Permalänk
Medlem

Spillt dricka på RAM

Tju.

Har spillt dricka på några ramminnen och undrar fall det går att få bort på något sätt?

Det hände för något år sedan och det har torkat, det är inte jättemycket men man ser det och vill gärna få bort det.

Bästa sättet att få bort dricka?

Permalänk
Medlem

kemiskt ren bensin eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Ramlösa

Permalänk
Vila i frid

Avjoniserat vatten. Torka med tryckluft från +10 cm avstånd.

Permalänk

Får man fråga vad du har för dator som gör det möjligt att spilla på minnena hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hoppas du skojar nu? Haha.

Skrivet av Gojsenmojs:

Får man fråga vad du har för dator som gör det möjligt att spilla på minnena hela tiden?

Var på LAN och drickan spilldes genom fläkten från ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

kemiskt ren bensin eller något sånt.

använd inte starka lösningsmedel, det används för att få bort lack samt lim...

jag har duchat av hela moderkort från dam i badrumet, det gick bra

stäng av datorn helt, dra ut kontakt eller knappen på nätaggregat samt låt stå en kvart.
ta ut minnet, spola i vasken med het vatten, skaka av den ordentligt.

LÅT MINNET TORKA I FLERA DAGAR!!!!!

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapeT:

Hoppas du skojar nu? Haha.

Var på LAN och drickan spilldes genom fläkten från ovan.

Jao ett av mina sura skämt;-)

Hoppas du får bort smutsen. Men om det fungerar så kanske det är bättre att blunda.

Permalänk
Medlem

Jag brukar plocka isär och diska mina fjärrkontroller när det behövs. Det funkar nog bra på RAM också. Men det är viktigt att de får torka ordentligt innan allt monteras ihop, det kan vara bra att baka dem i 50-70'C i 8h, men de ska ha torkat någorlunda innan. Bakning är något som (egentligen ska) göras i produktion om kretsar har legat för länge i öppnad förpackning innan de monteras på mönsterkort (kretsarna tar faktiskt åt sig fukt). Bakning är för de som är paranoida.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

kemisk ren bensin. https://www.icaekangen24.se/pc-4256-304-bensin-kemiskt-ren.as...
Fungerar. Min favorit för att ta bort kylpast, göra rent kontakterna på ram samt ram socklen. fått igång några gamla 939 system med att göra rent. ramets kontakter samt slots. bluesreen innan prime blend stable efter.
Noggrant och försiktig. kemisk ren bensin avdunstar efter ett tag så vätskan i säg är inte problem. Bara man väntar så den, har hunnit dunsta. tänk även på att vad du än använder så kan det bli en hinna på kontakter om sista rengöringen inte är ren. Kan bli att det ser bra ut men man har bara spridigt orenheterna över en större yta.

Edit:
Hur du än gör så kommer du riskera ESD problem. Men INTE någon diskborste under rinnande vatten.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Entusiast

1: Varmt vatten och handdiskmedel.
2: Skölj noga med mer varmt vatten.
3: Torka riktigt väl med hårtork. Eller varmluftspistol på låg effekt. (Vill inte smälta lödningarna )
Se till att få bort vattnet som krupit in under minneskretsarna. Tar en stund med torken/pistolen.
Man kan också skölja av vattenresterna med kemiskt ren sprit, som dunstar mycket lättare med ovan nämnda hårtork/varmluftspistol.
4: Låt vara något dygn innan installation.

Brukar själv diska allehanda sorts elektronik på det här sättet. Även professionellt i mitt jobb. Ultraljudstvättar även elektronik.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tackar för alla seriösa och oseriösa svar, ska prova och se hur det går. Jag återkommer!

Permalänk
Medlem

Jag bruka använda Tröd den funkar fint till att tvätta av med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz