Trasig original kartong vid leverans

Permalänk
Medlem

Trasig original kartong vid leverans

Fick min CPU och SSD skickad i BREV av netonnet. CPU kartongen, alltså original förpackningen är inte bara kantstött, ser ut som nån försökt dra sönder lådan. Inte så jätte fin eftersom jag vill spara kartongen om jag nån gång säljer datorn eller behöver ta något på garanti så finns s/n där.

Är det reklamationsavgrundande till prisavdrag för trasig kartong, eller ev ny kartong?

Permalänk
Medlem

Fraktskada, ja. Kontakta Netonnet och förklara för dem vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Har gjort det men eftersom det inte är något fel på produkten i sig så verkar de inte vilja hjälpa. :/

Permalänk
Medlem

@jussit:
Hur stor är omfattningen av skadan på kartongen? Man kan väl argumentera att, om skadan på kartongen är så stor kan produkten ha fått dolda skador som kommer att märkas av senare. Var det ett brev kanske en brevbärare försökte trycka ned det i brevfacket om du bor i en lägenhet, hände för mig en gång när jag satt hemma.. Efter en 5~ sekunder gick jag och öppnade dörren istället.

Kan du posta en bild på hur deformerad den är?

Permalänk
Skrivet av jussit:

@str8forthakill:

Har gjort det men eftersom det inte är något fel på produkten i sig så verkar de inte vilja hjälpa. :/

netonnet kan ju ta eventuella tvister med posten då den på något sätt gått sönder i postens hantering..

ring http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Konsumentombudsmannen/ imorgon

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Beroende på hur bråttom du har, i värsta fall bara åberopa distansavtalslagen och yrka på dina 14 dagars ångerrätt vid internetköp och returnera varan.

Kan ju dock medföra att du får betala returfrakt.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Beroende på hur bråttom du har, i värsta fall bara åberopa distansavtalslagen och yrka på dina 14 dagars ångerrätt vid internetköp och returnera varan.

Kan ju dock medföra att du får betala returfrakt.

den summan ska i såna fall Posten stå för.

@jussit
fick just själv ett paket från komplett paketerat i en extra kartong, hur lyckades dom få på försändelsen med adress på kartongen det brukar ju vara klisterlapp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

den summan ska i såna fall Posten stå för.

@jussit
fick just själv ett paket från komplett paketerat i en extra kartong, hur lyckades dom få på försändelsen med adress på kartongen det brukar ju vara klisterlapp ?

Nja, inte om det är skickat som -brev-. Tror inte alls att samma regler gäller då. Ett brev har ju inte ens ett trackingnummer och är inte heller försäkrat om jag inte minns fel?

Sitter på mobilen, så har lite svårt att googla, men det är helt klart en fullösning från avsändarens sida om det är skickat som ett brev och inte som ett paket.

Har dock för mig det går att göra reklamation online på postens hemsida.
Så visst, inte TS fel, men ibland så får man bara ta smällen och välja sina strider.

Permalänk
Medlem

Beställde först SSD som kom i brev, blev förbannad för dåligt packat men brydde mig inte mer om det. Beställde processorn och den kommer i en likadan påse, låg i min brevlåda en dag det regnat, antagligen lite fuktigt samt den trasiga original lådan. : Denna

Har snackat med netonnet, de gör inget med lådan. Endast om produkten är skadad, och då är det reklamation hos posten.
Visst är lådan inte jätte trasig. Men samtidigt är det en låda man sparar på och där s/n står osv är den också skadad. Eventuellt kan de erbjuda sig o byta ut processorn för det kan finnas gömda skador. Samtidigt orkar jag inte skicka tillbaks denna för den funkar, krångligt och mer jobb. Då säger dom att om jag behåller denna o det händer något i framtiden så kanske inte garanti/reklamation gäller längre pga att 'jag visste om att det kunde finnas gömda skador'.
Lådan ser likadan ut på andra sidan:

Permalänk

NetonNet

Jag hade kört med ångervecka , kan finnas fel , ser inte bra ut på bilden

Permalänk
Medlem

Hur ska dem skicka ut en ny CPU om det inte är i ny kartong @jussit ?
Känns lite dumt att säga ifrån sig garantin. Väldigt dålig respons från Netonnet dock, vad tänker dem när dem skickar en CPU i ett brev? SSD javisst dem är inte känsliga mot stötar. Men finns det ens CPU-kartonger som inte viker sig vid minsta lilla?

Permalänk
Medlem

Bor du i Motala och har möjlighet, så ta och lämna tillbaka den i Linköping istället.

Permalänk
Medlem

Netonnet fråntar mig Garantin om jag behåller produkten. Konsumentrådgivaren skrev detta:
"Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller kan ske inom skälig tid eller innebär en stor olägenhet för köparen, får köparen kräv prisavdrag eller hävning.

Jag skulle hellre vilja ta ett prisavdrag eftersom ett byte blir för krångligt för mig. Netonnet erbjöd 100kr presentkort, vilket jag tackade nej till. Bad dom glömma att jag ens kontaktat dom eftersom de inte vill komma överens och säger att dom fråntar mig garantin.
Oavsett om jag behåller den lr inte.. Herregud