Kylskåp trasigt efter 2 år och 364 dagar

Permalänk
Medlem

Kylskåp trasigt efter 2 år och 364 dagar

hallå där!
Jag flyttade nyligen in i en bostadsrätt, och nu har displayen till kylskåpet lagt av och det går inte att ställa in temperatur. Jag har kvitto där det står att det är 2 år och 364 dagar, dvs 3 års reklamationsrätt går ut imorgon.

Det är ett kylskåp av märket Siemens och totalpriset på detta nytt var 17 000, extremt skamligt att det går i sönder innan 3 år.... Nu till frågan -> vad ska jag göra? Om jag kontaktar Siemens, vad ska jag säga? 3 års reklamationsrätt innebär väl att jag måste bevisa att felet har funnits sedan början, eller? Jag har ju bott här i 5 dagar idag, det kan jag knappast bevisa. Förövrigt är deras support stängd idag... Får väl skicka ett mail för att få datumstämpel, men vad ska jag skriva?

Vill verkligen få detta löst utan att behöva betala pengar när man nyss flyttat in i lägenheten och trodde man skulle slippa sån här skit med "nya" vitvaror.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bästa måste ju vara och ringa till bolaget och anmäla det.
Då har du iaf anmält det innan tiden har löpt ut.

Sedan om det tar 2 veckor innan tekniker kommer, det borde och ska inte vara ditt problem.

Permalänk
Medlem

@kwame: Har ingen lösning men var med om något liknande. Köpte ett kylskåp av bättre modell, ett Elektrolux för ca 10.000:- efter drygt 2 år så gick det sönder. Reparatören sa att det var jättevanligt att det började läcka på baksidan och inte kan kyla längre.

Permalänk
Medlem

Satsa även på att maila inköpsstället.
Dom två gånger jag yrkat på reklamtionsrätt har jag även fått viss hjälp därifrån. Om inte annat så kan det ju alltid hjälpa att ha en extra datumstämpling.

Detta med bevisbörda vetefasen, båda gångerna var det solklara tillverkningsfel så jag behövde aldrig engagera mig, dom lagade upp grejorna på samma sätt som om det hade varit inom vanliga 1-års-garantin som dom lämnade.

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att kylen har 5års garanti? Vissa vitvaror brukar ha det.

Men kontakta dom så fort som möjligt! Så brukar dom vilja ha serienumret och då kan dom se vad som kan göras.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med bolaget som byggde huset, om det är JM eller liknande så har du möjlighet att reklamera där också, eftersom det är de som har köpt det in.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Satsa även på att maila inköpsstället.
Dom två gånger jag yrkat på reklamtionsrätt har jag även fått viss hjälp därifrån. Om inte annat så kan det ju alltid hjälpa att ha en extra datumstämpling.

Detta med bevisbörda vetefasen, båda gångerna var det solklara tillverkningsfel så jag behövde aldrig engagera mig, dom lagade upp grejorna på samma sätt som om det hade varit inom vanliga 1-års-garantin som dom lämnade.

Hade varit guld om det var så enkelt för mig.
Jag kan dessvärre inte höra av mig till inköpsstället (Expert...) men har nu iaf mailat båda serviceställena i min stad och gjort en felanmälan så det ska nu finnas två datumstämplar!

Hörde av mig till Siemens, de som bad mig kontakta serviceställena istället. Ingen av de hade telefontider nu så båda fick ett fint mail. Får vi se hur (om) de löser detta! Lär ju knappast va en större operation då display+knappar slutat fungera.. Men skamligt ändå att det totaldör innan 3 år ens? Vore riktigt sorgligt om de åberopar "Du har bara 1 års garanti."

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hej,

Det svåra här är att du har inte rätt till någon reparation, garanti och reklamationsrätt är endast giltigt för ursprungsägare tyvärr.

Men vi får hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Det svåra här är att du har inte rätt till någon reparation, garanti och reklamationsrätt är endast giltigt för ursprungsägare tyvärr.

Men vi får hoppas på det bästa.

Står inget namn på kvittot då det är köpt i butik

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Saker går sönder, bli inte så upprörd. I värsta fall får du köpa nytt, det är så det funkar när man bor i bostadsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Står inget namn på kvittot då det är köpt i butik

Gissar att du har en försäkring för din bostadsrätt för där brukar ingå en försäkring för vitvaror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Saker går sönder, bli inte så upprörd. I värsta fall får du köpa nytt, det är så det funkar när man bor i bostadsrätt.

Lite OT men ändå relevant till tråden, då ts tog upp det.
Jag håller med @Agile här, kollar man på "garanti" så är det ju den tid som tillverkaren lovar att dom lagar ursprungsfel.
Jag köpte en annan produkt där det var 10 år nyligen, då kan man ju ta det med i kalkylen. (Dvs, räkna på att den bör hålla i 10 år, men inte mer än så).

Men om det nu bara är 1 års garanti, då är det ju krasst sett så man får se på förväntad minimal livslängd.
Sen om kylskåpet <eller valfri produkt> kostar 1000:- eller 10 000:-, det är en avvägning man får ta som kund. Visst att dom ofta tar den minsta garantitiden som dom enligt lag är skyldiga till, men om dom vore säkra på sin produkt (t ex minnestillverkare) så skulle dom ju kunna lämna bra mycket längre garantitid.

Så vad jag också undrar över är just denna irritation över att det pajat efter ~3 år. Vad är det som har ingett en förväntan över att det ska hålla längre än så?
*Är det priset? Antagligen var det dyrt för det har massa extra features, vilket driver upp priset. Men det betyder ju inte att det automatiskt blir mer hållbart än ett billigare. Snarare tvärtom, mer fancy saker som kan gå sönder.
*Är det någon "norm" att ett kylskåp ska hålla i 15 år?
Detta är ingen kritik utan enbart nyfikenhet.

Sist men inte minst så är det ju bara att göra sig införstådd med att ingen(?) produktion kommer lämna ifrån sig 100% fungerande produkter 100% av tiden.

Bara för att ta et axplock av skiten jag varit med om senaste året:
* Dell-server, nyinköpt i början av 2014, moderkortet har pajat 2 ggr. Skönt med serviceavtal på jobbet så dom kommit och bytt det.
* Iphone, micen la av efter 2 veckor.
* Dusch-set, tillverkningsfel, var en gänga som var felsvarvad så muttern gick inte att dra åt. Bara att returnera direkt. Detta är dock EXTREMT kasst eftersom dom uppenbarligen har väldigt bristande kvalitetskontroller då varor lämnar tillverkningen redan felaktiga från start.
* Comhem-modem la av efter 6 månader

Samtliga saker bytta rakt av på garanti, men det är fan sjukt frustrerande hur mkt tid man lägger på sånt här om man räknar ihop det, i-landsproblemen haglar

Hoppas för övrigt det löser sig, aldrig roligt med oväntade utgifter.
Och som @jimjans sa, spana med din hemförsäkring. Tänkte inte på det när jag bor i hyresrätt, men verkar som att vissa (alla?) bolag har vitvaror med i bostadsrättsförsäkringen. T ex trygg hansa
https://kundservice.trygghansa.se/galler-min-forsakring-skado...

Permalänk
Skrivet av Agile:

Saker går sönder, bli inte så upprörd. I värsta fall får du köpa nytt, det är så det funkar när man bor i bostadsrätt.

Håller med. Själv haft turen att sakerna i alla fall fungerar Men rätt surt att något som ska hålla 5/10 år enligt beräkningar inte gör det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att man idag plockat/bygger ihop saker och ting efter Glödlampseffekten. Glödlampskonspirationen är en mycket bra dokumentär som visades på Dokument Utifrån SVT för ett tag sedan. Rekomenderar varmt att ni tittar på den.

Sen hoppas jag med att du verkligen får ditt kylskåp fixat @kwame. Annars så kanske man ska leta efter ett kylskåp från gamla öststaterna. Titta på dokumentären jag tycker den är riktigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att vitvaror ska följa med en bostadsrätt, detta bör även innebära att vitvaror som går sönder 5 dagar efter övertagandet bör gå på tidigare ägarens skyldigheter att förse lägenheten med dessa då man kan anta att de var felande vid övertagandet. Annars gör du en reklamationsanmälan på den och säger bara vilket datum den gav upp på. Det är det som gäller och inte när du anmälde det (om du inte dröjer en oskälig tid).

I värsta fall bör det absolut gå på ansvarstagarens(vem man nu kommer fram till att det är) hem-/bostadsrättsförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

*Är det någon "norm" att ett kylskåp ska hålla i 15 år?
Detta är ingen kritik utan enbart nyfikenhet.

Ja, när mina föräldrar tog över farmor och farfars hus slängde de ut ett ca 40 år gammalt kylskåp (pga storleken) som fungerade.
Kylskåpet i syrrans hus är nog runt 30 år och fungerar bra.
Exets kylskåp är ca 13 år.
Mitt är bara drygt 5,5 år gammalt men räknar med att det fungerar ett bra tag till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag har för mig att vitvaror ska följa med en bostadsrätt, detta bör även innebära att vitvaror som går sönder 5 dagar efter övertagandet bör gå på tidigare ägarens skyldigheter att förse lägenheten med dessa då man kan anta att de var felande vid övertagandet.

Med den logiken så kan ju vad som helst som inte är fast installation i lägenheten "gå sönder" några dagar efter. Köparen har undersökningsplikt... ett kylskåp som går sönder 5 dagar efter är olyckligt men knappast förre ägarens ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Med den logiken så kan ju vad som helst som inte är fast installation i lägenheten "gå sönder" några dagar efter. Köparen har undersökningsplikt... ett kylskåp som går sönder 5 dagar efter är olyckligt men knappast förre ägarens ansvar.

Det låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, när mina föräldrar tog över farmor och farfars hus slängde de ut ett ca 40 år gammalt kylskåp (pga storleken) som fungerade.
Kylskåpet i syrrans hus är nog runt 30 år och fungerar bra.
Exets kylskåp är ca 13 år.
Mitt är bara drygt 5,5 år gammalt men räknar med att det fungerar ett bra tag till.

Absolut, har samma erfarenheter. Men har även erfarenhet av kylskåp som pajat efter så lite som 4 år.
Jag kan iaf inte minnas nån tillverkare som gått ut och lovat 30-40 år.

Visst att 3 år känns lite och trist, men så är det ju..

Förväntar du dig att din nya smartphone för 7000+ kr ska hålla i 40 år? Inte? Varför ska då ett kylskåp göra det?

Permalänk
Medlem

Lite Off topic men jag har ett 35 år gammal osby polar kylskåp som fortfarande funkar fint. Mina föräldrar har ett likadant, dock började det låta lite konstigt så det åkte ut i garaget och används som ölkyl numera istället. De var på Media Markt och köpte ett nytt Elektrolux kylskåp för ca 11 000kr, säljare sa att de skulle vara glada om det höll 5 år.

Vad är mest miljövänligt? Ett gammalt skåp med hög strömförbrukning eller 10 skåp på soptippen med lägre förbrukning? Dessutom får man ju räkna på all frakt som det innebär, material åtgång osv.

Permalänk
Testpilot

Elektronikbranschen anser att fel på fasta komponenter anses som ursprungliga och är skäl för reklamation, mer än det som bevis behöver man inte som konsument.
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Ett problem skulle kunna vara att "lysande delar" inte räknas och eventuellt kanske de tycker att en display kan räknas som det om det är belysningen som gått sönder men längre ner står lysande delar mer som att det gäller laserdioder i DVD-spelare och lampor i projektorer.

Det bästa är ju att ringa till tillverkaren och se vad de säger, kanske är det inga problem och då är det ju onödigt att elda upp sig innan. I flera fall är de vänligt inställda och reparerar det gratis, jag jobbade med reparation av TV-apparater och vi körde samma sorts service under reklamationsrättens alla tre år även fast tillverkargarantin bara var på två år. Hade reklamationstiden överskrivids precis (kanske en månad eller så) så var det i regel heller inga problem.

Displayer i TV-apparater räknades i alla fall inte som lysande delar, inte backlighten heller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Elektronikbranschen anser att fel på fasta komponenter anses som ursprungliga och är skäl för reklamation, mer än det som bevis behöver man inte som konsument.
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Ett problem skulle kunna vara att "lysande delar" inte räknas och eventuellt kanske de tycker att en display kan räknas som det om det är belysningen som gått sönder men längre ner står lysande delar mer som att det gäller laserdioder i DVD-spelare och lampor i projektorer.

Det bästa är ju att ringa till tillverkaren och se vad de säger, kanske är det inga problem och då är det ju onödigt att elda upp sig innan. I flera fall är de vänligt inställda och reparerar det gratis, jag jobbade med reparation av TV-apparater och vi körde samma sorts service under reklamationsrättens alla tre år även fast tillverkargarantin bara var på två år. Hade reklamationstiden överskrivids precis (kanske en månad eller så) så var det i regel heller inga problem.

Displayer i TV-apparater räknades i alla fall inte som lysande delar, inte backlighten heller.

Oj, ditt svar är guld.
De som ska komma och laga kylskåpet säger att de är ganska säkra på att elektroniken till display + temperaturstyrning (hänger ihop) är trasigt. Då displayen samt knappar är stendöda (de är inte knappar på displayen utan de sitter en bit bredvid som inte är touch eller något) De ska låta när man klickar på dom, ett pip men låter ingenting och blir ingen skillnad.

Det skulle jag kalla "fasta komponenter" iaf!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lite Off topic men jag har ett 35 år gammal osby polar kylskåp som fortfarande funkar fint. Mina föräldrar har ett likadant, dock började det låta lite konstigt så det åkte ut i garaget och används som ölkyl numera istället. De var på Media Markt och köpte ett nytt Elektrolux kylskåp för ca 11 000kr, säljare sa att de skulle vara glada om det höll 5 år.

Vad är mest miljövänligt? Ett gammalt skåp med hög strömförbrukning eller 10 skåp på soptippen med lägre förbrukning? Dessutom får man ju räkna på all frakt som det innebär, material åtgång osv.

Så himla bra skrivet. Står ett Electrolux kylskåp och en frys av samma märke hos mina föräldrar som är från 70-talet och fungerar utmärkt idag. Det är inte tal om energiklass A+ direkt men skåpen fungerar. Ibland känns det som att ju energisnålare och ju mer bling det är på sakerna är desto sämre håller det. Inte precis hållbar utveckling... kommer inte helt osökt att tänka på den så kallade glödlampskonspirationen...

Edit: kan även säga att skåpen i min förra lägenhet var drygt 14 år och förhållandevis nya, inga tecken på svagheter där. Men det är klart de kan paja när som helst. Känns ändå som att de var från tiden innan energiklasshysterin tagit full fart.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Jag flyttade in 1985 i min 1:a och kylskåpet funkar fortfarande. Det enda som pajat är plasthantagen som man öppnar dörren med. Verkar som dagens saker är skit

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, har samma erfarenheter. Men har även erfarenhet av kylskåp som pajat efter så lite som 4 år.
Jag kan iaf inte minnas nån tillverkare som gått ut och lovat 30-40 år.

Visst att 3 år känns lite och trist, men så är det ju..

Förväntar du dig att din nya smartphone för 7000+ kr ska hålla i 40 år? Inte? Varför ska då ett kylskåp göra det?

För att kylskåp brukar hålla om än inte 40 kanske, så åtminstone 10-20 år.
Min smartphone är omodern när jag byter den efter några år, det är inte för att den slutat fungera.
Rätt stor skillnad. Kan lägga till att min gamla HTC hero, en av de första smartphones med android fungerar alldes utmärkt fortfarande även om den inte används. Den är iaf 6 år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Totalt offtopic, men ser att många skrivit det, saker höll längre förr. Kylskåpet farsan har ätt gammalt Philips kylskåp som min farfar bytte till sig mot en semla i slutet av 80-talet, går än.
Det är verkligen inte det grönaste kylskåpet, det kan jag garantera. Men om saker idag drar mindre för att spara på jorden, hur bra är det då att sakerna håller 5 år innan det behövs skrotas.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

"Nya" kylskåp använder ett mer miljövänligt kylmedel (R600/R600a). R600 låter mer, är inte lika tåligt och är betydligt sämre för kompressorn. Om jag minns rätt var det runt 1995 men började använda R600. Så kylskåp därefter är betydligt sämre men mer miljövänliga.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kwame:

Oj, ditt svar är guld.
De som ska komma och laga kylskåpet säger att de är ganska säkra på att elektroniken till display + temperaturstyrning (hänger ihop) är trasigt. Då displayen samt knappar är stendöda (de är inte knappar på displayen utan de sitter en bit bredvid som inte är touch eller något) De ska låta när man klickar på dom, ett pip men låter ingenting och blir ingen skillnad.

Det skulle jag kalla "fasta komponenter" iaf!

Sa de något om ifall du får betala eller om det går som reklamation om det är delen de gissar på som är trasig?
Är det en hel kontrollenhet så låter det ju helt klart som en fast komponent ja och inte man som användare kunnat påverka eller slita ut i förtid, stå på dig om de tycker att det inte går som reklamation.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Det svåra här är att du har inte rätt till någon reparation, garanti och reklamationsrätt är endast giltigt för ursprungsägare tyvärr.

Men vi får hoppas på det bästa.

Nja inte säkert att det stämmer. Ibland följer garantin med varan och är inte låst till ursprungsägaren. Vet att exemeplvis Komplett har det så.
Verkar hursomhelst vara upp till företaget, alltså tredje års garanti.

Och OP, om det totalskiter sig glöm inte att kolla med föreningens försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra råd här över.

1. Kolla om reklamationen täcker det
2. Gör den inte det, kolla med mäklaren vad som gäller, kan räknas som dolt fel.
3. Räknas det inte som dolt fel, kolla ifall din hemförsäkring täcker kostnaden. Många hemförsäkringar har ingen avskrivning på vitvaror de första 5 åren, och de andra har väldigt lite. Typ 10% /år, så man betalar oftast bara självrisken och försäkringen resten.

När det kommer till livslängd på vitvaror så är det som mycket annat i samhället. Konsumenten (du) vill..
1. Billigt
2. Se bra ut, ha bra funktioner, verka coolt.

Tyvärr går dessa inte ihop. Coola saker tenderar att hålla kortare tid, och för att hålla nere kostnaden så byter man ut de delar du inte ser.

Exempel. I din tvättmaskin så har du två trummor, en du ser där du lägger in tvätten, och sen en precis utanför denna. För brukade båda vara i metall, nu är bara den som du ser i metall och den andra i plast.

Exempel 2. I din tvättmaskin så sitter det oftast en kolborstmotor (även att borstlösa nu är ganska vanligt på nya maskiner) I en 40 år gammal maskin var dessa borstar ofta ca 5-6 cm. I dag, i vissa maskiner kan de vara så korta som 1 cm. Kolen slits när du använder motorn, och när de tar slut får motorn inte längre någon el. Ca 5-6 cm kol, ger en livslängd som är 5-6 gånger längre än 1 cm kolstav.

Men detta ser du inte när du(syftar inte på TS utan på läsare i allmänhet) går in och köper en ny tvättmaskin. Miele t.ex är ett av få märken som fortfarande arbetar på det gamla viset. Ofta väldigt lite "tekniskt coola saker" men däremot så håller de 2-3 gånger längre än många andra märken.