Du har fått många bra råd här över.
1. Kolla om reklamationen täcker det
2. Gör den inte det, kolla med mäklaren vad som gäller, kan räknas som dolt fel.
3. Räknas det inte som dolt fel, kolla ifall din hemförsäkring täcker kostnaden. Många hemförsäkringar har ingen avskrivning på vitvaror de första 5 åren, och de andra har väldigt lite. Typ 10% /år, så man betalar oftast bara självrisken och försäkringen resten.
När det kommer till livslängd på vitvaror så är det som mycket annat i samhället. Konsumenten (du) vill..
1. Billigt
2. Se bra ut, ha bra funktioner, verka coolt.
Tyvärr går dessa inte ihop. Coola saker tenderar att hålla kortare tid, och för att hålla nere kostnaden så byter man ut de delar du inte ser.
Exempel. I din tvättmaskin så har du två trummor, en du ser där du lägger in tvätten, och sen en precis utanför denna. För brukade båda vara i metall, nu är bara den som du ser i metall och den andra i plast.
Exempel 2. I din tvättmaskin så sitter det oftast en kolborstmotor (även att borstlösa nu är ganska vanligt på nya maskiner) I en 40 år gammal maskin var dessa borstar ofta ca 5-6 cm. I dag, i vissa maskiner kan de vara så korta som 1 cm. Kolen slits när du använder motorn, och när de tar slut får motorn inte längre någon el. Ca 5-6 cm kol, ger en livslängd som är 5-6 gånger längre än 1 cm kolstav.
Men detta ser du inte när du(syftar inte på TS utan på läsare i allmänhet) går in och köper en ny tvättmaskin. Miele t.ex är ett av få märken som fortfarande arbetar på det gamla viset. Ofta väldigt lite "tekniskt coola saker" men däremot så håller de 2-3 gånger längre än många andra märken.