Ska jag gå för en OnePlus One?

Permalänk

Ska jag gå för en OnePlus One?

Hej alla

Tänkte köpa mig en ny mobil problemet är att min budget inte är så så stor ligger runt 3000kr. Jag har kollat på massor med mobiler och den mitt öga fastna för var Oneplus One verkar vara toppen för priset mer en toppen!!!

Men när jag har på olika forum om mobilen, skriver folk att man ska vänta på OnePlus two. Så min fråga är när kommer den Oneplus two ut och hur mycket kommer den kosta ungefär? Eller ska jag bara köpa en OnePlus One?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll när du köper en telefon så kommer alltid personer kunna säga att du ska vänta på en ny modell från någon tillverkare och då kan du vänta i oändlighet.
Behöver du en telefon NU är OnePlus väldigt bra val, har totalt fyra sådana inom min bekantskap och vi är alla supernöjda.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Det spelar ingen roll när du köper en telefon så kommer alltid personer kunna säga att du ska vänta på en ny modell från någon tillverkare och då kan du vänta i oändlighet.
Behöver du en telefon NU är OnePlus väldigt bra val, har totalt fyra sådana inom min bekantskap och vi är alla supernöjda.

Du har helt rätt, men jag tänkte också om den kommer ut snart och har ett lagom bra pris, så är det värt att vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Du har helt rätt, men jag tänkte också om den kommer ut snart och har ett lagom bra pris, så är det värt att vänta?

"Snart" är ett relativt begrepp, den lär inte komma innan Q3 i alla fall. Oneplus One är ingen dålig telefon nu och den blir inte sämre för att det kommer en uppföljare, är du prylkåt kan du ju alltid köpa båda!

Permalänk
Medlem

KÖÖÖÖP DEN

Permalänk
Skrivet av Ziwe:

"Snart" är ett relativt begrepp, den lär inte komma innan Q3 i alla fall. Oneplus One är ingen dålig telefon nu och den blir inte sämre för att det kommer en uppföljare, är du prylkåt kan du ju alltid köpa båda!

hahah Q3 ganska långt kvar. får bli en oneplus One

Permalänk
Skrivet av swe3633:

KÖÖÖÖP DEN

Lovcar ska köpa den :), men om du har mobilen kan man ställa några frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Lovcar ska köpa den :), men om du har mobilen kan man ställa några frågor?

Du kommer bli nöjd. Spring till internetbutiken nu!

/ Nöjd OnePlus One-ägare

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Lovcar ska köpa den :), men om du har mobilen kan man ställa några frågor?

Jag har OPO, vad är det för frågor du tänker på?

Jag är nöjd, en Nexus 6 hade förmodligen varit bättre med trådlös laddning, lite tunnare kanter runt skärmen osv. Men för 4000kr mer känns det inte värt det.
Den har bra batteritid, bra kamera och bra ljud.
Headset behöver du skaffa något som fungerar, mitt iPhone-headset fungerar till exempel inte.
Jag märker skillnad på min skärm och min sambos iPhone 6 skärm, OPO skärmen ser mycket billigare ut, inte lika färgstark och inte lika mycket svärta osv.

Överlag en bra telefon som är helt klart värd pengarna!
Sålde min iPhone 5 64GB och köpte denna, gick i princip +-0 på affären.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Lovcar ska köpa den :), men om du har mobilen kan man ställa några frågor?

ha haft den sedan jul
har även skickat tillbaka den för att jag spräckte skärmen
fråga på

Permalänk
Skrivet av swe3633:

ha haft den sedan jul
har även skickat tillbaka den för att jag spräckte skärmen
fråga på

WOOOP WOOOOP nu blir det frågor :), Hur bra är skärmen jag älskar att kolla på film :), Sedan undrar jag kostade det någonting att skicka tillbaks den från posten, tåg de betalt för servicen? och sista frågan hur långt tid tåg hela processen från att skicka in den och få tillbaka den?

Permalänk
Medlem

@Fatomen123456:

Jag är en OPO-ägare sen Juni förra året, och jag är i helhet nöjd med telefonen.
Batteritiden är riktigt bra, och räcker hela dagen (med stor marginal). Du kommer ej att bli missnöjd med skärmen när det gäller film.

Jag har hängt en del på http://reddit.com/r/oneplus under det senaste året, och det finns folk som har enorma problem med telefonen. Det största problemet för tillfället är att touchen inte fungerar som den ska, och man misstänker att det beror på varma temperaturer. Du kan se mer om detta här: https://www.youtube.com/watch?v=iPm4cdqHQFY

Ett annat problem som folk har haft tidigare är den dåliga kundservicen, vilket är acceptabelt då företaget är relativt nytt, och deras kundservice-omdöme är på väg mot ett uppsving. Enligt youtubevideon ovan så tar det lite tid att få en ersättningstelefon eller att få sin telefon fixad om något skulle hända.

Min telefon? Den fungerar hur bra som helst, och jag är enormt nöjd med köpet. Jag märker att touchen är lite konstig när jag skriver på telefonen under en längre tid, men det har inte varit något större problem. Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag vill att du ska veta att det finns många som har haft problem med sin OnePlus One.

Har du några fler frågor så svarar jag så gott jag kan!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av OlaConny:

det finns många som har haft problem med sin OnePlus One.

Något som gäller för alla andra mobiler också, kan tilläggas

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Absolut, det är ingenting jag nekar, men det faktum att touchscreenen blir seg och störig när det är varma temperaturer kan vara en dealbreaker för många. Nu säger varken jag eller alla som har detta problem att det händer på alla telefoner, men det är ett känt problem och kan vara bra att veta innan man gör ett köp.

Permalänk
Medlem

Saxar ett inlägg jag skrev förut på en annan tråd:

Skrivet av XFTality:

Sony Xperia Z2. Gårdagens flaggskepp, men har precis samma hårdvara som det nuvarande flaggskeppet (Xperia Z3). Kostar 3500:- i nuläget!

Sedan finns även Oneplus One. Inuti finner man samma processor samt RAM-mängd, men dock är den stor (5.5 tum), har sämre kamera (13MP, Sony har 21, inte för att megapixlar betyder något men kameran i Sonyn är betydligt bättre), ingen vattentålighet som Z2:an har samt nästintill ingen support då företaget är baserat i Kina. 64GB-versionen kostar runt 3300:- har jag för mig. Det ska även finnas problem med Oneplus One tillsammans med vissa 4G-band i Sverige, samt touchscreen-relaterade problem. Det sistnämnda kan ha fixats, det var ett tag sedan som jag läste det.

Jag rekommenderar starkt Xperia Z2.

Edit: Verkar som att touchscreen-problemet återstår.

Tillägger även att Xperia Z2 har bättre batteritid än OPO och är en av de bäst presterande telefonerna batteritidsmässigt. Källa: http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

OnePlus one är nog ett utmärkt köp och ett av de lättaste till sverige,

finns dock flertalet bra tillverkare ifrån kina som har topp prestanda för runt 3000kr.

meizu mx4 pro
Xiaomi mi4 (finns också nyare telefoner)
Honor 6

för att nämna några, jag har själv mx4 pro och är mycket nöjd med den då den förutom bra prestanda också uppdateras kontiuerligt vilket kan vara ett problem med kinesiska tillverkare. (för att inte tala om alla "pirat"mobiler som finns på kinesiska marknaden.

Permalänk
Avstängd

Lägger du till 300 till så har du lg g3 som kostar 3490:- i alla varuhus just nu

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av OlaConny:

@Fatomen123456:

Jag är en OPO-ägare sen Juni förra året, och jag är i helhet nöjd med telefonen.
Batteritiden är riktigt bra, och räcker hela dagen (med stor marginal). Du kommer ej att bli missnöjd med skärmen när det gäller film.

Jag har hängt en del på http://reddit.com/r/oneplus under det senaste året, och det finns folk som har enorma problem med telefonen. Det största problemet för tillfället är att touchen inte fungerar som den ska, och man misstänker att det beror på varma temperaturer. Du kan se mer om detta här: https://www.youtube.com/watch?v=iPm4cdqHQFY

Ett annat problem som folk har haft tidigare är den dåliga kundservicen, vilket är acceptabelt då företaget är relativt nytt, och deras kundservice-omdöme är på väg mot ett uppsving. Enligt youtubevideon ovan så tar det lite tid att få en ersättningstelefon eller att få sin telefon fixad om något skulle hända.

Min telefon? Den fungerar hur bra som helst, och jag är enormt nöjd med köpet. Jag märker att touchen är lite konstig när jag skriver på telefonen under en längre tid, men det har inte varit något större problem. Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag vill att du ska veta att det finns många som har haft problem med sin OnePlus One.
Tac
Har du några fler frågor så svarar jag så gott jag kan!

Tack för infon :), vet du om det kommer att kosta pengar att skicka den till servicen?

Permalänk
Skrivet av OlaConny:

@Fatomen123456:

Jag är en OPO-ägare sen Juni förra året, och jag är i helhet nöjd med telefonen.
Batteritiden är riktigt bra, och räcker hela dagen (med stor marginal). Du kommer ej att bli missnöjd med skärmen när det gäller film.

Jag har hängt en del på http://reddit.com/r/oneplus under det senaste året, och det finns folk som har enorma problem med telefonen. Det största problemet för tillfället är att touchen inte fungerar som den ska, och man misstänker att det beror på varma temperaturer. Du kan se mer om detta här: https://www.youtube.com/watch?v=iPm4cdqHQFY

Ett annat problem som folk har haft tidigare är den dåliga kundservicen, vilket är acceptabelt då företaget är relativt nytt, och deras kundservice-omdöme är på väg mot ett uppsving. Enligt youtubevideon ovan så tar det lite tid att få en ersättningstelefon eller att få sin telefon fixad om något skulle hända.

Min telefon? Den fungerar hur bra som helst, och jag är enormt nöjd med köpet. Jag märker att touchen är lite konstig när jag skriver på telefonen under en längre tid, men det har inte varit något större problem. Jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag vill att du ska veta att det finns många som har haft problem med sin OnePlus One.

Har du några fler frågor så svarar jag så gott jag kan!

Hmmmm nu blev jag lite rädd. Jag läste lite om problemet men det verkar inte vara alla som har det, ska jag chansa tycker du?

Och vet du nåt om det kostar att skicka mobilen med posten om den behöver repareras?

Tack för infon

Permalänk
Medlem

@Fatomen123456:
skärmen är bra typ (kollar inte på film alls)

processen tog 2 veckor
sökte service, fick skicka bilder, fick dhl pickup bokad och så kom dhl hem till mig och hämtade paketet
åkte till england
och så skickades den tillbaka till mig
kostade 1300 typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

@Fatomen123456:
skärmen är bra typ (kollar inte på film alls)

processen tog 2 veckor
sökte service, fick skicka bilder, fick dhl pickup bokad och så kom dhl hem till mig och hämtade paketet
åkte till england
och så skickades den tillbaka till mig
kostade 1300 typ

Men det kostade för att du hade spräckt skärmen va? En felaktig touch utan yttre påverkan går nog på garantin och jag misstänker att DHL kommer och hämtar den då oxå.

TS: Jag länkar till tråden där jag ställde samma fråga som dig. http://www.swedroid.se/forum/threads/funderar-pa-en-opo-ska-j...

Permalänk
Avstängd

Gå för en OnePlus One? Gå vart då?

Permalänk
Medlem

@Fatomen123456:
skärmen är bra typ (kollar inte på film alls)

processen tog 2 veckor
sökte service, fick skicka bilder, fick dhl pickup bokad och så kom dhl hem till mig och hämtade paketet
åkte till england
och så skickades den tillbaka till mig
kostade 1300 typ

Permalänk
Medlem

@Frisell:
jag tappade den i golvet
allt var mitt fel så därför fick jag betala allt

Permalänk
Skrivet av swe3633:

@Fatomen123456:
skärmen är bra typ (kollar inte på film alls)

processen tog 2 veckor
sökte service, fick skicka bilder, fick dhl pickup bokad och så kom dhl hem till mig och hämtade paketet
åkte till england
och så skickades den tillbaka till mig
kostade 1300 typ

Aha, om jag förstår så fick du betala för att det var ditt eget fel. Om vi säger att det är nåt fel och inte ditt eget kommer frakten från sverige ändå att kosta?

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej alla

Tänkte köpa mig en ny mobil problemet är att min budget inte är så så stor ligger runt 3000kr. Jag har kollat på massor med mobiler och den mitt öga fastna för var Oneplus One verkar vara toppen för priset mer en toppen!!!

Men när jag har på olika forum om mobilen, skriver folk att man ska vänta på OnePlus two. Så min fråga är när kommer den Oneplus two ut och hur mycket kommer den kosta ungefär? Eller ska jag bara köpa en OnePlus One?

Tack på förhand

Har haft min OPO sen juni förra året. Aldrig varit så nöjd med en mobil. Perfekt storlek för mina stora händer och batteritiden håller i evigheter. Jag använder inte min mobil så himla mycket, men går jag hemifrån 8 på morgonen så har jag 30-50% batteri kvar på kvällen beroende på hur mycket jag använt mobilen. Kör jag 3G så håller mobilen i 48h utan problem med (i mitt fall) relativt mycket användning.

Kör hårt!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk

Har också OPO sedan i september. Är i stort sett nöjd bortsett från att jag fick problem med högtalarna ett par dagar. De lät konstigt och sprakade. Skruvade isär hela telefonen inklusive högtalarne och rengjorde men det hjälpte inte. När jag var på god väg att anmäla felet började de dock fungera normalt igen.

Sedan upplever jag lite problem med touchen som många andra och har väl gjort det senaste månaden cirka.

Sett till priset är det dock en bra telefon men vill man ha ett helt bekymmersfritt ägande kanske en annan telefon är att föredra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att OnePlus One saknar vissa 4G-band som används utanför storstäderna i Sverige. Så bor du utanför stan får du troligen sämre 4G-täckning eller ingen alls.

OnePlus Two kommer initialt bara att säljas med invites, så kan bli svårt att få tag på en.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB