Zotac släpper Titan X Arcticstorm med kombinerad luft- och vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Zotac släpper Titan X Arcticstorm med kombinerad luft- och vattenkylning

På datormässan Computex släpps något så ovanligt som ett skräddarsytt Geforce GTX Titan X med hybridkylning, som fungerar med såväl luft som vatten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ful backplate

*negativ*

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ful backplate

*negativ*

Tycker faktiskt den var lite häftigt ändå

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Men vad är det för backplate

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ethics:

Men vad är det för backplate

Köp en från EK då Silver / svart eller någon annan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmobbare

Tycker det är så konstig lösning med hybrid-kort ändå. Antingen får man luftkylning som antagligen är mindre effektiv med tanke på luftfickan i vattenblocket, eller så får man ett vattenkylt grafikkort som likförbannat har fläktar på sig.

Jag har svårt att se målgruppen, det är varken svårt eller dyrt att hitta ett vettigt fullcoverblock till ett Titan X om man ändå ska inhandla en loop. Och har man redan en loop så köper man nog inte en hybrid?

Vet inte om detta är ett speciellt bra tecken heller;

Permalänk
Medlem

Om man kunde köra luft + vatten samtidigt kunde det ju varit något, annars är det ju bättre att bestämma från början hur man vill kyla kortet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tycker det är så konstig lösning med hybrid-kort ändå. Antingen får man luftkylning som antagligen är mindre effektiv med tanke på luftfickan i vattenblocket, eller så får man ett vattenkylt grafikkort som likförbannat har fläktar på sig.

Jag har svårt att se målgruppen, det är varken svårt eller dyrt att hitta ett vettigt fullcoverblock till ett Titan X om man ändå ska inhandla en loop. Och har man redan en loop så köper man nog inte en hybrid?

Tycker inte att detta är ett speciellt bra tecken heller;

http://i.gyazo.com/bba38a47e038298d90186d65d0ea1926.png

Kanske om man är som mig (fast med mer pengar)
Hade jag haft en dator som saknat vattenkylning fast jag visste att jag skulle skaffa det senare skulle jag absolut kunna tänka mig denna lösningen. Jag bryr mig inte direkt om hur datorn ser ut innuti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Har inte Asus gjort ett liknande kort? Poseidon 780 och 980.

https://www.komplett.se/asus-geforce-rog-poseidon-gtx-980-4gb...

Det här är liksom inget nytt, men jag håller med de föregående kommentarerna, är det inte väldigt onödigt? jag menar det är ju en mindre effektiv vattenkylare eftersom den inte kan kyla ner vrm och vram, tror jag. Och en sämre luft kylare eftersom den inte har så bra värme ledning från grafikprocessorn.

Permalänk
Medlem

asså den där backplaten..

"PUSH THE LIMIT (of your wallet)"

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske om man är som mig (fast med mer pengar)
Hade jag haft en dator som saknat vattenkylning fast jag visste att jag skulle skaffa det senare skulle jag absolut kunna tänka mig denna lösningen. Jag bryr mig inte direkt om hur datorn ser ut innuti.

Om man går efter hur hybridkort sett ut tidigare, så får man ett kort som är 2-3000 SEK dyrare än en standardvariant inklusive eftermarknadsblock. Det sistnämnda är en kombination som då är både billigare och presterar bättre under vatten.

Varför man inte skulle köpa ett fullcoverblock samtidigt som man köper resten av loopen är något jag inte förstår. Särskilt inte med dagens detaljerade monteringsanvisningar och tillverkares generösa garantier.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske om man är som mig (fast med mer pengar)
Hade jag haft en dator som saknat vattenkylning fast jag visste att jag skulle skaffa det senare skulle jag absolut kunna tänka mig denna lösningen. Jag bryr mig inte direkt om hur datorn ser ut innuti.

Hm … fast då kan man ju köpa ett vanligt Titan X och sedan köpa block när man väl ska vattenkyla. Man har både pengarna och kunskapen som krävs för det om man tänker lägga 11 000 spänn på ett Titan X och åtskilliga tusenlappar på en vattenloop. Det blir dessutom billigare än att köpa ett hybridkort à la Zotac.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om man går efter hur hybridkort sett ut tidigare, så får man ett kort som är 2-3000 SEK dyrare än en standardvariant inklusive eftermarknadsblock. Det sistnämnda är en kombination som då är både billigare och presterar bättre under vatten.

Varför man inte skulle köpa ett fullcoverblock samtidigt som man köper resten av loopen är något jag inte förstår. Särskilt inte med dagens detaljerade monteringsanvisningar och tillverkares generösa garantier.

Lite smidigare att slippa tänka på block när det redan sitter och pengar spelar antagligen ingen större roll för folk som kan tänka sig Titan x.

Skrivet av Alling:

Hm … fast då kan man ju köpa ett vanligt Titan X och sedan köpa block när man väl ska vattenkyla. Man har både pengarna och kunskapen som krävs för det om man tänker lägga 11 000 spänn på ett Titan X och åtskilliga tusenlappar på en vattenloop. Det blir dessutom billigare än att köpa ett hybridkort à la Zotac.

Läs det jag skrev till JAZID.

Men jag är som sagt ingen spekulant av TITANx men skulle antagligen kunna vara intresserad av något som detta om jag nu ville lägga de pengarna på en liten GPU. Ni har säkert rätt i att det blir en bättre lösning att köpa ett vanligt block dock. Hybrider är ju sällan optimala utan bara Ok på båda delar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hur kan det komma sig att Zotac får sälja Titan kort med egen kylare?

Permalänk
Medlem

Grafikkort med den här typen av kylning har jag aldrig begripit varför det finns.

Dom som vill ha vattenkylda grafikkort vill ha enbart heltäckande vattenblock utan några fläktar!

Skulle tro om nån tillverkare hade en modell med nått bra tredjeparts vattenblock monterade vid leverans så skulle det bli ganska populärt, men detta är ju bara mehe...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerEdge:

Hur kan det komma sig att Zotac får sälja Titan kort med egen kylare?

För att de säljer så helvetes mycket grafikkort?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

För att de säljer så helvetes mycket grafikkort?

Så det är ok att ge specifika eftermarknads tillverkare rättigheter till kortet? Fria tyglar för alla eller ingen imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerEdge:

Hur kan det komma sig att Zotac får sälja Titan kort med egen kylare?

Gissar att dom börjar öppna upp för customlösningar i det fall AMD's "halo-kort" (vad det nu kommer heta i slutändan) knäpper Titan X på näsan, då kan bättre kylare göra att högre klockade varianter kan säljas.

Dessutom har ju även evga fått sälja titan x med egen kylare (hydro copper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerEdge:

Så det är ok att ge specifika eftermarknads tillverkare rättigheter till kortet? Fria tyglar för alla eller ingen imo.

Det ges ibland fördelar till tredjepartstillverkare som inte håller på med konkurrentens grafikchip. Ex EVGA's SuperClocked Titan X. Jag förstår hur det känns rätt från Nvidias synpunkt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerEdge:

Så det är ok att ge specifika eftermarknads tillverkare rättigheter till kortet? Fria tyglar för alla eller ingen imo.

Det har jag aldrig sagt, men du undrade ju hur det kunde komma sig och du fick ett troligt svar på frågan.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om man går efter hur hybridkort sett ut tidigare, så får man ett kort som är 2-3000 SEK dyrare än en standardvariant inklusive eftermarknadsblock. Det sistnämnda är en kombination som då är både billigare och presterar bättre under vatten.

Varför man inte skulle köpa ett fullcoverblock samtidigt som man köper resten av loopen är något jag inte förstår. Särskilt inte med dagens detaljerade monteringsanvisningar och tillverkares generösa garantier.

Haha ja eller hur, svårt att välja där. Antingen ett hybridkort, eller så köper man stock kort + block + rad + nipplar + fläktar för samma pengar

Permalänk
Skrivet av RazerEdge:

Hur kan det komma sig att Zotac får sälja Titan kort med egen kylare?

Kanske för att de är bäst på grafikkort?

Permalänk

Denna kombinerat med fractal design vattenpaket för de som vill prova på kan ju va en idé...

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Zotacs OC gick till med 980 och 970 så är jag faktiskt väldigt skeptiskt, men de kanske har tagit bort kravet att använda deras egen OC tool.

Skrivet av Herr Andersson:

Kanske för att de är bäst på grafikkort?

Går att diskutera

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Den som vill köra vatten kör på det, den som vill köra luft kör istället på det.
På det sättet så är dom enda som skulle välja en sådan här hybrid dom som står och velar, eller tänker
"jag kanske kommer köra vatten en vacker dag".
Jag tror dock att den målgruppen är oerhört liten.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/