Fråga angående bas ljud och baslåda

Permalänk

Fråga angående bas ljud och baslåda

Tjena, har ställt en fråga här tidigare angående billjud, och fick riktigt bra med hjälp så tänkte att jag gör en tråd igen, hoppas det är ok

Finns det skillnad på bas och bas, ifall man redan har tillräckligt med basljud?

Förstår att den meningen var lite komplicerad, ska försöka förtydliga..

Om jag har en coupe bil med en singel 12a som på 250w i 1000kr prisklassen som drivs av ett monoblock som klarar 850wrms, dock har jag inställningarna på hälften på steget, för har man mer så är det alldeles för mycket bas.

Nu har jag fått tag på en dubbel 12a som ligger i betydligt högre prisklass och effekt än den jag har i bilen just nu.

I mitt huvud så har jag ingen nytta alls av att installera den då jag inte ens använder hälften av singel 12ans effekt som jag har nu, men det måste ändå finnas nån anledningen till att dubbel 12or tillverkas och folk köper sånna.

Jag lyssnar på all sorts musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Tjena, har ställt en fråga här tidigare angående billjud, och fick riktigt bra med hjälp så tänkte att jag gör en tråd igen, hoppas det är ok

Finns det skillnad på bas och bas, ifall man redan har tillräckligt med basljud?

Förstår att den meningen var lite komplicerad, ska försöka förtydliga..

Om jag har en coupe bil med en singel 12a som på 250w i 1000kr prisklassen som drivs av ett monoblock som klarar 850wrms, dock har jag inställningarna på hälften på steget, för har man mer så är det alldeles för mycket bas.

Nu har jag fått tag på en dubbel 12a som ligger i betydligt högre prisklass och effekt än den jag har i bilen just nu.

I mitt huvud så har jag ingen nytta alls av att installera den då jag inte ens använder hälften av singel 12ans effekt som jag har nu, men det måste ändå finnas nån anledningen till att dubbel 12or tillverkas och folk köper sånna.

Jag lyssnar på all sorts musik.

Tror det är 850W peak inte RMS, men vidare vad menas med inställningarna på 50%? Volymen på steget? Fördelen med "dual" är att du inte behöver pressa båda elementen för att nå samma volym som med ett element. Detta om jag nu inte tänker i nattmössan borde göra att du får bättre ljud pga lägre dist. Men mycket beror på vilka element du jämför samt design på lådan.

Själv kör jag med JBL Dual GT5 men till största del valde jag det då jag fick högtalarna inkl lådan + MDS Torque 3 500RMS för billig peng.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara stora skillnader i ljudkvalitet så fokusera inte enbart på ljudnivå utan tänk även på kvalite, det är oerhört svårt/ovanligt att man får till riktigt låg distorsion i basen och få har hört lågdistande bassystem.

Generellt så kan man säg att disten ökar vid stora konutslag så desto mer konarea och desto kortare slaglängd man använder desto lägre dist blir det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Tjena, har ställt en fråga här tidigare angående billjud, och fick riktigt bra med hjälp så tänkte att jag gör en tråd igen, hoppas det är ok

Finns det skillnad på bas och bas, ifall man redan har tillräckligt med basljud?

Förstår att den meningen var lite komplicerad, ska försöka förtydliga..

Om jag har en coupe bil med en singel 12a som på 250w i 1000kr prisklassen som drivs av ett monoblock som klarar 850wrms, dock har jag inställningarna på hälften på steget, för har man mer så är det alldeles för mycket bas.

Nu har jag fått tag på en dubbel 12a som ligger i betydligt högre prisklass och effekt än den jag har i bilen just nu.

I mitt huvud så har jag ingen nytta alls av att installera den då jag inte ens använder hälften av singel 12ans effekt som jag har nu, men det måste ändå finnas nån anledningen till att dubbel 12or tillverkas och folk köper sånna.

Jag lyssnar på all sorts musik.

Ett högtalarelement har ingen effekt, det har en effekttålighet och så länge effekttåligheten för elementet är högre än uteffekten från förstärkaren så är det bara att köra på.

Om du med "dubbel 12a" menar ett element med två talspolar så är det för att ha en talspole per kanal, men eftersom du driver basen med ett monoblock tjänar du inget på dubbel 12an annat än kanske rent ljudkvalitetsmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoWin:

Ett högtalarelement har ingen effekt, det har en effekttålighet och så länge effekttåligheten för elementet är högre än uteffekten från förstärkaren så är det bara att köra på.

Om du med "dubbel 12a" menar ett element med två talspolar så är det för att ha en talspole per kanal, men eftersom du driver basen med ett monoblock tjänar du inget på dubbel 12an annat än kanske rent ljudkvalitetsmässigt.

Nja man kan uppnå xmax innan man når den maximala effekttåligheten tex så är det väldigt lätt att bottna ett element om man matar in frekvenser under den frekvens som basreflexporten är avstämd till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.