Kylskåp trasigt efter 2 år och 364 dagar

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Du har fått många bra råd här över.

1. Kolla om reklamationen täcker det
2. Gör den inte det, kolla med mäklaren vad som gäller, kan räknas som dolt fel.
3. Räknas det inte som dolt fel, kolla ifall din hemförsäkring täcker kostnaden. Många hemförsäkringar har ingen avskrivning på vitvaror de första 5 åren, och de andra har väldigt lite. Typ 10% /år, så man betalar oftast bara självrisken och försäkringen resten.

När det kommer till livslängd på vitvaror så är det som mycket annat i samhället. Konsumenten (du) vill..
1. Billigt
2. Se bra ut, ha bra funktioner, verka coolt.

Tyvärr går dessa inte ihop. Coola saker tenderar att hålla kortare tid, och för att hålla nere kostnaden så byter man ut de delar du inte ser.

Exempel. I din tvättmaskin så har du två trummor, en du ser där du lägger in tvätten, och sen en precis utanför denna. För brukade båda vara i metall, nu är bara den som du ser i metall och den andra i plast.

Exempel 2. I din tvättmaskin så sitter det oftast en kolborstmotor (även att borstlösa nu är ganska vanligt på nya maskiner) I en 40 år gammal maskin var dessa borstar ofta ca 5-6 cm. I dag, i vissa maskiner kan de vara så korta som 1 cm. Kolen slits när du använder motorn, och när de tar slut får motorn inte längre någon el. Ca 5-6 cm kol, ger en livslängd som är 5-6 gånger längre än 1 cm kolstav.

Men detta ser du inte när du(syftar inte på TS utan på läsare i allmänhet) går in och köper en ny tvättmaskin. Miele t.ex är ett av få märken som fortfarande arbetar på det gamla viset. Ofta väldigt lite "tekniskt coola saker" men däremot så håller de 2-3 gånger längre än många andra märken.

Har en whirlpool tvättmaskin som gått i 4 år nu (den har ingen yttre trumma i alla fall, toppmatad):) På jobbet tillverkade jag nytt remhjul till en tvättmaskin (vet inte vem, men en som kom in på jobbet med trasiga delarna i alla fall) som bara var ett år gammal (var i plast och lossnat och gått emot någon kant), gjorde en ny i aluminium. Så i alla fall remhjulet kommer hålla längre än tvättmaskinen Mina föräldrar köpte en begagnat tvättmaskin (påstås vara något år gammalt). En eller någon stötdämpare var tydligen trasig i tvättmaskinen och förra ägaren ville bli av med den misstänker jag i alla fall, nu i efterhand. Stod inte still på plats i alla fall

Kol är billigt att skaffa, har verktyg på jobbet i värsta fall, om nya behöver putsas till (om det ens värt att renovera eller köpa ny, dock kan en nyare vara av sämre kvalité).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Hej,

Det svåra här är att du har inte rätt till någon reparation, garanti och reklamationsrätt är endast giltigt för ursprungsägare tyvärr.

Men vi får hoppas på det bästa.

Reparation är aldrig någon rättighet som en egen tjänst. Garantibestämmelserna för produkten avgör om garanti kan överlåtas eller ej (även om det är vanligare för t.ex. vitvaror eller bilar). Du har dock rätt när det gäller reklamationsrätten, den gäller endast ursprunglig köpare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

*Är det någon "norm" att ett kylskåp ska hålla i 15 år?
Detta är ingen kritik utan enbart nyfikenhet.

15 år tycker jag låter rimligt. Blir lite mörkrädd när folk accepterar att ett kylskåp bara håller 3 år. Visst lagligt så kanske det är okej men inte ur miljösynpunkt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Sådär då nu är kylskåpet lagat!
De bytte ut en fast elektronikkomponent i kylskåpet, det som styr displayen + levererad temperatur. Var gjort på runt 10 minuter. Enligt elektronikbranschen så ska alltså detta gå under reklamation, vilket även serviceteknikern trodde att de skulle acceptera.

Dock får vi se inom ett tag om de gör det eller inte.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det råkar inte vara så att kylen har 5års garanti? Vissa vitvaror brukar ha det.

Men kontakta dom så fort som möjligt! Så brukar dom vilja ha serienumret och då kan dom se vad som kan göras.

Det är helt olika. Oftast förlängd garanti på vissa delar.
Jag har 10 års garanti på kompressorn bla.