Usb-n66 kopplar inte upp sig på 5Ghz frekvensen

Permalänk
Medlem

Usb-n66 kopplar inte upp sig på 5Ghz frekvensen

Hej
Har ett litet problem nämligen att mitt nätverkskort (usb-n66)kopplar inte upp sig på 5Ghz frekvensen utan bara på 2,4Ghz dito. Har ställt kanalen på 48 på 5Ghz frekvensen och 2,4 på "auto" tänkte att det skulle hjälpa men icke. Gick in i nätverkskortets inställningar och försökte ändra kanalen från "auto" till 48 men det gick inte. Finns det nåt annat sätt att fixa detta?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Din USB-adapter skall ha någon att koppla sig mot så vad heter routern ?
Klarar din router av 5GHz och är den inställd för det ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Din USB-adapter skall ha någon att koppla sig mot så vad heter routern ?
Klarar din router av 5GHz och är den inställd för det ?

Ja självklart. Det är en Asus RT-N66U. Den är inställd på att köra både på 5Ghz och 2,4 då en av datorerna bara klarar av 2,4. Detta har fungerat förut men nu så krånglar det.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem

Syns ssidt från 5GHz wlanet eller hur blir det fel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Syns ssidt från 5GHz wlanet eller hur blir det fel ?

Ja båda syns i nätverkskortets program men den envisas med att koppla upp sig mot 2,4

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Ja båda syns i nätverkskortets program men den envisas med att koppla upp sig mot 2,4

Ja men det är normalt för win om du inte manuellt styr det tex genom olika ssid

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De flesta mottagarna idag är inställda på att först och främst välja utefter signalstyrka om inga andra regler specifiseras av operativsystemet. Det gör att du i 9 fall av 10 kommer koppla upp dig mot närmast kända 2.4 GHz SSID då det nästan alltid har bättre signal än 5GHz. Men som sagt, det finns i Windows, OSX, IOS och Android sätt at själv prioritera SSID, det kräver då att de är olika SSID såklart, så att du kan skilja på dom!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

De flesta mottagarna idag är inställda på att först och främst välja utefter signalstyrka om inga andra regler specifiseras av operativsystemet. Det gör att du i 9 fall av 10 kommer koppla upp dig mot närmast kända 2.4 GHz SSID då det nästan alltid har bättre signal än 5GHz. Men som sagt, det finns i Windows, OSX, IOS och Android sätt at själv prioritera SSID, det kräver då att de är olika SSID såklart, så att du kan skilja på dom!

Ok innebär detta då att jag döper om ett utav ssid'n och får ett ssid för 2,4Ghz och ett för 5Ghz? Det konstigaste är att det fungerat tidigare med samma ssid.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Ok innebär detta då att jag döper om ett utav ssid'n och får ett ssid för 2,4Ghz och ett för 5Ghz? Det konstigaste är att det fungerat tidigare med samma ssid.

http://www.howtogeek.com/131640/how-to-change-the-priority-of...
http://www.howtogeek.com/howto/27067/change-wireless-network-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan inte gå in i inställningarna för själva nätverkskortet och ställa in så den ska föredra 5GHz före 2.4Ghz? Då slipper du fippla med olika SSID.
Jag kan göra så på alla mina laptops, vet inte hur det är med USB..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ok innebär detta då att jag döper om ett utav ssid'n och får ett ssid för 2,4Ghz och ett för 5Ghz? Det konstigaste är att det fungerat tidigare med samma ssid.

det kommer inte automatiskt at lösa ditt problem att göra två SSID, men det tillåter dig att använda någon form av prioriteringslista. i vissa Operativsystem är det inbyggt, oklart om Windows has it. Antar att det finns någon software som gör det annars

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du kan inte gå in i inställningarna för själva nätverkskortet och ställa in så den ska föredra 5GHz före 2.4Ghz? Då slipper du fippla med olika SSID.
Jag kan göra så på alla mina laptops, vet inte hur det är med USB..

Nej tyvärr. Ska uppdatera mjukvaran till nätverkskortet och se vad som händer.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"