Permalänk
Medlem

Råd om minne till I7 930

Hej!

Skulle behöva lite hjälp och råd om nytt minne till min I7 930.

Har idag 6gb (Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9) vilket faktiskt tar slut ibland... Så min tanke är att uppgradera till 12Gb.

Tyvärr så är det väldigt svårt att få tag i minnen för triple channel idag.
Så kanske är bättre att bara köpa 16Gb och köra dual channel, är kanske inte ens en markvärd skillnad på prestanda?

Hittade iaf dessa minnen på Inet: http://www.inet.se/produkt/5315062/corsair-12gb-3x4gb-cl9-160...

Men de finns inte med på supportlist för mitt moderkort.. Så de fungerar inte antar jag?

Moderkortet jag har idag: GA-X58A-UD3R

Mvh
Tappi

Permalänk
Medlem

Finns inga minnen som är särskilt anpassade för triple channel på något vis, det är bara en produktpaketering (alltså 3-pack).

Alltså, du kan lika gärna köpa tre separata minnesmoduler, i princip vilka som helst (beroende på hur stora moduler moderkortet klarar, 4 eller 8GB styck?). Att ett minne inte specifikt finns listat för ditt moderkort betyder inte att det inte fungerar; den listan är bara ett riktmärke (de minnen som moderkortstillverkaren orkade med att testa).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Finns inga minnen som är särskilt anpassade för triple channel på något vis, det är bara en produktpaketering (alltså 3-pack).

Alltså, du kan lika gärna köpa tre separata minnesmoduler, i princip vilka som helst (beroende på hur stora moduler moderkortet klarar, 4 eller 8GB styck?). Att ett minne inte specifikt finns listat för ditt moderkort betyder inte att det inte fungerar; den listan är bara ett riktmärke (de minnen som moderkortstillverkaren orkade med att testa).

Jo, var inte riktigt tydlig i mitt första inlägg. Jag vet att det inte är särskilda minnen för triple channel. Men blir så onödigt dyrt att köpa minnen styckvis tycker jag, så ett paket hade ju varit trevligt.

Okej, men är det inte olika med volt? Finns ju 1,65v och 1,5v klarar mitt moderkort båda?
Fungerar det länkade paketet?

Permalänk
Medlem

Kolla i moderkortsmanualen vilka spänningar som fungerar, då jag tyvärr inte minns vad som gällde för X58-moderkort.

Det länkade paketet borde fungera fint.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Jo, var inte riktigt tydlig i mitt första inlägg. Jag vet att det inte är särskilda minnen för triple channel. Men blir så onödigt dyrt att köpa minnen styckvis tycker jag, så ett paket hade ju varit trevligt.

Okej, men är det inte olika med volt? Finns ju 1,65v och 1,5v klarar mitt moderkort båda?
Fungerar det länkade paketet?

1.5volt och även 1.35volt funkar. Så inga problem där.

Har kört just dina länkade minnen med i7 950 funka bra.
Nu var det några år sen jag skaffa dessa så skillnader kan finnas, tex i vilka chip som sitter på stickorna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kolla i moderkortsmanualen vilka spänningar som fungerar, då jag tyvärr inte minns vad som gällde för X58-moderkort.

Det länkade paketet borde fungera fint.

Skrivet av ggustavsson:

1.5volt och även 1.35volt funkar. Så inga problem där.

Har kört just dina länkade minnen med i7 950 funka bra.
Nu var det några år sen jag skaffa dessa så skillnader kan finnas, tex i vilka chip som sitter på stickorna.

Tack så väldigt mycket för hjälpen!

Jag tar och köper det paketet då.