på sweclockers utan att skicka eller ta emot några pengar i förskott, det är inte svårt.

Man kan inte lita på NÅGON, därför ska man aldrig betala i förskott om det inte finns säkerhet.

Som sagt så kan man inte lita på någon, så varför ska säljaren lita på att du faktiskt betalar om du får varorna innan du betalat?

Personligen så säljer jag aldrig nånting utan att få pengarna först, brukar alltid försöka sälja till folk som är nära för att kunna mötas istället.

Dock har jag både köpt och sålt saker ett antal gånger på nätet och aldrig blivit blåst. Haft tur antar jag. Till och med köpt massor med saker från Asien.

Tar iof alltid emot pengar kontant elle ser till att pengarna är fast på mitt konto och inte bara på väg innan jag göra nånting.
Man har ju läst om folk som sett att pengarna är på väg in, sen avbryts transaktionen efter köpet.

Nått rätt måste man ju göra eftersom man inte blivit lurad, frågan är vad?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Som sagt så kan man inte lita på någon, så varför ska säljaren lita på att du faktiskt betalar om du får varorna innan du betalat?

Personligen så säljer jag aldrig nånting utan att få pengarna först, brukar alltid försöka sälja till folk som är nära för att kunna mötas istället.

Dock har jag både köpt och sålt saker ett antal gånger på nätet och aldrig blivit blåst. Haft tur antar jag. Till och med köpt massor med saker från Asien.

Tar iof alltid emot pengar kontant elle ser till att pengarna är fast på mitt konto och inte bara på väg innan jag göra nånting.
Man har ju läst om folk som sett att pengarna är på väg in, sen avbryts transaktionen efter köpet.

Nått rätt måste man ju göra eftersom man inte blivit lurad, frågan är vad?

Jag tror att du kanske missförstod mig, jag säljer och köper endast öga mot öga, vågar inte skicka iväg saker innan pengarna syns

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag tror att du kanske missförstod mig, jag säljer och köper endast öga mot öga, vågar inte skicka iväg saker innan pengarna syns

Ja , uppfattade det som att du sålt saker på marknaden utan att skicka, eller ta emot pengar i förskott.
Men jag håller absolut med om att det är det bästa, det är dock väldigt mycket svårare om man bor ute i landet.
Uppväxt i Östersund och det är ju inte den största staden, så ville man få sålt vissa saker så hade man inget val.
Bor man nära Stockholm, Göteborg, eller Malmö. Eller annan större stad för den delen, så är ju möjligheterna klart större!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Ja , uppfattade det som att du sålt saker på marknaden utan att skicka, eller ta emot pengar i förskott.
Men jag håller absolut med om att det är det bästa, det är dock väldigt mycket svårare om man bor ute i landet.
Uppväxt i Östersund och det är ju inte den största staden, så ville man få sålt vissa saker så hade man inget val.
Bor man nära Stockholm, Göteborg, eller Malmö. Eller annan större stad för den delen, så är ju möjligheterna klart större!

det är ju rätt många som har föräldrar, kusiner, morbröder, i andra städer än där man själv bor, frågar man då lite snällt kan jag skicka över pengar till kära moster om du hämtar en kartong hos Person X adress Y ?.
sen kan man be sin släkting skicka paketet till ens address.

är man inte villig att göra detta och tycker att det är värt risken att bli blåst på några tusen så kan man ju föra över pengar som vanligt till Person X adress Y & hoppas på det bästa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Lycka till med att köpa någonting begagnat med den inställningen. Vad jag vet är det väl bara ett fåtal annonser på Tradera som samarbetar med Klarna i begagnatsvängen..

jag köper inget begagnad

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

jag köper inget begagnad

Kul för dig. Nu handlar dock tråden om just begagnat så kommentaren "betala inte i förskott" tillför ungefär lika mycket som citatet här ovan.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Kul för dig. Nu handlar dock tråden om just begagnat så kommentaren "betala inte i förskott" tillför ungefär lika mycket som citatet här ovan.

Då får ni fortsätta ta risker och eventuell förlora pengar. Mindre kul för er. Du får gärna fortsätta betala i förskott

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

@amanito:
Dem flesta bedrägerierna som sker är av just köpare, inte säljare. Det är som att en kvinna ljuger och säger att hon har blivit våldtagen, vem tror på mannen? Alla mellanhänder litar 100% på köparen.

Du som är extremt paranoid och insisterar på saker, det är just dem vibbarna som ger "nej det här är en bedragare" känslan. Själv har jag handlat och sålt en hel del saker begagnat, tradera, blocket(länge sedan), lite på sweclockers marknad men mest bortskänkes här.

Bedrägeri sälj-annonserna går oftast att se rakt igenom, bilder tagna från ebay, dålig information etc.

Permalänk
Medlem

Borde inte Sweclockers kunna implementera BankID på marknaden för identifiering? Är det för dyrt eller finns det restriktioner på vad man får använda tjänsten till? Eller vill inte Sweclockers sitta på sådan information utifall nått händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Dem flesta bedrägerierna som sker är av just köpare, inte säljare.

Det här skulle jag vilja ha en källa på.

Resonerar att det borde vara mycket lättare att genomföra bedrägerier så som gjordes mot TS m.fl., dvs. att låtsas sälja en vara och ta betalt utan att skicka nåt. Jag kan inte tänka mig att det finns många säljare som skulle skicka iväg sina grejer till någon innan man fått betalt, alltså borde det vara mycket svårare att bedra som köpare. Eller har jag missat ditt resonemang helt?

Jag tror faktiskt att du dragit det där påståendet ur hatten om du inte kan ge någon källhänvisning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av llxt:

Borde inte Sweclockers kunna implementera BankID på marknaden för identifiering? Är det för dyrt eller finns det restriktioner på vad man får använda tjänsten till? Eller vill inte Sweclockers sitta på sådan information utifall nått händer?

Ställ gärna sådana frågor i feedbackforumet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Eller ta det som en läxa och sluta betala i förskott.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att säljaren ska stå med hela risken? säg inte blocketpaketet för det är inte säkert för säljaren för fem öre.

bäst är affär face to face, då har man ett ansikte på varandra och köparen kan godkänna produkten i drift, på plats.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@Tommy:
Syftar på köpare som insisterar på att ha mellanhänder för pengarna, ett samtal från köparen till paypal eller blocket till exempel och poff, pengarna får dem tillbaka, dem får varan, och dem har lurat säljaren på allt.

Det går inte att lita på köpare heller... Så man får helt enkelt lita på medmänniskor och göra allt rätt istället och dokumentera/kolla upp alla uppgifter, både som köpare och säljare. Ha kontakt via olika metoder och inte enbart pm på internet etc. Vill du gå helt paranoid javisst, du är välkommen att låsa ut dig själv från nästintill hela begagnatmarknaden på alla sätt som går. Men det är inte normen det är bara du.

Permalänk
Medlem

P O S T F Ö R S K O T T

Vara å pengar skiftar på plats.

Du ser varan och kan verifiera att den är den vara som du köpt å pengarna överförs.

Du ser inte varan och avbryter köpet och inga pengar överförs.

Eller är jag för gammeldags å enkel av mig?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Bloopy:
Då måste man åka till ett Posten kontor, och dem har stängt ned nästan alla. Så kvar står Företagscenter lite här och var men det är inte alla som tar emot paket från privatpersoner. Så då måste man beställa frakt online samt ha Bankgiro eller Plusgiro.. vilket inte alla har. Samt en skrivare, vilket inte alla har. Samt att dem har extremt små begränsningar på paketen man kan skicka i mått, i stort sett kan man bara skicka brev mot postförskott som privatperson. Annars kostar det skjortan.

Paket som skulle kosta 120~ med vanligt frakt kostar 315+ med Postförskott.

Nej det är så mycket krångel med postförskott att det är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Cinder:
Syftar på köpare som insisterar på att ha mellanhänder för pengarna, ett samtal från köparen till paypal eller blocket till exempel och poff, pengarna får dem tillbaka, dem får varan, och dem har lurat säljaren på allt.

Det går inte att lita på köpare heller... Så man får helt enkelt lita på medmänniskor och göra allt rätt istället och dokumentera/kolla upp alla uppgifter, både som köpare och säljare. Ha kontakt via olika metoder och inte enbart pm på internet etc. Vill du gå helt paranoid javisst, du är välkommen att låsa ut dig själv från nästintill hela begagnatmarknaden på alla sätt som går. Men det är inte normen det är bara du.

Jag sa inte att man kan lita på köpare heller, det kan man inte till 100%. Finns dock inget som säger att man låser ut sig från "nästintill hela" begagnatmarknaden för att man inte skickar pengar/varor i förskott. Det är inte heller "bara jag" som har upplevt att det inte går att lita på sina medmänniskor på blocket, tradera mm och anser att det inte är säkert att handla mot förskott. Du kan kalla det paranoid, men jag tror att dom flesta vill slippa bli av med sina pengar till bedragare, och förr eller senare lär det gå dåligt om man skickar i förskott.

Skrivet av Bloopy:

P O S T F Ö R S K O T T

Vara å pengar skiftar på plats.

Du ser varan och kan verifiera att den är den vara som du köpt å pengarna överförs.

Du ser inte varan och avbryter köpet och inga pengar överförs.

Eller är jag för gammeldags å enkel av mig?

Fel.

Postförskott ger ingen säkerhet som köpare eftersom du inte får öppna paketet innan du betalt för det enligt lag.
Har gått på den niten och man kan inte göra något annat än att polisanmäla och lära sig av det.

Det är med andra ord inte så enkelt.

Hoppas att TS anmälan får stopp på bedragaren som härjat i marknaden, men tyvärr är det svårt att få tillbaka några pengar annat än om personen självmant återbetalar - vilket faktiskt verkar vara fallet här, till en början i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Blev som flera andra här på forumet lurad av en snubbe som sålde sin dator. Betalade 2200:- för en i5 och moderkort, och nu svarar han inte längre. Hans mobilnr är frånkopplat och hans swec-konto är avstängt. Jag betalade via Swish, hans namn stämde överrens med Swish-kontot. Fick även bild på honom och hans ID.

Vad kan jag göra? Bara bita i det sura äpplet antar jag? 2200:- är inte enkelt att släppa som 16-åring..

Hur har det gått? Har du fått tillbaka några pengar ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

Hur har det gått? Har du fått tillbaka några pengar ännu?

Nepp, försöker få ett svar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kan man inte stämma honom på pengarna?
Han lär ju garanterat förlora och han åker på alla kostnader utöver skulden oxå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan man inte stämma honom på pengarna?
Han lär ju garanterat förlora och han åker på alla kostnader utöver skulden oxå?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man kan anmäla bedragaren för brottet och få denne fälld i domstol, då blir personen ersättningskyldig.
Däremot kan det ta åratal för kronofogden att driva in pengarna då dessa människor inte sällan är missbrukare eller på annat sätt ekonomiskt svaga individer, så det är lika bra att räkna med att aldrig se pengarna igen, för det är så det brukar sluta i många fall.

Permalänk
Medlem

Trött man blir på dessa troll..

Jag tar alltid betalt i förskott och alltid betalat i förskott utan problem alls..

Sånna troll förstör för oss hederliga säljare/köpare så klart du ska polisanmäla direkt även dom andra som blivit lurade ska polisanmäla.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz