AMD Radeon 300-serien släpps den 16 juni

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker , att vi får se lite DX12 demonstrationer.
Det är heller ingen högoddsare att de spel som stödjer Mantle, kommer att konverteras till DX12.
Detta kan bli riktigt intressant.

Enda återanvändningen jag känner mig lite olustig till är Pitcarn, vi får hoppas att de uppdaterat Pitcarn med lite extra finnesser, främst freesync men även true audio.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan, Jag orkar inte vänta längre 980TI har man ju ett visst hum om hur det kommer prestera medan Fiji är okänt och spännande.

Hah du kommer nog skaffa det här AMD kortet men sen när väl 980Ti kommer kliar det i köpklickar fingret igen och du byter igen haha:P

Permalänk
Medlem

Gaah, varför beter sig AMD som om de vore en kränkt fjortis som vägrar lyssna på sina föräldrar. Vill de att folk ska tappa suget eller?

Med en "snälla Åke ton i rösten"..
- Ja men gå över till Nvidia! Byt märke, du har ju hela juni på dig.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det här var ju lite klantigt, kan jag tycka.

Istället för att presentera kortet/korten, visa klockfrekvenser och allt det trevliga, så flyttar man allt. Släng upp en prototyp med en fläkt som bara snurrar, så vi konsumenter kan vattna munnen lite mer.

Känns som att det blir öppen kasse för Nvidia nu.

Lite mer 3,5 MB grejor kanske ?

Permalänk
Medlem

AMD är rädda för att 980 TI ska krascha lanseringen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

IDGAF, jag kommer köpa nytt grafikkort först i höst iaf. Så om de får Fiji ungefär i prestandanivå med Titan X och lika tyst så köper jag det nog bara det hamnar under 9k.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

Gaah, varför beter sig AMD som om de vore en kränkt fjortis som vägrar lyssna på sina föräldrar. Vill de att folk ska tappa suget eller?

Med en "snälla Åke ton i rösten"..
- Ja men gå över till Nvidia! Byt märke, du har ju hela juni på dig.

AMD har inte sagt något det är bara rykten som många verkar ta som uttalanden. Sedan spelar det knappast roll då fanboysen kommer köpa nvidia oberoende av allt och resten klarar förmodligen av att läsa och förstå att det var rykten och inte AMD som sa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

AMD känner inte sin målgrupp tydligen. Entusiaster kollar på Computex, på E3 bryr sig den stora massan bara om typ Xbox, Playstation och stora speltitlar. AMD vet nog de flesta där knappt vad det är, även om en del entusiaster säkert kikar på E3 också. Men jag tror nästan att AMD kommer tala för döva öron om de inte gör ett hejdundrande event nu för att folk som inte är nördar/entusiaster bryr sig antagligen inte, oavsett hur mycket AMD försöker nå ut till dem.

Entusiaster är den minsta köpgruppen. Hur intresserade vi än må vara så är det inte på oss de tjänar de stora pengarna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Tror man inte kan läsa in för mycket i deras beteende. Det var tyst som natten innan 7970, och det var en lyckad lansering och ett kort som står sig riktigt bra än idag 3,5 år senare. Faktum är att det varit ganska tyst överlag från AMD inför lanseringar i alla tider. Bortsett möjligtvis bulldozer, men nya CPU-arkitekturer kräver mer information. Grejen är att det var tyst innan Carrizo som gjorde människor besvikna genom att inte dyka upp till PC, det var också tyst om Steamroller till AM3+ eftersom den aldrig kom. AMD är överlag väldigt tysta. Tror det beror på att folk blåser upp allt de säger, och de används mot dem sedan. Som sagt, AMD har redan fått skit för att ha hypat Fiji så mycket under vintern och våren när de knappt sagt något. Först senaste veckorna de knystat något alls.
Jämför med nVidia som pratat staplade minnen i flera år.

Sant förvisso. Nu är jag inte överdrivet insatt i AMD's CPUer men just Bulldozer PR'ades det ovanligt hårt från AMDs sida som sagt. Och som de flesta lär vara överrens om idag så var Bulldozer helt klart ett misslyckande med.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att kommande kort är allt vad AMD-fans önskar sig, själv kan jag knappt vänta på att läsa kommentarer om både 980Ti och 300-serien, allt drama och hat från båda sidor i fanboy krig är bland det roligaste som finns att läsa på Swec (utöver nyheterna själva då)

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hah du kommer nog skaffa det här AMD kortet men sen när väl 980Ti kommer kliar det i köpklickar fingret igen och du byter igen haha:P

980 är faktiskt första Nvidia kortet jag kört sen TI4400 Men jag har ägt alla AMD's toppkort sen 9700Pro förutom 3870 som jag hoppade över.

Kommer byta till CF Fiji om det presterar 20% bättre än 980SLI och inte kostar skjortan. Need them FPS i 4k Sen att en krympning är på G är lite störande med då detta kort kan bli kort livat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte förstår AMD:s strategi för den här lanseringen alls? Nu har jag personligen inget emot rebrands, men det förutsätter ju att de nya korten sänker prestanda/kr, och jag förstår inte riktigt hur de kommer kunna göra det nu när man kunnat få tag på 290/290X så extremt billigt i snart ett halvår, hur ska de kunna sätta ett pris på dessa kort som får folk att börja öppna plånboken för gamla kort? Om de nu släpper ett hawaii-baserat kort som 390 lär de väl inte kunna klocka upp det så pass mycket att det kommer kunna ta ett topkortspris för det. Varför gjordes inte denna rebrand innan de sänkte priserna för ist om de nu ändå ska lägga fiji utanför 300-serien? Isf hade de ju kunnat släppa lite snabbare kort lite billigare vilket hade gjort det till en mycket trevligare lansering. Nu lär det ju bli lite snabbare kort, lite dyrare, vilket de flesta kommer gäspa åt. Är det jag som har missat något eller vad är det som händer? Snabbare minne på 290 lär väl inte göra något iom att den redan har snabb minnesbredd iom minnesbussen, 390X kommer ju max kunna få kosta 3k annars kommer ju folk fan bara känna sig dumma att dom inte tog hem ett 290 på rea (och det är väl knappast så man vill att folk ska känna när man lanserar nya kort). Kanske borde använda relaunch ist för rebrand, för folk som missat att de har plockat massa ny prestanda via drivrutiner, att de har tysta kort och att de är bra prissatta (för det är inte det intrycket man får när man kollar gamla recensioner som många kanske gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

390X kommer ju max kunna få kosta 3k

Max 3K lär ju aldrig inte hända eftersom 290X kostar 3-3.5K.

Jag vet fortfarande inte om jag kommer hoppa på AMD som nästa kort, men vad jag *hoppas* är att 390X ligger på ca 4K och då med 8gb minne och ~20-25% bättre prestanda än 290X. Med det priset, den prestandan och den minnesmängden så skulle det klå allt Nvidia har att erbjuda i dagsläget och dessutom sätta benchmark för framtiden (8gb minne i vettig prisklass). Dom skulle slå ut både GTX970 och GTX980 (Ti lär väl hamna på 8000kr ändå och vara i helt annan klass) och Nvidia skulle inte kunna sänka priserna så mycket att dom kan konkurera med det.

Men men, jag tvivlar att detta kommer hända. Dom kommer säkert lägga sig på exakt samma prestanda i exakt samma prisnivåer och försöka matcha Nvidia kort för kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

de som köpt Nvidia lär få vad som kallas Buyers remorse snart.

Varför skulle vi få det?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så den 17 Juni vet jag med andra ord: Köpa ett GTX 980 Ti, köpa ett R9 "TBC/390X", eller behålla mitt ena R9 290 Tri-X.

Skjut inte upp det nu snälla AMD, tycker ni har skjutit upp tillräckligt med saker redan detta året.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

Så ett 390x, presterar som ett GTX980 och har dubbelt så mycket minne, skall ändå inte få kosta mer än 3000kr?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den fullfjädrade versionen av Fiji kommer troligen bli ganska dyr, speciellt om den presterar bättre än Titan X som ju kostar runt 12000SEK.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

En fråga som ingen verka fundera på hur mycket kräm måste man mata dom nya korten med?
serien som är ute nu är ganska törstig jämfört mot Nvidia korten ett minus.
Jag minns när man fick kanon fin prestanda på radeon kort + dom var strömsnåla
då kunde folk bygga vassa små kub datorer med 200w agg medan Nvidia krävde +300w till sina kort..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Delerium:

Den fullfjädrade versionen av Fiji kommer troligen bli ganska dyr, speciellt om den presterar bättre än Titan X som ju kostar runt 12000SEK.

Presterar den bättre, ser jag ingen anledning till att den skall kosta mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Eftersom att du äger ett titan X är det inte ens värt att försöka förklara. Du kan anse dig själv som ett undantag från hans kommentar
@Kvickstick:

Visa signatur

I have come here to chew bubblegum and kick ass....... and i´m all out of bubblegum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Presterar den bättre, ser jag ingen anledning till att den skall kosta mindre.

Nej egentligen inte, men o andra sidan brukar man få mer prestanda för pengarna om man köper AMD kort så det återstår att se. Radeon R9 290X presterade bättre än ursprungliga GTX Titan när det släpptes, ändå så prissattes det lägre.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.