Nya inställningar i förstärkaren eller uppgradera till Sony STR-DN1050?

Permalänk
Inaktiv

Nya inställningar i förstärkaren eller uppgradera till Sony STR-DN1050?

Hej, som rubriken låter undrar jag om det är värt att uppgradera till en Sony STR-DN1050? Jag är ny till detta med surroundsystem och behöver er hjälp.

Mitt hemmabiosystem idag:
Front: 2 st Canton GLE 490
Sub: Canton as 105 sc
Surround: 2 st Canton GLE 410
Center: Canton GLE 455
Förstärkare: Harman Kardon AVR 255.

Jag har uppgraderat AVR 255 till senaste firmware för att fixa alla problem men tycker fortfarande att den känns lite gammal med sega och krångliga menyer. Inställningarna är inte så tydliga och förklaras inte bättre i manualen heller.

Min dator är kopplad till förstärkaren via hdmi som sedan är kopplad till tv:n. Tyvärr verkar hdmi-kortet vara en av förstärkaren svagheter.

Slänger med mina inställningar i förstärkaren också fall om ni ser något jag gjort fel.
Crossover till
GLE 490 - 40 hz (små högtalare)
GLE 410 - 60 hz
Gle 455 - 80 hz
As 105 sc - 10 tum
På sub-woofern, dvs. inställningarna bak på sub-woofern, har jag ställt in crossovern på högsta möjliga och låter förstärkaren sköta detta. 0 på phase och volymen ungefär på hälften.
Även kört autokalibrering men den ger olika resultat så låter den bestämma allt förutom crossovern.

Hur är omdömet kring AVR 255? Är den bra eller dålig? Tjänar jag något på att köpa en ny förstärkare?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se utan att veta detaljer om din förstärkare så ska du ha inställningen stora högtalare för alla dina högtalare.
Crossover behöver du inte ställa in förutom på kanske surroundhögtalarna (GLE 410)
Definitivt inte 80 hz cross på GLE 455.

Permalänk
Inaktiv

@Javis:
Jag har jättesvårt att hitta information om vilken crossover jag ska ha. Autokalibreringen visar olika varje gång också. Så mina GLE 490 ska vara inställda på large? Då vet jag att man kan ändra hur sub-woofern ska fungera också. Man kan välja på LFE eller L/R + LFE. Vilken ska man ta?
Så här står det i manualen:
Om du ställer in den främre högtalaren på
LARGE kan du välja mellan two möjliga
inställningar för subwoofern.
■ L/R+LFE: Den här inställningen skickar all
lågfrekvent information till subwoofern,
inklusive information som normalt spelas
genom de främre vänstra och högra
högtalarna, och de speciella låga
frekvenserna påverkar (LFE)
kanalinformationen.
■ LFE: Den här inställningen spelar upp den
lågfrekventa information som finns i de
främre vänstra och högra högtalarnas
programkanaler och riktar enbart LFE
kanalinformationen till subwoofern.

Vad ska dom andra högtalarna vara inställda på? 100 hz är standardinställningen tror jag. Är 120 hz bättre på GLE 455? Ingen aning på GLE 410.

Permalänk
Medlem

GLE 490 ska definitivt vara på Large
Även Gle 455 på Large

Du ska ha "L/R + LFE"
Om du har "LFE" skickas inte någon bas till din fronthögtalare.

Crossover reglerar vilken gräns för frekvensområde som skickas till högtalarna. Crossover är bra att använda om man har högtalare som inte kan spela djup bas (låga toner = låg frekvens), men dina högtalare kan vad jag ser spela helt ok bas.
Undantaget är dina GLE 410 där kan du sätta crossover på typ 50-70 Hz.
På center och fronthögtalarna ska du inte sätta ngn crossover alls.

Permalänk
Inaktiv

@Javis: Tack, ljudet blev mycket bättre. Satte front och center på large och surround på 60hz (nästa steg var 40 hz).

Funderar ändå på om det vore en bra ide att skaffa en Sony STR-DN1050.
Värt att göra det?

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitetmässigt tror jag inte det är någon större skillnad. Du har inte möjlighet att låna från en kompis och prova någon annan förstärkare? Då skulle du kanske märka om det blir ngn skillnad.
Annars skulle det vara om du saknar någon specifik funktion som finns i STR-DN1050.
Men är det värt 4000kr för att köpa nytt? Nja inte som jag ser det

Permalänk
Inaktiv

@Javis: Ne tyvärr är jag den enda med ett hemmabiosystem. Men blev erbjuden att köpa en oanvänd Sony STR-DN1050 för 3500 av en jag känner. Funderar på om det är värt det.

En sista fråga också. På min sub-woofer kan jag ställa in amplifier mode till on, auto high eller auto low. Vad är bäst där?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon150471:

@Javis: Ne tyvärr är jag den enda med ett hemmabiosystem. Men blev erbjuden att köpa en oanvänd Sony STR-DN1050 för 3500 av en jag känner. Funderar på om det är värt det.

En sista fråga också. På min sub-woofer kan jag ställa in amplifier mode till on, auto high eller auto low. Vad är bäst där?

Det är inställningar för hur den ska slå av och på dig beroende på signal.
När det gäller ljudet är det svårt att tala om vad som blir bäst eftersom det även handlar om rumsakustiken, allt ska ju samverka och har du inte gjort nått akustikarbete i rummet så gör det troligen betydligt större nytta än att byta elektronik eftersom du ändå redan har ett anständigt system även om det inte är värstingprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150471:

@Javis: Ne tyvärr är jag den enda med ett hemmabiosystem. Men blev erbjuden att köpa en oanvänd Sony STR-DN1050 för 3500 av en jag känner. Funderar på om det är värt det.

En sista fråga också. På min sub-woofer kan jag ställa in amplifier mode till on, auto high eller auto low. Vad är bäst där?

Ett ganska stort plus för Sonyn är att den har HDMI 2.0 vilket är bra den dan du vill köra 4K.
Det enbart kan vara värt ett byte om behovet finns.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Står säkert i manualen. Någon av auto skulle jag gissa på.
Med "On" är subben påslagen hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

Satte den på auto high.

Jag har ingen 4k tv än. Valde att köpa en LG 55lb730v för ett drygt år sedan. Skulle vara kul att kalibrerar tv:n men har ingen kalibreringsmaskin och hittar inte så mycket värden på internet heller. Hittat dessa två bara (tror nämligen att lb7200 är samma modell som min fast i USA eller nått. Källa: http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...:

http://reviews.lcdtvbuyingguide.com/lg-lcd-tv/lg-lb7200-pictu...
https://www.youtube.com/watch?v=1yzGlRMsLps

Men eftersom ljudet inte blir bättre så väntar jag med att köpa en ny förstärkare. Även om det vore skönt att få en förstärkare med smidigare menyer och lättare användning av funktioner så är det nog inte värt priset.