Permalänk
Medlem

Core Voltage spökar i CPU-Z!

Hej alla Sweclockare!

Idag klockade jag min i5 4690k till 4.4 GHz och la core voltage på 1.212, men ibland så visar CPU-Z att den hoppar upp till 1.7 i Core voltage i en halv sekund. Borde jag bli orolig? Min idle temp är fortfarande runt 29-30 celsius, och hoppar upp till ~65 under heavy load.

Är det programmet som spökar, eller hoppar den faktiskt upp till 1.7 i core voltage, trots att jag satt det på 1.212?

Hjälp gärna en orolig stackare!

Mvh,

Thomas

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat. [mod]
Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Vila i frid

Läs lite @ http://www.masterslair.com/vdroop-and-load-line-calibration-i... så förstår du kanske lite bättre varför cpuz "spökar" dvs rapporterar vad den läser av från moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Läs lite @ http://www.masterslair.com/vdroop-and-load-line-calibration-i... så förstår du kanske lite bättre varför cpuz "spökar" dvs rapporterar vad den läser av från moderkortet.

Hej, tack för länken!

Men i det fallet så går väl volten ner istället? Min går upp till 1.7 som max (som jag sett i alla fall), och den ligger högt över 1.212 i load i praktik hela tiden.

Behöver jag oroa mig över detta?

EDIT: Temperaturerna överstiger inte 60-65 celsius, så temperatursmässigt är det väldigt stabilt, det är endast core voltage-indikatorn i CPU-Z som spökar som bara fan.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Update1

Nu ser jag att den kan hoppa upp till 1.6 i core voltage även i idle. Däremot ligger temperaturen på 28 celsius. Någon som kan säga med säkerhet om jag behöver oroa mig eller inte? Kan inte låta bli att bli paranoid, grejerna kostar ett par tusen trots allt.

Update2

Var inne i BIOS och kollade lite. CPU Vcore är fortfarande på 1.212, och där hittade jag något som heter "CPU VRIN External Override", och i beskrivning stod följande: "Standard overclocking configurations usually require VRIN voltage to be approximately 0.4V higher than CPU Vcore".

På ett annat forum läste jag även:

"CPU VRIN External Override is the voltage your motherboard’s VRM provides the CPU, this always has to be higher than the VCore or any other CPU voltage. The LLC in the 3D Power Control menu is for the VRIN(VIN) and can be helpful because by default the VIN droops which might produce instability, you can set that to Extreme or Turbo. A trick to increase stability is to increase VIN to around 2v (for VCore between 1.2-1.5v); for VIN Override I would start at 1.8v and move towards 2v on air. Too high of a VIN can result in added heat (and death@ close to 3v on air) while setting VIN too low can cause instability and VCore droop if the VIN is 0.1-0.2v away from the VCore."

Då jag är nybörjare vad gäller överklockning skulle jag uppskatta om detta är något jag behöver ändra, eller om det (förhoppningsvis) är så att det endast är CPU-Z som spökar och att jag kan spela på som vanligt.

Mvh

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Vila i frid

Det är inte Cpuz som visar något fel. Den avläser bara givaren på moderkortet. Du berättar inte vilket moderkort du har (inkl bios version) - det underlättar för andra att komma med råd & rön.

Permalänk
Medlem

Du är Registrerad Okt 2012, det är dags att du skriver vad du har för aktuella komponenter i din signatur

Det hjälper massor.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är inte Cpuz som visar något fel. Den avläser bara givaren på moderkortet. Du berättar inte vilket moderkort du har (inkl bios version) - det underlättar för andra att komma med råd & rön.

Skulle du kunna utveckla vad du menar med att den avläser givaren på moderkortet? Hänger inte riktigt med.
Jag har följande moderkort: -> http://www.inet.se/produkt/1903027/gigabyte-ga-z97x-gaming-3

Gällande BIOS-version är detta det jag kan hitta:

http://puu.sh/i36D7/5987c5b1b5.png

Skrivet av SCORPIUS:

Du är Registrerad Okt 2012, det är dags att du skriver vad du har för aktuella komponenter i din signatur

Det hjälper massor.

Haha ja, det var ingen dum idé, fixar det på stuberten!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Vila i frid

Ämnesrelaterade frågor via PM är inget jag svarar på då den infon inte går att söka på för andra.

Kika lite på andras erfarenheter @ t.ex. http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/gigabyte-... samt http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/haswell-overcloc...

Citat: "That’s why we overclock our CPU to 4.5 GHz in our mainboard reviews, fixing the voltage at 1.150 volts."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ämnesrelaterade frågor via PM är inget jag svarar på då den infon inte går att söka på för andra.

Kika lite på andras erfarenheter @ t.ex. http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/gigabyte-... samt http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/haswell-overcloc...

Citat: "That’s why we overclock our CPU to 4.5 GHz in our mainboard reviews, fixing the voltage at 1.150 volts."

Jag testade 4.5 GHz på 1.150 volts, men då vägrade datorn starta, så jag fick ändra om.
4.5 GHz @1.212 funkade bra, men Core voltage-mätaren går fortfarande upp till 1.616 ibland.

Är det någon som har andra idéer? Vågar knappt röra program om CPU-Z faktiskt visar rätt och volten går upp å ner som om det vore en bergodalbana.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Update1

Jag drog ner CPUn till standardklock (@3.5GHz), och 1.100 på Vcore. ÄNDÅ visar CPU-Z att den hoppar upp till 1.472 (som jag sett som max i alla fall).

Uppenbarligen har det ingenting med överklockningen att göra, så vad i helsike är problemet? Blir ju skogstokig här.

Skulle uppskatta om fler kunde flika in med ert kunnande.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Vila i frid

Xbitlabs (här ovan) förklarar ganska bra varför man får korta spänningsspikar och hur man minimerar dem. Ställ in LoadLineCalibration till Extreme om möjligt. Eller... bry dig inte om det, korta spänningstoppar lär inte få cpun att gå sönder. Möjligen att lprocessorns ivslängd minskar från kanske 10 år till 9 år och 11 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Xbitlabs (här ovan) förklarar ganska bra varför man får korta spänningsspikar och hur man minimerar dem. Ställ in LoadLineCalibration till Extreme om möjligt. Eller... bry dig inte om det, korta spänningstoppar lär inte få cpun att gå sönder. Möjligen att lprocessorns ivslängd minskar från kanske 10 år till 9 år och 11 månader.

Tack så mycket! Då tar jag och lägger klocken på 4.4 GHz som innan och Vcoren på 1.212, så får vi väl hoppas att skiten håller. Tack så mycket hasen!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Detta har jag fått förklarat genom en tråd på overclockers som håller i en haswell overclocking guide,
Load Line Calibration berör ej core voltage, utan bara cache voltage

Jag har ett Asus kort och CPU-Z visar inte core voltage utan input voltage har jag för mig det heter (sitter inte hemma just nu så kan inte kolla) men den ligger som standard på 1.7-1.8v kan vara att det gör likadant på ett gigabyte kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Detta har jag fått förklarat genom en tråd på overclockers som håller i en haswell overclocking guide,
Load Line Calibration berör ej core voltage, utan bara cache voltage

Jag har ett Asus kort och CPU-Z visar inte core voltage utan input voltage har jag för mig det heter (sitter inte hemma just nu så kan inte kolla) men den ligger som standard på 1.7-1.8v kan vara att det gör likadant på ett gigabyte kort?

Ahaaa! JA, det låter faktiskt vettigt! För grejen är den att varje gång jag går in i BIOS så står Vcore alltså på samma och ändrar sig inte.
Hoppas då fan att det är så!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Ahaaa! JA, det låter faktiskt vettigt! För grejen är den att varje gång jag går in i BIOS så står Vcore alltså på samma och ändrar sig inte.
Hoppas då fan att det är så!

Du kan ju kolla med HWiNFO också, funkar/visar bättre enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Du kan ju kolla med HWiNFO också, funkar/visar bättre enligt mig.

Här kommer en liten update! Som ni ser på bild #1, så visar den då och då att vara uppe i (det här fallet) 1.616V. Men tittar man på HWiNFO - och btw, tack för tipset! - så ser man att Vcoren ligger där jag vill att den ska vara.

Bild #1: http://puu.sh/i3R44/5aa72217f5.png
Bild #2: http://puu.sh/i3RcG/821bcbb2c5.png

Det verkar inte som att CPU-Z nödvändigtvis visar fel, men den visar inte Vcoren utan någonting annat. Allt rullar på som det ska, så får hoppas att detta håller i sig! Tack så mycket allihop för er hjälp.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |