Raiden funkar inte längre, vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Raiden funkar inte längre, vad kan det vara för fel?

Jag har två st speglade Seagatediskar i burken min, det har fungerat utmärkt till för någon månad sen.
Jag har alltså tre diskar i burken, en SSD som OS:et ligger på och sen de två Seagatediskarna.

SSD:n ligger på SATA kanal "0" eller vad man nu ska kalla den, alltså den SATA-kontakten som sitter ensam för sig själv på moderkortet.
Sen finns det ytterligare 6 kontakter som sitter mer tillsammans typ. På kanal 1 och 2 sitter Seagatediskarna och på kanal 5 och 6 sitter det lite optiska enheter, kanal 3 och 4 är lediga.

För någon månad sedan upptäckte jag att något skumt började att hända med disken som kallas för "DATA" i datorn (alltså RAID 1-diskarna), åtkomsten av disken började bli intermittent och ibland gick det att läsa men inte skriva eller så försvann disken helt.

Jag orkade inte hålla på att böka med det problemet just då och valde istället att spara ner filen jag arbetade med för tillfället på SSD:n.

För ett tag sen behövde jag dock öppna en fil som finns sparad på "DATA"-disken men nu får jag ingen åtkomst alls trots flera försök att starta om datorn.
Jag har även kollat i BIOS i samband med uppstart av datorn och konstaterar att inte heller här hittas diskarna på kanal 1 och 2.
Däremot om jag ändrar till AHCI för de aktuella kanalerna och startar om datorn så hittas dom i BIOS (fast på kanal 1 och 3 av nån anledning). Startar jag sen upp mitt OS med AHCI för dessa SATA-kanaler så hittas däremot inte diskarna.

Vad kan det vara för fel och hur löser jag det smidigast?
För en tid sedan märkte jag att klockan inte längre stämde med verkligheten, plötsligt så visade den knappt två timmar mer än vad som var den rätta tiden. Kan det möjligen hända att det har varit någon spik på elnätet som har medfört att BIOS har fått sig en karamell och allt inte längre funkar som det ska?

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Hoppas du vet att en RAID inte är en BACKUP. Men eftersom båda diskarna är oåtkomliga så verkar problemet vara i operativsystemet eller på moderkortet eftersom du ska ha fått en varning att en av diskarna gett upp. Att båda diskarna går exakt samtidigt är ovanligt men det kan ha inträffat, men då borde det vara på ett sådant sett att det märks på dom och du borde inte ha sett dom i AHCI-läge i bios.

Prova att återställa bios då det kan vara batteriet som har gett upp eller är på väg att göra det. Något på elnätet borde ha dragit med sig nätaggregatet eller orsakat skumma fel som orsakat olika fel i grafiken eller problem med CPU eller RAM vilket skulle gett allt från massa skumma felmeddelande till att datorn hänger sig när som helst.

Att installera om OS är något som visar om det är fel i programvaran eller om det är ett fysiskt fel på diskarna eller moderkortet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om du i BIOS hade ställt in RAID isf AHCI då du skapade arrayen så skall du INTE ändra den inställningen.

Antar du kör chipsetRAID på Intels ichxR krets - rätta mig om jag har fel!
Har du installerat Intels adminprogg för diskhantering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Jag har två st speglade Seagatediskar i burken min, det har fungerat utmärkt till för någon månad sen.
För någon månad sedan upptäckte jag att något skumt började att hända med disken som kallas för "DATA" i datorn (alltså RAID 1-diskarna), åtkomsten av disken började bli intermittent och ibland gick det att läsa men inte skriva eller så försvann disken helt.

Jag orkade inte hålla på att böka med det problemet just då och valde istället att spara ner filen jag arbetade med för tillfället på SSD:n.

För ett tag sen behövde jag dock öppna en fil som finns sparad på "DATA"-disken men nu får jag ingen åtkomst alls trots flera försök att starta om datorn.
Jag har även kollat i BIOS i samband med uppstart av datorn och konstaterar att inte heller här hittas diskarna på kanal 1 och 2.
Däremot om jag ändrar till AHCI ...

Ändra inte till AHCI, då du måste ha RAID när du kör just... RAID.

Nu vet jag inte allt jag skulle vilja om dessa diskar eller system, men det låter som att dina diskar har fått läs/skriv fel och fått en sk. Timeout.
Pga detta så tappas disken ur RAIDen, och du får fel. Därför man helst ska köra riktiga "RAID" kompatibla diskar, då de ger upp istället för att tappa RAIDen.

Du måste in i RAID menyn vid boot för att hitta diskarna, Brukar vara Ctrl + I du ska trycka.
Där får du sen kolla om dessa diskar ha tappats ur RAIDen eller vad som har hänt.
Eftersom du har dem speglade, bör det gå att köra med endast en disk. Men RAIDen måste ändå initieras rätt.

Nästa gång... när diskar får svårt att läsa/skriva... ta dig ork att ta hand om problemet, för du har ofta bara precis på dig, innan det blir värre.

Oavsett så hade jag kopierat bort all data från dessa diskar och kollat SMART värde (går även I RAID läge, med tex Crystal disk Info, bara du får igång diskarna.)
För det låter som att de håller på att rasa eller redan har rasat.

Permalänk
Medlem

Jag kollade nu hur man gjorde, Ctrl + F i exakt rätt ögonblick och enbart trycka en enda gång var det som gällde.
Naturligtvis så går det ju inte att göra någon skärmdump i detta läget så därför fick jag ju istället fota TV:n.

Dessvärre så visar det sig att det är inställt på RAID 0 och jag fattar inte varför för det ska ju vara RAID 1 för att man ska kunna få redundans.

Huvudmenyn:

Meny 1:

Meny 2:

Meny 3:

Vågar jag trycka på "Y" här eller försvinner datan då eller är det bara konfigurationen som försvinner?

Meny 4:

Hur ska jag göra för att fixa problemet?
Först och främst måste jag ju på något sätt rädda informationen innan jag rättar till problemet och fixar RAID 1.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Rekordmedlem

Ändrar du raidtyp så kommer du att behöva partitionera och formatera efter det, allt på diskarna kommer att raderas och det ska du alltid ta för givet så fort du ändrar i en raid, se alltid till att ha backup innan du gör nånting.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blir alltså till att lämna in datorn till någon firma som kan rädda informationen från diskarna...

Några tips på vilka man ska vända sig till?

Har precis skickat en förfrågan till Data recovery Sweden.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Det blir alltså till att lämna in datorn till någon firma som kan rädda informationen från diskarna...

Några tips på vilka man ska vända sig till?

Har precis skickat en förfrågan till Data recovery Sweden.

Eftersom du troligen inte har fysiska fel på båda RAID1 diskarna kan du själv förhoppningsvis själv rädda filerna.

Montera disk(arna) i en frisk dator och prova återvinna filerna med testdisk (gratis e gott).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EPG:

Det blir alltså till att lämna in datorn till någon firma som kan rädda informationen från diskarna...

Några tips på vilka man ska vända sig till?

Har precis skickat en förfrågan till Data recovery Sweden.

Har du grejjat nått med diskarna sedan de satt i en fungerande 1a om inte så prova att köra ett recoveryprogram på en disk i taget och se om det hittar något, naturligtvis ska du inte skriva nått till den utan kopiera bara till en annan tom disk, datan borde finnas om du körde raid 1 även om raiden är kass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Eftersom du troligen inte har fysiska fel på båda RAID1 diskarna kan du själv förhoppningsvis själv rädda filerna.

Montera disk(arna) i en frisk dator och prova återvinna filerna med testdisk (gratis e gott).

Jag vill absolut inte riskera att något händer så jag har inte råd att experimentera på egen hand. Det är oerhört viktigt att jag får tillbaka datan och kan deffinitivt tänka mig att betala en slant för att låta proffsen fixa det.
Hade det rört sig om en RAID 1-setup (vilket jag trodde det var jag hade) så hade jag väl kunnat testa lite själv men nu är det ju tydligen så att jag ovetandes har suttit på en RAID 0-setup.

Risken är väl att jag får ta med mig hela datorn (inte bara diskarna) och då kör jag hellre själv än att jag skickar den med posten eller annan budfirma så firmor i Småland eller i närheten är det i första hand jag vill ha tips på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EPG:

Jag vill absolut inte riskera att något händer så jag har inte råd att experimentera på egen hand. Det är oerhört viktigt att jag får tillbaka datan och kan deffinitivt tänka mig att betala en slant för att låta proffsen fixa det.
Hade det rört sig om en RAID 1-setup (vilket jag trodde det var jag hade) så hade jag väl kunnat testa lite själv men nu är det ju tydligen så att jag ovetandes har suttit på en RAID 0-setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är alltså säker på att du kört raid 0 och att det inte är nått som ändrats senare? Du misstänkte inget om raid 0 pga att det ger dubbla storleken då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du är alltså säker på att du kört raid 0 och att det inte är nått som ändrats senare? Du misstänkte inget om raid 0 pga att det ger dubbla storleken då ?

Kolla på bilderna i inlägg #5. Jag måste ha haft hjärnsläpp när jag gjorde den setupen.
I stället för att få redundans så har jag istället fått motsatsen...
Hoppas bara att detta bara är en "varning" om att jag är ute på tunn is just nu och borde göra någonting åt det innan det är för sent.
Finns mycket arbete, filmer och bilder på de diskarna som inte får försvinna. Där av anledningen till att jag valde att köra raidat.
Jag kommer i alla fall inte att använda datorn något mera nu förrän jag har en lösning på problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EPG:

Kolla på bilderna i inlägg #5. Jag måste ha haft hjärnsläpp när jag gjorde den setupen.
I stället för att få redundans så har jag istället fått motsatsen...
Hoppas bara att detta bara är en "varning" om att jag är ute på tunn is just nu och borde göra någonting åt det innan det är för sent.
Finns mycket arbete, filmer och bilder på de diskarna som inte får försvinna. Där av anledningen till att jag valde att köra raidat.
Jag kommer i alla fall inte att använda datorn något mera nu förrän jag har en lösning på problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kört 0 så bör du nog ta hjälp med återställningen men plockar du ur diskarna så kan du använda datorn utan dem om du har behov av det och du kan ju även bygga om den med raid 1 på nya diskar och glöm inte backup den här gången eftersom raid 1 inte på nått sätt skyddar mot annat än vissa hårdvarufel, ohyra och användarfel tar ju direkt bort data även från en raid 1, backupen ska dessutom inte bara i datorn utan "offline" dvs ingen möjlighet att du kan nå den på nått sätt och utan att den har elanslutning, det kkan ju tex bli en åsksmäll som dödar allt som är elanslutet, du kan iofs ha fler backupper men se till att minst en är helt bortkopplad på alla sätt om det handlar om viktiga filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kört 0 så bör du nog ta hjälp med återställningen men plockar du ur diskarna så kan du använda datorn utan dem om du har behov av det och du kan ju även bygga om den med raid 1 på nya diskar och glöm inte backup den här gången eftersom raid 1 inte på nått sätt skyddar mot annat än vissa hårdvarufel, ohyra och användarfel tar ju direkt bort data även från en raid 1, backupen ska dessutom inte bara i datorn utan "offline" dvs ingen möjlighet att du kan nå den på nått sätt och utan att den har elanslutning, det kkan ju tex bli en åsksmäll som dödar allt som är elanslutet, du kan iofs ha fler backupper men se till att minst en är helt bortkopplad på alla sätt om det handlar om viktiga filer.

Jo, det är lite grann så jag funderar på att göra. Alltså skaffa nya diskar och göra rätt från början.
Frågan är på vilken typ av media jag bör lägga backupen. Behöver ju vara på över 100gB iaf och hyffsat åldringsbeständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha ett par olika hdder för backupp, kanske nån i nätverket och så nån usbenhet som bara ansluts just när man utför backupen och sedan kopplas bort helt, du kan även ha nån disk hemma hos nån vän som skydd mot tex brand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du är alltså säker på att du kört raid 0 och att det inte är nått som ändrats senare? Du misstänkte inget om raid 0 pga att det ger dubbla storleken då ?

Det går inte att ändra RAID utan att bygga om all data så, det har troligen varit fel från början.
Men visst borde man sett det på storleken.

Skrivet av EPG:

Kolla på bilderna i inlägg #5. Jag måste ha haft hjärnsläpp när jag gjorde den setupen.
I stället för att få redundans så har jag istället fått motsatsen...
Hoppas bara att detta bara är en "varning" om att jag är ute på tunn is just nu och borde göra någonting åt det innan det är för sent.
Finns mycket arbete, filmer och bilder på de diskarna som inte får försvinna. Där av anledningen till att jag valde att köra raidat.
Jag kommer i alla fall inte att använda datorn något mera nu förrän jag har en lösning på problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som du tänker klokt. Desto mer du rör om i grytan, desto sämre chans att rädda allt.
Dock tror jag de flesta riktiga firmor vill bara ha in diskarna och detaljer om hur de var kopplade, men det går ju att ordna.

RAID 0 skulle förklara varför du verkligen kände av läsfelen (som du beskrev), så ingen redundans fanns.
Om inte diskarna är i för illa skick så går det att rädda allt, problemet är att priset stiger ofta när RAID är inblandade.

Jag har själv räddat en RAID 0 (inte så kritiskt data) genom att lyckas få reda på vilken disk som var kass. Sätta den i en dator med rätt mjukvara och köra program som HDD regenerator (eller spinrite). Den rättade till de skadade sektorerna, utan att ändra eller förlora data på dem.
Sen kunde jag sätta tillbaka RAIDen igen och fick igång den.
Kopierade snabbt som F bort all info

Men är datan viktig nog, ska man inte experimentera (som du själv insett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har själv räddat en RAID 0 (inte så kritiskt data) genom att lyckas få reda på vilken disk som var kass. Sätta den i en dator med rätt mjukvara och köra program som HDD regenerator (eller spinrite). Den rättade till de skadade sektorerna, utan att ändra eller förlora data på dem.
Sen kunde jag sätta tillbaka RAIDen igen och fick igång den.
Kopierade snabbt som F bort all info

Berätta gärna mer!
Jag har efter lite felsökning konstaterat att det är fel på en av diskarna (och inte på moderkortet eller liknande) och jag tog därför det säkra före det osäkra och lämnade över problemet till expertisen hos en lokal datorfirma.
Dock så lyckades de inte att lösa problemet.

De här fick jag till svar när jag hämtade datorn igen:
"Vi har bytt ut den defekta disken mot den nya och försökt köra en rebuild men tyvärr så stödjer inte controllern rebuild på RAID 0, bara 1,5 och 10."

Med andra ord så har jag inget att förlora längre...

Jag vill veta EXAKT hur du gjorde och vilken programvara du använde dig av.

Detta kan vara sista chansen nämligen.

Bor du i Smålandstrakten eller någonstanns i närheten av vägen till Göteborg så kan jag till och med tänka mig att ta med disken till dig om du kan hjälpa mig. Åker till Göteborg ganska ofta.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Berätta gärna mer!
Jag har efter lite felsökning konstaterat att det är fel på en av diskarna (och inte på moderkortet eller liknande) och jag tog därför det säkra före det osäkra och lämnade över problemet till expertisen hos en lokal datorfirma.
Dock så lyckades de inte att lösa problemet.

De här fick jag till svar när jag hämtade datorn igen:
"Vi har bytt ut den defekta disken mot den nya och försökt köra en rebuild men tyvärr så stödjer inte controllern rebuild på RAID 0, bara 1,5 och 10."

Med andra ord så har jag inget att förlora längre...

Jag vill veta EXAKT hur du gjorde och vilken programvara du använde dig av.

Detta kan vara sista chansen nämligen.

Bor du i Smålandstrakten eller någonstanns i närheten av vägen till Göteborg så kan jag till och med tänka mig att ta med disken till dig om du kan hjälpa mig. Åker till Göteborg ganska ofta.

Ledsen att jag inte svarat, midsommar o allt du vet

Tyvärr bor jag hela vägen ner i Malmö, och det är inte säkert att jag kan hjälpa dig mer här än du själv borde kunna.
Det jag gjorde var rätt länge sedan, och inte på moderna Intel RAID, så jag vet inte hur de hanterar det. Detta var på tiden av RAID kort och 200GB HDD var "enormt stora"

Men principen var för mig att jag hade läs fel på ena disken. Sektorer som var skadade och försökte man läsa informationen så slängdes disken ur RAIDen och jag fick blåskärm (då det var system disk).

Det jag gjorde var, fick tips om HDD regenerator (som på den tiden var DOS program, men nu finns mer modern tappning), satte den trasiga disken i en annan dator, utan att röra verken RAID eller något. Fick in disken som en ensam disk, fick programmet att komma åt den (den bryr sig inte om filsystem eller något, bara rå data och sektorer). Tänk på att programmet helst vill ha old school IDE inställning, för att Sata protokollet har timeout på annat sätt. Ibland behöver disken flera minuter på sig på riktigt skadade sektorer. Och se till att kyla disken! (extra fläkt eller nått blåsande mot den)

Programmet gick igenom och flyttade om ett 10-tal trasiga sektorer (där den kämpade nån timme eller 2 iaf på detta), för att till slut lyckas göra lyckad recovery på allt som var skadat.
Den tvingar disken själv att skriva om sektorn när den lyckats läsa, så disken mappar om den till reserv sektor. Detta gör att för RAIDens skull, har inget skett. Lagningen blir genomskinlig och allt bör fungera normalt, förutsatt att datan gick att rädda (ex mapp-struktur eller kritiska filer då)

När jag ansåg mig nöjd så hade jag extern ny köpt 320GB extern HDD redo och nån extra intern disk redo och satte i hela RAIDen igen. Datorn boota och allt gick bra. Var en fil som tydligen blivit korrupt, men resten räddades.

Vet att Hirens Boot CD 10.6 har HDD regenerator (gammal DOS version), men det är kanske bättre att köpa en modern version, eller titta på Spinrite som också ska vara ett kanon program för detta. En tekniker på jobb har tydligen använt det för att rädda en RAID 5 som hade läsfel, vilket självklart upptäcktes efter en disk rasat... Samma princip dock.

Det gäller dock att inte den firman du lämnade den till har gjort några ändringar... för disken måste vara orörd för att RAIDen ska acceptera den igen.

Hoppas det lyckas.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om det här funkar.
Kör med en gammal XP-burk nu

Nu ska jag iväg och byta framskärmar på en Saab 9000, har jag tur så är felet fixat när jag kommer hem om några timmar

bilder
Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Jag får hålla tummarna då

Permalänk
Inaktiv

Men hur kan man av mistag välja fel raid? du måste väl ha märkt att du fick sådär 3tb extra utrymme? Köper man två 3tb diskar och hamnar på 6tb i Windows inser man ju det ganska snabbt? Kommer du ihåg att det var så?

Vilket som kan jag verkligen rekommendera programmet Runtime Raid Reconstructor som hjälpte mig när jag hade RAID0 problem. Då hade jag testat i princip allt och hade kritisk data. Detta lyckades återställa nästan allt, men det var krångligt och tog tid.

https://www.runtime.org/running-raid-reconstructor.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Men hur kan man av mistag välja fel raid? du måste väl ha märkt att du fick sådär 3tb extra utrymme? Köper man två 3tb diskar och hamnar på 6tb i Windows inser man ju det ganska snabbt? Kommer du ihåg att det var så?

Vilket som kan jag verkligen rekommendera programmet Runtime Raid Reconstructor som hjälpte mig när jag hade RAID0 problem. Då hade jag testat i princip allt och hade kritisk data. Detta lyckades återställa nästan allt, men det var krångligt och tog tid.

https://www.runtime.org/running-raid-reconstructor.htm

Jag vill minnas att jag tänkte tanken också men att jag troligtvis tänkte att det nog bara ser så ut och jag antagligen inte hade tillgång till hela utrymmet.

Tack för tipset om Runtime Raid Reconstructor, eventuellt kan det behövas så småningom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Blåskärm

Det jag inte riktigt gillar är att programmet hänger sig stup i kvarten. Varje gång det hänger sig så riskerar man ju att återställningen av hårddisken ska misslyckas.

Finns det något likvärdigt program som är Linuxbaserat som man kan testa?
Som det är nu så lyckas den att fixa mellan 20 och 100 sektorer varje gång sen blir det blåskärm och man måste starta om datorn. Verkar vara något med filen nvata64.sys som hänger sig. Jag testade att köra Windows i felsäkert läge, men det var ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Det jag inte riktigt gillar är att programmet hänger sig stup i kvarten. Varje gång det hänger sig så riskerar man ju att återställningen av hårddisken ska misslyckas. http://forumbilder.se/EBSST/dsc-0095.JPG?width=150
Finns det något likvärdigt program som är Linuxbaserat som man kan testa?
Som det är nu så lyckas den att fixa mellan 20 och 100 sektorer varje gång sen blir det blåskärm och man måste starta om datorn. Verkar vara något med filen nvata64.sys som hänger sig. Jag testade att köra Windows i felsäkert läge, men det var ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är troligen för att Windows märker en disk inte svarar. Då ger den BSOD
Notera att jag sa att den måste ha DOS, äkta IDE, (helst utan DMA, eller iaf icke nativt/legacy mode), så gammalt läge du kan få.

Dessa har inte dessa timeout, och DOS kan sitta 2 timmar väntande på en sektor, vilket ger programmet möjlighet att försöka och försöka igen tills det lyckas. Troligen är det en extremt skadad sektor som är problemet.

Testa med Hirens Boot CD 10.6 versionen då, ligger långt under DOS menyerna, hdd tools, 3:e sidan tror jag.
https://thepiratebay.la/torrent/5649102/Hirens_BootCD_10.6 (om du inte lyckas få den därifrån så säg till så ska jag försöka ordna den). Själva CDn är en samling bra verktyg som är fri att distribuera enligt de som skapat samlingen, och det är ofta demo eller äldre verktyg, men de fungerar kanon till detta.

Du har uppenbarligen stora skadade områden om den gör 20-100 varje gång... Så oddsen att alla de ska läsas rätt är väldigt lågt, men jag har räddat en 1TB Seagate disk för typ 2 mån sedan som hade 300+ skadade... gick helt felfritt men det tog tid.
Räkna inte med att systemet blir 100% okej igen, utan det jag hade siktat på är att rädda dina filer.

Tyvärr vet jag inget för Linux som kan detta. Men jag har hört att det ska finnas några typ av klonings verktyg (DD?) mm som kan användas för att göra recovery klon. Dock hjälper inte dessa dig, då du sitter med en RAID, utan disken i sig måste räddas.

Hade jag kunnat hade jag gärna tagit mig an att försöka göra samma procedur, men jag hade inte vågat skicka den disken i det skicket, och jag kan som sagt inte garantera något :=/

Permalänk
Medlem

Du kan testa med diverse program som finns på Hirens BootCD. Det finns massor med program på den som kan vara till hjälp. Jag har själv räddat data från en USB-disk som höll på att krokna fullständigt med hjälp av den. http://www.hirensbootcd.org/download/

En till sak, du skrev att lokala datafirman försökt att göra en rebuild genom att byta ut den trasiga disken. Hur visste dom att ena disken var trasig, och raid0 går såklart inte att göra en rebuild på eftersom datan är stripad över båda diskarna, det finns ju inget att göra rebuild på. Låter jäkla risky det dom gjorde. Lycka till, jag vet själv att det suger att bli av med data så hoppas du får till det. Testa att boota Hiren's.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Men hur kan man av mistag välja fel raid? du måste väl ha märkt att du fick sådär 3tb extra utrymme? Köper man två 3tb diskar och hamnar på 6tb i Windows inser man ju det ganska snabbt? Kommer du ihåg att det var så?

Vilket som kan jag verkligen rekommendera programmet Runtime Raid Reconstructor som hjälpte mig när jag hade RAID0 problem. Då hade jag testat i princip allt och hade kritisk data. Detta lyckades återställa nästan allt, men det var krångligt och tog tid.

https://www.runtime.org/running-raid-reconstructor.htm

Oj, dom hade många olika program att välja mellan...

Jag antar att det är RAID Reconstructor V4.32 som du syftar på...?

Annars fanns ju RAID Recovery for Windows V2.40 också men det verkar som att det programmet är för något helt annat syfte.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.