Rykte: Google gör två Nexus-telefoner i olika storlekar till hösten

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mocka:

Så batteritiden (Standby/SoT) på en 808-telefon borde vara bättre än 810-telefon?

Inte nödvändigtvis. Dels så kan saker som skärm vara riktigt stora strömslukare (relativt sett), dels så throttlar ju 810 när den överhettar så över tid drar den kanske inte mer än 808 som håller värmen i schack utan (eller i alla fall med mindre) throttling.

AnandTech har precis testat Asus Zenphone 2 och där var det just skärmen som bidrog till dålig batteritid (men något var man tvungen att snåla på givet att telefonen i stort var jämförbar med modeller som kostar 2-3 gånger så mycket).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

folk bråkar om skärmstorleken. Det jag bryr mig mest om är att man kan använda mobil skrället. 2700mAh känns inte som något att hänga i granen. Personligen skulle jag hellre ha 2-4mm tjockare mobil och ett biffigt batteri. Om man fortfarande måste ladda mobilen minst varje dag och tänka efter hur man använder mobilen så att batteriet inte dör så är det ingen uppdatering från förra eller förrförra generationens mobiler. Personligen skiter jag blanka fan i om man kan dra runt Quake 3 Arena på mobilen.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

iPhone 6+ har "bara" 2915mAh batteri och visserligen "bara" 1080p skärm men där klarar man sig i två dygn utan problem med rätt så hårt användande. 2700mAh är inte så dåligt som du påstår.

Skrivet av gudbrandsen:

folk bråkar om skärmstorleken. Det jag bryr mig mest om är att man kan använda mobil skrället. 2700mAh känns inte som något att hänga i granen. Personligen skulle jag hellre ha 2-4mm tjockare mobil och ett biffigt batteri. Om man fortfarande måste ladda mobilen minst varje dag och tänka efter hur man använder mobilen så att batteriet inte dör så är det ingen uppdatering från förra eller förrförra generationens mobiler. Personligen skiter jag blanka fan i om man kan dra runt Quake 3 Arena på mobilen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Min Z1C är 4.3" och den är precis lagom. Skulle aldrig någonsin köpa en telefon som är 5.7", kan ju fan lika gärna bära med mig 24" monitorn. Sedan hur den ena kan klassas som "mindre" modell kommer förevigt att vara ett mysterium för mig.

Permalänk
Medlem

Det vore bättre om det var en nexus på 4'9 och en på 5'7

Permalänk
Medlem

Känns stabilt att "mini" versionen är på 5.2 tum..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kanske blir någon av dem i år då min HTC One M7 börjar ge upp. Hoppas de inte kostar 6000kr+ bara...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte nödvändigtvis. Dels så kan saker som skärm vara riktigt stora strömslukare (relativt sett), dels så throttlar ju 810 när den överhettar så över tid drar den kanske inte mer än 808 som håller värmen i schack utan (eller i alla fall med mindre) throttling.

AnandTech har precis testat Asus Zenphone 2 och där var det just skärmen som bidrog till dålig batteritid (men något var man tvungen att snåla på givet att telefonen i stort var jämförbar med modeller som kostar 2-3 gånger så mycket).

Intressant, tack för svaret.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

blev besviken hoppades på att läsa 3.5 eller 4" display för en annan som bara använder den som kamera när systemare blev kvar hemma eller telefon/webläsare.

har en 5"are nu och tycker den är för stor. min SE neo med 3.7" var helt perfekt tyvärr så sjöng den på sista versen och behövde bytas ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack! Nexus 6 var en flopp. /Nexus 6-ägare.

En Bullhead i oktober då. Har varit nöjd med LGs Nexus 5.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Äh 5:an är ju fortfarande riktigt vass varför ska man byta för?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Shit... menar du att jag missade alla dinosaurier.*suck*

Jag hade gärna velat se en i verkligheten, men å andra sidan sett efter alla Jurassic Park filmer där folk blir uppätna och slaktade så kanske det var bättre att jag lever nu istället för då.

Aja, tur att alla telefoner idag är mer än nog snabba för att ringa och messa med

En tumme hit eller dit... what ever.
Det som stör mig är att vissa har 1" kanter, när telefonen är stor... Stort batteri, stor skärm, allt mellan det ska vara så litet som det går.
Har dock inga krav på extremtunn telefon. Hellre tjockare och mer batteri tack.

Jag tänker vänta o se om Win 10 blir något bra att ha till mobilen, och om en vettig telefon finns med det. Då kan det bli ett köp, annars är detta helt klart ett alternativ, pga de tryckt in bra batterier i lagom stora telefoner.

Helt rätt... ramen runt skärmen skall vara så obefintlig som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag tror att du har fel. Om det hade varit sådan efterfrågan på mindre telefoner hade Sony inte suttit i skiten just nu.

Folk tjatar om mindre telefoner men ingen köper dem i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt hur du umgås, men i min gemenskapskrets har fyra stycken Z3c och tre stycken Z1c.
Den enda fullstora mobilen som är representerad fler än en gång är SGS 3 med två.

Jag upplever det som om det både är efterfrågan och köpkraft till Z3c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tack! Nexus 6 var en flopp. /Nexus 6-ägare.

En Bullhead i oktober då. Har varit nöjd med LGs Nexus 5.

Varför gillar du inte Nexus 6?
Har också den och jag är supernöjd.
Kan förstå om man inte gillar storleken men det känns som att man vet det innan man köper den.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att de lyckas ge mig en anledning till att byta från en Nexus 5. Framåtriktade stereohögtalare och 64GB lagring skulle kunna görat. Mer prestanda behövs just inte efter Lollipop. Kanske en bred push mot 64bit, mest för att det för bövelen är på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Varför gillar du inte Nexus 6?
Har också den och jag är supernöjd.
Kan förstå om man inte gillar storleken men det känns som att man vet det innan man köper den.

Den känns mer laggig än 5:an. Kanske fick ett måndagsex, who knows.

Flopp p.g.a. storleken. Googla Nexus 6 så...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Varför gillar du inte Nexus 6?
Har också den och jag är supernöjd.
Kan förstå om man inte gillar storleken men det känns som att man vet det innan man köper den.

Inga problem med inbränningar i displayen, var inte det ett rätt vanligt problem?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av simonw:

5,2" känns fortfarande för stort. Det är ju som vilken annan fullsize-lur som helst? Vi är en väldigt stor massa som vill ha <5" och absolut max 5". Tråkigt, hade verkligen hoppats att de struntade helt i att göra en phablet och istället köra en ~5,4" och sedan ~4,8" likt Nexus 5 och Z3c.. Då skulle vi snacka försäljningssiffror.

Ja! Men ändå ännu mindre. Max 4 tum för min del tack.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Äh 5:an är ju fortfarande riktigt vass varför ska man byta för?

Robin Hood, reverse.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

Så du menar att Sony's stora fall är på grund av att folk inte köper Z3c? Jag tvekar..

Problemet med Z3c är att den överlag är rätt kass, vilket gör att jag personligen inte vill köpa den. Bara 720p, glas, ingen trådlös laddning, någon förbannad gummiplupp över USB-uttaget som man ska behöva kriga med varenda jävla gång, Sony's bloatade Android osv. Dessutom är kameran rätt kass också. Inget som lockar mig, men ja, det är många som trots detta köper den för storleken.

Kolla bara på Xiaomi Mi 4i, där har vi ett bra exempel på hur man bygger en sexig high-end-lur i Nexus 5-format.

Uselt resonemang. Sonys förfall är absolut inte "på grund av" någonting. Sätt inte orden i munnen på mig.

Däremot så hade Sony gått bra om folk hade köpt massvis med Xperia Z3 Compact, på grund av den "enorma efterfrågan" som alla påstår finns.

De nackdelar du nämner är inget som gemene man bryr sig om. Telefonen verkar snarare rikta sig till en målgrupp som är för liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Jag vet inte riktigt hur du umgås, men i min gemenskapskrets har fyra stycken Z3c och tre stycken Z1c.
Den enda fullstora mobilen som är representerad fler än en gång är SGS 3 med två.

Jag upplever det som om det både är efterfrågan och köpkraft till Z3c.

Varför går Sonys mobildivision åt helvete då? Det spelar ingen roll vilka du eller jag umgås med. Hade mobilen sålt massor hade vi läst om det och Sony hade sluppit redovisa katastrofala siffror för sin mobildivision gång på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Den känns mer laggig än 5:an. Kanske fick ett måndagsex, who knows.

Flopp p.g.a. storleken. Googla Nexus 6 så...

Jo, var problem med N6:ans kernel innan 5.1 släpptes, efter det blev den både snabbare och batteritiden blev bättre.
Och det är nog rätt att kalla den för en flopp.

Skrivet av skogsvilden:

Inga problem med inbränningar i displayen, var inte det ett rätt vanligt problem?

Inte mer problem för mig än det har varit på andra AMOLED skärmar vilket jag egentligen inte märkt av alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Du tror att 5,7'' är för stort i förhållande till 5,5'' ?!

Men herregud människa!

5,2'' enheten ser dock ut att vara något för mej om nu inte Google följer Apples prisbild.

Nej så skrev jag inte..

Skrivet av Jackbob:

Min Z1C är 4.3" och den är precis lagom. Skulle aldrig någonsin köpa en telefon som är 5.7", kan ju fan lika gärna bära med mig 24" monitorn. Sedan hur den ena kan klassas som "mindre" modell kommer förevigt att vara ett mysterium för mig.

Men det är ju en mindre modell jämfört med Nexus 6 som den jämförs med.

Dock fullt begripligt att många tycker 5,7" är för stort, därför det blir en 5,2" modell också, ganska liten och behändig anser jag...
Skulle nog tveka mellan 5.2 och 5.7 man behöver se dessa i verkligheten först, om ramar runt är smala kan nog 5.7 bli rätt OK.
Telefon under 5.0" skulle jag aldrig skaffa däremot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så du menar att Sony's stora fall är på grund av att folk inte köper Z3c? Jag tvekar..

Problemet med Z3c är att den överlag är rätt kass, vilket gör att jag personligen inte vill köpa den. Bara 720p, glas, ingen trådlös laddning, någon förbannad gummiplupp över USB-uttaget som man ska behöva kriga med varenda jävla gång, Sony's bloatade Android osv. Dessutom är kameran rätt kass också. Inget som lockar mig, men ja, det är många som trots detta köper den för storleken.

Kolla bara på Xiaomi Mi 4i, där har vi ett bra exempel på hur man bygger en sexig high-end-lur i Nexus 5-format.

720p är inte så lite då man såklart måste räkna in att skärnen är mindre. Har öppnat gummipluppen en gång sen jag köpte mobilen när den kom, och det var för att sätta i simkort. Sen har alla luckor varit konstant stängda. Sonys android är mycket mindre bloatat än andra tillverkares, som typ samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

720p är inte så lite då man såklart måste räkna in att skärnen är mindre. Har öppnat gummipluppen en gång sen jag köpte mobilen när den kom, och det var för att sätta i simkort. Sen har alla luckor varit konstant stängda. Sonys android är mycket mindre bloatat än andra tillverkares, som typ samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla andra high-end-lurar kör 1080p med liknande yttermått, känns bara dåligt att "nöja" sig med 720p i dagens mått. Då använder du en magnetisk laddare alltså? Ingår detta vid köp? Trodde det var en vanlig usb-laddare som ingick, problemet kvarstår ändå om man meckar med USB-varje dag (utvecklare). Det är mycket mindre bloatat, troligen sant, men fortfarande bloatat.

Spelar liksom inte så stor roll vilka argument man här när det är hård fakta. För dig kanske det fungerar perfekt, men inte för oss andra.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Alla andra high-end-lurar kör 1080p med liknande yttermått, känns bara dåligt att "nöja" sig med 720p i dagens mått. Då använder du en magnetisk laddare alltså? Ingår detta vid köp? Trodde det var en vanlig usb-laddare som ingick, problemet kvarstår ändå om man meckar med USB-varje dag (utvecklare). Det är mycket mindre bloatat, troligen sant, men fortfarande bloatat.

Spelar liksom inte så stor roll vilka argument man här när det är hård fakta. För dig kanske det fungerar perfekt, men inte för oss andra.

Falskt. Andra lurar av samma mått, typ iPhone, verkar ligga vid ungefär samma upplösning. Vi pratat fortfarande om en ppi på 300. Inte en låg upplösning.

Japp. Jag fick med en magnetladdare. Att du behöver koppla in med usb hela tiden för att du är utvecklare är närmast definitionen på "för dig kanske det fungerar dåligt. Men för oss andra så är det inget problem" då det är ett subjektivt problem som de flesta inte har.

Det handlar inte så mycket om fakta som det gör din subjektiva åsikt då du helt förbiser de delar som telefonen gör bra. Den har självklart nackdelar, det har alla telefoner. Men man får inte fram någon håed fakta genom att bara ta upp dessa, och speciellt inte genom att böja dem för att passa sina unika problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Falskt. Andra lurar av samma mått, typ iPhone, verkar ligga vid ungefär samma upplösning. Vi pratat fortfarande om en ppi på 300. Inte en låg upplösning.

Japp. Jag fick med en magnetladdare. Att du behöver koppla in med usb hela tiden för att du är utvecklare är närmast definitionen på "för dig kanske det fungerar dåligt. Men för oss andra så är det inget problem" då det är ett subjektivt problem som de flesta inte har.

Det handlar inte så mycket om fakta som det gör din subjektiva åsikt då du helt förbiser de delar som telefonen gör bra. Den har självklart nackdelar, det har alla telefoner. Men man får inte fram någon håed fakta genom att bara ta upp dessa, och speciellt inte genom att böja dem för att passa sina unika problem

Skickades från m.sweclockers.com

Finns för närvarande 32st Android-telefoner bara på prisjakt med 1080p på <5" (vilket jag diskuterade i mitt inlägg). Den direkta jämförelsen i kategorin är då Nexus 5, men givetvis börjar det klivas ner på 720p ju närmre 4" man kommer. Standard ppi idag är väl lätt 400+, eller till och med mot 500?

Vi tänker uppenbarligen helt olika här.

Fakta: det sitter en lucka för USB-uttaget, det är jobbigt att ta bort.

Jag, personligen, använder USB-uttaget. Att ditt användningsområde är att inte använda telefonens tänkta funktion är enligt mig ett avvikande beteendemönster. Så med min formulering "fakta" så menar jag vad vi har framför oss. Sedan att du tycker rakt av motsatt mig att det inte är något problem, för att ditt beteendemönster är att inte använda telefonens funktioner vid daglig basis, är då enligt mig inte ett hållbart argument i diskussionen.. Jag säger att det är ett irritationsmoment att ha gummiluckor över uttagen, du säger att det inte är ett problem för att du inte använder dessa. Förstår du vart jag vill komma?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag hade mycket hellre sett Snapdragon 805 än både 808 och 810.
Det är fortfarande det bästa chippet på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Varför gillar du inte Nexus 6?
Har också den och jag är supernöjd.
Kan förstå om man inte gillar storleken men det känns som att man vet det innan man köper den.

Hårdvaran överlag är en mindre uppgradering av den i Nexus 5. Förutom skärmen. Skärmen är ju fasen sämre än den i Nexus 5.
Katastrofal kalibrering, låg maximal ljusstyrka, hög strömförbrukning, burn-in och pentile matrix (vilket betyder en lägre sub-pixel täthet än Nexus 5, trots högre PPI).
Det är tydligt att Motorola inte använder Samsungs senaste skärmteknologi (Motorola köper skärmpaneler ifrån Samsung). De använder äldre teknologi lik den Samsung använde i Galaxy S3 och S4 (S5 gjorde ett enormt hopp i prestanda jämfört med tidigare generationer).
Kombinerat med ett pris runt dubbla det Nexus 5 kostade så tror jag att många har god anledning att vara negativa mot Nexus 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Finns för närvarande 32st Android-telefoner bara på prisjakt med 1080p på <5" (vilket jag diskuterade i mitt inlägg). Den direkta jämförelsen i kategorin är då Nexus 5, men givetvis börjar det klivas ner på 720p ju närmre 4" man kommer. Standard ppi idag är väl lätt 400+, eller till och med mot 500?

Vi tänker uppenbarligen helt olika här.

Fakta: det sitter en lucka för USB-uttaget, det är jobbigt att ta bort.

Jag, personligen, använder USB-uttaget. Att ditt användningsområde är att inte använda telefonens tänkta funktion är enligt mig ett avvikande beteendemönster. Så med min formulering "fakta" så menar jag vad vi har framför oss. Sedan att du tycker rakt av motsatt mig att det inte är något problem, för att ditt beteendemönster är att inte använda telefonens funktioner vid daglig basis, är då enligt mig inte ett hållbart argument i diskussionen.. Jag säger att det är ett irritationsmoment att ha gummiluckor över uttagen, du säger att det inte är ett problem för att du inte använder dessa. Förstår du vart jag vill komma?

Fakta. Luckan hjälper till att göra mobilen vattentät. Fakta, 720p gör att den får klassledande batteritid. Jag förstår vart du vill komma. Men det du och jag kallar fakta är snarare funktioner som påverkas starkt av subjektiva åsikter och behov. Jag tar till exempel mycket hellre vattentäthet än att ha en port jag aldrig anvöbder synlig. Jag tar också batteritid framför upplösning. Detta är lika mycket fakta som det du tagit upp. Men det är olika viktigt i våra olika användningsområden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell