Microsoft omarbetar ikonerna i Windows 10

Permalänk
Medlem

Snyggt! Dessa är ju nästan precis som win8-ikonerna, bara lite plattare för att hänga med i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Måste säga att jag är rätt imponerad av W10 kan inte vänta tills de lanserar den.
Väl gjord snygga ikoner och enkelt att hitta, man behöver inte installera classicshell för att för att kunna hitta runt i operativsystemet.
Allt är sig likt Windows 7 med en liten mix av W8.1 och snygg design.

Bra jobbat Microsoft tummen upp.!

Hoppas bara win 10 har automatisk dvd uppspelning med win media player som inte 8.1 gör.
Kan inte spela upp barnens favorit filmer automatiskt med win media player utan måste ladda ner en extern player tex vlc osv. Lite tråkigt, vill ju bara kunna stoppa in en film och den ska bara starta som i win 7. Detta tycker jag är en stor nackdel med win 8.1.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Då är kommande 10:an inget för dig. http://www.winbeta.org/news/windows-10-microsoft-hints-aero-g...

Förhoppningsvis så implementerar de ett liknande tema.

Egentligen har det inte någon som helst betydelse. Men genomskinligheten gör det lite snyggare i alla fall.

Än så länge går det stänga av genomskinligheten och allt ser fortfarande lika ut så bryr mig inte så mycket.
Finns andra saker att oroa sig för när det kommer till Windows 10 UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De stora förbättringarna är av ytan, speciellt om man jämför med 8an.

Det stämmer nog.

Nya ikoner samt startmenyn är inte fullscreen längre samt möjligen kommer aeroliknande "beteelse" tillbaka (bara genomskinlighet verkar det som).

Universal apps kommer vilket tillåter appar som släpps till mobiler att köras på plattor samt datorn (bra för den som ville ha whatsapp t ex på datorn). Inte bara dessa utan även Xbox one appar kommer till datorn.

Apparna kan köras i fönster (kan nog räknas som en "ytlig förändring").

Xbox one spel kommer att kunna streamas till din dator/platta.

Cortana.

Äntligen får man workspaces nativt. Har själv inte gillat deras implementation dock så jag fortsätter med Dexpot. Känns som halvt ytlig halvt vad det nu blir.

Continuoum är yta igen.

DirectX 12 samt hololens och annat är egentligen inget som inte skulle kunna släppas till W8 eller W7.

Har säkert glömt fler saker. För de som kör W7 dock så kommer de att uppleva än ännu bättre uppgradering då allt nytt på W8 kommer med.

För det mesta är W10 en uppdatering av W8 som förtjänar en ny version eftersom den har byggts för att enklare kunna uppdateras på ett sätt att det här blir den "sista" versioner (det får vi se...). I själva verket så skulle Microsoft annars ha släppt uppdateringar till W8 i slö takt tills W8 blev det W10 snart blir.

Det är bara ett sätt att rengöra det som skadades med W8 då folk störde sig brutalt på startmenyn i fullscreen. Hur som haver så låter det som att det går framåt så det gillar jag.

Permalänk
Medlem

Vågar man köra denna som daily? Testade en build i mitten av januari och den kändes stabil. Nåt man bör tänka på? Visst kan man blåsa och stoppa in gamla igen, men det vore ju skönt o slippa. Jag spelar lite allt möjligt: Diablo3, CoD( bo1 och bo2), GTA:V, Shadows of mordor och - När jag har kört dom ska jag nog bita tag i Witcher 3. Lirar w10 med dom? Andra spel som knasar med senaste builden?

Citera gärna så jag hittar tillbaka

/Calle

Permalänk
Medlem

@Frisell: En sak man bör tänka på är att bank ID inte funkar på Windows 10

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

@Orber: Tack för svar. Jag har inget bank id installerat ens. Kör mobilt bank id och har inte saknat det "vanliga" på säkert 4 år. Hur ser det ut med andra hyggligt vanliga program, funkar de? Pallar du får du gärna berätta om andra program som inte lirar bra med w10.

Tack igen för svar!

/Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Människan tål inte förändringar, måste ha det klassiska forever.

Finns en anledning till att tex bilar alltid har de viktigaste reglagen på samma ställe, oavsett modell, märke eller ålder (så länge standarder har funnits iaf).

Man känner igen sig, och kan lära sig den nya bilen snabbt. Saker är typ samma så du måste inte spendera 10 min letande efter hur man stänger av bilen (som win 8.0 hade).
Det sagt så får mer och mer bilar touch, och andra mätare, elektroniska displayer på allt och allt automatiskt.
Detta är inget negativt i sig, men du kan fortfarande inte förändra för mycket på en gång, utan åter måste de viktigaste reglagen se och fungera typ likadant.

Samma anser jag med ett OS som är så stort om Windows. Jag måste kunna sätta mig vid ett nyare OS, och utan att behöva googla fram svaret, kunna instinktivt hitta de viktigaste sakerna. Annars har man gjort för stora förändringar.
Och du vinner inget allt på att ändra något som fungerar. Inget.
För de få % som är estetiskt tokiga, så att de måste ha allt modernt, kommer ändra sin åsikt om 3 år igen. Medan de som har vant sig och gillar som det har varit de senaste 15 åren, kommer fortsätta tycka så i 15 år till.

Vilken kund databas tjänar du på att locka? de som aldrig tycker samma mellan varje version, eller de som gör?

Sen är det fritt upp till "efter marknaden" att modda både sin bil och sitt Windows om man så önskar, men "original modellen från tillverkaren" måste följa dessa normer för att folk ska klara av dem.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på buildnummer? Jag kör 10122, Har kollat WinUpdate, Men får inte 10125..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Bara jag som reagerade på buildnummer? Jag kör 10122, Har kollat WinUpdate, Men får inte 10125..

10125 finns inte officiellt ännu, det är en läkt version.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som om Toys R Us designade ett operativsystem. Säg vad man vill om Apple men deras OS är en fröjd för ögat och behandlar inte sina användare som om de vore spädbarn.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Har inte hunnit kolla runt så mycket ännu, men ikonerna för "optiska enheter" följer inte samma design just nu.

Skrivet av Cloudstone:

Ser mer ut som om Toys R Us designade ett operativsystem. Säg vad man vill om Apple men deras OS är en fröjd för ögat och behandlar inte sina användare som om de vore spädbarn.

Skillnaderna mellan föregående OSX och nuvarande påminner väldigt mycket om utvecklingen av Windows GUI.

Vad gör att Microsoft's version blir mer barnslig än Apple's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

10125 finns inte officiellt ännu, det är en läkt version.

Hmm, Ok..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

De nya ikonerna är ju närmare windows 7. och dom ser helt ok ut tycker jag.