AMD Radeon 300-serien släpps den 16 juni

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon 300-serien släpps den 16 juni

Det blir inga nya grafikkort från AMD på Computex Taipei i början av nästa vecka. Istället sker lanseringen på ett särskilt evenemang under spelmässan E3 2015 i mitten av juni.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan, Jag orkar inte vänta längre 980TI har man ju ett visst hum om hur det kommer prestera medan Fiji är okänt och spännande.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

wattafaakk! Aja, hade ändå planerat in att köpa ett mot slutet av Juni så gör inte så stor skillnad för mig. Men ändå så sitter man ju på helspänn!

Permalänk
Inaktiv

Passar kanske bra, dock lite tråkigt att få vänta ännu längre.

Permalänk
Medlem

Det här var ju lite klantigt, kan jag tycka.

Istället för att presentera kortet/korten, visa klockfrekvenser och allt det trevliga, så flyttar man allt. Släng upp en prototyp med en fläkt som bara snurrar, så vi konsumenter kan vattna munnen lite mer.

Känns som att det blir öppen kasse för Nvidia nu.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det här var ju lite klantigt, kan jag tycka.

Istället för att presentera kortet/korten, visa klockfrekvenser och allt det trevliga, så flyttar man allt. Släng upp en prototyp med en fläkt som bara snurrar, så vi konsumenter kan vattna munnen lite mer.

Känns som att det blir öppen kasse för Nvidia nu.

Ja, jag tycker att det vore smart att låta partnertillverkarna visa sina luftkylda modeller på Computex och ha en papperslansering. Då vet vi i alla fall vad som väntar som du säger. Det verkar ju dock som om de vill ha fokuset på spel i.o.m. alla spelutvecklare vid den senare lanseringen. Blir ju inte samma hype att köra två presentationer om väldigt mycket samma sak med två veckors mellanrum.

Permalänk
Medlem

fett

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

AMD känner inte sin målgrupp tydligen. Entusiaster kollar på Computex, på E3 bryr sig den stora massan bara om typ Xbox, Playstation och stora speltitlar. AMD vet nog de flesta där knappt vad det är, även om en del entusiaster säkert kikar på E3 också. Men jag tror nästan att AMD kommer tala för döva öron om de inte gör ett hejdundrande event nu för att folk som inte är nördar/entusiaster bryr sig antagligen inte, oavsett hur mycket AMD försöker nå ut till dem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det här var ju lite klantigt, kan jag tycka.

Istället för att presentera kortet/korten, visa klockfrekvenser och allt det trevliga, så flyttar man allt. Släng upp en prototyp med en fläkt som bara snurrar, så vi konsumenter kan vattna munnen lite mer.

Känns som att det blir öppen kasse för Nvidia nu.

de som köpt Nvidia lär få vad som kallas Buyers remorse snart.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Smart av AMD.

Låt Nvidia presentera sitt först och sen presentera Fiji på E3 där allt handlar om spelande vilket faktiskt är det dom flesta kommer vilja göra med det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det här var ju lite klantigt, kan jag tycka.

Istället för att presentera kortet/korten, visa klockfrekvenser och allt det trevliga, så flyttar man allt. Släng upp en prototyp med en fläkt som bara snurrar, så vi konsumenter kan vattna munnen lite mer.

Känns som att det blir öppen kasse för Nvidia nu.

Papperslanseringar är ju inte speciellt roligt, förhoppningsvis så sker förseningen pga att dom vill hinna skicka ut alla kort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

AMD känner inte sin målgrupp tydligen. Entusiaster kollar på Computex, på E3 bryr sig den stora massan bara om typ Xbox, Playstation och stora speltitlar. AMD vet nog de flesta där knappt vad det är, även om en del entusiaster säkert kikar på E3 också. Men jag tror nästan att AMD kommer tala för döva öron om de inte gör ett hejdundrande event nu för att folk som inte är nördar/entusiaster bryr sig antagligen inte, oavsett hur mycket AMD försöker nå ut till dem.

Det PC-inriktade eventet AMD kommer leda på E3 är ganska unik. Första gången PC verkligen kommer representeras och det kommer troligen gå bra såvida inte PC som spelplattform är lika död som den ofta anklagas för att vara. Detta är något bra och i helt rätt riktning skulle jag säga.

Jag hoppas på en bra presentation av Fiji och en tung lansering samt bra PC-exklusiva PC-spel och teknikdemos. Jag tror allt att framförallt spelmediat kommer få svårt att ignorera vad man kan göra med bleeding edge-teknik på PC när Sony och MS troligen kommer tävla om vem som kan presentera flest "HD remasters".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det här var ju lite klantigt, kan jag tycka.

Istället för att presentera kortet/korten, visa klockfrekvenser och allt det trevliga, så flyttar man allt. Släng upp en prototyp med en fläkt som bara snurrar, så vi konsumenter kan vattna munnen lite mer.

Känns som att det blir öppen kasse för Nvidia nu.

Fast gör man på det viset så klagar alla och kallar det hyping och papperslansering tyvärr.

Skrivet av kaya:

Papperslanseringar är ju inte speciellt roligt, förhoppningsvis så sker förseningen pga att dom vill hinna skicka ut alla kort.

Fast det är inte en papperslansering att tillkännage information i förhand. Papperslansering är när något är släppt till försäljning på pappret, men det är tomt på lagerhyllan.

Permalänk
Medlem

Låter alldeles lagom i tid, pengarna från Skatteverket brukar ju trilla in då nån gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Smart av AMD.

Låt Nvidia presentera sitt först och sen presentera Fiji på E3 där allt handlar om spelande vilket faktiskt är det dom flesta kommer vilja göra med det!

Där sade du något, helt klart.
Som vanligt så försöker nVidia bitcha åt sig hela tårtan genom lanseringen av 980TI.
Om dom släpper på computex och AMD kör senare så "glöms" dom inte bort, utan får istället precis vad dom är ute efter.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Framknuffat för att inte låta 980 Ti stjäla rampljuset, och för att AMD ska få tid att justera klockfrekvenserna lite om det visar sig behövas?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Framknuffat för att inte låta 980 Ti stjäla rampljuset, och för att AMD ska få tid att justera klockfrekvenserna lite om det visar sig behövas?

Uppgifter om en E3 lansering har cirkulerat åt minstånne så tidigt som den 12e maj.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt greppat detta men som det är nu så lanserar amd en rebrand av gamla modeller? Eller är det nytt också?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Rebrand med lite uppiffade klockfrekvenser och mer minne som kommer kallas för 300-serien + nylansering av Fiji-kretsen, så det blir både nylansering och omdöpning. Problemet är att innan i ryktessvängen så har Fijin kallats 390/390X, men nu verkar det som det namnet kommer tillfalla en av de omdöpta, medan Fijin får ett annat namn (okänt vilket).

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Rebrand med lite uppiffade klockfrekvenser och mer minne som kommer kallas för 300-serien + nylansering av Fiji-kretsen, så det blir både nylansering och omdöpning. Problemet är att innan i ryktessvängen så har Fijin kallats 390/390X, men nu verkar det som det namnet kommer tillfalla en av de omdöpta, medan Fijin får ett annat namn (okänt vilket).

Ja vissa har ju till och med kallat Fiji 380X så man förstår ju om det blir förvirrat. Vore skönt att bara få rykteskarusellen avslutad snart. AMD har faktiskt läckt förbannat lite och har själva varit väldigt fåordiga, så man förstår ju att det har gjort att spekulationer fått flöda fritt. Ironiskt att det leder till att vissa ger AMD skit för att ha hypat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja vissa har ju till och med kallat Fiji 380X så man förstår ju om det blir förvirrat. Vore skönt att bara få rykteskarusellen avslutad snart. AMD har faktiskt läckt förbannat lite och har själva varit väldigt fåordiga, så man förstår ju att det har gjort att spekulationer fått flöda fritt. Ironiskt att det leder till att vissa ger AMD skit för att ha hypat.

Frågan är hur man ska tolka AMDs tystnad. Jag tycker mig ha sett ett mönster under åren där det inför lyckade lanseringar är väldigt tyst från AMD och dåligt med bra läckor. Så otroligt varierande rykten gällande både 300-serien och Fiji vilket i sammanhanget gör det intressant.

Både vi och AMD vet med stor säkerhet redan hur 980 Ti presterar (bättre än 980, sämre än Titan X) och det är nog ganska troligt att Fiji matchar eller går om Nvidias snabbaste kort. Vi borde veta snart hur det ligger till.

Personligen kommer jag skippa denna generation och invänta nästa istället. Lika intressant att följa vad som händer oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja, jag tycker att det vore smart att låta partnertillverkarna visa sina luftkylda modeller på Computex och ha en papperslansering. Då vet vi i alla fall vad som väntar som du säger. Det verkar ju dock som om de vill ha fokuset på spel i.o.m. alla spelutvecklare vid den senare lanseringen. Blir ju inte samma hype att köra två presentationer om väldigt mycket samma sak med två veckors mellanrum.

Ja, åtminstone visa upp något. Nvidia har ju sagt att de ska visa upp "något" vid 2a Juni.

Skrivet av Flopper:

de som köpt Nvidia lär få vad som kallas Buyers remorse snart.

Får dom säkert Ångesten kommer som ett brev på posten!

Skrivet av kaya:

Papperslanseringar är ju inte speciellt roligt, förhoppningsvis så sker förseningen pga att dom vill hinna skicka ut alla kort.

Nej det kanske inte är det roligaste. Tänker på Nvidias lansering/ska visa upp något. Lite över 2 veckor, ja det är ju en stund.

Skrivet av Aleshi:

Fast gör man på det viset så klagar alla och kallar det hyping och papperslansering tyvärr.

Fast det är inte en papperslansering att tillkännage information i förhand. Papperslansering är när något är släppt till försäljning på pappret, men det är tomt på lagerhyllan.

Hade ju inte varit något speciellt om de släppte all info, men sagt "Försäljningen börjar rulla ut från och med X-datum"
Som sagt, 2 veckor är en stund.

Ja jag är otålig

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har pengarna att köpa ett high-end grafikkort så hoppas jag bara att 290 och 280:orna inte försvinner till december när jag ska köpa nytt :/

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Uppgifter om en E3 lansering har cirkulerat åt minstånne så tidigt som den 12e maj.

Ah. Jag blandar ihop mässorna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om 300 serien kommer "släppas" dvs finnas i handeln lagom till Augusti eller så, eller om det faktiskt kommer *släppas* kort i samband med releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Hade ju inte varit något speciellt om de släppte all info, men sagt "Försäljningen börjar rulla ut från och med X-datum"
Som sagt, 2 veckor är en stund.

Ja jag är otålig

De gjorde så med 7970, de släppte information och tillät benches 22:e December 2011, de var tydliga med att kortet skulle släppas till försäljning ett par veckor senare, närmare bestämt 9:e Januari 2012. Kortet fanns i lager hos butik med både referenskylning och icke-referens som utlovat 9:e Januari. Ändå så är det många fanboys som högljutt skrikit papperslansering. Vad de än gör så blir det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Får dom säkert Ångesten kommer som ett brev på posten!

Verkligen? Det är ju bara rebrandsen som ska lanseras på E3? 300-serien, alltså.

Fiji förväntas ju dröja några veckor till, även om jag antar att de kommer visa upp den.

Permalänk
Avstängd

Ännu bättre möjligheter för 980Ti. Vafan sysslar AMD med. Rätt åt dom om de går minus hårt detta året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är lite förvirrad nu. Släpps 300-serien i butik så man kan gå o köpa ett 16 juni eller kommer de bara presentera korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är hur man ska tolka AMDs tystnad. Jag tycker mig ha sett ett mönster under åren där det inför lyckade lanseringar är väldigt tyst från AMD och dåligt med bra läckor. Så otroligt varierande rykten gällande både 300-serien och Fiji vilket i sammanhanget gör det intressant.

Både vi och AMD vet med stor säkerhet redan hur 980 Ti presterar (bättre än 980, sämre än Titan X) och det är nog ganska troligt att Fiji matchar eller går om Nvidias snabbaste kort. Vi borde veta snart hur det ligger till.

Personligen kommer jag skippa denna generation och invänta nästa istället. Lika intressant att följa vad som händer oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror man inte kan läsa in för mycket i deras beteende. Det var tyst som natten innan 7970, och det var en lyckad lansering och ett kort som står sig riktigt bra än idag 3,5 år senare. Faktum är att det varit ganska tyst överlag från AMD inför lanseringar i alla tider. Bortsett möjligtvis bulldozer, men nya CPU-arkitekturer kräver mer information. Grejen är att det var tyst innan Carrizo som gjorde människor besvikna genom att inte dyka upp till PC, det var också tyst om Steamroller till AM3+ eftersom den aldrig kom. AMD är överlag väldigt tysta. Tror det beror på att folk blåser upp allt de säger, och de används mot dem sedan. Som sagt, AMD har redan fått skit för att ha hypat Fiji så mycket under vintern och våren när de knappt sagt något. Först senaste veckorna de knystat något alls.
Jämför med nVidia som pratat staplade minnen i flera år.