Permalänk

BSOD efter nyinsatta RAM-minnen

Hade redan ett par 2x4 GB minnen från Corsair (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772726). Jag tyckte att 8GB kändes lite knappt i sina lägen så jag köpte ett par till precis likadana. Jag satte in dom själv men började märka att spel och program jag körde krashade titt som tätt. På sistonde har nu också jag fått en hel del BSOD med felmeddelanden som t.ex. MEMORY_MANAGEMENT och liknande. Testat mina minnen med Memtest och fick massor av errors.

Moderkortet är ett Gigabyte Z68X-UD3H-B3 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878015). Jag har aldrig satt in egna minnen förut men tänkte att det inte skulle vara några konstigheter.

Något man kan göra för att felsöka mera eller några andra tips?

Tack på förhand.

EDIT: Kom på att jag kanske borde skapat tråden i support för stationära datorer istället. Ber mods att flytta tråden i så fall.

Permalänk
Inaktiv

@Renevatio:

RAM minnet stöder 12800 &1600mhz, och moderkortet stödjer av dessa enbart 1600. Har du prövat att ändra RAM hastigheten i BIOS, och klocka ner den till 1600mhz?

Permalänk
Skrivet av Schytzz:

@Renevatio:

RAM minnet stöder 12800 &1600mhz, och moderkortet stödjer av dessa enbart 1600. Har du prövat att ändra RAM hastigheten i BIOS, och klocka ner den till 1600mhz?

Något som var intressant var att när jag kollade hastigheter så låg mina minnen på 1333 redan innan jag stoppade in 8GB till. Jag ställde då in dem på 1600 när jag satte in de nya. Så moderkortet har kört 1333 med mina gamla minnen i två år utan strul så vitt jag vet. När det strulade med de nya minnena så testade jag även att köra på 1333 eftersom det var vad jag hade innan.

EDIT: Förresten så stödjer väl mitt moderkort 1333MHz? Prisjakt uppger det om jag läser rätt "Minneshastigheter: ...DDR3-1333, DDR3-1600..."

Permalänk
Medlem

Moderkortet lovar stöd för upp till 1600, men inget utöver det.

Använde du något ESD-skydd när du monterade minnena? Minnen är väldigt känsliga.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Testat en stick i taget?
Olika DIMM-platser?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Moderkortet lovar stöd för upp till 1600, men inget utöver det.

Använde du något ESD-skydd när du monterade minnena? Minnen är väldigt känsliga.

Jag körde med ett ESD-armband under hela processen när jag kopplade in dem. Jag gjorde dock inte det när jag öppnade förpackningen om jag minns rätt. Jag tog dock inte på något annat än plastsidan på dem, men det kanske inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Om du bara kör med dom nya i burken på samma slots som de gamla, blir det samma fel då med?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Jag körde med ett ESD-armband under hela processen när jag kopplade in dem. Jag gjorde dock inte det när jag öppnade förpackningen om jag minns rätt. Jag tog dock inte på något annat än plastsidan på dem, men det kanske inte spelar någon roll.

Hur var ESD-bandet kopplat? Det skall vara anslutet till bar metall i chassit.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Om du bara kör med dom nya i burken på samma slots som de gamla, blir det samma fel då med?

Ska testa direkt när jag kommer hem!

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Hur var ESD-bandet kopplat? Det skall vara anslutet till bar metall i chassit.

Kopplat till chassit. Vad bar metall menas till 100% förstår jag dock inte riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Renevatio:

Kopplat till chassit. Vad bar metall menas till 100% förstår jag dock inte riktigt.

Om du ansluter armbandet till någon målad del i chassiet så blir kontakten mycket sämre och kan bli så dålig att armbandet blir verkningslöst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Kopplat till chassit. Vad bar metall menas till 100% förstår jag dock inte riktigt.

Med bar metall menar jag att den inte är tex lackerad eller på annat sätt isolerad.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Testat en stick i taget?
Olika DIMM-platser?

Jag testade alla var för sig. En av mina nya stickor strulade vilken plats den än satt på så den verkar vara defekt helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Om du bara kör med dom nya i burken på samma slots som de gamla, blir det samma fel då med?

Körde alla var för sig. Ett av de nya minnena strulade vilken plats på moderkortet jag än satte den.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Renevatio:

Jag testade alla var för sig. En av mina nya stickor strulade vilken plats den än satt på så den verkar vara defekt helt enkelt.

Hej Renevatio,

Så alla andra fungerar förutom den? Då skulle jag rekommendera dig att reklamera det kittet, kom ihåg att lämna in hela kittet och inte bara den defekta stickan.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan