Permalänk

Problem med USB-mus efter byte till ssd!

Hej alla sweclockare:)

Har haft ett riktigt irriterande problem sen jag bytte från mekanisk disk till ssd med att musen inte hittas igen utan att dra ur den och sätta i den igen.

Det började när jag skulle byta till SSD. När jag och en vän skulle börja formatera disken från usb-sticka så fick jag felmeddelande om att installationsmedium var felande har jag för mig? Kan även tillägga att denna vän lånade usb-stickan ett par dagar innan och det gick fint för han. När detta fel kom upp så var vi in i BIOS och kollade där och det var något vi ändrade för att kunna formatera från usb och efter detta fungerar inte musen vid boot utan måste dra ur den och sedan sätt i den igen och den fungerar som vanligt. Har testat alla usb-uttag och även andra möss men samma problem och även defaultat BIOS inställningarna. Detta händer enbart med mössen efter bytet till SSD.

Sitter på ett asus sabertooth p67 med senaste BIOS.

Någon som har nån lösning på vad det kan vara?

Tacksam för all hjälp jag kan få/ kn0rrhane

Om tråden ligger fel så får gärna en moderator flytta den.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

Gå in i BIOS igen och leta efter USB inställningarna där du skall ha läget "Advanced mode - Advanced - USB Configuration - Legasy USB support - Enabled eller Auto" valt.
Du kan även återställa BIOS till standardinställningar men då måste du ställa in boot disk val m.m. igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Nu har jag ändrat från enable till auto, hoppas det löser problemet.

Glömde bort att skriva att detta händer enbart vid så kallad kallstart när jag startar upp datorn på morgon eller när jag sätter mig vid den.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

@kn0rrhane: Stänger du av med "Stäng av" eller "Strömsparläge/Vila" ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag stänger av med "Stäng av" då jag stänger av den.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk

Ingen förbättring vid coldboot även fast jag har ändrat från enable till auto i usb legact support. Nån som har något annat förslag?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Du kan testa gå in i enhetshanteraren och ta bort allt som har med USB portarna att göra. Avinstallera (men ta inte bort drivrutiner).

Längst ner är U.. S.. B... controllerna. Tryck på + där, så har du alla styrenheterna.
Dessa tar du en efter en och tar bort. Mus/tangetnbordet kan slutar svara (om du har otur och väljer fel först), men försök ta bort det du kan.
Sen starta om datorn. (en bra ide är att ställa ström knappen på datorn i energi egenskaper till att stänga av datorn vid tryck, så kan du bara trycka där en gång snabbt och vänta på att datorn stänger av, sen starta den igen.

Har ibland haft problem med jobbets laptops att vissa portar "slutar fungera" och man måste hålla på och dra ut och sätt in dem. Men genom att göra så som jag nämnde ovan så nollställs alla "installerade" saker på USB portarna och ev fel brukar rättas till.

Värst fall problemet du kan få är ev USB skrivare som måste installeras om, FYI. De brukar dock installera sig själv direkt (eftersom drivrutinen är kvar).

Permalänk

får testa detta och se om de blir bättre vid cold boot, men jag ska bara avinstallera enheterna?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

får testa detta och se om de blir bättre vid cold boot, men jag ska bara avinstallera enheterna?

Välj dem, tryck "delete" på tangentbordet.

Vad du gör är att du tar bort installationen av USB styrkretsarna (räcker med dem).
Då allt på USB portarna sitter via dessa, så försvinner alla hubbar, alla möss/tangentbord mm som är kopplade "ovanpå" dessa.

Windows tvingas vid omstart att installera om dessa (som är helt vanliga standard drivrutiner) och kommer då "börja om" på enheterna.
Är som som folk säger, installera om grafikkort drivaren när grafikkortet krånglar...
Enda skillnaden är att du inte byter drivarna, utan du låter de vara kvar (om du får frågan så väljer du att behålla drivarna)

Som sagt, värsta är att allt på USB portarna måste installera om, men eftersom USB är till 99.9% plug and play så görs allt det av sig själv när du startar datorn nästa gång. Enda jag märkt var en skrivare som tappade sin USB port, där man fick installera om den. Allt annat fungerade direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kn0rrhane:

Ingen förbättring vid coldboot även fast jag har ändrat från enable till auto i usb legact support. Nån som har något annat förslag?

Byt usbport för musen kanske? Det kan mycket väl vara så att du har usbstyrchip från flera olika tillverkare och vissa funkar bättre än andra.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Byt usbport för musen kanske? Det kan mycket väl vara så att du har usbstyrchip från flera olika tillverkare och vissa funkar bättre än andra.

Läste du hela inlägget han skrev i början? Du verkar ha missat det som jag markerat med fet stil och understruket.

Skrivet av kn0rrhane:

Hej alla sweclockare:)

Har haft ett riktigt irriterande problem sen jag bytte från mekanisk disk till ssd med att musen inte hittas igen utan att dra ur den och sätta i den igen.

Det började när jag skulle byta till SSD. När jag och en vän skulle börja formatera disken från usb-sticka så fick jag felmeddelande om att installationsmedium var felande har jag för mig? Kan även tillägga att denna vän lånade usb-stickan ett par dagar innan och det gick fint för han. När detta fel kom upp så var vi in i BIOS och kollade där och det var något vi ändrade för att kunna formatera från usb och efter detta fungerar inte musen vid boot utan måste dra ur den och sedan sätt i den igen och den fungerar som vanligt. Har testat alla usb-uttag och även andra möss men samma problem och även defaultat BIOS inställningarna. Detta händer enbart med mössen efter bytet till SSD.

Sitter på ett asus sabertooth p67 med senaste BIOS.

Någon som har nån lösning på vad det kan vara?

Tacksam för all hjälp jag kan få/ kn0rrhane

Om tråden ligger fel så får gärna en moderator flytta den.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

@Paddanx: Tack för tipset, det fungerade=)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0rrhane:

@Paddanx: Tack för tipset, det fungerade=)

Så bra

Lite knep lär man sig genom åren.
Lösningen är inte alltid "installera om Windows"

Permalänk

Nä precis, man lär sig något nytt varje dag tack ännu en gång för tipset:)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du kan testa gå in i enhetshanteraren och ta bort allt som har med USB portarna att göra. Avinstallera (men ta inte bort drivrutiner).
http://www.computerhope.com/jargon/d/dm.jpg
Längst ner är U.. S.. B... controllerna. Tryck på + där, så har du alla styrenheterna.
Dessa tar du en efter en och tar bort. Mus/tangetnbordet kan slutar svara (om du har otur och väljer fel först), men försök ta bort det du kan.
Sen starta om datorn. (en bra ide är att ställa ström knappen på datorn i energi egenskaper till att stänga av datorn vid tryck, så kan du bara trycka där en gång snabbt och vänta på att datorn stänger av, sen starta den igen.

Har ibland haft problem med jobbets laptops att vissa portar "slutar fungera" och man måste hålla på och dra ut och sätt in dem. Men genom att göra så som jag nämnde ovan så nollställs alla "installerade" saker på USB portarna och ev fel brukar rättas till.

Värst fall problemet du kan få är ev USB skrivare som måste installeras om, FYI. De brukar dock installera sig själv direkt (eftersom drivrutinen är kvar).

Nu har problemet kommit tillbaka, detta hjälpte bara en stund =( något mer förslag på hur jag ska kunna lösa detta?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kn0rrhane:

Nu har problemet kommit tillbaka, detta hjälpte bara en stund =( något mer förslag på hur jag ska kunna lösa detta?

Installera om datorn

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Måste ju gå att lösa på något annat sätt än att formatera.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Måste vara något på din USB kontroller eller någon annan USB enhet som orsakar problemet. För när du tog bort dem som jag föreslog så nollställer du (som om du installerat om allt).

Men något har då blivit korrupterat igen, och kanske en total install kan fixa, vet ej. Men har du pluggat in något annat nyligen? (USB mässigt då...)

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna prova att rensa och sedan uppdatera usbdrivers/info med
http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
det kanske hjälper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ska genast testas:) Tack @mrgaffe

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb